|
לדעתי שאלת השכר היא המפתח להצלחת המהפך בחינוך | |||
|
|||
לצד, כמובן, התאמת תכני הלימודים ודרך ההוראה (זכור שרק לפני כמה שבועות מתמטיקאים נדהמו מסיפרי הלימוד למתמטיקה. התדהמה הזאת חוזרת אחת לכמה שנים). אתה גם צודק לגבי הדרישה לבטל את ''5 היחידות''. מצידי שיבטלו גם את הפסיכומטרי, שהוא פוסט תיכוני וקדם אקדמאי, כי הוא לא מוכיח את יכולת ההשערה לגבי הצלחת הסטודנט במסלול הלימודים בו בחר (סטודנטים רבים יחסית מחליפים מסלולי לימוד בשנתם הראשונה באוניברסיטה). נכון יותר שאוניברסיטאות ימיינו סטודנטים בתהליך טיבעי יותר - לאחר השנה הראשונה. זה תהליך שקורה בלאו הכי, ומי שמתקשה או לא מצליח בלאו הכי חייב לחזור שוב על הקורסים שכשל בהם, או להחליף לחוג שמתאים יותר ליכולותיו האקדמאיות. גם תעשיית הפסיכומטרי צריכה להיות מתועלת בחזרה למערכת החינוך, ושם בפנים לעסוק גם בתרגילי הגיון מבית הספר היסודי כדי לתרגל את התלמידים בחשיבה מדוייקת וסיבתית. תשתיות ודקורציה ככל שיהיו חשובים, חשובים פחות. לכן צריכים להכניס סדר עבודה לפי 'חשוב יותר - ראשון'. לעניין המשכורות, הן לא משפיעות רק על המוטיבציה העבודה של המורים (בעצם מורות), אלא משפיעות מראש על המוטיבציה של כלל האוכלוסיה להגיע בכלל לתפקיד של הוראה. ולכן מערכת החינוך היתה צריכה להסתפק בהיצע הדל הקיים של המציעים עצמם להוראה, תוך השלמה בירידת רמת ההוראה. הכפלת המשכורות תגדיל את כמות המבקשים למצוא את דרכם בהוראה והמערכת תוכל למיין אותן ולגייס את מי שתעריך כמוכשרים מבינהם. סביר שבתהליך מתמשך וקבוע זה ייקלטו גם יותר מורים, ולא שמורָה היא אילוץ ופחות מוכשרת ממורֶה, אלא שכשישנה תחרות למקצוע מבוקש כמות הפונים מתשתווה. כיום תפקיד המורה מותיר אותו בד''כ כמקצוע שני במשפחה, של האשה. | |||
_new_ |
לדעתי שאלת השכר היא המפתח להצלחת המהפך בחינוך | |||
|
|||
יש לנו בעיית יחסי עבודה בין משרד החינוך לבין המורים. משרד החינוך ''תקוע'' עם אחוז ניכר של מורים שאינם מתאימים לעידן המחשבים. יותר מחצי זמן הלימוד מוקדש עדיין לשינון חומר, במקום להבין חומר. מי שמחפש היום בגוגל, מבין עד כמה השינון חסר חשיבות... | |||
_new_ |
לדעתי שאלת השכר היא המפתח להצלחת המהפך בחינוך | |||
|
|||
לכן צריכים להכפיל ולשלש את שכר המורים. זו הדרך המהירה והטובה ביותר לרענן את הרכב המורים הקיים ולהתאימו לדרישות ולמשימות החינוך. | |||
_new_ |
לדעתי שאלת השכר היא המפתח להצלחת המהפך בחינוך | |||
|
|||
חכם ציון, קודם יש לפטר מורים שאינם מתאימים לעידן המחשב. אחרי זה ראוי להוסיף לשכר המורים שכן מתאימים (יתפנו תקציבים מהמורים שיפוטרו). | |||
_new_ |
לדעתי שאלת השכר היא המפתח להצלחת המהפך בחינוך | |||
|
|||
אפשר קודם כל לפטר את כל המורים. למה רק את מורי המחשב? אח''כ מיתן לכל ילדי ישראל חופש גדול אחד לשנה שנתיים, ורק כשנגייס את כל המורים החדשים אפשר יהיה לחזור וללמד את התלמידים. לא ככה? וברצינות, הסטופר שלך תקוע במחשב, תעשה Del ואח''כ Retry.... צריכים לפטר מורים גרועים כל הזמן אבל לא את כל המורים. צריך להתחיל לגייס מורים חדשים ורק אז בתהליך מקביל וארוך לזרז את יציאת המורים הפחות מוערכים החוצה, בתנאים סבירים. | |||
_new_ |
לדעתי שאלת השכר היא המפתח להצלחת המהפך בחינוך | |||
|
|||
כנראה שלא הבנתה אותי... דוקא את מורי המחשב צריך להישאר. לפטר מורים שאינם מסתדרים עם מחשבים... | |||
_new_ |
לדעתי שאלת השכר היא המפתח להצלחת המהפך בחינוך | |||
|
|||
יש הבדל בין שינון חומר לימוד לבין ידיעתו . השינון הוא למידה-על-פה . זה מיותר , אך לימוד החומר עד כדי ידיעתו הוא מעשה לימודי נחוץ . לא יעלה על הדעת כי אדם במהלך שיחה או עבודה יפנה ללא הפסק לספרים או מחשב לצורך ידיעת כל עובדה בה הוא עושה שימוש . ידע רב ורחב הוא חלק נחוץ לכל אדם . יצירת בסיס הידע הוא אחד התפקידים החשובים במערכת ההשכלה . גם לחשוב צריך לדעת , אך הניסיון מראה שרוב בני האדם ברוב במצבים אינם חושבים אלא מעלים מהזיכרון . | |||
_new_ |
לדעתי שאלת השכר היא המפתח להצלחת המהפך בחינוך | |||
|
|||
תפקיד המורה לכוון את התלמיד מה לקרוא. תפקיד המורה אינו ''להקריא'' לתלמיד מה שכבר כתוב. תפקידו להסבר את מה שלא מובן במה שכתוב, ולקשר את מה שכתוב למה שכתוב במקום אחר. זו בדיוק הנקודה. מערכת החינוך אינה יוצאת מנקודת הנחה זו, וזה חבל כי היא מבזבזת משאבים במקום הלא נכון... חזי | |||
_new_ |
לדעתי שאלת השכר היא המפתח להצלחת המהפך בחינוך | |||
|
|||
כנראה שאין לך מושג עד כמה נעשים התלמידים מטומטמים וחסרי הבנה כשהם ''תלמידים'' . אפילו כשהם מבוגרים או פרופסורים . | |||
_new_ |
לדעתי שאלת השכר היא המפתח להצלחת המהפך בחינוך | |||
|
|||
מה התכוונתה להגיד ? | |||
_new_ |
לדעתי שאלת השכר היא המנעול להצלחת החינוך | |||
|
|||
אתה כתבת שהתלמידים צריכים ללמוד לחשוב ולא רק לשנן . ואני אומר שכשמישהו נמצא במעמד של תלמיד הוא פתאום מפסיק לחשוב ורק שואל את המורה שאלות מטומטמות . זה נכון גם לגבי תלמידים שהם ילדים , גם לגבי תלמידים שהם מבוגרים וגם לגבי פרופסורים מכובדים שנמצאים בהרצאה והם באותה הרצאה ''תלמידים'' . החשיבה מתפתחת כאשר האדם נמצא ביחידות ומעבד את החומר שלמד . הלמידה עצמה יכולה להיות על ידי חוויות או הקשבה או קריאה או הסתכלות . החלק הזה הוא קליטת עובדות . לשם זכירת העובדות יש צורך לחזור עליהן במחשבה . אתה קורא לזה ''לשנן'' . | |||
_new_ |
לדעתי שאלת השכר היא המנעול להצלחת החינוך | |||
|
|||
אריה, לשאול שאלות מטומטמות הוא תוצאה של חשיבה. עדיף לשאול שאלות מטומטמות מאשר לא לשאול בכלל... מה שפסול בגישה החינוכית הקיימת, שאחרי סיום בית-הספר, אפשר כבר לא ללמוד... העולם המשתנה בימינו, מחייב לפסול לחלוטין את הגישה הזו. בית הספר חייב ללמד איך ללמוד לבד... | |||
_new_ |
לדעתי שאלת השכר היא המנעול להצלחת החינוך | |||
|
|||
פעם למדתי בבית ספר מקצועי . בין השאר למדתי לנסר . פעולה שהיא כאילו פשוטה ביותר . האם לדעתך מספיק שילמדו איך לקרוא בספר שמסביר את תהליך הניסור - בלי לתרגל ניסור ממש ? התשובה היא ==> לא ! עם סימן קריאה ! גם לימוד מצריך ליווי כמו פעולות אחרות . את זה צריכים המורים לעשות . וכמו שיש מי שמנסרים כל חייהם כך יש כאלה שרק חוזרים על מה שלמדו בלי ללמוד הלאה . לעומתם יש כאלה שמתפתחים ולומדים דברים נוספים - אבל אלה לא כולם . | |||
_new_ |
לדעתי שאלת השכר היא המנעול להצלחת החינוך | |||
|
|||
אתה מערבב לימוד מחשבתי עם תרגול פיזי. תרגול אינו לימוד. זה שינון עבור הגוף... | |||
_new_ |
לדעתי שאלת השכר היא המנעול להצלחת החינוך | |||
|
|||
אתה כנראה בעל זיכרון משובח . לא כולם כאלה . רוב האנשים צריכים שינון כדי לזכור , יש הזקוקים להרבה שינון ויש כאלה הזקוקים למעט . | |||
_new_ |
לדעתי שאלת השכר היא המנעול להצלחת החינוך | |||
|
|||
המסקנה פשוטה: שינון אינו לימוד. לכן בשביל לשנן צריך גורם אחר ולא מורה... | |||
_new_ |
לדעתי שאלת השכר היא המנעול להצלחת החינוך | |||
|
|||
אגב, באוניברסיטאות קוראים לזה ''מתרגל''... | |||
_new_ |
מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים. |