|
שלוש הערות לנושא | |||
|
|||
הראשונה, לא מכבר פורסם באחד מכלי התקשורת, כי הפרסום שהמעמד הבינוני החדש בסין ובהודו גרם להגברת צריכת הנפט, פשוט אינו נכון. הוא הסביר כי הסטטיסטיקה מראה שצריכת הנפט הכלל עולמית לא גדלה בשנתיים האחרונות. לכן העליה במחירי הנפט נוצרת עלך ידי ספקולנטים. השניה, למיטב ידיעתי, מדינות מתקשרות עם מדינות שמספקות נפט בחוזים ארוכי טווח. לכן לא נראה לי שכל יום או כל שבוע קובעים את מחיר הנפט מחדש. שלוש, אתה עצמך אומר שהשפעת הספקולנטים היא מזערית. אז מה בכל זאת קורה? אחרת, מה הטעם בחוזה ארוך-טווח? | |||
_new_ |
שלוש הערות לנושא | |||
|
|||
יש הבדל בין ספקולנטי הבורסה שמשחקים במניות נפט לבין ספקולציות של מפיקות הנפט והחברות המשווקות אותו. ספוקלציה של הגורמים השניים היא זו שמדרדרת את מחירי הנפט. לדעתי הידיעה שקראת שצריכת הנפט בסין ובהודו לא היתה בעלייה בשנים האחרונות היא פשוט לא נכונה. המהפיכה התעשייתית בהודו וסין, והיפתחותה של סין למערב האיץ את גדילת כלכלתן במאות אחוזים ב-10 השנים האחרונות. גידול במספר החברות, המועסקים, הרכבים הוא אחד הביטויים לגידול ברכישת וצריכת אנרגיה. כמו שכתבתי למטה, ישנם שמעריכים שסין והודו יגיעו למיצוי של יכולתן לצמוח ולרכוש נפט מתי שהו בשנים הקרובות, שזו אמירה-קביעה סבירה ביותר. דעיכת הגידול בצריכת הנפט בעולם השלישי, ביחד עם חזרת ארה''ב להפיק את הנפט שלה לעצמה ואולי גם למכור, ומעבר גם איטי לשימוש באנרגיות חלופיות ירגיעו את המצב בעוד שנתיים - ארבע - שש. רק מעורבות המעצמות ואופ''ק בהפקת יותר נפט ופיקוח על ריווחי גורמי השינוע והמכירה של הנפט יוכלו להוריד את מחירי הנפט כבר השנה. | |||
_new_ |
שלוש הערות לנושא | |||
|
|||
פורסם באיזה שהוא מקום שבסין נוספו לפחות מאה מיליון מכוניות. אתה משער כמה נפט נוסף צריך בשביל להניע את המכוניות? במקביל יש ירידה לא גדולה בצריכה בארצות מערב אירופה-צפון אמריקה והפסיפיק. חוזים ארוכי טווח אינם פותרים את הצריכה שגדלה עם רמת החיים. לכן המחיר החדש הוא לחוזים מתחדשים או לביקושים קצרי טווח אספקה. דוד הסביר את כל ההבטים הידועים המרכיבים את המחיר. | |||
_new_ |
נכון דיברת | |||
|
|||
יש גם לא מעט אנשים מכובדים שחותמים את שמם על מאמרים מלאי טעויות בהקשר שלנו. הם כותבים מאמרים בנושאים שהם לא ממש מבינים בהם. לכן מבין כל הפירסומים בנושא עלינו לברר את בעלי התועלת - שאפשר לזהות בהם רמה מקצועית. שני מאמרים על סין שמוזכרים למעלה עוסקים גם בנושא התרבות כלי הרכב בסין: 1. Fueling the dragon (http://www.iags.org/china.htm), צריך גם לחשוב בהקשר הזה על הודו ושאר הארצות האסייתיות שצומחות כבר הרבה זמן.2. the Future of Oil (http://www.iags.org/futureofoil.html). | |||
_new_ |
מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים. |