|
הלקאה עצמית | |||||
גמל צהוב / שמעון מנדס (שבת, 27/07/2002 שעה 16:42) | |||||
|
|||||
הצגת המאמר בלבד |
לשמעון- שאלה בנושא פלשתינה/פלסטין | |||
|
|||
שמעון: כתמיד, אני נהנית מנוסח הכתיבה הנהדר והמסר. ישנו ויכוח בפורום - הכיצד לאמר או לכתוב: ''פלשתינאים'' או ''פלסטינים''? האם פלשתינאים בא מעברית או לעז מתוך פלשתינה, ופלסטינים בא מהשפה הערבית פלסטין, היות שאתה דובר ערבית צחה אודה לך באם תוכל לבאר, תודה סוריא | |||
_new_ |
סוריא, אין ספק | |||
|
|||
שהשם ניגזר מהשם התנ''כי ''פלישתים'', ולכן כשכותבים בעברית יש להתייחס לכתיב הנכון כמו שהיה במקור. בשפות אחרות ניתן לעשות כל מה שעולה על הדעת. למשל בתרגום של התנ''ך ללטינית (הוולגטה) תמצאי את הכינוי פלישתים כתוב במקום אחד ב th ושתי שורות אח''כ הכתיב הוא ב t. כפי שציין אלכסנדר מאן, בכתיב העברי של מלים לועזיות מקובל לתרגם t כ ''ט'' ו th כ''ת''. אז לפי מה מחליטים בדוגמא שהבאתי? ובסופו של דבר, הרי המקור הוא עיברי ולא להיפך. אז לשם מה צריך בכלל להאחז בכתיב הלועזי כאסמכתא? זה נכון גם לגבי הכתיב הערבי של המילה. | |||
_new_ |
ישראל -היות שאנו בנושא פלשתינאים | |||
|
|||
מאיזו תקופה התחילה מדינת ישראל להקרא פלשתינה בעולם הקדם המודרני? האם בתקופת נפוליון, השלטון העותומני, לפניהם או שמא זו המצאה בריטית, לאחריה פלשתינאית מ-68? יש בידי בולים שכתוב עליהם פלשתינה (א''י), זאת אומרת שהבריטים דאז הבינו בדיעבד שזאת ארץ ישראל למרות הצהרת בלפור. לפי דברי אימי בכל מכתב ששלחה לכל מקום שהוא, בכתובת השולח שם הארץ -היה פלשתינה (א''י)סוריא | |||
_new_ |
המועד בו הוחל להשתמש בשם פלשתינה | |||
|
|||
הוא 135 לספירה, אחרי דיכוי מרד בר כוכבא. הרומאים קבעו את השם הזה, והוא היה בשימוש בקרב אומות העולם מאז, כאשר הם לא דיברו על ''ארץ הקודש''. היהודים המשיכו להתייחס ל''ארץ ישראל'', אבל לקראת סוף המאה ה 18, בעיקבות האמנסיפציה, גם הם החלו לדבר על פלשתינה. | |||
_new_ |
טיול בשדות פלשת - תשובה לסוריא | |||
|
|||
בתקופת המקרא אזור רצועת עזה של היום וקצת מזרחה ממנו, נקרא פלשת. האזור נשען על חמש ערים מרכזיות: אשדוד אשקלון, גת, עקרון ועזה. הערים נשלטו ע''י שליטים שנקראו סרנים (חמשת סרני פלישתים) - מכאן גם באה הדרגה הצבאית שלנו ''סרן''. יש עדות מכתובות אשוריות, מתקופת האלף הראשון לפנה''ס ששם האזור נקרא Palastu וגם Pilista. גם ההיסטוריון היווני הירודוטוס מתייחס לאזור זה בשם Siria Palestenei. ואילו פילון האלכסנדרוני אומר שפליסטיני היא היא כנען שמופיעה בתורה. מצד אחר הספרות התלמודית מציינת את השם פליסטיני (נון צרויה) כפרובינציה רומית. לאחר מפלת הצלבנים, השם פלסטינה בוטל כשם רשמי. אך בעולם הנוצרי המשיכו להשתמש בשם זה, בשל קדושת הארץ והצליינות אליה, המשיכו להשתמש בשם פלסטינה באופן עממי רווח. בתקופה הערבית 636 - 1099, א''י, סוריה עבה''י ולבנון חולקו לשלושה מחוזות שלטון. כל מחוז נקרא ג'ונד. וכך היו:ג'ונד דמשק, ג'ונד אל-אורדון, וג'ונד פלסטין. בתקופה העותומאנית, ארץ-ישראל היתה כחלק מסנג'ק (פרובינציה בתורכית) דמשק. בתקופת שלטונו של הסולטן סולימן המפואר, הוא עשה רוויזיה במחוזות השלטון. הדבר נעשה בחקיקה, ב''קאנון נאמה'' משנת 1548. במעשה חקיקה זה ארץ ישראל, נשארה כפופה לסנג'ק דמשק, אבל חולקה לארבעה אזורי משנה: ירושלים,עזה, שכם וצפת. לכן ערביי ארץ ישראל, קראו לאזור מושבם ''סוריה הדרומית'' או ''דרום סוריה'', וראו את עצמם כאזרחים סורים. בתום מלחמת העולם הרארשונה, כאשר בריטניה קבלה את המנדט על אזור זה, היא החליטה לחדש את השם מן התקופה הרומית וקראה לו Palestine. היהודים אמצו לעצמם את פלשתינה (א''י) ואילו הערבים אמצו לעצמם את השם פלסטין. זה היה טיול קצר בשדות ההיסטוריה של השם פלשת. | |||
_new_ |
שמעון: עניין של סגנון כתיבה, או יותר מכך? | |||
|
|||
זו כמובן סקירה מעניינת ומאלפת - אך האם יש חשיבות לצורה בה רושמים הכותבים השונים את שם העצם הזה? האם הכתיבה 'פלסטיני', 'פלסטינאי', 'פלישתינאי', או 'פלשתינים' אומרים לשיטתך דבר וחצי דבר על השתייכותו הפוליטית של המשתמש? האם הדבר באמת חשוב, בהתחשב בבעיות השונות העומדות על הפרק, כיצד תכונה אוכלוסיית השטחים? האם השימוש במטבע לשון אחד או אחר יפתור בעייה סמאנטית מסויימת, או לחילופין יגרום משהו להבנת מרכיבי הסכסוך במצבו הנוכחי? אני מייחס חשיבות לתשובתך, היות וכמזרחן אין לי כל ספק שתוכל להסביר מהי העמדה הנפוצה בקרב ערביי ישראל והשטחים בסוגייה זו, כיצד הללו מעדיפים לכנות עצמם בעברית, ומדוע. אני אישית מעדיף את השימוש במינוח 'פלסטינאי'. | |||
_new_ |
לאלכס, בעניין ה''פלסטיני'' | |||
|
|||
הערבים נוהגים לכנות את עצמם בעברית 'פלסטינים'. העניין ברור לחלוטין, מכיוון שאם ייצמדו לשי''ן השמאלית, הרי שבכך יציבו מול עיניהם את המראה המעוותת של ה''לאומיות'' המזוייפת שבנו לעצמם. הפלישתים נקראים כך כיוון שפלשו, ומדוע שהערבים יתעקשו לקרוא לעצמם פולשים, ולו בעקיפין? הפלישתים אינם ערבים, ואף אינם שמים, ויהא זה מגוחך מצד הערבים להשתמש בשם הקרוב מאוד לפלישתים. המינוח ''פלסטין'', ובעיקר ההיצמדות אליו, באו לייצר מעין ''עצמיות'', בידול סמנטי לשם טיפוח הכזב. זה אופייני, אגב, גם לשמאל הקיצוני אצלנו, וראה ערך ספירו. | |||
_new_ |
לשמעון המון תודה | |||
|
|||
_new_ |
יובל רבין: ''נפולת של נמושות'', הפרי לא נפל רחוק | |||
|
|||
בקדנציה הראשונה שלו כראש ממשלה כינה יצחק רבין את הישראלים החיים בחו''ל ''נפולת של נמושות''. אחרי הרצח עמד בנו יובל בנו בראש ארגון בשם ''דור שלם רוצה שלום'' שדגל בצדק חברתי ושנציגיו נכנסו למועצות של רשויות מקומיות. דובר עליו נכבדות כמנהיג לאומי והוא הופיע פעמים רבות בתקשורת הישראלית בשפתו העילגת. לימים התפרסם שחלק מכספי עמותות אהוד ברק עברו דרך ''דור שלם רוצה שלום''. מתברר שמנהיג הצדק החברתי נכנס לקטגוריה של ''נפולת הנמושות'' אכן, הפרי לא נפל רחוק מהעץ! | |||
_new_ |
אורי, ובשבילי הימין הוא התגלמות | |||
|
|||
הישראליות המכוערת והכוחנית. | |||
_new_ |
בועז: מה עניין שמיטה להר סיני | |||
|
|||
_new_ |
אורי, נתון מעניין. בחסות משרד החוץ | |||
|
|||
אצל מי היה הכי בטוח ? אצל מי נרצחו יותר? בעת שלטונו של יצחק רבין:שנכנס לתפקידו ב-19/07/1992 וסיים אותו ב-04/11/1995. בסה''כ 1037 יום. נרצחו: 174 ישראלים. ממוצע: 0.168 ליום. בעת שלטונו של שמעון פרס 05/11/1995 עד 17/06/1996 ס''הכ 225 יום. נהרגו: 62 ישראלים. ממוצע: 0.276 ליום. בעת שלטונו של בנימין נתניהו: מ-18/06/1996 עד 05/07/1999 בסך הכל 1112 יום. נהרגו: 62 ישראלים. ממוצע של 0.056 ליום. אהוד ברק: התחיל לכהן : 06/07/1999 עד 07/03/2001 ס''הכ 610 יום. הרוגים: 69 ישראלים סה''כ ממוצע של 0.113 ליום. אריק הגדול : התחיל לכהן 08/03/2001 עד... ? ב- 31/07/2002 יש 665 ימים של שלטון. נהרגו: 515 ישראלים (נכון להיום) ממוצע של 0.774 הרוגים ליום. אז עם עובדות לא מתווכחים. | |||
_new_ |
לנתונים, אפילו עם סטטיסטיקה, אפילו בחסות משרד | |||
|
|||
החוץ אין משמעות. את המשמעות מעניקים בני אדם על ידי קידוד הנתונים. שהרי אם אתה עוסק בנתונים ובסטטיסטיקה, החסרת את חישוב 6000 היהודים שנהרגו בזמן מלחמת העצמאות, כשבן גוריון ''הגדול'' היה ראש ממשלה. אתה יכול להוסיף להם את 2500 הרוגים באוקטובר 1973 כשגולדה מאיר היתה ראש הממשלה. אגב, מה שמך? | |||
_new_ |
יובל רבין לא יחיד. | |||
|
|||
במשך שנים שמתי לב להתבטאויות שונות של אנשי שמאל. כאשר השלטון מתחלף, אתה שומע, בראיונות שונים, התבטאויות ואיומים על ירידה מן המדינה שנגזלה מהם. (מתחו קו מתחת למלה ''מהם''). אצל רבים מהם המדינה היא על תנאי. כמובן שאין המדובר בפוליטיקאים, שהרי הם מתפרנסים מן המדינה. לעתים נדירות, אם בכלל, תשמע בין אנשי המחנה הלאומי דיבורים מסוג זה. גם לא שמעתי על מנהיג לאומי שהביע את רצונו ''להחליף את העם'' - כפי שהתבטא יצחק בן אהרון. יובל רבין איננו יחיד. אלא שהוא הבן שרוממות אביו בגרונו. פתטי! | |||
_new_ |
לשחור תלתלים: המדינה באמת נגזלה מהם כי הם | |||
|
|||
מאמינים שהיא רשומה על שמם בטאבו. אגב, גם רבים מן המנהיגים הלאומיים מאמינים שהמדינה שייכת לשמאל. ראה יחסם ליצחק רבין מחד גיסא, ולמי שחשף את פרצופו האמיתי של רבין מאידך גיסא. | |||
_new_ |
באמת? | |||
|
|||
יצחק בן אהרן מעולם לא הציע להחליף את העם. בלילה בו נבחר בגין לרה''מ הוא נשאל אם הוא מכבד את החלטת הרוב, וענה שלא, הוא אינו מכבד אותה. מאוחר יותר, לאחר הסערה שדבריו עוררו, הוא הסביר למה הוא התכוון - דהיינו שהוא (כמובן) מקבל את ההחלטה, אבל אינו רוחש לה כבוד רב מדי. אבל כשיש הזדמנות להטיח האשמות שוא בקיבוצניק וסוציאליסט, אף אחד לא ייתן לעובדות לבלבל אותו. | |||
_new_ |
העם היהודי כגוש קרח | |||
|
|||
העם היהודי, בעיקר החלק שיושב בארץ-ישראל, פיתח התנהגות של גוש קרח: דחף אותו, הכה בו, חבוט בו עם גרזן - וכל מה שתצליח הוא לקצץ כמה שבבי קרח שוליים. חבק אותו, נשק אותו, נשוף עליו את נשיפותיך האירוטיות - והנה הוא נמס לרגליך. | |||
_new_ |
מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים. |