|
קלחי תירס כשרים | |||
|
|||
לק''י קודם כל נעים לראות שאתה באמת קורא את מה שאני כותב כולל הקישורים ומגיב ענינית - אין הרבה אנשים כאלו. לעצם הענין, עם הערה אחת שלך אני מסכים לגמרי - וזה בעצם הנחת התשתית של מנהיגות יהודית - שאין דבר כזה חילוניים דתייים אלא למעלה מתשעים אחוז מהיהודים בארץ הם דתיים ברמה כזו או אחרת - הם פשוט לא מודעים לכך. בנוגע להערה שתים - נו טוב, אני אסתפק בהסבר עניני בלי שיפוט ערכי שאותו אני משאיר לאחרים. את הרעיון הזה שטרן לקח מהנח''ל החרדי. מרבית החרדים שמשרתים שם הם בעצם נוער שוליים שנפלט מהישיבות (גם כאן יש חרידים והכללה תמיד אינה עושה צדק עם אף אחד). הללו לבושים אומנם כמו חרדים אבל ההתנהגות שלהם היא חילונית - כלומר פריצות אכילת כל הבא לפה ועוד - הם מכונים בעגה הפנים מגזרית שלהם ''שבבניקים'' אבל הם עדיין חרדים מבחנת קשרים חברתיים. ובכן, במסגרת הצבאית מחזירים אותם לתלם על ידי כך שהם מתפללים אוכלים כשר שומרים שבת וצניעות בפקודה כך הם חוזרים מחדש לתוך הנורמה של החברה החרדית. יש בנח''ל החרדי גם בנישי''ם - בני ישיבות דתיים לאומרים או חרדלניקי''ם שבאו מכיון ההפוך - היינו הם מאסו בפריצות וברמת הכשרות הנמוכה השוררת בכלל הצבא והנח''ל החרדי משמש להם מפלט מכך - במקרה שלהם פקודה להתפלל תגרום לתגובת נגד הפוכה. אליצור | |||
_new_ |
דתי או חילוני זה עניין של הכרה | |||
|
|||
ופחות של התנהגות. אם אתה מאמין באלוהים - אתה דתי ולא כל כך משנה כמה מצוות אתה מקיים ובאיזה נוסח. אם אתה לא מאמין באלוהים אתה חילוני אף אם תבלה את כל ימיך בלימוד תורה. לדעתי זה מובן מאליו שאנשים מקיימים מנהגים יהודיים ואין שום סיבה לסווג אותם כדתיים, הם בהחלט יכולים להיות חילוניים. | |||
_new_ |
דתי או חילוני זה עניין של הכרה | |||
|
|||
תן לי סיבה אחת לאדם שמגדיר עצמו כחילוני – לפי ההגדרה שהבאת פה – ומקיים בכל זאת טקס ברית מילה בבנו, לדוגמה, שבכל זאת שונה מאשר ממשיחת ראשו של העולל במעט מים. אני מוכן גם לקבל סיבות מסוג היגיינה וכ' אם תרגיש שזה מקדם את ההסבר. להגיד שאתה ''חילוני'' כי אתה ''לא מאמין באלוהים'' נשמע, אעפס, איך לומר – קצת ילדותי משהו. אין שום בושה בלהיות דתילוני, ואינני מבין מדוע זה מפריע לחילונים כה רבים. | |||
_new_ |
אתן לך הרבה סיבות | |||
|
|||
ההשתייכות הלאומית שלי היא חשובה בעיני, לפחות עד היום שבו לאף אחד בעולם לא יהיה אכפת מי שייך לאיזה לאום. ההשתייכות הזו כוללת את כל ההיסטוריה היהודית המוכרת לי על מסורותיה השונות שמתוכם אני בוחר לי את מה שנראה לי נחמד וראוי לקיים. אישית נראה לי שברית מילה, חתונה, קבורה, סדר פסח, נרות חנוכה ואי אלו דברים מסוג זה ראויים שאקיים אותם ואין לזה שום קשר לאמונה דתית. אם אתה רוצה לקרא לזה דתילוני או חילודתי זה לא מפריע לי. ואני חוזר - המבדיל בין דתי לחילוני היא האמונה באלוהים. מי שיש לו אלוהים הוא דתי, מי שאין לו הוא חילוני. מה ילדותי בזאת? | |||
_new_ |
אתן לך הרבה סיבות | |||
|
|||
תמהני: האם אפשר לקיים מצוות בסיסיות ביהדות מבלי להאמין באלוהים...? וברשותך, שאלה אחרונה להבהרת מצב העניינים בעולם: לו היית יכול לבחור בין שתי אופציות אפשריות בת''ז שלך, ללא פתרון ביניים או שעטנז אחר, אשר אחת מהן היתה מגדירה את סעיף הלאום שלך כ''ישראלי'' והשניה כ''יהודי'', במה היית בוחר, ולמה? מובן שגם הפיסיקאי מוזמן לענות לשאלה זו. | |||
_new_ |
בודאי שאפשר לקיים מסורות | |||
|
|||
בלי להאמין באלוהים. עובדה. אין לי תשובה מספקת לשאלה שלך, אני מניח שהייתי בוחר במה שיותר משתלם, ההגדרה העצמית שלי והמהות הפנימית שלי אינה תלויה בשום תעודה שבעולם. | |||
_new_ |
על עובדות אין להיתווכח, אבל | |||
|
|||
בסדר, אני מקבל בתנאי שאתה מבשל ושיהיה רק אוכל טוב. | |||
_new_ |
מעניין, למי הוא מתכוון? | |||
|
|||
_new_ |
באמת מעניין | |||
|
|||
תגיד, אתה מכיר איזה פיזיקאי שאוכל סופגניות בפסח? | |||
_new_ |
על זה דווקא לא חשבתי | |||
|
|||
כל הפיסיקאים שאני מכיר כאן שהם מבני ברית אוכלים בשפע סופגניות בחנוכה (יש לי חשבון ארוך בנושא עם רעייתי - שלא מרוצה ממה שזה עושה למשקל שלי). בפסח מעדיפים קניידאל'ך אם אתה יודע מה זה . . . . | |||
_new_ |
מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים. |