|
כך הסתאבה התרבות שכוננו האבות המייסדים | |||
|
|||
תודה יורם, המחקר התפרסם גם באנגלית בכרך ד' של ספרי על מלחמת העצמאות בהוצאת ''יוניברסיטי פרס אוף אמריקה'' , ארה''ב, לנהם, מרילנלד. כך יוכלו גם רעייתך (אם אינה קוראת עברית) וחבריך בצפון אמריקה לקרוא את המחקר. יש להבדיל בין קרב דיר יאסין שעליו דברת יורם, בעיקר, בתגובתך, לבין פרשת דיר יאסין שראשיתה מייד אחרי הקרב, והיא עדיין חיה ונושמת. הקרב היה, כדבריך אופייני, לפעילות מלחמתית של כוחות בלתי סדירים וקרבות כאלה היו רבים לכל אורך ההיסטוריה וגם יהיו בעתיד.כיבוש העיר לוד שבו השתתפו גם משה דיין כמפקד גדוד הקומנדו 89 וגם יצחק רבין כקצין המבצעים של המבצע, היו בעלות מאפיינים כאלה עם תוצאות חמורות בהרבה מבחינת הברוטליות, מבחינת מספר הפלסטינים ההרוגים והזמן שבו הם נהרגו, ומבחינת הטרנספר. אבל הנושא המעניין אותי אינו הקרב עצמו אלא הפרשה: כיצד הנרטיב המניפולטיבי של הקרב, שימש את השמאל הישראל במנהיגותו של בן גוריון, לעשות דלגיטימציה של הימין הישראלי כרוצחי נשים וילדים ולכן בלתי לגיטימיים להשתתף בשלטון בישראל ובמפעלותיה העיקריים של המדינה, ובהרבה מובנים עד היום. אפילו היחס למנחם בגין ולאריק שרון במלחמת לבנון ב- 1982 ניזון מן הנרטיב המניפולטיבי הזה. מענין כי רבים ממשליכי האבנים על שרון בעשרים השנים מאז מלחמת לבנון ועד היום, דווקא תומכים בו היום כראש הממשלה. והשינוי התחולל רק בשנה וחצי האחרונות שבהן שרון היה לראש ממשלתה לאחר שבבחירות הם השמיצו אותו בעזרת אותו נרטיב מניפולטיבי: אנחנו בוני המדינה והם רוצחי נשים ילדים, בדיר יאסין, בקייביה בסברא ושתילה, ועוד. נושא מעניין לא פחות הוא תופעת המיתוס הפוליטי-תרבותי שבאה לידי בטוי גם בפורום זה שבגינו פרסמתי את המאמר המלא. לאחר שעיקרי הנרטיב המנפולטיבי של דיר יאסין התקבעו במוחם של רוב הישראלים, הם הפכו לדימויים א-פריוריים. לא רק שאין לסלקם אלא שהם היו כלי פרשנות קוגניטיביים לתרבות ישראלית שלמה שהסתאבה לדעתי, בין היתר, בגלל האופן שחבריה יצרו כך את דימוייה הא-פריוריים. על כולנו לשלם על כך לא במחיר של אי ידיעת העובדות על דיר יאסין, שזה כסף קטן וזניח, אלא באי ידיעת העובדות על מלחמות ישראל ובאי הפקת הלקחים עליהם. כך הסתאבה מערכת הביטחון שלנו ובאופן דיאלקטיקי, כך הסתאבה התרבות שכוננו בארץ ישראל האבות המייסדים. | |||
_new_ |
מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים. |