פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
(נכתב בתשובה לisaac01@netvision.net.il, 01/10/12 18:24)
למכובדי שלום
ע.צופיה (יום שלישי, 02/10/2012 שעה 8:31)
בתשובה לisaac01@netvision.net.il
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אני איני מאמין באתיאיזם. האמונה במשהו היא דבר מובנה באדם.
לכן גם האתיאיסט מאמין, הוא מאמין שאין אלוהים. מאחר ואינך יכול להוכיח בצורה גרפית או פיזית או אחרת שכן יש אלוהים הרי האי-אמונה בקיומו גם היא אמונה.

ההלכה היא דבר מאוד כוללני שקיבל אלפי ועשרות אלפי פירושים ותיקונים ושינויים וקבלת חלק מהכללים אינה משייכת או פוסלת את מי שמאמין בחלק אחר.
ביהדות יש מספר דברים בסיסיים מאוד שמהווים תשתית לציבור שקורא לעצמו יהודי. אחד מהם הוא ההשתייכות לפי האם. איני חושב שזה משהו קדוש ובלתי ניתן לשינוי, אך הוא קיים ומקובל עליי ולכן אני ''פועל'' על פיו. זה אינו מחייב אותי באותה נשימה גם לקבל את כל יתר הפירושים למיניהם.

אחד ההבדלים הבסיסים של היהדות מעמים ודתות אחרות היא היותה גם דת וגם לאום. כתוצאה מזה אנו, כיהודים, מוצאים את בטחוננו הרב ביותר בחיינו בארץ ישראל. אחת החידות הגדולות בהיסטוריה היא אי- היטמעות היהדות בין העמים שבהם היא הייתה ועודנה קיימת. ישנם מאות דוגמאות של עמים עתיקים שנעלמו, אך היהודים שרדן. מדוע?
לטעמי, אחת הסיבות העיקריות היא חוסר רצונם של העמים לקבל את היהודים לתוכם. איני נכנס כרגע לסיבות המהותיות, אך הדוגמאות הבולטות הן גירוש ספרד והנאציזם. לכן אינך יכול לזלזל במניע זה.
_new_ הוספת תגובה



למכובדי שלום
(יום שלישי, 02/10/2012 שעה 19:55)
בתשובה לע.צופיה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לה''ו

שלום ערב טוב וחג שמח

1. אתאיסט מאמין שאין אלהים מהוה משפט בעל כשל לוגי הן מצד המשפט והן מצד חוסר ההגדרה של האל(לא ניתן להגדרה ולדיבור מכיוון שאז קיימת לגביו הגבלה- וכל הנאמר עליו הוא רק מבחינת האנשה)
2.בעיברית מה שורש המילה מאמין , אמונה, השורש הוא אמת עם נון מתחלפת, ז''א הפירוש שלך למילה אמונה כדבר של הרגשה או חויה פנימית נוגד את ההגדרה העברית
(ראה גם רקמב''ם, קורדובירו ואחרים )כלומר המושג אמונה בעברית הוא לכאורה מדעי (חיפוש האמת), ולכן אמונה ללא בחינה וללא ספיקות ובדיקה אינה אמונה נכונה
3. מכיוון שאין אפשרות לדבר על האל והמקסימום שניתן לומר עליו הוא על דרך השלילה קיומו או חוסר קיומו לא ניתן לבדירקה(ניתן לבדוק משהוא מוגדר לא משהו לא מוגדר)
4. היהדות היא מכלול ההיתפתחות שלה עד היום ובעתיד תהיה מה שיתפתח ממנה כשם שאדם מתפתח כך ההלכה, ולשונה מלשון ללכת כאשר ישנם כללי מישחק שלא ניתן לעבור עליהם
5. אני לא יודע מדוע היהדות שרדה אולם היא ניצחה את ההיסטוריה שלה, או כפי שאמר טולסטוי (פראפרזה) לא ניתן ליגבור על הרוח.
6.לדעתי אם אדם יגדיר עצמו יהודי כדבר כולל אזי ניתן לדבר על יהודי שמקיים מצווה X ואחר Y אולם אם הוא אינו מקבל את הכללים מה עושה אותו יותר יהודי מאדם אחר?
7. לאומיות אתאיסטית מפחידה אותי זוהי רפליקציה של נאציזם , הביולוגיה כתורה מביאה לחיפוש '' האדם החדש שיקום על אירופה '' למקום שאין חמלה ואין אנושיות , אין מקום לחולה ומצווה למנוע מימנו התפתחות שתפריע לתורת הגזע
8. היהדות אינה דת רליגיוסית , היהדות מאמינה באדם (ולא באלהים) מוזר ? כניראה לא למדתם יהדות, ראה תנורו של עכנאי, ראה מידרש האומר אל תקלקל עולמי שמה לא יהיה מי שיתקן אחריך, היהדות אומרת (בניגוד לנצרות ולאיסלם) כי כדי שיבוא המשיח יש לתקן את העולם ואל תצפה שהמשח יתקן(המחלוקת הוכרעה ), מה זה אומר לגבי האדם ,

השאלה מה נכון היא שאלה מטופשת השאלה שהנך צריך להציב לעצמך היא באיזה עולם אתה רוצה לחיות, וחז''ל נתנו בזה דעתם, הפעולות שלך מביאות אותך לעולם שאתה רוצה , האם זה באמת מה שאתה רוצה?

יום טוב
חג שמח
_new_ הוספת תגובה



למכובדי שלום
ע.צופיה (יום שלישי, 02/10/2012 שעה 21:43)
בתשובה לisaac01@netvision.net.il
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

א. צר לי לכתוב, אך אתה נשמע לי קצת מבולבל.
1.כתבתי לך שאיני מאמין באתיאיזם.
2.כל הגדרה שלך או של מישהו אחר אינה טובה יותר מההגדרה שלי. לאף אחד אין בלעדיות על מהות היהדות.
6. הכלל הבסיסי הוא היולדות לאם יהודיה ויחס הסביבה אליך.
מצטער, אך ביתר הסעיפים לא ירדתי לסוף דעתך.
_new_ הוספת תגובה



למכובדי שלום
(יום שלישי, 02/10/2012 שעה 22:31)
בתשובה לע.צופיה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

1. לא התייחסתי לזה שאינך מאמין באתאיזם אלא לקטע הנ''ל שהוא כשל לוגי ''לכן גם האתיאיסט מאמין, הוא מאמין שאין אלוהים. מאחר ואינך יכול להוכיח בצורה גרפית או פיזית או אחרת שכן יש אלוהים הרי האי-אמונה בקיומו גם היא אמונה'' משפט זה הינו בעל כשל לוגי

2.כדי שנדבר על דבר מוגדר ההגדרה חייבת להיות מוסכמת ובכלל חייבת להיות הגדרה כדי שניתן לומר עליה משהו קונקרטי.
3.המילה מהות היהדות אינה הגדרה כדי שהיהדות תהיה קבוצה היא צריכה להיות מוגדרת , ובמקביל היא מגדרת את הקבוצה המדוברת.
4. אם הכלל הוא מי שנולד לאם יהודיה אזי הוא מהווה הגדרה (למי שמקבל את ההגדרה)והקבוצה תהיה מתוחמת אם ההגדרה תהיה הרגשה או רצון או חובש כובע הקבוצה תהיה אחרת וכניראה לא תהיה קבוצה מוגדרת נפרדת.
5. כאשר כתבת על אמונה השתמשת במילה אמונה שלא בפירוש המילולי שלה , המילה אמונה השורש שלה אינו אמן אלא אמת (אין שורש אמן בעיברית) ובדיקדוק הנ''ל קרוי נון מתחלפת (בין נון ל ת) והפירוש לפי השורש הנ''ל הוא חיפוש האמת ולא הרגשה, (להיפרד מהכח המדמה) כלומר אם אדם מאמין במשהו זה משהו שהוא חקר ויכול ואפילו יש לו ספיקות לגביו.
6. אני מבדיל בין המושג מקבל את ההלכה לבין מקיים את המצוות ההלכתיות , כלומר אתה מקבל את חוקי הנהיגה ולעיתים עובר עליהם במודע אולם אינך שובר את הכללים , במיקרה זה אין לי בעיה עם יהודי מחלל שבת . אולם יש לי בעיה עם יהודי שלא מקבל את נושא השבת .

7. בסעיף הנ''ל הכוונה היא לתורות נאציות שנסמכו על המתודה הביולוגית לדוגמא הפילוסוף ניטשה האדם החדש שישלוט על אירופה- מתוך כה אמר זרטוסטרא, מעבר לטוב ולרע , גנאולוגיה של המוסר,) שאנשים מסויימים אימצו.
8. לגבי היהדות הסבר מפורט תמצא אצל חז''ל, סולובייציק, לייבוביץ
בנושא תנורו של עכנאי שים לב אפילו בת קול (האל) יוצאת ואומרת הלכה כרבי אליעזר לא מיתקבל כי לא בשמים היא ז''א לאל אין רשות להתערב בארץ , גם המדרש שהבאתי כוונתו היא שהאחריות היא על האדם ואין זה תפקידו של האל לתקן את טעויות האדם
(דרך אגב שים לב הקבלה היא רציונליזציה קיצונית של הנ''ל בקבלה אין מוזכר כלל האל ואין לו מקום בעולמנו
היהדות מהבחינה הזאת מטילה על האדם אחריות ותפקיד האל אם ישנו הוא רק המשפט
לכן אין אפשרות שהאל יכפר בין אדם לחבירו
לכן נושא קין והבל אומר האל ''קול דמי אחיך קורה אלי מן האדמה, גם כאשר קין מבקש את סליחת האל אין ''באפשרות'' האל לסלוח

לכן לכאורה היהדות היא ''לא רליגיוסית'' במובן הנוצרי .

אני מנסה לתמצת אולי איני מובן

חג שמח
_new_ הוספת תגובה



למכובדי שלום
ע.צופיה (יום רביעי, 03/10/2012 שעה 1:51)
בתשובה לisaac01@netvision.net.il
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

עקרונית אני מקבל את דבריך. יתכן שההגדרה על אתיאיסט דורשת שינוי מילולי כלשהו, אך בעיקרון גם חוסר אמונה הוא סוג של אמונה.
ברור שצריך להיות מכנה משותף כלשהוא כדי להגדיר קבוצת אנשים. הויכוח על ''המכנה המשותף'' מתחדש מדי תקופה לפי שינויים פנימיים וחיצוניים העוברים על ''הקבוצה''.
חג שמח
_new_ הוספת תגובה




חזרה לפורוםהסיפור המלא
מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי