פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
(נכתב בתשובה לע.צופיה, 21/05/12 7:48)
זו עובדה ולא אגדה!!!
דוד סיון (יום שני, 21/05/2012 שעה 8:36)
בתשובה לע.צופיה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מותר לך לטעון שההיסטוריה אחרת, אבל אני חושב שאתה טועה. עמדותיהם של ההיסטוריונים שציינתי ושל היסטוריונים אחרים תומכות בעמדתי.
_new_ הוספת תגובה



זו עובדה ולא אגדה!!!
ע.צופיה (יום שני, 21/05/2012 שעה 8:46)
בתשובה לדוד סיון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

העובדות אינן משתנות, הן ידועות כבר 60 שנה ויותר. הפרשנויות מתחלפות.
לפחות לפי דברי א.עירן בני מוריס אינו תומך בעמדתך.
_new_ הוספת תגובה



זו עובדה ולא אגדה!!!
דוד סיון (יום שני, 21/05/2012 שעה 9:51)
בתשובה לע.צופיה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

תראה לא עסקתי בעמדתו של בני מוריס כי בשביל זה אתה צריך להכיר את כל מה שהוא טען לאורך השנים. אבל:
א. הקשבתי להרצאה שלו מהשנים האחרונות.
ב. קראתי מאמר שכתב בעשור האחרון.
ג. קראתי מאמרים נוספים של גלבר, של בר-און, של יהושע פורת.

מכל אלה אני מבין שהמשפט שכתבתי מתאר נכון עובדות ידועות.

מאחר והמשפט שכתבתי מציג רק חלק מעמדתי אף אחד לא יכול לטעון עדין שבני מוריס לא תומך בעמדתי.

אוסיף כאן מה שנכתב על העובדות ההיסטוריות על קצה המזלג:

א. פורת כתב: ''צריך לומר במפורש, כי כל הוויכוח סביב השאלה מי גרם להיווצרות הפליטים - הישראלים במדיניות גירושים או הערבים בבריחתם מחמת התפוררות מורלית, פחד או היענות לקריאת מנהיגים - אינו חשוב. מה שקבע מבחינה היסטורית הוא שמדינת ישראל, בהחלטה מפורשת, מנעה מהפליטים לשוב עם שוך הקרבות''(http://www.haaretz.co.il/literature/1.985831).

ב. בראיון לארי שביט אמר בני מוריס (http://www.haaretz.co.il/misc/1.936900):
ב.1 ''ללא העקירה של הפלשתינאים לא היתה קמה כאן מדינה יהודית''.
ב.2 בין השאר הוא אמר על בן גוריון: ''לו היה מבצע גירוש מלא ולא חלקי הוא היה מייצב את מדינת ישראל לדורות''.
_new_ הוספת תגובה



זו עובדה ולא אגדה!!!
המפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה (יום שני, 21/05/2012 שעה 10:31)
בתשובה לדוד סיון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אחרי 64 שנים יש בקרב הפלסטינים מעט מאד כאלה שהיו פליטים בשנת 1948 .
רוב הפלסטינים נולדו אחרי 1948 . חלק גדול בארצות שאינן פלסטינה .

פורת יכול לכתוב מה חשוב לדעתו . אחרים טוענים אחרת .

ןאכן
אנחנו לא מסכימים איתו .
בעית ''הפליטים הפלסטינים'' היא תוצאה של ניבזות המדינות הערביות בהן הם נמצאים .
_new_ הוספת תגובה



זו עובדה ולא אגדה!!!
ע.צופיה (יום שני, 21/05/2012 שעה 12:53)
בתשובה לדוד סיון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

המשפט שכתבת בתגובה להודעה של פאר טוען שאנו הישראלים אשמים בבעית הפליטים,נקודה!
אם זה חלק מעמדתך אזיי המשפט צריך להיות פחות פסקני כי אחרת ברור שזו עמדתך.
אתה מזכיר שלושה היסטוריונים, אך קיימים עוד עשרות נוספים שגם להם דעה.לכן מין הראוי, לדעתי, לסייג את העניין ולא להציג אותו כעובדה מוחלטת.
לפי מה שאתה מצטט מפורת הרי לא אנו גרמנו (בלעדית) לבעיית הפליטים וזה בהחלט אינו תומך בעמדתך.גם מוריס של השנים האחרונות אינו רואה בעניין הפליטים כ''אסון'' ומגלה הבנה לגורמים.
חשוב להזכיר כי בעת ההיא ( 1948) עניין של טיהור אתני היה מקובל ואפילו רצוי. שנתיים קודם גרשו מדינות מזרח אירופה מהרי אורל ועד גבול פולין-גרמניה דהיום כ-‏20 מיליון גרמנים בטיהור אתני שכנראה לא היה כמותו מעולם. על רקע זה ה''טיהור האתני'' של הפלסטינאים היה מובן מאליו ולא עורר כל תגובה עולמית . חשוב לשפוט את ההיסטוריה כפי שייתה נכונה בשעתה ולא במושגים של היום.
העובדות הן ש''טיהור אתני'' ממשי היה שולי, רוב הפלשתינאים ברחו בעידוד מנהיגיהם ומהפחד מהיהודים.
חשוב לזכור כי הפלשתינאים של 1948 לא לקחו שבויים!!!!!!!!!!!
הם העריכו שגם היהודים ינהגו כמותם.
_new_ הוספת תגובה



זו עובדה ולא אגדה!!!
דוד סיון (יום שני, 21/05/2012 שעה 14:16)
בתשובה לע.צופיה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אין בדברי פסקנות, ואין לקרוא זאת מחוץ להקשר.
לכן המשפט הראשון בהודעתך (זה שמסתיים בסימן קריאה) הוא שגוי.
_new_ הוספת תגובה



זו עובדה ולא אגדה!!!
המסביר לצרחן (שבת, 26/05/2012 שעה 17:28)
בתשובה לדוד סיון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אני משבח את א. פורת שקובע נחרצות שאין עם פלסטיני: ''לא למען עצמאות החלק הערבי של פלסטין לוחמים הערבים, אלא למען שוב הפליטים לבתיהם ולאדמותיהם. אם בעקבות השיבה המיוחלת תקום מדינה פלסטינית עצמאית או תיהפך לחלק ממסגרת ממלכתית ערבית גדולה יותר - אין זה מעלה או מוריד בעיניהם. ערביות פלסטין היא מטרת מאבקם ולא עצמאותה הלאומית, שהרי שאלת זהותם - כפלסטינים בעיקר, או כבני אומה ערבית גדולה יותר בראש וראשונה - לא הוכרעה עד היום.''.
המשמעות של לתת היום לערבים להחליט אם הם פלסטינים שרוצים מדינה לאומית משמעותו חיסול ישראל.

הערה לגבי הנחרצות גלבר ותמיכה מסוייגת של פורת - בכל זאת היו מנהיגים ערביים שקראו לערבים לברוח ל''משך שבועיים'' (העדות הזאת חוזרת שוב ושוב גם מפע ערבים שחוו את האירועים האלה וגם מספרות היסטורית ישראלית, ערבית ואנגלית.

לא בל סכסוך חזרו פליטים לשבת במקום אותו נטשו. זה תלוי באופי הסכסוכים ובתרבויות שני הצדדים. מבחינת ישראל טוב שלא החזירו פליטים. אומנם כמה אלפים בודדים פשוט חזרו לכפריהם או לכפרים אחרים (במידה ושלהם חרב) מתוך יוזמה עצמית ולקיחת סיכון קל, אבל צריך לזכור שכל עוד ישראל נמצאת המצב מלחמה עם ערביי ארץ ישראל, ראוי שהיא לא תיתן לערבים הישגים כיד המלך. אנחנו במלחמה וצריכים כמה שיותר הפרדה - ככל האפשר להפריד אותם מאיתנו ולא להיפך.

מה שמטריד הוא קביעתו של פורת (על בסיס ספרו של גלבר) ש'' ... כיון שבמונעה את השיבה הבטיחה המדינה הצעירה את התנאים ההכרחיים לקיומה הלאומי. עם זה לא השלימו הערבים, ואינם משלימים עד היום, וזהו המקור העיקרי, אם לא היחיד, להמשך הסכסוך.'' , כלומר הערבים לא משלימים עם המצב שאין להם עדיין ''זכות שיבה''. רק לא ברור איך שני חוקרים כה דגולים לא מבינים את הקאץ' של דיבריהם: העדר 'זכות השיבה' זה המקור העיקרי להמשך הסכסוך, אבל בהינתן להם לממש את 'זכות השיבה' בעצם תגזור ישראל על עצמה גזר דין מוות. לכן המשמעות היא או שהמדינה ויהודיה התאבדו מרצון, אן שנמשיך במלחמה, עד שיגיע הרגע שנבין שעלינו לנצח בגדול!

מה זה ''לנצח בגדול''?

לטעמי זה להקים שתי מדינות לאום בארץ ישראל - מדינה יהודית בארץ ישראל המערבית ומדינה ערבית בארץ ישראל המזרחית. אם הם רוצים להמשיך במלחמה אז עלינו לעצב וכפות את תנאיה של המלחמה - הפרדת אוכלוסיות, שתי מדינות לאום זו נגד זו ולא זו בתוך זו. צריך שיהיה לנו גבול ברור והכי קצר - נהר הירדן והערבה. ואם אחר כך הם ירצו להמשיך להילחם, אז יאללה, למלחמה. אבל לפחות זו תהיה במתכונת של מלחמות שהיו לנו מול סוריה ומצרים. כשברוב הזמן לא היו מלחמות פעילות, היינו משני צידי הגדר, כל אחד חי את חייו.

אז קדימה לעבודה במר''צ - להיפרדות מלאה לשם ליכוד השורות בישראל ביתנו, ישראל האחת.
_new_ הוספת תגובה



זו עובדה ולא אגדה!!!
דוד סיון (שבת, 26/05/2012 שעה 18:26)
בתשובה להמסביר לצרחן
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

א. פורת לא קבע בציטוט הנזכר שאין עם פלשתינאי.
ב. מטרידה העובדה שלמרות היומרה שלך, אינך מבין את מה שטוענים גלבר ופורת.
ג. אתה ממשיך להפיץ את חלומך המבוסס על מושגים דמיוניים.
_new_ הוספת תגובה



זו עובדה ולא אגדה!!!
בצלאל פאר (יום ראשון, 27/05/2012 שעה 14:12)
בתשובה לדוד סיון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

משתמע מכתיבתו שפורת לא מאמין, או קובע ש''עם פלסטיני'' עדיין לא התגבש. אפשר שבעתיד כן או לא. הוא גם כתב על כך במקומות אחרים. נדמה לי דוד שזה מקובל על חלק גדול מחבריו למקצוע. נדמה לי שהוא גם אמר זאת פעם בתוכנית רדיו ברשת ב'.
_new_ הוספת תגובה



זו עובדה ולא אגדה!!!
דוד סיון (יום ראשון, 27/05/2012 שעה 20:54)
בתשובה לבצלאל פאר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

תראה פרופסור פורת כתב שני ספרים על התנועה הלאומית הפלשתינאית שפורסמו באמצע שנות ה-‏70 של המאה הקודמת (הראשון נקרא ''צמיחת התנועה הלאומית הערבית פלסטינאית, 1918 - 1929''). המשמעות של מה שכתוב בספריו אלה היא שהעם הפלשתינאי כבר קיים קרוב ל-‏100 שנה.

מסתובבות כל מיני טענות דומות לשלך מה חושב פורת כיום. רק שאין שום אסמכתא רצינית שעל פיה פורת בעצם מכחיש את העובדות שהציג בספריו. בודאי שאין לך כל בסיס לטענה שעמדתך מקובלת על חלק גדול מחבריו למקצוע.

בכל מה שהצלחתי למצוא התייחסות מאוחרת של פורת כאילו העם הזה לא התגבש. גם מה שבמהלך השנים הוצג על ידי אנשים שמפרשים את דברי פורת כמוך לא ביסס טענה כזאת.
_new_ הוספת תגובה



לא נכון .
המפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה (יום שני, 21/05/2012 שעה 9:18)
בתשובה לדוד סיון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אתה מנסה לשכתב היסטוריה .
הדברים הם כפי שכתבתי ולא כפי שכתבת .
את סיפרו של בני מוריס קראתי ושם אין תמיכה לדעתך הכתובה .
את האחרים לא קראתי .
_new_ הוספת תגובה



אתה עוסק בשקרים ודמגוגיה
דוד סיון (יום שני, 21/05/2012 שעה 10:11)
בתשובה להמפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

למרות השקרים והדמגוגיה שלך העובדות שכתבתי נכונות.
אינך יודע מה דעתי ולכן הטענה לגבי דעתי הכתובה היא שקר בשרות הדמגוגיה.
_new_ הוספת תגובה



דעתך הפנימית אינה חשובה ואינה מענינת .
המפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה (יום שני, 21/05/2012 שעה 10:24)
בתשובה לדוד סיון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אני מתייחס למה שאתה כותב ולא לדעתך הסמויה .
_new_ הוספת תגובה



אתה ממשיך לשקר!
דוד סיון (יום שני, 21/05/2012 שעה 10:58)
בתשובה להמפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה



אתה ממשיך לשקר!
המפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה (יום שני, 21/05/2012 שעה 16:47)
בתשובה לדוד סיון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אתה חושב שאחרים שקרנים כי אינך מבין ואינך מכיר אמת .
_new_ הוספת תגובה



אתה, אריה, ממשיך לשקר!
דוד סיון (יום שני, 21/05/2012 שעה 18:00)
בתשובה להמפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה



אתה, דוד, ממשיך לשקר!
המפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה (יום שלישי, 22/05/2012 שעה 16:39)
בתשובה לדוד סיון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה



אתה, אריה, ממשיך לשקר!
דוד סיון (יום שלישי, 22/05/2012 שעה 18:04)
בתשובה להמפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה



אתה, דוד ממשיך לשקר!
המפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה (יום רביעי, 23/05/2012 שעה 6:58)
בתשובה לדוד סיון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה



אתה, אריה, ממשיך לשקר!
דוד סיון (יום רביעי, 23/05/2012 שעה 8:35)
בתשובה להמפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה



אהבת המולדת
חניבעל שטיין (יום רביעי, 23/05/2012 שעה 20:07)
בתשובה לדוד סיון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הפליטים חיים כבר עשרות שנים במחנות, בתקווה לחזור יום אחד למולדתם. מעניין לדעת אם הפטריוטים הגדולים שמתכנסים כאן - פאר, צופיה ואחרים - היו מוכנים לעשות זאת.
_new_ הוספת תגובה



אהבת המולדת
ע.צופיה (יום רביעי, 23/05/2012 שעה 20:59)
בתשובה לחניבעל שטיין
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

האם הם מתכנסים מרצון? או ,שמא, לא מאפשרים להם להיות אזרחים מין השורה.
עמנו התכנס בגיטאות אלפיים שנה בתקוה לחזור יום אחד למולדתם.
מעניין אם היהודים שהם יותר פלשתינאים מהפלשתינאים עצמם היו מחזיקים מעמד או מתאסלמים.
_new_ הוספת תגובה



האם אתה יכול להבהיר את המשפט האחרון בהודעתך?
דוד סיון (יום חמישי, 24/05/2012 שעה 7:14)
בתשובה לע.צופיה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה



האם אתה יכול להבהיר את המשפט האחרון בהודעתך?
ע.צופיה (יום חמישי, 24/05/2012 שעה 9:24)
בתשובה לדוד סיון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

יש, היום, בציבוריות הישראלית, קבוצה , שמורכבת מעשרות או מאות קבוצות משנה, שמטיפות למדיניות לאומית כלפי הפלשתינאית שלעיתים אפילו הם אינם ''מעיזים'' לדרוש.
המעניין הוא שכמעט אותה קבוצה בדיוק היא בעד ''המסתתנים''.
האם זה מקרה?
_new_ הוספת תגובה



אהבת המולדת
חניבעל שטיין (יום חמישי, 24/05/2012 שעה 21:46)
בתשובה לע.צופיה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

עמנו התכנס בגיטאות אלפיים שנה בתקוה לחזור יום אחד למולדתם? איך לדעתך התבטאה תקוה זו, פרט לזה שפעם בשנה אמרו ''לשנה הבאה בירושלים''? ברוב תקופת הגלות ניתן היה לממש את התקוה ולעלות לארץ, אך בודדים היו מעוניינים בכך.
_new_ הוספת תגובה



אהבת המולדת
ע.צופיה (יום שישי, 25/05/2012 שעה 4:58)
בתשובה לחניבעל שטיין
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לא נכון!
בכל מאה ומאה מתוך שנות הגלות נעשו נסיונות בלתי פוסקים לחדש את הישוב היהודי בארץ אשר לא צלח עקב נסיבות הזמן והתקופה.
התוצאה הנוכחית היא שילוב מקרים נדיר של תוצאות שתי מלחמות העולם.
_new_ הוספת תגובה



אהבת המולדת
דוד סיון (יום שישי, 25/05/2012 שעה 6:28)
בתשובה לע.צופיה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

את זה אתה למעשה יכול לטעון לגבי הפלשתינאים ב-‏120 השנים האחרונות, רק בלי ''שילוב מקרים נדיר...''

המפתח הוא שילוב מקרים נדיר. האין זה נכון ביחס לעמים אחרים?
_new_ הוספת תגובה



אהבת המולדת
המפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה (יום שישי, 25/05/2012 שעה 6:38)
בתשובה לדוד סיון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מה בדיוק אתה טוען לגבי הפלסטינים ?
האם יש להבין מדבריך שהפלסטינים התאמצו במשך 1400 שנה ללא הפסק להקים מדינה ?
_new_ הוספת תגובה



אהבת המולדת
דוד סיון (יום שישי, 25/05/2012 שעה 7:38)
בתשובה להמפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

זה כתוב ברור. רצוי שתקרא את מה שכתוב בהקשר המתאים.
_new_ הוספת תגובה



אהבת המולדת
ע.צופיה (יום שישי, 25/05/2012 שעה 8:37)
בתשובה לדוד סיון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

המקרה של הפלשתינאים שונה לחלוטין.
היהודים הם עם מזה 3000 שנה בערך.
הפלשתינאים הם האנשים שחיו בתחומי ארץ ישראל שהוקצתה לבריטניה כמנדט מטעם חבר הלאומים ואינם יהודים.
הפעם הקודמת שהייתה יישות ממלכתית עצמאית ונפרדת באותו תחום גיאוגרפי, בערך, הייתה בשלוט הצלבנים בארץ (ממלכת ירושלים). מאז ועד כיבוש הארץ על ידי האנגלים תושבי התחום הזה היו חלק מישות גדולה (הסולטנות העותמנית)ולא היה להם כל ייחוד.
את היוצרות העם הפלשתינאי הייתי מגדיר כמקריות.
כל ההיסטוריה של העם היהודי היא שילוב נדיר שאינו מאפיין אף עם אחר לכן קשה להגיד זאת לגבי אחרים.
_new_ הוספת תגובה



אהבת המולדת
דוד סיון (יום שישי, 25/05/2012 שעה 9:09)
בתשובה לע.צופיה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

להזכירך: הנושא של הודעתך היה שלכל אורך הגלות היהודים ניסו להגשים את חלומם - ריבונות בארץ, ללא הצלחה. ההצלחה, התוצאה הנוכחית, נבעה משילוב מקרים נדיר.

שימוש בכלי ניתוח זהים ביחס לפלשתינאים אומר: שהפלשתינאים (מחכים במחנות, כמו שהיהודים חיכו בגלות) לא הצליחו להגשים את חלומם, למרות נסיונות חוזרים, בגלל שלא התרחש שילוב מקרים מתאים. (ההבדל בין 100 שנים ל-‏3000 הוא טכני.) לא?
_new_ הוספת תגובה



אהבת המולדת , טכני ?
המפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה (יום שישי, 25/05/2012 שעה 10:24)
בתשובה לדוד סיון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

גורג ברנארד שואו אמר פעם שאהבת מולדת זה רק געגועים לנוף מוכר .

לחיות 100 שנה או 2000 שנה זה הבדל טכני ?
_new_ הוספת תגובה



אהבת המולדת
ע.צופיה (יום שישי, 25/05/2012 שעה 10:37)
בתשובה לדוד סיון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אם אינך מתייחס להבדל של השנים וכמות הנסיונות .אז-כן!
_new_ הוספת תגובה



אהבת המולדת
דוד סיון (יום שישי, 25/05/2012 שעה 10:55)
בתשובה לע.צופיה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

גם למהות ואיכות הנסיונות בכל צד לא התייחסנו.
_new_ הוספת תגובה



אהבת המולדת
ע.צופיה (יום שישי, 25/05/2012 שעה 16:22)
בתשובה לדוד סיון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

כיצד אתה מתכוון להשוות בין נסיונות של 2000 שנה לבין נסיונות של, אולי, 80 שנה?
איכות? שמעת על פלשתינאים מתאבדים? שמעת! ועל יהודים מתאבדים ,שמעת?
אם כן, ספר לי.
_new_ הוספת תגובה



אהבת המולדת
דוד סיון (יום שישי, 25/05/2012 שעה 19:12)
בתשובה לע.צופיה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

1. אינני מתכוון:
1.1 אין לי עניין לחזור לויכוח שניהלנו בעבר.
1.2 אינני יכול להתווכח על ''נסיונות'' בלי שהוצגו כל פרטים עליהם ועל השפעתם.

2. שמעתי על יהודים מתאבדים, למרות שזה לא ממש מקובל במסורת היהודית.
_new_ הוספת תגובה



אהבת המולדת
ע.צופיה (יום שישי, 25/05/2012 שעה 19:18)
בתשובה לדוד סיון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

יהודים מתאבדים שלא רצו לחרוג ממנהגי היהדות-כן, אך לא לשם רצח.
_new_ הוספת תגובה



אהבת המולדת
דוד סיון (יום שישי, 25/05/2012 שעה 19:38)
בתשובה לע.צופיה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

תראה הדיון הזה התחיל בהודעה של שטיין (תגובה 167410), כאשר הוא שאל מה היתה ההשפעה של נסיונות אלה במהלך הגלות.

ההתייחסות שלי היתה ברמה העקרונית לכלי הניתוח ולא לעניין הכמותי ולאיכות הנסיונות בכל צד. דיון כזה נוטה להסתבך בגלל השאלה לאיזה צד יש יותר זכויות על הארץ.

אבל אשמח לשמוע את מה שידוע לך על הנסיונות היהודים ועל השפעתם על ההיסטוריה היהודית.
_new_ הוספת תגובה



אהבת המולדת
ע.צופיה (שבת, 26/05/2012 שעה 1:15)
בתשובה לדוד סיון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

זה לכתוב את ההיסטוריה היהודית.
גדול עלי.
_new_ הוספת תגובה



אהבת המולדת
דוד סיון (שבת, 26/05/2012 שעה 8:01)
בתשובה לע.צופיה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לא ביקשתי שתפרט את כל ההיסטוריה של תקופת הגלות. כוונתי היתה שתציג מקרה או שנים שלמעשה מפריכים את הטענה של שטיין (תגובה 167410): ''ברוב תקופת הגלות ניתן היה לממש את התקוה ולעלות לארץ, אך בודדים היו מעוניינים בכך''.

לפי מיטב זכרוני רק בודדים יכלו לממש את התקווה:
- בגלל מדיניות והתנהלות השלטון באותו הזמן,
- רק לבודדים היו האמצעים כדי לממש את החלום.

ביחס לעמדתך (תגובה 167411) אציין שבהחלט קיימת האפשרות שלא כל נסיון יהודי לחדש את התיישבות יהודי היה נסיון לחדש ריבונות. מה שחסר במידע שאני מכיר הוא נסיונות לחידוש ריבונות לפני סוף המאה ה-‏18. האם תוכל להציג נסיון שהיה גם נסיון לחידוש הריבונות?
_new_ הוספת תגובה



אהבת המולדת
ע.צופיה (שבת, 26/05/2012 שעה 8:41)
בתשובה לדוד סיון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

שטיין לא הוכיח את האמירה שאתה מצטט, הוא מסתמך על כך שבכל ארוע של ''חזרה לארץ'' השתתפו מעטים מתוך העם היהודי ומסקנתו הייתה שהם לא היו מעונייניםן בכך.
זו כמובן אינה הוכחה לדבריו אלא מסקנה מצילום מצב.
אז מדוע עלי להפריך את מה ששטיין לא הוכיח?
בפיסקה השנייה אתה עונה על הסיבה העיקרית.
בכל זאת אנסה להפריך את מה ששטיין לא מוכיח. ראשית ישנה התפילה החוזרת על עצמה מספר פעמים ביום ובה נכללת הערגה לארץ ישראל ולירושלים בפרט.עצם אמירת התפילה מוכיחה על הערגה המנטלית, לפחות, לעלות לארץ ישראל.
שנית. ישנו האירוע של שבתי-צבי שהצליח לעורר באופן יוצא דופן בקרב כל יהדות אירופה את התקוה למימוש הריבונות על ארץ ישראל. הוא קבע תאריך יעד וידוע כי אלפי משפחות יהודיות חיסלו את עסקיהן ומכרו את רכושן בכדי להיות מוכנות להגיע ראשונות לארץ ישראל.זאת לא הייתה תופעה של בודדים אלא של אלפים שהקיפה כמעט כל ארץ וארץ באירופה.
נסיונות לחדש ריבונות בארץ ישראל הכבושה דינן היה כהכרזת מלחמה על השליט. ברור שליהודים לא הייתה היכולת לעשות זאת. נסיון רציני נעשה על ידי דונה גרציה בטבריה במאה ה-‏16. כל יתר הנסיונות היו להקים או לחדש או לתגבר עיר זו או אחרת מתוך תקוה שזה בעתיד יביא לריבונות מסוימת.
_new_ הוספת תגובה



אהבת המולדת
דוד סיון (שבת, 26/05/2012 שעה 11:56)
בתשובה לע.צופיה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ישנה התפילה אבל אני לא חושב שהיא פעלה יותר מאשר חלום-ערגה אבסטרקטי בלבד. תמיד היה צריך מניע נוסף כדי לעורר לפעולה. אכן שני המקרים שהזכרת היו כאלה..

חשבתי על פרשת שבתאי-צבי ולא הזכרתי אותה בגלל הידיעה שהוא בעצם היה משיח שקר. במחשבה שניה אתה צודק כי השפעתו בעולם היהודי היתה, לא מעט בזכותו של נתן העזתי.
_new_ הוספת תגובה



מה זה משיח שקר?
חוק שימור האלרגיה (שבת, 02/06/2012 שעה 10:37)
בתשובה לדוד סיון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

זה משיח שמנסה ולא מצליח. אם בן צבי היה מצליח אז הוא היה המשיח או לפחות הרצל. לחילופין, אם הרצל, הציונות, היה נכשל אז גם הרצל היה נביא שקר.

עניין אי הצלחתו אינה העיקרית הויכוח הזה כי אם מה שע.צופיה הסביר - היתה התגייסות רחבה מאוד של רבים בקהילות ישראל ברחבי העולם לקראת שיבת ציון. כשלונו של בן צבי מול השולטן התורכי עצרה את הגאולה. אולי תרמה לכינויו משיח שקר העובדה שהוא אולץ להתאסלם וכמה ממעריציו התאסלמו או התנצרו בעקבותיו.
_new_ הוספת תגובה



אהבת המולדת
חניבעל שטיין (יום שישי, 25/05/2012 שעה 22:18)
בתשובה לע.צופיה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

חוסר ההצלחה שאתה מדבר עליו נבע מכך שאחוז זעום של יהודי הגולה היה מעוניין בעליה לארץ - בכל דור ודור. דוגמה טובה היא הגירת הענק ממזרח אירופה לאמריקה בסוף המאה ה-‏19, תקופה שבה השלטון העותומני לא העמיד קשיים מרובים על אלו שרצו לעלות לארץ.
_new_ הוספת תגובה



אהבת המולדת
ע.צופיה (שבת, 26/05/2012 שעה 1:21)
בתשובה לחניבעל שטיין
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

כל גל עליה מסוף המאה ה-‏19 ואילך כמעט הכפיל את כמות היהודים שהייתה באותו זמן בארץ ישראל וזה הנתון החשןב מכול.ספק אם הארץ יכלה לקלוט יותר יהודים באותוזמן נתון.

השלטון העותומני היה די מפורר בתקופה זו ולמרות זאת היו קשיים רבים. כל ההישגים של הציונות משנת 1886 ועד 1917 היו בחסות המעצמות האירופאיות.ללא עזרתן לא היה ישוב יהודי בארץ בתקופה זו.
_new_ הוספת תגובה



זה לא כל כך פשוט , כמו נסיעה לאמריקה .
המפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה (שבת, 26/05/2012 שעה 12:11)
בתשובה לחניבעל שטיין
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הגירה יש לה סיבה ומטרה .
סיבה נפוצה היא מחסור ומטרה נפוצה היא שיפור כלכלי .
יש גם הגירה שסיבתה רדיפות ומטרתה חופש , לפחות יחסי .
תושבי ארה''ב הראשונים הגיעו בגלל רדיפה .
אחר כך ככל שהמצב הכלכלי היה טוב יותר עלה הגורם הכלכלי ופחת הגורם של הרדיפות .
יהודי אירופה במאה ה-‏19 ובמיוחד יהודי רוסיה ושכניה , נרדפו באופנים רבים . גם מצבם הכלכלי לא היה שופע .
הגירה לארץ ישראל במצב כזה משמעו היה להתחיל פיתוח של ארץ נחשלת , כמתואר אצל מרק טווין . גם נושא הרדיפות בארץ ישראל היה ברקע . השלטון העותמני לא היה רך או רחמן . הייתה שחיתות וחוסר הערכה לפיתוח כלכלה ותשתיות . המהגרים האירופים נחשבו נתיני מדינות אויב .

ברור כי זה עשה את ארץ ישראל פחות אטראקטיבית מאשר ארה''ב .
הציונים ובמיוחד החלוצים , אכלו הרבה קש . עבדו קשה וסבלו ממחלות עד מוות . זה נעשה ממניעים אידאולוגיים שאין אצל כלל האוכלוסיה . עיקרם היו צעירים ורבים או רובם עזבו חזרה לניכר . לבעלי משפחות זה ממש לא היה קוסם .

ארה''ב במאה ה-‏19 הייתה ארץ האפשרויות הבלתי מוגבלות , ארץ של דמוקרטיה , ארץ אשר הזהב מרצף את רחובותיה . ארץ אשר בה תרבות אירופית .
אין ספק מדוע עברו עיקר המהגרים היהודיים לארה''ב .

ככל שהתשתיות נבנו , והתרבו בארץ ישראל המצב הכלכלי היה טוב יותר ועדין לא הייתה א''י אטרקטיבית עבור רוב יהודי אירופה . כך היו 11 מילין ויהודים באירופה ורק חצי מיליון בא''י בפרוץ השואה . אפילו היום רק 5 מיליון מתוך 13 מיליון היהודים רואים בה ארץ יעד .
_new_ הוספת תגובה



אהבת המולדת
ע.צופיה (שבת, 26/05/2012 שעה 13:31)
בתשובה לחניבעל שטיין
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

טעות בידך. השלטון העותמני כלל לא רצה את היהודים,אך בעקבות הקרבות עם המצרים שבהם התורכים ניצחו בעזרת מעצמות אירופה הם נאלצו לתת זכויות יתר לתושבי המעצמות שעזרו להם במזרח התיכון וכך ראינו את התיישבות הטמפלרים, האמריקאים וכן עליית היהודים כתושבי אירופה ולא כיהודים.לנהירה לצפון אמריקה היו סיבות משלה שהקשר לציונות הוא עקיף ביותר.
_new_ הוספת תגובה



אהבת המולדת
המסביר לצרחן (שבת, 26/05/2012 שעה 16:55)
בתשובה לחניבעל שטיין
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

בזה אתה צודק. יהודים התעצלו להזיז את התחת והעדיפו לשבת על סיר הבשר.

ההגירה ההמונית לצפון אמריקה היתה גם כי היהודים העדיפו סיר בשר גדול יותר וגם כי ארץ ישראל היתה ברובה מדינה ענייה, נטושה, דלת אוכלוסין וקשת יום.

הציונות בראשיתה לא היתה להיט אצל העם היהודי. היו יהודים שעלו ארצה ומכאן המשיכו לאמריקה, כי ניסו וראו שלא יעמדו במעמסה.

לכן רק פעילות משותפת במסגרת תנועה פוליטית רחבה כמו הציונות איפשרה את הרחבת הישוב היהודי למימדים שיוכל גם להקים מדינה וגם לקלוט המוני יהודים.

הטענה כאילו השואה היא שהקימה את המדינה היא טענה ספירואית מטעה. ספירו טוען שללא שואה הציונות לא היתה מצליחה להקים מדינה. זוהי כמובן שטות, שהוא לא צריך להוכיח כי ההיסטוריה חרטה אחרת. אבל זוהי התעלמות מהישגיה של הציונות שלפני השואה, שהצליחה למרות האוייבים - הערבים המקומיים ושלטון הכיבוש הבריטי - להקים ישובים, להקים שלטון שבדרך עם מנגנונים של מדינה שבדרך. אם לא היתה שואה סביר שיהודים רבים היו מוצאים את דרכם לארץ, שכן 40 שנים אחרי (סוף המאה ה-‏19 השוממת) כבר היה ישוב יהודי צומח שהיה יכול לקלוט הרבה יותר יהודים בתנאים סבירים. ברור שלאחר שארה''ב סגרה את שעריה להגירות מאירופה בסוף שנות ה-‏20, אפשר היה להביא לארץ מאות אלפי יהודים שביקשו לצאת את אירופה לארץ ישראל, אבל בגלל מדיניות הסרטיפיקאטים של הבריטים זה נמנע מהם, והיהודים נאלצו להישאר באירופה. כלומר, רצון לעלות לארץ היה, אבל היה גם מכשול גדול למימוש - הכובש הבריטי.
_new_ הוספת תגובה



אתה, לצרחן, ממשיך להטעות
דוד סיון (שבת, 26/05/2012 שעה 18:43)
בתשובה להמסביר לצרחן
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אין במאמר של ספירו טענה ''... כאילו השואה היא שהקימה את המדינה...''
מי שכמוך טוען כך עוסק בהטעייה.

ב. הכובש הבריטי לא היה מכשול גדול לעלייה יהודית:
ב.1 למרות ''רצון לעלות לארץ'' לא הגיעו מאות אלפי יהודים לחופי ישראל.
ב.2 גם התארגנות העלייה הבלתי לגאלית לא הגיעה לממדים כאלה.

ג. חלק ניכר משנות ה-‏30 הסתובב ז'בוטינסקי בין יהודי מזרח אירופה לשכנעם בדבר הסכנה שבהשארות באירופה וזה עורר מעט מאד 'רצון מעשי לעלות לארץ'.

ד. הטענה כי ''אפשר היה להביא מאות אלפי יהודים... לארץ ישראל'' אין לה בסיס בעובדות המציאות. זה נאמר כי לתנועה הציונית לא היו אמצעים להביא לכאן מאות אלפי יהודים. זאת.
_new_ הוספת תגובה



מה ההבדל בין לפני ואחרי השואה ?
המפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה (יום ראשון, 27/05/2012 שעה 10:56)
בתשובה לדוד סיון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אחרי השואה הייתה עליה לארץ ישראל במספרים גדולים . חלק נכנסו בעזרת מסמכים . חלק בירידה לא חוקית לחוף . חלק נתפסו ונשלחו למחנות מחוץ לפלסטינה .
המספרים הללו גדולים משמעותית מאלה שלפני השואה ובסמוך לה .
האנגלים הכבידו על העליה לישראל . הן בהגבלות-סרטיפיקטים הן בפטרולים ימיים . הכבידו בבניה של היהודים .
בכמות היהודים שהייתה אז בארץ יכלה תוספת , אפילו צנועה , של 100.000 להשפיעה לטובת הישוב העברי . זה בנוסף להצלה שלהם מציפורני הנאצים .
היות והמשפחה שלי סורבה והושמדה , אני רואה בזה דבר מאד משמעותי .
_new_ הוספת תגובה



  מה ההבדל בין לפני ואחרי השואה ?  (דוד סיון)
  מה ההבדל בין לפני ואחרי השואה ?  (המפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה)
  מה ההבדל בין לפני ואחרי השואה ?  (דוד סיון)
  מה ההבדל בין לפני ואחרי השואה ?  (המפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה)
  מה ההבדל בין לפני ואחרי השואה ?  (דוד סיון)
  מה ההבדל בין לפני ואחרי השואה ?  (חוק שימור האלרגיה)
  מה ההבדל בין לפני ואחרי השואה ?  (דוד סיון)
  אז למה אתה צורח?  (המסביר לצרחן)
  אז למה אתה צורח?  (בצלאל פאר)
  אתה פשוט לא מכיר את העובדות  (דוד סיון)
  העובדות הן פשוטות  (חוק שימור האלרגיה)
  עדין אתה מערבב עובדות  (דוד סיון)
  עדין אתה מערבב עובדות  (חוק שימור האלרגיה)
  עדין אתה מערבב עובדות  (דוד סיון)
  החישובים הכלכליים היו מופרכים - המבחן - ללא הצגת מסמכים  (המפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה)
  החישובים הכלכליים היו מופרכים - המבחן - ללא הצגת מסמכים  (דוד סיון)
  א(ה)עלבת המולדת  (המסביר לצרחן)
  אהבת המולדת  (המפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה)
  אהבת המולדת  (המסביר לצרחן)

חזרה לפורוםהסיפור המלא
מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי