|
אין לי כח לוכחנות בלוגיקה | |||
|
|||
אז אל תנסה אפילו להתחיל. הבסיס לאמונה המרכסיסטית הוא שיש כאן התפתחות טבעית המוליכה מהמצב הקדמוני עד לגן העדן כאשר בשלב הנכון (לאחר עידן התיעוש) תגיע מלמטה מהפכה טבעית שתשנה את פני החברה בערך באותו אופן שבו האפרוח בוקע מן הביצה בשלב הטבעי והנכון. ואז בגן העדן הכל יהיה בסדר. זה אינו הבסיס אלא התוצאה ההכרחית של ההיסטוריה. כאשר בוחנים את ההתפתחות מאז שמרכס ואנגלס כתבו את הקפיטל ברור לחלוטין שהם טעו בצורה נחרצת והויכוח אתם מיותר לחלוטין. זה מקביל במידה רבה מאד לאמונה היהודית בביאת המשיח שלאחריה הכל יהיה נפלא אבל גן העדן של ימות המשיח אינו בסיס האמונה היהודית. הבולשביקים ברוסיה הבינו כי המהפכה הכוחנית שהם יזמו סותרת את יסודות האמונה משום שהיא לא באה בשלב הטבעי הצפוי של עידן התיעוש אלא כאשר רוסיה היתה חברה אגררית מפגרת למדי והסתירה השניה היתה שהמהפכה לא באה מלמטה, מצד הפרולטריון, אלא דווקא מצד האינטלקטואלים, ברובם בני המעמד הבורגני. לנוכח הבעיה התיאולוגית הזו הם התחילו לפתח את ה''מרכסיזם לניניזם'' שהיה אמור לפתור ולהסביר את המשבר האמוני. כאשר בודקים את הלניניזם ברור שהם צדקו בערך כמו שהמשיחיסטים של חב''ד צודקים לאחר התפגרות הלובאביצ'ר. ושוב אני חוזר - המניפסט אינו זהה למרכסיזם אלא הוא מסמך פוליטי אקטואלי שבא לשנות את פני הזוועה שבחברה תעשייתית מעמדית באנגליה. בתחומים רבים הוא השפיע בצורה מוחצת וחד משמעית ובאחרים פחות. | |||
_new_ |
אין לך כח לוכחנות בלוגיקה בכל זאת העולם נוהג בלוגיקה . | |||
|
|||
לא רק שהעולם נוהג בלוגיקה , הוא לוגי גם למי שאיננו לוגי . אם רעיון נוגד את הלוגיקה יש שתי אפשרויות 1 - הרעיון לוגי למרות שאינו נראה כזה . לזה קוראים פאראדוקס . 2 - ההתרחשויות הלוגיות יקעקעו את הרעיון . אין שלישי . מארקס היה היסטוריון . דיעותיו לגבי הכוון ההמשכי של ההיסטוריה הם המרקסיזם . זה מופיע בקצרה במניפסט ובאריכות בקפיטל . פיתרונותיו למצב החברתי מוטעים , כפי שהסברתי . השאר בתגובה למסר האחר ולדוד סיון . | |||
_new_ |
מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים. |