|
אתה ממש עצרת את השמש בגבעון | |||
|
|||
כולנו שנינו מקדמת דנא שלא קם נביא כמשה. ואפילו אלה שרצו להאדיר בגדולתו של הרמב''ם אמרו: ''ממשה עד משה לא קם כמשה''. אלא שאיש עד כה לא העז להתנבא שלא יקום בעתיד אדם כמשה. תאר לך שמאן דהוא היה מכריז אחרי מותו של גלילאו: ''לא קם אדם כגליליאו ואף לא יקום כזה בעתיד''. מה היית אומר אתה היום עךל משפט כזה? כי בכל זאת קם אדם, אלברט איינשטיין, והוליד את העולם מחדש. ולכן, לא קם כמשה מקובל, שכן מדובר עד ימינו אלה. אבל לא יקום כמשה זו כפירה בעיקר. | |||
_new_ |
אתה ממש עצרת את השמש בגבעון | |||
|
|||
קרא שנית, בעיון, את דברי הרמב''ם - והוא לא יחיד מבין מפרשי התורה על דרך המסורה בעניין זה. | |||
_new_ |
אתה ממש עצרת את השמש בגבעון | |||
|
|||
סליחה יקירי, גם אם זו דעתו של הרמב''ם, מותר לי לחלוק עליו. ראשית, חז''לינו אמרו: ''לא דברו חכמים, אלא בהווה'' - והדברים ידועים מקדמת דנא. שנית, כאשר אדם מדבר על העתיד בצורה מוחלטת, משמע, שהוא מנבא. וחזקה עלינו, ששנינו שנינו מה שנאמר על הנבואה - לאחר חורבן בית שני. אני אומר את הדברים מבלי להמעיט, חלילה, בחשיבותו של הרמב''ם, או להופכו מדמות הנשר המיוחסת לו, לדמות של צפור. איך אנחנו מתפללים ביום הקדוש: ונסלח לכל העם בשגגה. | |||
_new_ |
אתה ממש עצרת את השמש בגבעון | |||
|
|||
לא רק הרמב''ם מחזיק בדעה זו אלא גם הרלב''ג, שקבע בפירושו לתורה כי ה' לא ישנה את חוקי הטבע, חוקיו, אותם הוא אוהב, ולא יהיה נס אלא עולם כמנהגו נוהג. זו לא נבואה, כפי דעתך, אלא הבעת אמונה בהוויית העולם על פי זרם שהוא קיים ביהדות. הא ותו לא. | |||
_new_ |
מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים. |