פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
(נכתב בתשובה לאלברט שבות, 23/12/09 0:07)
למען הסדר הטוב
אלברט שבות (יום רביעי, 23/12/2009 שעה 0:08)
בתשובה לאלברט שבות
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

את תשובתי לרב ינון שיגרתי היום בלשון זה:

22.12.2009

כבוד הרב ינון,

...וליתר דיוק – מוכר לי מישהו שעבר דרך המלך בפנמה ועלה עלי ברמת העברית שלו ואף שם אותי בכיס... (אבל הוא צבר ואני רק עולה חדש).

הרב ינון, בפרק הרביעי של ''עקדת יצחק'' שפורסם לפני כשבוע, ביקשתי לעמוד על השאלה: כיצד מתמודדת הדת היהודית עם הסברה השוללת את קיום אלוקים? – ''הסיפור להלן יסכם את התמודדות הדת היהודית עם הסברה האחרת'', כך עניתי על השאלה, והדבקתי לה את העתק המייל ששלחתי לך בחול המועד סוכות שעבר (שקיבלתי שלשום את התייחסותך עליו, יום לאחר החנוכה).

וכך סיכמתי את התשובה: ''זו הדת היהודית לדורי דורותיה, וכך היא התייחסה לסוגיה (כלומר לסברה השוללת את קיום השם), ברמה הזו: בת יענה שטומנת את ראשה בחול, בתואנה שלא משרבבים דברי כפירה עם דברי תורה.''

כלומר הצגתי את אי-התייחסותך למכתבי אליך מחול מועד של סוכות – כדוגמה יהודית-דתית מאפיינת (להטמנת הראש בחול).

כאמור שלחתי לך בשבוע שעבר כבר עם פרסום המאמר הודעה בדוא''ל אודות שימך שהשתרבב, במקרה או לא, אל תוך מאמרי ובצירוף קישור.

שלשום וכאמור קיבלתי את התייחסותך (רק על הפרק הראשון!) ואני מודה לך מקרב לב ומרגיש בר מזל על עצם התייחסותך אלי– בכנות גמורה. עם זאת אינני יודע מה הביאך להזכר בפנייתי- דווקא אתמול לאחר כשלושה חודשים... יתכן ושכחת; יתכן ודחית את תשובתך מפאת לחץ הזמן; יתכן ורק שלשום נכנסת למייל... אולם משלל האפשרויות הייתי מהמר על זאת: ביקשת בהתייחסותך לסתור את הטענה המעיקה וכאילו היהדות טומנת את ראשה בחול לסברה זו או אחרת, מה עוד ושימך האישי השתרבב אל תוכן הטענה כדוגמה מאפיינת... ביקשת לטעמך למנוע את חילולה של היהדות, זה הימורי; הפסדתי?

שאלת המליון: האם השבת לטענה ''המעיקה'' וסתרת אותה בתשובתך? האם דבריך השיגו את יעודם?

לעצם התייחסותך איפוא: ''קביעתך כי החילוני הוא מוציא מחבירו איננה כה פשוטה...'' קבעת. חזרתי ושיננתי את אשר קראתי אך אודה שלא ירדתי לסוף דעתך, גם כאשר תיקנתי את שגיאת הכתיב בנוסח הודעתך, כי הרי אני כתבתי שהדתי הוא ''המוציא מחברו''.

כתבתי את זאת הרב ינון: ''אתה הוא שטוען את טענת הקיום האלוקי, אומר החילוני לדתי, ואם כן הבא ראיה על קיום אלוהים וקח ממני את ההודאה בקיומו!'' – כלומר ''החילוני'' יושב לו בנינוחות, עד שמופיע ''הדתי'' לפניו ואומר לו: הודה יא כופר בקיום אלוקים! אינך רואה את השמים ואת הארץ ואת הסדר המופתי הזה ואת כל המערכות המסודרות... ואם יש סדר יש מסדר!

והחילוני עונה לו בפשטות: ''אני יכול לקבל את טענתך רק אם תביא לי ראיה מוחשית לקיומו'' – תשובתו היינו ובמילים אחרות: אני יושב לי בניחותא ולא טוען שום דבר... אני אומר שהטבע עשה ועושה את שלו ע''פ חוקי הטבע, והאדם כבר גילה חלק ניכר מהחוקים האלו. אתה הוא שבא לפקוח את עיני ומבקש שאודה בקיום האלוקים; ואם כן הבא לי ראיה מוחשית, הראיה שהבאת הינה פילוסופית. מה עונה היהדות לאיש הזה? מה ענתה היהדות במשך הדורות לאיש הזה?
כבוד הרב ינון, לא ענית על השאלה הזו; ובמקום זאת, הפנית אלי אצבע אזהרה: זכור נא את אשר תאמר כל יום ג פעמים ''וידעת היום והשיבות אל לבבך''! סיכמת איפוא ע''פ זאת כי התורה רוצה להביא את האדם לידיעה ולא רק לאמונה.

אבל כבודו זוהי השאלה בעינה: הראיה הזו הינה פילוסופית, היא ברמה הפילוסופית כי היא אינה יוצאת מגדר הטיעון התיאורטי, התורה אמרה וידעת היום והשבותה... אז אמרה; ואז? אז מה אם היא אמרה! – זועק החילוני אל תוך אוזניך, זהו טיעון פילוסופי, היכן הטיעון המעשי, המוחשי! אין אלוהים בקרבי אומר לך החילוני – מה אתה עונה לו מזה אלפי השנים הרב ינון?

אתה מתריס בו שוב: אבל התורה מתעדת את פגישת מליוני היהודים עם השכינה על הר סיני! היש לך ראיה יותר מזו? האם עיני שש מאות אלף יהודי ישקרו?!

אבל גם אם תביא לי סרט ווידאו מצולם מהפגישה ההיא על הר סיני – מותר לי לטעון שהסרט הזה הוא מבויים! התורה, אתה אומר, מתעדת את מתן התורה לעם ישראל על הר סיני, אז תיעדה; ואז? זהו טיעון תיאורטי ברמה הפילוסופית, היכן הטיעון המוחשי? המעשי? מה אתה עונה לו הרב ינון? מה ענית לו על גב כל הדורות הרב ינון?

הזכרת בתשובתך את הרב מרדכי נויגרשל ונזכרתי בביקורו האחרון אצלינו בפנמה... הוא הפעים אותי ואת כולנו וקטונתי מלתאר את אישיותו, הופעתו, רמת ההתבטאות שלו... אתמול הקדשתי מעל לשלוש שעות לשמוע את אחד מדרשותיו באינטרנט אודות הידיעה והאמונה, ובעצם חיפשתי את הדרשה המיוחדת הזאת והאזנתי לה בקשב; נכון להגיד זכיתי לזאת; ועם זאת מוצא לנכון להציב גם בפני הרב נויגרשל את השאלה הזאת: היכן הטיעון המוחשי? היתכן ופסחנו עליו? היתכן והתורה פסחה עליו?

למען העקביות ומתוך חשיבות הנושא, מוצא לנכון להעתיק את הדו-שיח הזה מתחת לפרק האחרון בו פירסמתי את פנייתי הראשונה אליך על מסקנותיה והשלכותיה.

בכבוד ובידידות,
אלברט שבות - פנמה
_new_ הוספת תגובה




חזרה לפורוםהסיפור המלא
מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי