|
לדעתי זה רעיון מצויין. הוותיקן כן, מכה כן, ובירושלים לא? | |||
|
|||
אתה נסחף מדי אחר אבנרש שהוא מתנענע בין שמאלני הגיוני לשמאלני דמגוג, ונופל לעניין בית המקדש. בעקרון בית המקדש הוא לא לעיסוק חולין שלך. אבל אם אתה רוצה באמת לקרב בין שלוש הדתות אז למה שלא תבנה את המרכז הרוחני הינק שלך על אבן הכעבה במכה? שם כבר הכל בנוי ומוכן, שם הם זקוקים רק לתת אישור כניסה ליהודים ואז יהיה שלום. | |||
_new_ |
במקומות התפילה המוסלמים רק מוסלים יכול להתפלל | |||
|
|||
מבקרים לא מוסלמים רשאים לנכוח מסביב, מחוץ לאיזור המסומן למאמין, למשל במסגד הכחול הענק המרהיב, פרי ארכיטקטורה מהממת באיסטנבול שבנה הסולטן אהמט. האמן לי, איך שניכנסתי לשם (עליך לחלוץ את נעליך ולפסוע על שטיחים מרהיבים), הרי שיש לזה אפקט מדהים על הנפש, מייד כל דאגותי חלפו, ונחה עלי רוח שלווה להפליא. ישבתי שם עם מבקרים צעירים וממש ''תפסתי ראש'' כמו שאומרים. מתוך מכתב שכתבתי לחברה טורקית I spent my last day in Istanbul from 9 am until 2 pm in Aya sofia - wonderful, this greatness of Christianity but then I felt different in the blue mosque. Right when I entered to the mosque - all my sorrows where gone, I felt extreme peace with myself, the world and God, I came back to my center of gravity. The Aya sofia is Great, but the mosque is human, simple - built right in harmony with the human soul and connects it the divine presence in harmony and humility before God, brings faith and life again to one's soul. It was really magnificent - and this is the greatness of this great architecture of the Sultan who planned this magnificent building. But the Egyptian Obelisque was beyond words - it looks like it is new modern art, new, like there was no history of 5000 years -it is simple and very mysteriously powerful, much beyond other things - it says its word as the last final strong word of some mysterious forces that are present in life now and ever. It gave me feeling of youth and hope. The emperor Theodosius knew exactly what he was doing when he brought this Obelisque to Constantinopole - this obelisque brings reborn youth and energy and optimism - there must be behind it some mysterious great magic of the universe. Kisses, Michael | |||
_new_ |
אין כניסת יהודים לסעודיה | |||
|
|||
זה פורמלי. כוחות צבא ארה''ב שהיו והינם בסעודיה נמנעים מלצרף חיילים יהודים לצבא הערוך על אדמתה וזאת לפי בקשה מרומזת של הסעודים. לעיתים האמריקאים בכל זאת הציבו חיילים וקצינים יהודים שם אבל אז זה היה לתקופות מוגבלות וכשהיתה סיבה חשובה לזה, כמו מלחמת המפרץ הראשונה, ותחילת מלחמת המפרץ השניה. לעיתים יש יהודים במשלחות בכירים אמריקאים, שאליהם מצטרפים גם עיתונאים יהודים. ולעיתים מסיבה שחשובה לסעודים הם יכולים להזמין כתב יהודי, במידה והוא בכיר וחשוב - כמו תום פרידמן, לביקור תדרוך בסעודיה. | |||
_new_ |
איזה הבלים ה''חילוניות'' שאתה מייחס לי. לדעתך, משה היה | |||
|
|||
במרום הר סיני במגע עם האל החי עם כיפה לראשו? תפילין? ציציות? | |||
_new_ |
איזה הבלים ה''חילוניות'' שאתה מייחס לי. לדעתך, משה היה | |||
|
|||
תפילין זה מהתורה של משה (טוטפות) | |||
_new_ |
נכון. ועדיין לא חייבים לקיים כל פיפס של ה''עבודה'' | |||
|
|||
בשביל להיות מחובר לאלוהות, לרוח הקודש ולדברים נכונים. גם אברהם עשה דברים כבירים כשעדיין לא היה נימול. ובונה המקדש המרהיב בימי בית שני היה האדומי הורדוס. ויהודי יכול להיות יהודי בעל נשמה יתירה גם ללא עבודת שמים מאומצת. | |||
_new_ |
נכון. ועדיין לא חייבים לקיים כל פיפס של ה''עבודה'' | |||
|
|||
נכון,אף אחד לא מחייב אותך - מלבד אתה עצמך.אתה גם לא חייב לאכול חסה כל יום...כדי להיות שפן | |||
_new_ |
באמת, הרי כתוב ''והיו לטוטפות בין עיניך'' דהיינו באפך | |||
|
|||
אלא שהתפילין על המצח ולא בין העיניים. בקו העיניים נמצא האף, שהיה באותה תקופה חלק ממושב התבונה, בבחינת ''הרוח שבאפך'' (החוכמה), ארך אפיים (כלומר תבונה רחבת מזג, סבלנית, עתירת חמלה). הדברים האלה (התורה) והיו לטוטפות בין עיניך - הכוונה לכך שיחרתו היטב בתוך התבונה האנושית, ונאמר גם ''חקוקים בליבך''. מה פתאום טוטפות זה תפילין? זה מהשורש ''טפוף'' כלומר הדברים הללו כאילו טופפו חותמם על אפך (בימינו אומרים במקום ''לטופף באף'', ''לצרוב בתודעה'') | |||
_new_ |
באמת, הרי כתוב ''והיו לטוטפות בין עיניך'' דהיינו באפך | |||
|
|||
מי שקבע כי כתבי הקודש הם קדושים - זו התורה בע''פ. מפה תמשיך בכוחות עצמך... | |||
_new_ |
ובתקופת בית ראשון לא היו ספרי התורה קדושים?.... | |||
|
|||
בטרם היתה התורה שבע''פ? היתה מערכת שלמה של רפורמות דתיות בימי המלך יאשיהו למשל, תוך קידוש והעצמת הכתוב בספר דברים (דבר המכונה, הגישה הדיטרונומיסטית), ללא שהיתה עוד קיימת התורה שבע''פ. | |||
_new_ |
ובתקופת בית ראשון לא היו ספרי התורה קדושים?.... | |||
|
|||
תורה בע''פ היתה מאותו רגע שניתנה תורה בכתב.כי איך לדעתך ידעו להניח את הטוטפות על המצח ולא בגובה העינים כאבחנתך החדה? | |||
_new_ |
טוטפות ככל הסביר אינן תפילין. | |||
|
|||
אנשים כמוני וכמוך קבעו הלכות ופסיקות בתקופות מאוחרות תוך פילפול ופרוש מחדש, לעיתים פרוש חופשי וספקולטיבי של פסוקים במקרא. אם היתה תורה שבע''פ בתקופת משה, אברהם ויהושע בין נון, והכוונה לכזו הזהה כמעט לזאת מתקופת בית שני, 1200-1500 שנה מאוחר יותר, למה לא ניכתבה כבר בשלב מוקדם, אלא רק בתקופת בית שני ואילך? מה, אלה שידעו לכתוב את התורה, לא ידעו לכתוב כבר אז את התורה שבע''פ? ועדיין לא השבת לי למה משה משתמש במילה ארמית (לדבריך) ''טוטפות''. הרי הוא קיבל חינוך מצרי, ומה פתאום שידע ארמית? והרי אין בתורה כלל מילים בארמית. בקיצור, מדובר במילה עברית קדומה, אולי משורש מצרי כלשהו, ועניין הארמית הוא בבל''ת שאינו מחזיק מים מול שיקול פשוט שבפשוטים. אז רגע, מרוב פילפול והפלגה לא מבחינים במה שמתחת לאפך? | |||
_new_ |
את התורה שבעל פה אסור היה לכתוב | |||
|
|||
קוראים לה ''תורה שבעל פה'' אם לא שמת לב ''אינטלקטואל'' שכמוך. אלו שהעלו אותה על הכתב ידעו שהם עוברים על איסור, ולקחו על עצמם את הסיכון הגדול. מכאן יצאה האימרה ''עת לעשות לה' הפרו תורתך''. מפרים הלכה במצב חירום, על מנת לשמור על הידע עבור הדורות הבאים. | |||
_new_ |
מיכאל שלי. | |||
|
|||
גם האיש שכתב את הסיפור הזה אינו מאוזן.אולי זה מה שעושה אותו לסופר כ''כ פופולארי.אם אתה לא מסכים איתי אתה יכול להפסיק לקרוא פה. הערעור והירהור הנפשי הזה -חוסר האיזון המולקולארי - גורם לך לומר ''אנשים כמוני וכמוך קבעו הלכות...'' זה גם מה שעושה את עוז חסר עוז לחלוטין.אחד שחלם כל ימיו שהוא ספר.הוא בטח חושב שהוא חלם רובינזון קרוזו - הוא לא יודע עדין שיש רק ספר אחד והוא ספר הספרים.גם הפסיכולוגים שטיפלו בו לא יודעים זאת עד היום. לא,ידידי.הם לא אנשים כמוני וכמוך.הם לא עסקנים אפורים ומלאי שנאה כמו רבין ופרס שהתיימרו לנהל את עם ישראל.הם היו ענקי עולם,נביאים,חוזים,אנשי כנסת הגדולה,כוהנים ולויים וזקני העם לעזרתו של משה ויהושע.הם מהסוג של הרבי מלובאביץ.יצא לך לעמוד פעם לידו? ואם לא - אז תשאל מאות אלפים שזכו לכך.אנשים רגילים,לא דתיים במיוחד - כמוני וכמוך. אם אחד מהם היה ניצב לרגע בעולמנו - כל סביבת העיר תל-אביב היתה נשרפת.בדיוק כמו שמסופר על אחד מגדולי ישראל,תלמידו של רבי עקיבא שיצא עם בנו מהמערה אחרי שתים עשרה שנה.. כאשר תאמר לי שאתה מבין מה כתוב פה - אוכל להמשיך ולהסביר | |||
_new_ |
שרון,בוא ננסה זוית אחרת,לא חדשה | |||
|
|||
מתוך ההיכרות העמוקה שלך עם עם ישראל ושאר היהודים - אתה מתאר לעצמך את המציאות כפי שהיא: אנחנו אלף ומאתים שנה אחרי מתן תורה ההיפוטטי,פאתטי,מפוטפטטי עם לוחות וקרנים וקריעת ים סוף מדומיינת שלא היתה ולא נבראה ,ועכשיו עומדים על ההר לפנינו זקנים סניליים כמו פרס ורבין, המתקוטטים הנצחיים, ואומרים לעם ישראל - מעכשיו עליכם לאכול מצות יבשות שדוקרות בגרון ולשתות 4 כוסות (זה דוקא מענין) כי אתמול חצינו את הים וקבלנו תורה מסיני,הנה משה רבנו פה איתנו ואתם גם ראיתם אותו מוציא מים מהכנרת...ולכן קדימה אל המצוות. [•]... בעיני זה צדוק סביר | |||
_new_ |
מה הקשר בין ''לטופף באף'' ו-''לצרוב בתודעה'' | |||
|
|||
טוטפות היא המילה הארמית לתפילין שיש לתפילין טוטפים, גלילי פסוקים של תפילין. התפילין מונח במצח מתחת לקו השיער ובאמצעיתו, בין העיניים. מכאן הפך המונח ''טוטף'' מאוחר יותר גם לתכשיט. האף הוא חלק ממושב התבונה אולי אצלך. אבל אין לזה קשר ל'טוטפות' או לתפילין. | |||
_new_ |
סליחה, אבל בכלל לא בין העיניים אלא כמה ס''מ מעליהם. | |||
|
|||
''התפילין מונח במצח מתחת לקו השיער ובאמצעיתו... בין העיניים...(??)''. דומה שכבודו מנסה להפוך את הפיסקה ''מתחת לקו השיער'' ל- ''בין העיניים''. אבל איפוא הסנטימטרים האבודים שהשמטת בהבל פה? אצל אדם צעיר ממוצע יש כ-6 - 7 ס''מ בין קו השיער לבין העיניים. אצל בני להקת החיפושיות, למשל ג'והן לנון ופול מקרטי היה מרחק של 5 ס''מ. אצל מייק ג'אגר כ-5.5 . אצל קשיש יותר שקו השיער נימצא אצלו בנסיגה, נניח אולמרט, עשוי המרחק להגיע ל-11- 12 ס''מ. מצח זה מצח וקו העיניים זה קו העיניים, יש הבדל. גם עניין הטוטפים אצלך לא ממש ברור. מה זה בדיוק ''גלילי פסוקים''? יש פיסות פפירוס, או פיסות עור, שיכולים לכתוב עליהם בדיו או לא לכתוב. האם ברצונך לאמר שטוטפה זה מגילה? וטוטפות זה מגילות? עדיין נשאר לא ברור מה פתאום בזמן משה, במדבר סיני, לאחר יציאת מצרים דיברו שם ארמית. הופס, הסתבכנו... | |||
_new_ |
כן, ה תפילין מונח בקו שבין העיניים | |||
|
|||
למעלה בסוף גובה המצח. הרי זה ברור שלא שמים תפילין מעל אחת העיניים, אלא בינהן. כשנכתבה ונחמה התורה במהך בית ראשון כבר היתה השפעה של ארמית על העברית ושל העברית על הארמית. רק אז, ולא ביציאת מצרים, נכנסה המילה ''טוטפות'' לעברית במשמעות לגלילי פתקים הכתובים שמונחים בתפילין. הופס, אני מקווה שיצאת מההסתבכות שלך........... | |||
_new_ |
מיקי,באמת,עכשיו נעשית פרשן? | |||
|
|||
אז איך אתה מסביר את הפסוק עין תחת עין? לא היה צריך לומר עין אף עין? | |||
_new_ |
טוטפות זה תפילין? | |||
|
|||
מי אמר לך? | |||
_new_ |
טוטפות זה תפילין? | |||
|
|||
אתה מבין כבר הכל בחרא שאתה מנסה עכשיו בקדושה? | |||
_new_ |
איזה הבלים ה''המתודיזם האורתודוכסי'' שלך | |||
|
|||
תגיד לי, כשמשה היה על הר סיני היו שם בתי כנסת, מסגדים וכנסיות? | |||
_new_ |
מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים. |