| כל חברה צריכה שיהיו לה אנשי חזון במיוחד חברה כמו שלנו. זה כמובן לא אומר שצריך לנסות ליישם כל חזון שעולה על הפרק בלי לבדוק. היוזמה של סוף שנות ה-70 או יותר נכון מתי שיובל נאמן היה לשר המדע בשנת 1982, נפסלה אחרי בדיקות כלכליות אבל לא רק בגללן בעצם אפילו הוקמה חברה ''ים התיכון ים המלח'' לטיפול בבדיקות ובהכנות. בשנת 1993 העלה השר משה שחל את היוזמה מחדש (http://www.snunit.k12.il/peace/doc016.html).
אינני יודע מה הלך בראשו של השר יובל נאמן ומה הוא ידע על הפרוייקט ועל ההשלכות הקשורות אבל דבריו, ''שהדור הנוכחי אינו מסוגל לבצע פרויקטים לאומיים גדולים כדוגמת המוביל הארצי בשנות החמישים'', ראויים להתייחסות רצינית (http://www.hayadan.org.il/wp/red-sea-dead-sea-canal-...). לדעתי אנחנו, כמדינה או כחברה, לא יודעים לעשות ולא עושים דברים כראוי ברמה הלאומית. ברור לגמרי שברעיון ''תעלת הימים'' יש חזון אבל זה לא אומר שצריך להגשים בחיפזון בלי לבדוק. במקרה של יובל נאמן הקימו חברה לפני שעשו מספיק בדיקות כי למישהו אצה הדרך.
במקרה הנוכחי, במיוחד ההודעה של תשובה, מזכירה את החיפזון של יובל נאמן. בשני המקרים לא היתה סיבה ממשית להיחפז בהגשמת החזון לפני שמבצעים בדיקות רציניות מכל הסוגים. בימינו ברור לגמרי שבדיקת ההשלכות על הסביבה היא בדיקה מאד חיונית (ולדעתי גם נדרשת על פי החוק). הרי יש לנו את הנסיון עם ייבוש החולה, התייבשות הכנרת ופרוייקטים דומים בעולם הרחב. רק אחרי שבודקים את ההשלכות הסביבתיות צריך לבדוק את הכדאיות הכלכלית.
גם אז היה מי (מבקר המדינה) שביקר מאד את תהליכי קבלת ההחלטות בעניין. העניין הזה ועוד עניינים קשורים כתובים בחוברת, ''הפסקת פרויקט 'תעלת הימים''' (http://www.knesset.gov.il/MMM/data/docs/m00508.rtf), שנכתבה עבור ועדת הכלכלה של הכנסת. נדמה לי שאנחנו מתקשים ללמוד ושזה בעוכרנו. |