| למה כוונתך ב„ערביי ישראל”? מנחם בגין דיבר על הפלשתינאים כ„ערביי ארץ ישראל”. המונח „ערביי ישראל” מציין בדרך כלל את אזרחיה הערבים של מדינת ישראל. אינני רואה שום סיבה להמשיך ולהפלותם לטובה או לרעה. הם צריכים לשרת שירות חובה בצה''ל וליהנות מכל ההטבות שמהן נהנה כל אזרח ישראלי, כולל השקעה בתשתיות.
לעניין הערבים תושבי השטחים, אין לאפשר להם להחליט על גורלם במשך דור שלם, במהלכו תשתנה מערכת החינוך שלהם. בהמשך נראה מה יהיו פני המזרח התיכון. בהחלט יתכן שחלוקה עולמית לגושים גיאו-מוניטריים תוכיח את עצמה כחזקה יותר מהשיוכים הלאומיים. אולי יהיה גוש דולר, גוש אירו, גוש ין וגוש דינאר. במצב זה יתכן שלשיוך מדיני לא תהיה משמעות גדולה, ואז אולי הם יוכלו להקים ישות מדינית חדשה או להצטרף לישות קיימת, אם בהסתפחות מלאה, בקו-דומיניון או בצורה שאינה קיימת כיום. בכל אופן – אינני רואה בכך עניין דחוף.
-------------------------------------------------
באתר האקדמיה ללשון העברית, http://hebrew-academy.huji.ac.il/question3.html , נכתב תחת הכותרת ''ענייני כתיב'':
שמות שהתגלגלו לעברית מן הארמית ומשמשים בצורת נקבה נכתבים בה''א בסופם. לדוגמה: קופסה, דוגמה, נוסחה, עובדה, סדנה, סמטה, כופתה, טבלה, גרסה, רישה, סיפה. הוא הדין בשמות כגון שאילתה, משכנתה, אסמכתה, אתנחתה, בדותה. צורת הרבים: דוגמות או דוגמאות; משכנתות או משכנתאות וכיו''ב.
דעתי אינה נוחה מכך. משכנתא, אסמכתא ואתנחתא נראות לי בסדר גמור כדובר עברית טבעי. במקרה של דוגמא/דוגמה יש גם סיבה נוספת. אני סבור שהמילה הלטינית dogma, שמובנה רעיון קשיח שאין לשנותו, צריכה להיכתב בעברית דוֹגמה. |