פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
היחס אל סמלי המדינה
שלמה גזית (שבת, 03/03/2012 שעה 8:00)


היחס אל סמלי המדינה

אלוף (דימ.) שלמה גזית



התחנכתי על הצורך לכבד את סמלי המדינה. אני מכבד את הדגל, אני מכבד את ההמנון הלאומי, אני מכבד את נשיא המדינה, את ראש הממשלה, ובימים שלבשתי עדיין מדים – כיבדתי והצדעתי לכל מפקדיי.

אני נוהג כך לא רק כלפי כל הסמלים הלאומיים שלנו. נזדמן לי, בעת ביקורים בחו''ל, לעמוד דום בעת שהושמע המנון המדינה הזרה בה ביקרתי, וכיבדתי כל סמל לאומי אחר של אותה מדינה.

אני מאמין שגישה זו ראוי שתאומץ ע''י כל אחד ואחד מאתנו.

צפיתי גם אני בשידור טקס חילופי הנשיאים של בית המשפט העליון. ראיתי את כבוד השופט סלים ג'ובראן עומד דום ומכבד את ההמנון הלאומי כנדרש, יחד עם כל שאר באי הטקס. הוא נהג כך תוך שהוא מכבד את האירוע לא פחות מכל אחד אחר מן הנוכחים במקום.

להוציא נכים בכיסא גלגלים, אם היו כאלה במקום, כבדו כל באי הטקס את האירוע ואת ההמנון. כולם עמדו דום לכל אורך נגינת ''התקווה''. לעומת זאת, אין לי ספק, היו באולם עשרות, ואולי אף יותר מכך, אשר כיבדו את ההמנון, עמדו אך נמנעו מלשיר את מילות ''התקווה'', ואיש לא ייחס לכך משמעות פוליטית, לא ראה בכך ביטוי של אי-כיבוד הסמל הלאומי.

לא אחת, גם אני נמנע מלפצוח בשיר בעת השמעת ההמנון– אם משום שאני קצת צרוד באותה שעה, אם משום שהנגינה מנוגנת באוקטאבה שאיננה מתאימה לי, ולעתים סתם לא מתחשק לי לשיר. אני יודע כי עמידת הדום שלי מכבדת את הסמל הלאומי, ותנועת שפתיי איננה מבחן נוסף של נאמנותי למדינה.

אינני מתפעל ממילות ההמנון הלאומי שלנו. מזה עשרות שנים שאני סבור כי יש במילות השיר ניגוד למה שקרה וקורה בארץ הזו מאז 1948 – אני מתברך וגאה בכך שתקוות העם היהודי, התקווה בת שנות אלפיים, התגשמה, ואם יש מי שנפשו עדיין הומייה הרי אלה כל אותם יהודים רבים שחיים עדיין בתפוצות הגולה. במהלך מלחמת העולם, המירה ברית-המועצות את שיר ה''אינטרנציונאל'' בהמנון לאומי סובייטי חדש והותירה את ה''אינטרנציונאל'' כהמנון התנועה הקומוניסטית העולמית. כך ציפיתי שתנהג גם ישראל לאחר שקמה. ראוי היה שנשאיר את ''התקווה'' כהמנון התנועה הציונית העולמית ונאמץ המנון לאומי חדש, המנון שתוכנו מתאים יותר למציאות החדשה ואגב, גם עם מנגינה שאיננה גנובה מן הפואמה מולדבה של המלחין הצ'כי בדזיך סמטנה.

נגזר עלינו לחיות בארץ הזו עם מעוט לא יהודי גדול. דווקא משום חובת כל אזרחי המדינה לכבד את סמליה, דווקא משום שאני מצפה כי יכבדו את המנון המדינה – בל נדרוש מבן המיעוט לכבד מילים ותוכן הפוגעים בנרטיב שלו. הבה נחשוב רגע. את תמונתו של השופט ג'ובראן בטקס ראו לא רק ברוך מרזל, ח''כ מיכאל בן-ארי וח''כ אלקין. ראו אותו גם מאות אלפי ערבים ישראלים שצפו בטקס מעל המסך. כיצד היו הם מתייחסים אליו אילו ראו אותו מניע את שפתיו בעת נגינת ההמנון.

חרה לי במיוחד מעשה הצלם אשר בחר להתמקד במהלך הטקס דווקא בשופט ג'ובראן. חרה לי גם הבמאי בערוץ הטלביזיה אשר בחר להציג דווקא תמונות מצלמה זו לצופים. אין לי ספק כי שניהם בחרו לעשות כן אם מתוך גישה פפראצ'ית ואם מכוונת זדון ליצור שערורייה פוליטית.

בכך באו לחרחר ריב ומדון. בכך פגעו יותר מכל בסמלי המדינה.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


שלוש הערות
המפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה (שבת, 03/03/2012 שעה 11:57) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

1 - המנגינה ''שנגנבה'' מסמטנה היא מנגינה שסמטנה לקח מניגון יהודי מהמאה ה-‏12 .
2 - לפי גזית , ראוי להסתיר אמיתות לא נעימות .
3 -ידוענים נהנים מצילום מחמיא כחלק מטיפוח האגו שלהם . ומשתדלים שהפפאראצי לא יצלמו אותם מצידם הבלתי מחמיא .
_new_ הוספת תגובה



הצלם והבמאי
ע.צופיה (שבת, 03/03/2012 שעה 13:08) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הם הדוגמא המובהקת לתקשורת המגעילה של ארצנו.
טוב שיש חברי כנסת שערים לגועל שבענין.
_new_ הוספת תגובה



גזית צודק בהגנתו על סלים ג'ובראן; מגזים בפרשנותו את ''התקווה''
גלעד היפתחי (שבת, 03/03/2012 שעה 13:31) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

בהחלט פרשנותו להתנהגותו של השופט ג'ובראן מקובלת עלי ועל רוב הישראלים. זה קצת מגוכך שערבי, גם אם הוא שופט עליון ישיר על ''נפש יהודי הומיה''. אין ספק שמדובר על קונפליקט עמוק בין אופיה של המדינה והיותה מדינת הלאום של היהודים, לבין תחושת הפלסטינזיציה שגואה ברחוב הערבי בישראל. עלינו להבין שאנחנו נמצאים בעיצומו של הקונפליקט עם ערביי ארץ ישראל המכונים היום ''פלסטינים''. הערבים מסוגלים להשתלב במדינה כאזרחי מדינה דמוקרטית אבל מתקשים לעשות זאת במסדרת משינה יהודית (במובן הלאומי ולא הדתי, במובן של ''מדינת היהודים''). במקום שהאיש הפרטי, גם אם הוא פקיד ציבור בכיר, אינו יכול להזדהות עם ''התקווה'' בפועל, יכול הוא רק לתת כבוד לסמלים היהודיים של המדינה באופן סביל (לעמוד כששרים את ''התקווה'' או מניפים את הדגל). המתקפה על ג'ובראן היתה שלילית ומיותרת.

גזית כאדם פרטי יכול לא לפצוח את פיו בשירת ''התקווה'' גם בלי התירוצים של אוקטבות או צרידות. אבל מכאן ועד זה שהוא אינו ''מתפעל ממילות ההמנון הלאומי שלנו'' הדרך ארוכה ופתלתלה. אין גזית נדרש להביע את דעתו (השגויה) על מקורות השיר כדי להצדיק את דעתו על ג'ובראן. ואם רצה לטעון כנגד ''התקווה'' ראוי שהיה מכין שיעורי בית כדי להבין שמקורות המנגינה הן משני מזמורים יהודיים עתיקים מאיטליה. הלחנים עברו דרך הלחנות של מיטב המלחינים של אירופה של תחילת העת החדשה וסולמות מהמזמורים האלה מצויים אפילו בלחמים של בטהובן, דבוז'אק וסמטנה. לא סמטנה המציא את הסולמות האלה, אלא הוא השתמש במזמור צ'כי עממי שקלט לתוכו את תווי מה שמאוחר יותר ייקרא ''התקווה''. היום אנחנו מזהים את הסולמות האלה במזמורים ספרדיים, גרמניים, נורבגיים, פולניים ורומניים, דבר המעיד על גורם חיצוני אחד שהפיץ את הלחנים בעת הגירתו - היהודים.

ואם כבר הביא גזית את עניין ''התקווה'' לויכוח, אולי באחד הימים יהיה ראוי לשנות את מילות השיר אבל בהחלט שהיום לא בשלו התנאים.
_new_ הוספת תגובה



פשוט לא יאמן
המשורר (שבת, 03/03/2012 שעה 22:00) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

התקווה

כָּל עוֹד בַּלֵּבָב פְּנִימָה
נֶפֶשׁ יְהוּדִי הוֹמִיָּה
וּלְפַאֲתֵי מִזְרָח, קָדִימָה
עַיִן לְצִיּוֹן צוֹפִיָּה -

עוֹד לֹא אָבְדָה תִּקְוָתֵנוּ
הַתִּקְוָה בַּת שְׁנוֹת אַלְפַּיִם
לִהְיוֹת עַם חָפְשִׁי בְּאַרְצֵנוּ
אֶרֶץ צִיּוֹן וִירוּשָׁלַיִם.

מה הבעיה שמופיע המשפט על נפש יהודי ?
אם כבר,המילה לבב לא מתאימה לערבים.לערבים אין לב...
_new_ הוספת תגובה



פשוט לא יאמן
ע.צופיה (יום ראשון, 04/03/2012 שעה 0:36)
בתשובה להמשורר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

עמידה בזמן נגינה רשמית של ההימנון היא מתן כבוד הולם למדינה וסימלה.
_new_ הוספת תגובה




חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי