פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
שמשון הגיבור לנכדים – הסוף
ספינר (יום רביעי, 15/12/2010 שעה 18:00)


שמשון הגיבור לנכדים – הסוף

ספינר



המאמר הוא המשך לחלק הראשון, לחלק השני ולחלק השלישי..

- אי אפשר להסגיר אותו, סבא, הוא יותר חזק מכל העולם.
- זה נכון, אבל לפני שמסגירים צריך להחליט אם בכלל מותר להסגיר יהודי לאויב. וזה אסור. לשבט יהודה לא היתה ברירה והוא התחיל להתכונן למלחמה. הנשים ספקו כפים והזילו דמעות צער וכאב. הנשים התחילו להתאבל לפני שפרצה המלחמה. השבט ידע שהוא לא יכול לתפוס את שמשון הגיבור. הצעירים בשבט אמרו, אם כבר צריכים לצאת למלחמה, למה לצאת למלחמה בשמשון? מוטב לצאת להילחם בפלישתים כי הם האויב האמיתי.

אולי זו היתה תכנית משמים. כי האלוקים מאזין לכל רחשי הלב של היהודים. אולי הוא הקשיב עכשיו בדריכות לראות מה יחליטו היהודים. אולי הוא המתין לרגע שהיהודים יתנערו מתוך קפאונם וישחררו עצמם מעולו של הפלישתי. אולי גם שמשון חיכה לרגע הזה. הוא ישב במסתור, במערה על ההר, וציפה שמנהיגי שבט יהודה יגיעו אליו ויציעו לו להצטרף למלחמה גדולה בפלישתים כדי לגרש אותם פעם אחת ולתמיד. שמשון ושבט יהודה יכולים לעשות זאת. שבט יהודה יכול להזעיק לעזרה גם שבטים נוספים בסביבה, כמו שבט בנימין ושבט אפרים. אם כמה שבטים היו מצטרפים לצבא אחד הם היו מנצחים את הפלישתים. אבל היהודים היו מפולגים. יהודים תמיד נראים כאילו הם נלחמים אלה באלה ולא באויב האמיתי. אולי הם עדין מתווכחים ביניהם בקול רם מיהו האויב האמיתי. שמשון ידע שהם יגיעו אליו. היו לו תכניות מלחמה מפורטות כי הוא הכין אותן במשך כל השנים ששהה במחנות הפלישתים. הוא פעל ביניהם כמרגל. הוא ידע את כל חולשותיהם והוא גם הוכיח לכל עם ישראל שניתן לנצח את הפלישתים.

אבל זקני שבט יהודה הכינו לו הפתעה מזעזעת. הם לא באו כדי לדון יחדיו בתכנית מלחמה. הם באו לומר לו שאינם יכולים להסגיר אותו לפלישתים. זה אסור לפי התורה. אבל הם מבקשים שהוא יסגיר עצמו לידיהם מרצונו והם ימסרו אותו לפלישתים.
מה עם המלחמה בפלישתים? זעק שמשון המופתע.
תשכח מזה, הם אמרו לו ועצמו עינים במבוכה, שלום עכשיו, זה מה שהעם רוצה.

שמשון נואש. שנים הוא נלחם לבדו בפלישתים כדי להוכיח שניתן לנצחם ועכשיו שבט יהודה מרכין ראשו בהכנעה. שמשון כובש את סערת רוחו, מסגיר את עצמו לידי היהודים. הוא יודע ומבין שרק הוא יכול לעשות מלחמה בפלישתים ולשמש דוגמה חיה. אולי יום אחד יצמח מתוך שבטי ישראל גבור אחר, יאחד את כל השבטים ויושיע את עם ישראל.

- הגיבור זה דוד המלך, סבא?
- כמובן. אבל יש דבר מאוד מענין בסיפור של דוד המלך. את יודעת במי הוא נלחם?
- בגולית הענק. הוא השליך בו אבן שפגעה במצח והפילה אותו.
- כן, גולית היה נציג הפלישתים. יכול מאוד להיות שהפלישתים למדו את הלקח ולכן הוציאו גם הם גיבור יחיד מול עם ישראל. גולית היה גיבור מפחיד, ענק ואכזרי. כל בוקר אחרי ארוחת בוקר הוא צעד קדימה לעבר מחנה ישראל והחל לחרף ולקלל את מערכות ישראל ואת אלוקיו. ממול ניצבו חיילי צבא ההגנה לישראל והם הרכינו ראש בתחושת עלבון ותבוסה. אצלנו לא נמצא גיבור חיל שיעז להתמודד בגולית.
- אני הייתי יוצאת, סבא, הייתי נלחמת בגולית.
- מה היית עושה?
- הייתי מפליצה עליו והוא היה בורח.
- הוא בעצמו מפליץ כל בוקר אחרי הארוחה ומבריח אפילו את הזבובים והיתושים.
- הוא לא היה מבריח אותי, סבא.
- הוא ענק עם חרב גדולה נוצצת ואת מפחדת משועל קטן.
- זה רק בחלומות, סבא, בלילה.
- טוב, נראה הלילה כשתלכי לישון.
- אתה תראה, סבא.
- אבקש משמשון הגיבור שישמור עליך בשנתך.
- מה, הוא סופר-מן?
- את כבר יודעת עליו המון, אני מספר לך.
- תמשיך, סבא.

- הנה, דוד המלך גם הוא נלחם בפלישתים שנים רבות והוא גם חי בתוכם כמו שמשון. דוד המלך הוא משבט יהודה. כשהוא ברח מפני שאול המלך שניסה להרוג אותו, דוד מצא מסתור אצל הפלישתים והם חשבו שיצטרף אליהם למלחמה בשאול המלך. הם הכירו את שבט יהודה כשבט של משתפי פעולה כנועים. דוד הטעה אותם לחשוב שהוא רוצה להיות פלישתי, ממש כפי ששמשון הטעה אותם.

שמשון הגיבור נעצב אל ליבו כאשר שבט יהודה בא לאליו וביקש ממנו להסגיר עצמו לידיהם כדי שימסרוהו לפלישתים. הוא הרהר בדבר שעה ארוכה. הוא הבין שלמעשה הם מבקשים לקשור את ידיו לנצח. אפילו אם הוא יצליח להתיר את הקשרים ולברוח להרים ולהמשיך במלחמה שלו בפלישתים זה לא יעזור יותר. הוא כבר קשור לעד.
- למה, סבא, הוא מנצח את הפלישתים?
- נכון, גם הפלישתים יודעים את האמת. הם אפילו לא יצאו לחפש אותו. אם הוא יצליח להימלט מהם, הם יבואו שוב עם צבא גדול ורכב פרשים ומרכבות ברזל ויקיפו את שבט יהודה ושוב יאיימו להשמיד את היהודים אם שמשון לא יוסגר. ושוב זקני שבט יהודה יבואו אל מחבואו של שמשון ויבקשו ממנו להסגיר את עצמו. לדבר לא יהיה סוף אלא אם כן שמשון ימות או הפלישתים ימותו. או שבט יהודה ימות.

שמשון ידע שגם זקני שבט יהודה חושבים שידיו קשורות לנצח. בשל כך הם היו מאוד עצובים. גם הם הבינו שהמצב הזה מסובך להחריד. זה ממש פלונטר. כי בכל פעם ששמשון יציל עצמו מידי הפלישתים ויהרוג אותם, סרני הפלישתים ישלחו צבא לארץ יהודה כדי להשמיד את היהודים אם לא יסגירו שוב ושוב את שמשון הגיבור. אז בעצם איזה גיבור הוא אם אינו יכול להושיע את עצמו ואת שבט יהודה?

שמשון נאנח. הוא חזר על המחשבות שלו בקול רם. רצה שזקני שבט יהודה יבינו את המהלך הזה שהם שותפים לו. אבל הם לא בטחו בשמשון. הוא נראה להם כמו המשוגע באפריקה, מלא שערות ובוץ כמו אדם קדמון מפגר. הוא ביקש מהיהודים להשבע שלעולם לא יהרגו אותו בעצמם. הוא הסכים שיסגירו אותו קשור בחבלים לידי הפלישתים. הזקנים הבטיחו לו שבני שבט יהודה לא יגעו בו לרעה וכל מטרתם להסגיר אותו חי ושלם לידי הפלישתים. שמשון הסכים. הוא חש כמו חיה כלואה. ברגע ששבט יהודה דחה את המלחמה ובחר להיות בן ערובה או שעיר לעזאזל ידיו של שמשון נקשרו לנצח. אי אפשר להציל את מי שלא רוצה להינצל.

- מה זה שעיר לעזאזל, סבא?
- ביום הכיפורים היו בוחרים שני שעירים שהם כבשים זכרים, אילים. היו מפילים גורל, אחד היה נבחר להיות קורבן בבית המקדש לכל עם ישראל והשני היה נשלח למדבר כדי לכפר על כל העם, למות שם. זה שנשלח למדבר היה שעיר לעזאזל כי הוא לקח עליו את כל חטאי עם ישראל ונדון למות במקום כל היהודים שאולי חטאו.
שבט יהודה חש שהוא השעיר לעזאזל של כל עם ישראל כי הפלישתים איימו לחסל אותו בשל מלחמתו של שמשון. הם לא איימו על אף שבט אחר של בני ישראל. לדעתי המחשבה הזאת לא נכונה כי מצב המלחמה נוצר בגלל התוקפנות של הפלישתים כלפי כל עם ישראל, משום שהם תקפו את בני ישראל ושיעבדו אותם. זו לא היתה מלחמה פרטית של שמשון. זו היתה מלחמה לאומית. שמשון נלחם בתוקפנות וברצחנות של הפלישתים ורצה להציל את כל בני ישראל מחרפת עבדות. הוא זכר את חרפת העבדות במצרים. כולם זכרו וידעו כיצד משה הציל אותם, כיצד חצו את הים בחרבה.

אבל עכשיו, היהודים חשבו שהם לא מסוגלים להתגבר על הפלישתים. אולי הם חשבו שאינם ראויים לנצחון, שהבורא כועס עליהם וממשיך להעניש אותם. וזאת למרות ששמשון הראה להם שהוא יחידי יכול לנצח את הפלישתים. כשלונו של שמשון היה גדול, הוא לא הצליח לשכנע את עם ישראל להצטרף אליו למלחמה. אולי עם ישראל חשב שהיהודים לא באמת מענינים אותו כי הוא מתחתן כל הזמן עם נשים פלשתיות וכל החברים שלו נמצאים בעזה ובאשקלון. הוא חי כפלישתי לכל דבר. אולי היהודים חשבו שהמניע של שמשון היה שנאה לפלישתים על ששרפו את אשתו ומשפחתה. שהמלחמה שלו היא מלחמה אישית, פרטית ולא לאומית. אולי הם האמינו לסיפור הכיסוי של שמשון.

- סבא, מה זה סיפור כיסוי?
- זה סיפור שקרי, לא אמיתי, שבא לתרץ מעשים של אדם בלי לגלות את הכוונות האמיתיות שלו. למשל, את סוגרת את שפרה בארון ומספרת לכולם שהיא בעונש כי לא התנהגה יפה. האמת יכולה להיות שונה, שאת לא רוצה שאשחק איתה כי את קצת מקנאה.
- אבל סבא, אולי אתה טועה פה?
- למה?
- אולי שני הדברים הם אמת?
- אולי, אני לא נכנס לסיפור הזה כי עכשיו יש לנו סיפור ממש מסובך, שמשון הגיבור. אבל אני מקווה שהבנת מהו סיפור כיסוי. זה לתת תירוץ לא אמיתי למשהו שמתרחש סביבנו. שמשון הציג עצמו כאדם הנוקם את נקמתו בפלישתים ולא כמשחרר את עמו. זה היה הכיסוי שלו.

לשמשון היתה תקווה אחת בלבד. הנה הוא מוסר עצמו בידי היהודים כדי שיסגירו אותו לפלישתים. הוא חסר אונים ונתון לחסדיהם. מה עוד הוא יכול לעשות למען עם ישראל כדי להוכיח שהוא אוהב אותו, דואג לו ומוכן להקריב את חייו למענו, למען כל יהודי?
האם עכשיו הם ילמדו לדעת מה המסר האמיתי שלו – שהוא יהודי החרד לשלומם וכל מה שעשה היה כדי להציל את עם ישראל? הנה הוא מקריב עצמו למענם.

לשמשון כבר היתה תכנית מסודרת בראש. הוא רצה ללכת עם הפלישתים לאן שיקחו אותו. ברגע שהם ינסו להרוג אותו כשידיו קשורות מאחור, הוא ינתק את החבלים ואז יהרוג אותם ושוב יקרא ליהודים להצטרף אליו למלחמה בפלישתים כדי לסלק אותם. זה יכול להצליח הפעם כי שבט יהודה כבר יודע ששמשון הוא יהודי טוב שדואג לבטחונם. שמשון כבר הקריב עצמו למען ישראל ברגע שהסכים להסגיר את עצמו לידי הפלישתים כדי להציל את שבט יהודה. שמשון הראה מופת של מסירות נפש יהודית. האם הם יסכימו לצאת איתו למלחמה?

ברגע ששמשון הושיט את ידיו ונכבל על ידי היהודים, הוא הביט בזקנים ואמר להם. אתם תדעו, אין לי ארץ אחרת. כשכבר היה כבול וראשו מורכן יצאו ארבע אמהות יהודיות אל פתחי הבתים והחלו להשליך עליו ירקות ופרות רקובים. גם אבנים. הן צעקו אליו, חזור אל הנשים המופקרות שלך בעזה, אל הגויות שלך. אתה מתנהג כמו גוי גמור, בנדיט, צידרייטער, אתה שייגעץ מטורף. מתייוון שכמוך. אחת צעקה לו, אתה פרחח. אחרת צעקה, אתה פושע. שלישית צעקה, רשע והרביעית צעקה, שאינו יודע לשאול. הן ממש סקלו אותו באבנים כי רצו להמחיש לכל העולם שהרעיון שלו להלחם בפלישתים מסכן אותן ואת משפחותיהן. בשבילן הוא היה פצצה מתקתקת והן עשו לו סיקול ממוקד. ילד אחד קפץ גבוה וצעק בעליצות, אבו-ג'ילדה המפלצת. שמשון הסב אליו את מבטו וזקני העם נסוגו מעט ודחפו את הילד לאחור כדי להסתירו.
מי אמר? לחש שמשון בכאב.
אמא שלי, צעק הילד שהוסתר.

- סבא, מה זה אבו ג'ילדה?
- זה ראש כנופיה ערבי, רוצח ושודד שחי לפני שמונים שנה, לפני שהיתה מדינה. אבל הערבים העריצו אותו ועשו ממנו גיבור לאומי שנלחם בבריטים כדי לגרשם. את משה דיין הרמטכ''ל כינו כמה מנהיגים בשם הזה כי גם לו היתה רטיה על העין ואנשים פחדו מפניו.
- משה דיין היה חזק כמו שמשון?
- אולי אפילו יותר, הוא ידע להפעיל צבא גדול של לוחמים נגד האויבים שלנו.
- ושמשון?
- שמשון נלחם לבדו. היהודים לא הצטרפו אליו. את רואה שיש אפילו ששונאים אותו. כולם מפחדים מפניו, לא מבינים את מעשיו, לא מאמינים בו.

אבל לפתע התרחש דבר מוזר. ילד אחד התפרץ קדימה אל שמשון והגן עליו בגופו. מה את עושה, אמא? הוא צרח. זה שמשון הגיבור שנלחם למען היהודים ורוצה לגרש את הפלישתים. הוא נלחם למען ארצנו המובטחת. אין לנו ארץ אחרת. ואז הרבה ילדים, גם זאטוטים זבי חוטם, הצטרפו לקריאה הנרגשת וצעקו כולם, אין לנו ארץ אחרת. עכשיו יש שיר כזה, אבל לא מרבים להשמיע אותו ברדיו ובהופעות כי מתביישים בו. או שאולי מפחדים להרגיז את הפלישתים שחיים בסביבה.

הפלישתים באו וכבלו את שמשון בחבלים נוספים. הם סברו שהוא איבד את כוחו המופלג כי הוא נראה מושפל ורפה כוח. אבל שמשון קרץ לצעירים שליוו אותו לארץ פלישתים. הם רצו אחרי העגלה שלתוכה הפלישתים העמיסו את שמשון האסיר. הם העריצו את גבורתו של שמשון ורצו להצטרף אליו. שמשון אמר להם לחזור הביתה ולהמתין לאות ממנו. הוא לא רצה להשתחרר בארץ יהודה כדי שהפלישתים לא יחשבו שהוא נעזר בצעירים היהודים. הוא רצה שהפלישתים יחשבו שהוא לגמרי בודד ונעזב כי הרי היהודים הם שבגדו בו והסגירו אותו. כמה ילדים עלו על הגבעה הגבוהה כדי לצפות בשמשון המתרחק מהם. הם ציפו לנסים שיתחוללו. הם הביטו זה בזה ואמרו, אנחנו שועליו של שמשון. אנחנו נערי הגבעות. גם הם רצו לשרוף שדות תבואה של פלישתים.

היהודים בחרו לא להצטרף למלחמתו ושמשון נאלץ להלחם בפלישתים לחיים ולמות בכוחות עצמו. הוא הפליא בגבורותיו והציל את עם ישראל שנים רבות. לבסוף התרחש הסיפור של דלילה שהוא התאהב בה. הפלישתים תפסו אותו ומיד ניקרו את עיניו. אחר כך קשרו אותו למוט שסובב את טחנת הקמח שלהם. לפני כן הניעו את המוט ארבעה שוורים גדולים כי האבן הטוחנת, העלי, היתה עצומה כמו הר.

שמשון התפלל לאלוקים שימחל לו ויחזק אותו. כבר היתה לו תכנית פעולה. הוא ידע שהפלישתים עומדים לחגוג חג גדול ולאסוף את כל אנשי העיר ונכבדיה. הם יציגו את שמשון העבד היהודי המושפל לעיני כל העם. זה היה בזיון גדול ליהודים, אבל זו היתה ההזדמנות שלו לפעול. הוא רצה לאחוז בעמודי הבית ולמוטט אותם. הוא התחנן לאלוקים שיתן לו כוח לגבור על אלילי הבדיות של הפלישתים.

הוא חש שהוא מתחזק. הילד הוליך אותו אל העמודים כאשר כל העם צוהל ושמח על היציעים הגבוהים. האולם היה מלא מפה לפה באפסים עד אפס מקום. הוא התפלל בליבו ואמר כמו לעצמו, תמות נפשי עם פלישתים. רק עכשיו, כשהוא זקן עיוור ומובס הוא הבין את מעשי הבורא. הוא הבין שמעשה ההקרבה שלו לא היה מעשה גבורת המלחמה בפלישתים והריגתם וגרושם מארץ ישראל. מעשה הגבורה שלו היו חייו בתוך ובין הפלישתים. זה היה מעשה ההקרבה שלו. עכשיו הוא הבין כי נפשו נעתקה לפני שנים כי הוא מסר אותה לאדונו בשמים כשהפקיר עצמו בעולם של פלישתים, כשחי ביניהם ועשה עצמו אחד מהם. הוא הבחין שחי בלי נשמה כל חייו.

נשמתו ריחפה מעליו והמתינה לרגע הסופי של ההקרבה. עכשיו, ברגע שהוא לפת את העמודים העבים הוא חש בנשמה המרחפת סביבו ויורדת ונאחזת בו, חודרת בעוצמה לתוך חייו. הוא חש כוחות עצומים והוא ראה את השמים נפערים מעליו ונבקעים עד לכסא הכבוד. הוא חייך. נפשו היתה שקטה בקרבו ולכן הוא צעק עכשיו בקול איום ונורא תמות נפשי אם פלישתים!

כן, רק ברגע זה הוא הסכים וידע שמרקם חייו היה מעשה של הקרבה, גבורה ומסירת הנפש היהודית שלו למען עם ישראל במעשה ההתכחשות שלו ליהודי שבו, בכך שהתחתן וחי עם נשים פלישתיות והתחבר עם פלישתים והתחזה כאחד מהם. כל כוחו חזר אליו לנצח.

היא מתבוננת בי מנומנמת ומפוהקת כמו חתלתולה שבעה שהותירה מעט חלב בצלוחית.
- מה? אני שואל.
- סבא.
- מה?
- מתי תבוא לגור איתנו לנצח?


חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


שמשון לא יהודי
אריק פורסטר (יום רביעי, 15/12/2010 שעה 18:46) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ספינר, אני מניח שידוע לך ששמשון לא היה יהודי אלא דני, בן שבט דן. הדת היהודית לא היתה קיימת בזמנו ולמעשה לא הופיעה בהיסטוריה לפני בואם של עזרא ונחמיה.
_new_ הוספת תגובה



שמשון לא יהודי
ע.צופיה (יום רביעי, 15/12/2010 שעה 22:00)
בתשובה לאריק פורסטר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אז איזו דת היתה לבני ישראל בתקופת השופטים?
וכמאה שנים לאחר מכן, כאשר בנו את בית המקדש הראשון למי הם התפללו? ולפי איזו אמונה דתית הם נהגו שם?
_new_ הוספת תגובה



שמשון לא יהודי
אריק פורסטר (יום חמישי, 16/12/2010 שעה 0:21)
בתשובה לע.צופיה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

שלמה העתיק את תכניות המקדש הכנעני-פיניקי באוגרית, וכמו הכנענים באוגרית ובשאר רחבי כנען, התפלל ל''אל עליון'', האל הראשי במועצת האלים שכללה את בעל ואשרת. זכרונות למועצת האלים נותרו בספר תהילים.

דת ממוסדת כמעט שלא היתה קיימת בכנען או בישראל, וכל תושב ''עשה את הטוב בעיני ה''' או להפך, בהתאם לנטייתו האישית. הרבנות הראשית עדיין לא הוקמה בתקופה זו. כשהמלך יאשיה מצא את ספר ''דברים'' במקדש והחליט לאכוף את חוקותיו, היה זה נסיון ראשון למסד את הדת היהודית. הדת מוסדה לחלוטין ע''י עזרא והחוזרים מגלות בבל.
_new_ הוספת תגובה



שמשון לא יהודי
ע.צופיה (יום חמישי, 16/12/2010 שעה 2:45)
בתשובה לאריק פורסטר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

נראה לי שאתה כותב היסטוריה יהודית חדשה.
תכנית הנדסית אינה קשורה לאמונה דתית.
ליהודים לא היה משפחת אלים כמו לעמים אחרים (בעל, אשתורת וכו.)
גם אז היו ''חילונים'' ו''אורתודוקסים'' ו''רפורמים''.
התעוררות דתית מאוחר יותר אינה שוללת את קיום הדת קודם.
עיין ערך הפונדמטליזם האיסלמי הנוכחי.
_new_ הוספת תגובה



שמשון לא יהודי
אריק פורסטר (יום חמישי, 16/12/2010 שעה 4:38)
בתשובה לע.צופיה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ההיסטוריה היהודית באמת אינה דומה היום למה שלימדו בבתי הספר בשנות ה-‏50'. לך לספריה הקרובה ועיין במה שנכתב בשנים האחרונות.
_new_ הוספת תגובה



שמשון לא יהודי
אריק פורסטר (יום חמישי, 16/12/2010 שעה 4:49)
בתשובה לאריק פורסטר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

חוץ מזה, איזה הוכחות מאששות את קיום הדת היהודית לפני עזרא? אין בנמצא שום מסמך הקודם לכתיבת ספר עזרא המצביע על קיומה של הדת היהודית. שים לב שהדת, לפי שמה, משוייכת בעליל לשבט יהודה וסביר להניח שבני השבטים האחרים לא קראו לעצמם ''יהודים''.

הדבר היחיד הידוע לנו שאיכשהו עוסק ביהדותם של תושבי הרי יהודה הוא שבחפירות ארכיאולוגיות ביישוביהם לא נמצאו עצמות חזיר, בעוד שהם נמצאו בשפע בישובי השפלה.
_new_ הוספת תגובה



שמשון קיים את מצוות משה .
המפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה (יום חמישי, 16/12/2010 שעה 5:41)
בתשובה לאריק פורסטר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

המילה ''דת'' משמעה ''חוק'' ומשמעותה השתנתה במקצת במשך אלפי שנים .
העם של ''בני ישראל'' כלומר צאצאי יעקב ובניו אשר ישב בארץ ישראל קיים את חוקי התורה , בערך . גם אז היו כאלה שעברו על חוקים אלה .
עם ישראל אז כלל את צאצאי כל בני יעקב .

העם היהודי כיום הוא רק שריד מאותו עם קדום . עיקרו צאצאי יהודה ושמעון . יחד עם אלה צאצאי לוי ובנימין . כנראה יש גם מעט מאד צאצאי שבטים אחרים . לאלה נוספו אנשים מעמי הסביבה שנקראו ''גרים'' . במיוחד נוספה קבוצה גדולה של אדומים בתקופת יוחנן הורקנוס .
כמו-כן נוספו מעת לעת צאצאי גוים מהסביבה בה חיו היהודים בזמן גלותם .
לכן נדרשו עולי אתיופיה לעבור גיור מלא לחומרא . הם צאצאי ישראל אך לא יהודה דווקא .
_new_ הוספת תגובה



שמשון לא יהודי
ע.צופיה (יום חמישי, 16/12/2010 שעה 6:52)
בתשובה לאריק פורסטר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ההוכחה הגדולה ביותר היא התנ''ך.
ברור שיש בו היבטים רבים,אך, אין ספק שהוא ''ספק ההיסטוריה'' הגדול והאמין ביותר בגלל היקפו.
שוב ושוב,ממצאים שונים שנחשפים ברחבי המזה''ת מתקשרים לשמות וארועים מהתנ''ך.
ניתן להתווכח על ארוע זה או אחר, או לפקפק בקיומו, אך במכלול התנ''ך מתאר את בריאת העולם האנושית בדרך היחידה שידועה לנו.
לכן ניתן להתוכח על מהות היהדות בתקופת בית ראשון אך לא ניתן לפקפק בקיומה.
הכינוי ''יהודי'' הוא כללי לעם, כמו שהכינוי ''עברי'' הוא כללי לעם ולטעמי אינו מתקשר ישירות לשבט יהודה.
זו באמת שאלה מענינת מדוע בחפירות של תקופת בית ראשון לא נתגלו בתי כנסת לעומת ''השפע'' בתקופת בית שני.אולי זה קשור לנוהגי תפילה שונים.
איני בטוח שהחזיר הקיים הוא ה''חזיר'' התנ''כי'' הטמע.
_new_ הוספת תגובה



שמשון לא יהודי
דוד סיון (יום חמישי, 16/12/2010 שעה 8:07)
בתשובה לע.צופיה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ספרי התנ''ך נכתבו לאורך תקופה ארוכה והאחרון במהלך המאה ה-‏5 לפני הספירה. רק מאוחר יותר הוכנסו הספרים שנכללו בתנ''ך למסגרת אחת.

הדת גם היא התגבשה במהלך תקופה דומה ואריק כנראה צודק שהדת לא נקראה יהודית עד לקראת סוף התקופה.
_new_ הוספת תגובה



המילה יהודי עצמה
עמיש (יום חמישי, 16/12/2010 שעה 9:27)
בתשובה לדוד סיון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

היא מילה מאוחרת יחסית שמופיעה בתנך לראשונה בירמיהו ולדעתי הכוונה היא לבן שבט יהודה ולא לבן הדת היהודית.
לאחר מכן היא מופיעה במגילת אסתר.
המחקר המודרני גורס כי היהדות התורנית, המבוססת על ספר דברים, נולדה במאה השביעית לפנה''ס בידי המלך חזקיהו ויאשיהו.
הקשר בין שמשון ליהדות של הרובדיה יוסוף הוא בערך כמו הקשר בין דגון לבין הרב גורן
_new_ הוספת תגובה



המילה יהודי עצמה
דוד סיון (יום חמישי, 16/12/2010 שעה 9:58)
בתשובה לעמיש
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

תודה על המידע!!!
_new_ הוספת תגובה



המילה יהודי עצמה
אריק פורסטר (יום שישי, 17/12/2010 שעה 0:43)
בתשובה לעמיש
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

רובדיה יוסוף? מה רע בעבדאללה יוסוף?
_new_ הוספת תגובה



דה זעלבע דרעק
עמיש (יום שישי, 17/12/2010 שעה 16:03)
בתשובה לאריק פורסטר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה



המילה יהודי עצמה
המסביר לצרחן (יום רביעי, 22/12/2010 שעה 19:36)
בתשובה לעמיש
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

המשמעות הראשונית של יהודי הוא בן שבט יהודה. לכן אין זה חשוב כלל אם המילה הופיעה לכאורה בכתובים לראשונה רק בירמיהו, כי קרוב לודאי שהיתה כבר קיימת מאז היה קיים שבט שנקרא יהודה.

בני יהודה דיברו עברית שנקראה יהודית כבר במאה ה-‏8 לפנה''ס:
''כו וַיֹּאמֶר אֶלְיָקִים בֶּן-חִלְקִיָּהוּ וְשֶׁבְנָה וְיוֹאָח אֶל-רַבְשָׁקֵה, דַּבֶּר-נָא אֶל-עֲבָדֶיךָ אֲרָמִית--כִּי שֹׁמְעִים, אֲנָחְנוּ; וְאַל-תְּדַבֵּר עִמָּנוּ, יְהוּדִית, בְּאָזְנֵי הָעָם, אֲשֶׁר עַל-הַחֹמָה. כז וַיֹּאמֶר אֲלֵיהֶם רַבְשָׁקֵה, הַעַל אֲדֹנֶיךָ וְאֵלֶיךָ שְׁלָחַנִי אֲדֹנִי, לְדַבֵּר, אֶת-הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה; הֲלֹא עַל-הָאֲנָשִׁים, הַיֹּשְׁבִים עַל-הַחֹמָה, לֶאֱכֹל אֶת-חריהם (צוֹאָתָם) וְלִשְׁתּוֹת אֶת-שניהם (מֵימֵי רַגְלֵיהֶם), עִמָּכֶם. כח וַיַּעֲמֹד, רַבְשָׁקֵה, וַיִּקְרָא בְקוֹל-גָּדוֹל, יְהוּדִית; וַיְדַבֵּר וַיֹּאמֶר, שִׁמְעוּ דְּבַר-הַמֶּלֶךְ הַגָּדוֹל מֶלֶךְ אַשּׁוּר.'' (מלכים ב פרק יח).

ירמיהו פעל במאה ה-‏7 לפנה''ס.וסיפור אסתר הוא מהמאה ה-‏5
לפנה''ס. ''היהדות התורנית'' היא מונח מודרני של זמן ההשכלה. כלומר, למרות שנהיר שהיו קיימים יהודה, יהודי ויהודית כבר במאה ה-‏8, אנחנו רואים את הופעת המונח הזה בכתובים באופן די נדיר. לכן אפשר בהחלט להניח שהמונחים יהודה, יהודי ויהודית התקבעו מחדש רק בסוף המאה ה-‏10 לפני הספירה עם התפלגות ישראל ויהודה לשתי ממלכות.
_new_ הוספת תגובה



שמשון לא יהודי
ע.צופיה (יום חמישי, 16/12/2010 שעה 15:28)
בתשובה לדוד סיון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

איך היא נקראת -זה מישני לחלוטין. המהות של הדת היא העיקר.
_new_ הוספת תגובה



שמשון לא יהודי
אריק פורסטר (יום חמישי, 16/12/2010 שעה 20:10)
בתשובה לע.צופיה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

תסלח לי, אך נראה לי שקצת מוגזם לקרא לספרי בראשית, שמות, יהושע ושופטים בשם היסטוריה. נכון יותר לקרא להם ''זכרונות מבית סבא'' ולהתייחס אליהם כבובע מעיישעס עם מזער רקע היסטורי. זה שעבור יענקלה ואחרים כאן זו תורה מסיני, הצעתי היא שתשימו את ההיסטוריה הזו בכספת, יחד עם הקושאן על הארץ שקיבלתם מאותו מקור.
_new_ הוספת תגובה



שמשון לא יהודי
ע.צופיה (יום חמישי, 16/12/2010 שעה 20:25)
בתשובה לאריק פורסטר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

התנ''ך מכיל יותר מהספרים שציינת.
ההתיחסות שלך היא מאוד מאוד לא ענינית, בלשון המעטה, ומעלה את החשד כי התיחסותך אינה נובעת מהיבט מדעי-היסטורי אלא מהשקפת עולם אישית.
כמובן שבמקרה כזה כל הדיון שהתנהל עד עתה הוא לא לעניין.
_new_ הוספת תגובה



שמשון לא יהודי
אריק פורסטר (יום חמישי, 16/12/2010 שעה 20:47)
בתשובה לע.צופיה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אני מתייחס לספרים אליהם מתייחס עולם המדע כספרים פסאודו-היסטורים. אם אתה מאמין ביציאת מצרים היסטורית או שדויד ושלמה יסדו אימפריה מזרח-תיכונית, אז אנו באמת לא על אותו דף.
_new_ הוספת תגובה



שמשון לא יהודי
ע.צופיה (יום שישי, 17/12/2010 שעה 1:34)
בתשובה לאריק פורסטר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אתה צודק, אנחנו לא באותו דף.
_new_ הוספת תגובה



זה ברור מדוע לא היו בתי כנסת בבית ראשון
עמיש (יום שישי, 17/12/2010 שעה 22:20)
בתשובה לע.צופיה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הדבר העיקרי הוא כמובן שאין כמעט שום שרידים פיזיים לתקופת הבית הראשון, לא כל שכן מבנים.
דבר שני הוא שבתי הכנסת התחילו לפרוח לאחר חורבן הבית כאשר התפילות תפסו את מקום הקרבת הקרבנות ושאר הטכסים של בית המקדש.
הגדרת תיאור בריאת העולם האנושית ''בדרך היחידה הידועה לנו'' היא סתם קשקוש.
יש מאות תיאורים מסוג זה במיתולוגיות של עמים שונים.
התנך אינו מתיימר להיות ספר היסטוריה, התנך הוא יצירה תיאולוגית עם מטרות משלה שתיאור היסטורי נאמן אינו חלק מהן.
האל היהודי היה חלק מהאלים ששררו בארץ כנען ושהאוכלוסיה המקומית סגדה להם. קיום האלים הללו אינו סוד והוא גם מופיע אינספור פעמים בתנך עצמו.
תחילת התיאולוגיה המונותאיסטית השלטת התחילה כאמור בימי המלך יאשיהו שלמרות היותו צדיק גדול (וכפי שאומר עליו ספר מלכים: '' וְכָמֹהוּ לֹא-הָיָה לְפָנָיו מֶלֶךְ, אֲשֶׁר-שָׁב אֶל-יְהוָה בְּכָל-לְבָבוֹ וּבְכָל-נַפְשׁוֹ וּבְכָל-מְאֹדוֹ--כְּכֹל, תּוֹרַת מֹשֶׁה; וְאַחֲרָיו, לֹא-קָם כָּמֹהוּ.'') הומת ככלב בידי פרעה.
ללמדך שהאלוהים של מאמיני הדת היהודית הוא בנוסף לכל גם רשע וכפוי טובה...
_new_ הוספת תגובה



זה ברור מדוע לא היו בתי כנסת בבית ראשון
ע.צופיה (יום שישי, 17/12/2010 שעה 22:33)
בתשובה לעמיש
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לגבי בתי-כנסת: בין אם האמונה היהודית הייתה כך או אחרת, אין ספק שכמו עובדי האלילים, היו להם מקומות לתפילה. יתכן שזה חלק ממיעוט המימצאים ויתכן שזו סיבה אחרת.
בריאת העולם האנושית:התיאור התנכי של בריאת העולם וההיסטוריה האנושית המתוארת בו, בצד התיאור היוני הם שהטביעו את חותמם על תולדות ''העולם המערבי'' ובעקיפין על כל תולדות העולם.וזאת בלי קשר לדעות האישיות שלי או שלך.
בצד הצדדים התיאולוגיים התנך מתאר סיפור היסטורי שמקבל ממשות כמעט כל יום בגילוי ארכיאולוגי זה או אחר.
אין ספק שהאמונה המונותאיסטית שהיתה פריצת דרך משמעותית בעולם העתיק עברה גלגולים לא מעטים עד שהתגבשה.
אם האמונה האתאיסטית החלה בימי יאשיהו,מה הייתה משמעותו של בית המקדש שנבנה על ידי שלמה המלך?
_new_ הוספת תגובה



ברור שזה השפיע על השקפות העולם המערבי
עמיש (שבת, 18/12/2010 שעה 0:54)
בתשובה לע.צופיה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

למעשה זוהי ההשקפה הניצחת בקרב כל הדתיים בעולם המערבי והמוסלמי.
דווקא הממצאים הארכיאולוגיים הם המקשים על קבלת הסיפור המקראי כפשוטו.
גם אם נעזוב את התקופות הפרה היסטוריות של האבות ויציאות מצריים, הרי שבחלקים ההיסטוריים המובהקים של תקופת המלכים יש לא מעט בעיות שהארכיאולוגיה מציבה בכל פעם מחדש.
אם אכן שלמה בנה מקדש, ויתכן שבנה, בהחלט יכול להיות שהתקיים בו פנתיאון שבו ה' היהודי ניצב בגאון יחד עם עשתורות למיניהן.
מה שברור הוא כי בני ישראל עבדו אלים רבים.
_new_ הוספת תגובה



ברור שזה השפיע על השקפות העולם המערבי
ע.צופיה (שבת, 18/12/2010 שעה 5:20)
בתשובה לעמיש
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

כל מימצא ארכיאולוגי מורכב מהמימצא עצמו ומהפרשנות והתיאוריה שנבנית סביבו.
אחת הבעיות הקשות היא התיארוך.
בארץ ישראל, בניגוד למסופוטמיה, כמעט שאין תיארוך מדויק של המימצאים וזו אחת הבעיות בקשירת התנך למימצאים הפיזיים.
כמו כן אסור לנו לשכוח כי התנך ''מלא'' ב''עלילות'' ממלכות ישראל ויהודה, אך בהיסטוריה המקומית הן היו פסיק קטן.
במצב זה התנך הוא המימצא הגדול ביותר והמדוייק ביותר.
בני ישראל אז והיום אינם יוצאי דופן.
גם היום הם עובדים אלילים רבים למשל: אבני הכותל, קברות צדיקים ובאבות למיניהם.
_new_ הוספת תגובה



בינתיים אין ממצא ארכיאולוגי שסותר את הסיפור התנ''כי
המסביר לצרחן (יום רביעי, 22/12/2010 שעה 19:50)
בתשובה לע.צופיה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

כל מה שנמצא עד כה רק מחזק את הסיפור התנ''כי. מאחר שעדיין לא הגיעו לעיקר הממצאים הארכיאולוגיים עדיין הפוטנציאל הארכיאולוגי לא ממוצה. יש בעיה רצינית לחפור באזור הר הבית בו יש פוטנציאל אדיר לנגיעה בהיסטוריה. הפלסטינים מבינים זאת ולכן עשו ב-‏15 השנים האחרונות לפחות שני מאמצים לבצע הרס של ממצאים בחלק הדרומי של הר הבית בטענה שהם רוצים להפוך את ''אורוות שלמה'' למסגד.

היום יושבים קבוצות של ארכיאולוגים על הפריטים השבורים מהריסות הקרקע שהומיאו הפלסטינים ומנסים להרכיב פאזלים.

יש גם בעיה בעיר דוד, שחלקה נפתר ע''י השתלטות על מבנים וע''י חפירות תת קרקעיות. שם נמצאו שרידים שיתכן שאחר מהם הוא בניין גדול מהמאה ה-‏10 לפנה''ס שיכול להיות שזה ארמון דוד (לפי איילת מזר).

אין בעיה של תארוך, כי ארכיאולוגיה היא ארכיאולוגיה בכל העולם. מתארכים לפי שכבות קרקע, מפלסים לפי בנייה מול הרס, ואפשר גם לבדוק זמן בתיארוך רדיומטרי, או בכולם יחד.
_new_ הוספת תגובה



שמשון לא יהודי
המסביר לצרחן (יום רביעי, 22/12/2010 שעה 19:05)
בתשובה לע.צופיה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אם מקבלים את הסיפור התנ''כי לגבי יאשיהו ועזרא, אז למה לא לקבל אותו גם לגבי אברהם, משה, דוד וירמיהו?

בכל פרק וספר בתנ''ך מסופר על התגבשות עם ישראל ודתו. כמו שהעם התפתח והשתנה, כך גם אמונתו.
_new_ הוספת תגובה



שמשון שמשון היה נוצרי פרוטסטנטי
יענקלה (יום חמישי, 16/12/2010 שעה 10:02)
בתשובה לאריק פורסטר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

על התזה הזאת התבסס הדוקטורט שלך??
באיזה Unjversity ?
באוקלהומה סיטי יוניברסיטי?
_new_ הוספת תגובה



שמשון לא יהודי
המסביר לצרחן (יום רביעי, 22/12/2010 שעה 18:56)
בתשובה לאריק פורסטר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

עד עכשיו טענת שהתנ''ך הוא פבריקציה אחת גדולה, אז מהיכן אתה נותן לנו סיפור חדש על שמשון שלא כתוב באף ספרות אחרת מחוץ לתנ''ך?

מהיכן אתה יודע ששמשון ''העתיק את תכניות המקדש הכנעני-פיניקי באוגרית'' ומהיכן אתה קובע שהוא התפלל לאלילים?

''אל עליון'' זה אחד מכינויי האלוהים בספרות היהודית העתיקה והכינוי הזה מופיע בתפילות. העובדה שהכינוי זה הופיע גם בתרבויות הכנעניות אינו סותר את הקביעה הזאת, מתוך הנחה שלכולם האל שלהם הוא עליון.הביטוי הזה הולך מאז לכל אורך הדרך ואפשר לשמוע אותו גם במזמורי ימי הביניים http://www.piyut.org.il/textual/270.html .

איפה אתה רואה ''זכרונות למועצת האלים נותרו בספר תהילים?

דת היא ממוסדת. אין דת לא ממוסדת. ןאם היתה דת היא היתה ממוסדת. ואם לא היתה דת אז גם לא היתה ממסודת (אני מקווה שאתה מצליח להבין).

''וכל תושב ''עשה את הטוב בעיני ה''' או להפך, בהתאם לנטייתו האישית, רק אומר שהיתה דת שהיתה גם ממוסדת. עמים ודתות מתגבשים במשך עשרות ומאות שנים, וכמובן שעם ישראל בזמן תקופת האבות אינו כעם ישראל בתקופת משה שאינו כעם ישראל בתקופת דוד וכו'. אבל אין להסיק מכך שמדובר בעמים שונים. כמו שאתה, פורסטר, אינך היום כמו שהיית בגיל 10 ואינך כפי שהיית בגיל 30 וכו', אבל בכל זאת אתה אותו הפורסטר.

העובדה שאתה מציים שהמלך יאשיהו מצא את ספר ''דברים'' במקדש היא רק חיזוק לטענה שהיתה דת יהודים עוד הרבה מקודם. הניסיון לגבש את עם ישראל להאמין בעיקרי דתם רק מחזק את הטענה שגם עם ישראל וגם דת ישראל היו קיימים עוד לפני כן.

אתה חוזר על המונח ''הדת מוסדה'' גם בהקשר יאשיהו וגם בהקשר עזרא. זה ביטוי לא מדוייק משום שמרגע שהדת נוצרה היא כבר הפכה למוסד (כלומר: מוסדה). נכון יותר לומר שבכל תקופה היסטורית מכריעה חלו שינויים במעטפת של היהדות, בהתאם לרוח התקופה, כאשר ליבת היהדות תמיד נשארה כמות שהיא עד היום.

ישנן עדויות לדת ישראל לפני עזרא. דת ישראל הפכה ליהדות כמו שבני ישראל הפכו ליהודים, וזה רק מהטעם שזהו השבט הגדול ביותר שהיה ושנותר מבני ישראל. בני ישראל בזמן בית שני היו בעיקר בני שבט יהודה, לוי, שמעון שקלטו לתוכם את שארית השבטים האחרים, שנותרו בארץ מזמן גלות אשור. זאת הסיבה שיהודים הוא השם שהצטרף לקבוצה שהגדירה את בני ישראל.
_new_ הוספת תגובה



שמשון לא יהודי
אריק פורסטר (יום רביעי, 22/12/2010 שעה 21:33)
בתשובה להמסביר לצרחן
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

>>עד עכשיו טענת שהתנ''ך הוא פבריקציה אחת גדולה, אז מהיכן אתה נותן לנו סיפור חדש על שמשון שלא כתוב באף ספרות אחרת מחוץ לתנ''ך?>> ספרים מסוימים הם אמנם מדע בדיוני, כספרי בראשית, שמות, יהושע ושופטים. אם עבורך זו היסטוריה, תהיה בריא.

>>מהיכן אתה יודע ששמשון ''העתיק את תכניות המקדש הכנעני-פיניקי באוגרית'' ומהיכן אתה קובע שהוא התפלל לאלילים?>> נראה לי שהתבלבלת קצת בין הפוסטים שלי. קרא מחדש.

>>''אל עליון'' זה אחד מכינויי האלוהים בספרות היהודית העתיקה והכינוי הזה מופיע בתפילות. העובדה שהכינוי זה הופיע גם בתרבויות הכנעניות אינו סותר את הקביעה הזאת, מתוך הנחה שלכולם האל שלהם הוא עליון.<< בעברית לא מתוחכמת, כשיש אל עליון יש גם אלים לא כל כך עליונים. לכך התכוונו הכנענים כשכינו את האל הראשי במועצת האלים אל עליון.

>>איפה אתה רואה ''זכרונות למועצת האלים נותרו בספר תהילים?>> תהילים פרק פ”ב, פסוק א'.
_new_ הוספת תגובה



אין בזה אמונה בריבוי אלילים בכלל
חכם ציון (שבת, 25/12/2010 שעה 18:11)
בתשובה לאריק פורסטר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אבל יש קבלה של מצב בו לגויים יש אלוהים אחרים.

ההסבר הוא פשוט. ראשית, דת ישראל היא דתו של עם ישראל ולא של כלל העמים. מבחינת היהודי יש אל אחד ועליון ואין בילתו. עם ישראל מעולם לא ראה עצמו כפטרון כל האנושות והדת היהודית לא רצתה לכפות עצמה על כל העולם כמו שהנצרות והאסלאם רואות ומרשות את זה לעצמן. היהדות היא דתו של העם היהודי, ומבחינתה לא איכפת לה שהאחרים יאמינו במולך, בבעל, בפסל או בקומוניזם.

שנית, עליך לזכור שבזמן בית ראשון היהדות רק נבנתה והחלה להתגבש והיא נאבקה על קיומה מול הטרפים והפסלים, ולא תמיד בהצלחה. בזמן המלכים, כל העם, השבטים, עבדו את אלוהים או הפרו את אמונם בו, והלכו אחרי הבעל והאשרה ושאר פסילים והתנהגות זו מאפיינת את תהליך הבנייה הארוך של מעלות ומורדות להנהיג את העם לדרך של אמונה מאוד חדשנית ומקורית. לעיתים המלך והעם חטאו, לעיתים חלקם חטאו, ולעיתים המלכים והנביאים חידשו את התלהבות האמונה. כפי שאמרתי הדת נבנתה לאחר שהעם נבנה, וגם בניית העם ערכה דורות רבים.
אבל העובדה שהדת עוצבה בשלב כלשהוא באמצע בית ראשון, אין הדבר מוכיח כלל שהיא לא היתה קיימת קודם. היא היתה חייבת להיות קיימת, כדי שהיא תתגבש בנקודה מסויימת ברצף ההיסטורי. הסיפור התנ''כי למרות שהוא מצומצם ביותר וסימבולי, כולל בתוכו, כפי שאנחנו נוכחים לדעת מעת לעת, גם אמת היסטורית (למרות שהתנ''ך מעולם לא התיימר להיות ספר היסטוריה).
ההפנייה שלך לתהילים פ''ב אינה צריכה לשנות מהתפיסה הזאת. אתה חושב שמצאת מציאה אבל זה ביטוי שקיים בתנ''ך במקומות אחרים (''וַעֲבַדְתֶּם אֱלֹהִים אֲחֵרִים'', ''כִּי פָנָה, אֶל-אֱלֹהִים אֲחֵרִים'', '' לֹא-יִהְיֶה לְךָ אֱלֹהִים אֲחֵרִים'', '' וַיַּעַזְבֻנִי, וַיַּעַבְדוּ אֱלֹהִים אֲחֵרִים'' וכ').
אבל דווקא ההפנייה שלך אינה חד-משמעית בפירושה, כמו הביטויים שאני הבאתי.

תהילים כ''ד, א':
''א מִזְמוֹר, לְאָסָף: אֱלֹהִים, נִצָּב בַּעֲדַת-אֵל; בְּקֶרֶב אֱלֹהִים יִשְׁפֹּט''.
כאן זה ביטוי של האנשת האלוהים בשיר.
עדת-אל היא עדת המאמינים באל; ''בקרב אלוהים ישפוט'' משמעותו: ''בקרב אלוהים ישפוט אותם., את מאמיניו.

כאמור, היהדות מקבלת את זכותם של עמים אחרים להאמין כפי רצונם ולא מתערבת. היהדות מעדיפה קצת יותר חופש על חשבון פחות שיוויון, ולכן ישנם מתלהמים שמפרשים בצורה מעוותת את המושג ''עם נבחר''.
_new_ הוספת תגובה



שמשון לא יהודי
חכם ציון (שבת, 25/12/2010 שעה 16:53)
בתשובה לאריק פורסטר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הטרמינולוגיה שלך מטעה אותך.

היהדות כפי שהיא נקראת כך היום היא דתו של העם היהודי. זה נכון שהעם היהודי נוצר לפני אמונתו, כי אמונת-עם לא יכולה להתקיים בטרם נוצר העם.

אבל אותה יהדות של הים החלה לבנות את עצמה עוד בטרם אפילו נולד ראש שבט יהודה. האבא של הסבא של יהודה הנביא שהגדיר את היהדות כפי שהיא מוכרת לנו כיום. אותה אמונה עברה שינויים עם הזמן ועיצבה את דמותה לאורך ההיסטוריה, גם בתגובה לאירועים שהשפיעו עליה.

האמונה לא נקראה בכלל בשמות בתנ''ך כך שלא מופיעה המילה 'יהודית' בתנ''ך מלבד פעם אחת, נדמה לי, וזה בהקשר לכובש האשורי ''כו וַיֹּאמֶר אֶלְיָקִים בֶּן-חִלְקִיָּהוּ וְשֶׁבְנָה וְיוֹאָח אֶל-רַבְשָׁקֵה, דַּבֶּר-נָא אֶל-עֲבָדֶיךָ אֲרָמִית--כִּי שֹׁמְעִים, אֲנָחְנוּ; וְאַל-תְּדַבֵּר עִמָּנוּ, יְהוּדִית, בְּאָזְנֵי הָעָם, אֲשֶׁר עַל-הַחֹמָה. כז וַיֹּאמֶר אֲלֵיהֶם רַבְשָׁקֵה, הַעַל אֲדֹנֶיךָ וְאֵלֶיךָ שְׁלָחַנִי אֲדֹנִי, לְדַבֵּר, אֶת-הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה; הֲלֹא עַל-הָאֲנָשִׁים, הַיֹּשְׁבִים עַל-הַחֹמָה, לֶאֱכֹל אֶת-חריהם (צוֹאָתָם) וְלִשְׁתּוֹת אֶת-שניהם (מֵימֵי רַגְלֵיהֶם), עִמָּכֶם. כח וַיַּעֲמֹד, רַבְשָׁקֵה, וַיִּקְרָא בְקוֹל-גָּדוֹל, יְהוּדִית; וַיְדַבֵּר וַיֹּאמֶר, שִׁמְעוּ דְּבַר-הַמֶּלֶךְ הַגָּדוֹל מֶלֶךְ אַשּׁוּר.'' מלכים ב' יח'.

מדובר באמונה באל יחיד ועליון, להיפך מעולם מלא אלילונים שבראשם יש אל עליון, שהוא הפסל לו ניתן המעמד העליון. במונותאיזם על אליון הוא אל אחד ויחיד.

שום שבט לא האמין ב''יהדות'' אלא בדת ישראל, אל אמונה, במובן של לא תתנו בהם סימנים, כולל בלי צורך לכנות בשם את האמונה. אלוהים אחד והוא של כולם. לא היתה דת זבולונית, אשרית או ראובנית, וכלל לא היתה דת שנקראה יהודית, כי אם דת של כל בני ישראל.

לב,ג כִּי שֵׁם יְהוָה, אֶקְרָא: הָבוּ גֹדֶל, לֵאלֹהֵינוּ.
אֲרֵי בִּשְׁמָא דַּייָ, אֲנָא מְצַלֵּי: הַבוּ רְבוּתָא, קֳדָם אֱלָהַנָא.
ד הַצּוּר תָּמִים פָּעֳלוֹ, כִּי כָל-דְּרָכָיו מִשְׁפָּט:
אֵל אֱמוּנָה וְאֵין עָוֶל, צַדִּיק וְיָשָׁר הוּא.

או בתהילים:
א לְדָוִד: אַל-תִּתְחַר בַּמְּרֵעִים; אַל-תְּקַנֵּא, בְּעֹשֵׂי עַוְלָה.
ב כִּי כֶחָצִיר, מְהֵרָה יִמָּלוּ; וּכְיֶרֶק דֶּשֶׁא, יִבּוֹלוּן.
ג בְּטַח בַּיהוָה, וַעֲשֵׂה-טוֹב; שְׁכָן-אֶרֶץ, וּרְעֵה אֱמוּנָה.
ד וְהִתְעַנַּג עַל-יְהוָה; וְיִתֶּן-לְךָ, מִשְׁאֲלֹת לִבֶּךָ.

היתה אמונה אחת והיא לא היתה צריכה שם.

המונח ''יהדות'' הוא מודרני'' וזהה לדת ישראל, דת של עם ישראל.

יהודים זה מונח שיבטי - לאומי שמגדיר את בני שבט יהודה. כמו שביהושע י''ג מופיעים '' ז וְעַתָּה, חַלֵּק אֶת-הָאָרֶץ הַזֹּאת בְּנַחֲלָה--לְתִשְׁעַת הַשְּׁבָטִים; וַחֲצִי, הַשֵּׁבֶט הַמְנַשֶּׁה. ח עִמּוֹ, הָראוּבֵנִי וְהַגָּדִי, לָקְחוּ, נַחֲלָתָם--אֲשֶׁר נָתַן לָהֶם מֹשֶׁה, בְּעֵבֶר הַיַּרְדֵּן מִזְרָחָה, כַּאֲשֶׁר נָתַן לָהֶם, מֹשֶׁה עֶבֶד יְהוָה. ''.

העובדה שלא מופיע המילה המפורשת ''יהודי'' בתנ''ך מוקדם יותר אינה עדות לכך שלא היו יהודים, בני שבט יהודה. פשוט לא עלה צורך לרשום את המילה.
_new_ הוספת תגובה



התחיל נחמד
עמיש (יום רביעי, 15/12/2010 שעה 21:47) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ונגמר בפיאסקו של שעמום
_new_ הוספת תגובה



התחיל נחמד
ע.צופיה (יום חמישי, 16/12/2010 שעה 6:55)
בתשובה לעמיש
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הסבא התעייף.
_new_ הוספת תגובה



היתכן
ע.צופיה (יום רביעי, 15/12/2010 שעה 22:02) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

שכינו את משה דין ''אבו-ג'ילדה'' בגלל, שבדומה לאבו-גילדה גם משה דין היה שודד וגנב(עתיקות)?
_new_ הוספת תגובה



היתכן
דוד סיון (יום חמישי, 16/12/2010 שעה 5:18)
בתשובה לע.צופיה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

כנראה שהיה זה אשכול שהדביק לדיין את הכינוי הזה (http://www.jpress.org.il/Default/Scripting/ArticleWi...).
_new_ הוספת תגובה



היתכן
ע.צופיה (יום חמישי, 16/12/2010 שעה 6:55)
בתשובה לדוד סיון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אתה רואה, ויקיקלס לא המציא שום דבר חדש.
_new_ הוספת תגובה



מי זה ויקיקלס? הוא כותב בפורום?
דוד סיון (יום חמישי, 16/12/2010 שעה 8:08)
בתשובה לע.צופיה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה



מי זה ויקיקלס? הוא כותב בפורום?
ע.צופיה (יום חמישי, 16/12/2010 שעה 15:30)
בתשובה לדוד סיון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

נו, האתר הזה שחושף את כל העולם התחתון של הדיפלומטיה האמריקאית.
_new_ הוספת תגובה



מי זה ויקיקלס? הוא כותב בפורום?
המפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה (יום חמישי, 16/12/2010 שעה 17:33)
בתשובה לע.צופיה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ויקיליקס הולך לאט . הוא עוד לא הגיע לבאר שבע . כרגע הוא נח במסמיה . אה שכחתי , אין מסמיה . יש קרית מלאכי .
_new_ הוספת תגובה



מי זה ויקיקלס? הוא כותב בפורום?
ע.צופיה (יום חמישי, 16/12/2010 שעה 18:27)
בתשובה להמפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

נח,נח, במסמיה, שותה מרק אצל ורדה.
_new_ הוספת תגובה



תודה
נסים ישעיהו (יום חמישי, 16/12/2010 שעה 18:37) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

בס''ד.

וברשותך, אוסיף את תרומתי הצנועה לסדרת מאמריך:

דיון 4333
_new_ הוספת תגובה




חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי