פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
עקדת יצחק – חלק רביעי
אלברט שבות (יום רביעי, 16/12/2009 שעה 10:00)


עקדת יצחק – חלק רביעי

אלברט שבות



החלקים ההראשון, החלק השני והשלישי בסדרה פורסמו בעבר הקרוב.

האם קיים מושג הנקרא אלוהים? האם קיים אלוהים?

בשני הפרקים הראשונים סקרתי את הדיון ההסטורי אודות השאלה עתיקת יומין זו שגילה כמעט כגיל האדם. גם אדם הראשון התחבט בשאלה הזאת, והתורה מתעדת את הדיון האינטלקטואלי הראשון שהתנהל אודות קיום אלוהים, מזווית ראייתם המעניינת של שני האנשים שעמדו ראשונים על האדמה ונתקלו בשאלה פשוטה: מדוע מנע מאיתנו אלוהים- מקור המידע, את הגישה הישירה והחופשית אל עץ המידע? מדוע מנע מאיתנו לאכול מעץ הדעת! וזאת התשובה שהגיעה אליה חוה, ולאחר מכן גם אדם הראשון יאשר אותה:

ידע אלקים, כי ביום אוכלנו ממנו, ונפקחו עינינו, והיינו כמוהו, יודעי טוב ורע. זאת תשובת חוה.

במילים אחרות, חוה אימנו חשדה בהשם יתברך כי אין הוא מקור הטוב בלבד כי-אם ובנוסף גם מקור הרע, וכי הוא מסתיר מהאדם את הבאר ממנו יוצא הרע; זאת כי אין הוא רוצה שותפים למתוק המתוק הטמון ברע... בנוסף, היא חשדה כי השם יתברך ''שיקר'' במודע לאדם, בקוראו אליו לבל יכנס לעומק המידע – פן ימות... היא קבעה בפרוש :

לא מות תמותון. כי ידע אלקים, כי ביום אכלכם ממנו, ונפקחו עיניכם; והייתם כאלקים, יודעי טוב ורע.

היא גילתה לכאורה סתירה בין ''הצהרת הכוונות'' של אלוהים לבין חבילת ההנחיות – מעין הוראות שימוש שצייד בהם את האדם בפועל... (כפי שבא לידי ביטוי בפרק השני של בראשית).

היא חשדה, בהסתמך על הסתירה הזאת, כי אלוהים חושש ודואג לעצם קיומו; ומי יכול לאיים על קיום אלוהים? שאל הצד המהפכני בחוה וענה: אנחנו! האדם! רק אנחנו נמצאים עימו במרחב, מכאן, רק אנחנו ''מסוגלים'' לאיים עליו.

ועדיין נותרה השאלה : ואיך נאיים עליו?

לתשובה זו הגיעה חוה אימנו: אם נדע לעמוד על מהות הטוב ועל מהות הרע; היינו אם נדע להבדיל בין הטוב ובין הרע ולהצביע עליהם, או אז עינינו יפתחו ונדע היכן אנו עומדים... עלינו איפוא להגיע גם אל הרע, או אז נדע ונגלה מה מסתתר במעמקי המידע שאלוהים מנסה להרחיקנו משם...

ידע אלקים, כי ביום אוכלנו ממנו, ונפקחו עינינו, והיינו כמוהו יודעי טוב ורע... או אז עלולים אנו לאיים על עצם קיומו! זאת מסקנת חוה ואדם הראשון בדיון האינטלקטואלי הראשון שנערך סביב שאלת קיום אלוהים, ובדיון הזה קבעו פה אחד כי אין ולא יתכן קיום לאל עליון, זאת כי ''אל'' הניתן לאיום לא יכול להיות ''אל'' ולא עליון. התורה וביוזמתה ירדה אל פרטי הדיון המרתק הזה וחשפה אותנו אליו. בחיבור ''מידע'' עמדתי בניחותא על הדיון הזה שתועד בפרוטרוט בפרק השני של בראשית.

''מידע'':

אדם וחוה הכירו לכאורה את אלוהים אך חזרו וכפרו בהכרתם זו, זאת כאשר העמידו את המונח ''אלוהים'' לדיון – בו התערער עצם המושג ''אל'' הבלתי מאויים... או אז הגיעו אל מסקנתם מתוך השאלה הנדרשת: הכיצד יתכן איום על ''אלוהים''!
אגב, התורה וכאמור מתעדת את פרטי הדיון ולצידו היא גם מפנה את תשומת ליבנו ל-''כישלי'' הדיון, היינו למונחים הבלתי תקניים שנשעשה בהם שימוש במהלך הדיון ואשר בגינם נכשל הדיון והכשיל... היא מתעדת איפוא גם את המונחים האלה למען הדורות... למענינו, שנעמוד על המיכשול העצמי האומלל הזה שלא נפול בו שוב... וגם על זאת עמדתי בניחותא ב-''מידע''.

אבל הדורות לא התעכבו על פרטי הדיון, או שקראו אותו חלקית, או שלא שמו לב להערות שבצידו... הם המשיכו פשוטו כמשמעו מהנקודה אליה הגיע הדיון המקורי והמשיכו לשאול: האם קיים מושג הנקרא אלוהים? האם המושג ''אל עליון'' תקני הוא? האם קיים אלוהים?

מוסכמת היא שפוקדת את דורינו ''הסתרת הפנים''... אין בדורינו ''הכרת'' אלוהים, היינו אין מי שהכיר את אלוהים, אין לנו לא נביא ולא חוזה, נביא בימינו שוטה הוא... אשר על כן נותר בחלקינו להסתפק ''באמונה'', אנו מאמינים בקיום אלוהים; אנו ''מרגישים'' אותו, רואים בטבע את ''קיומו'', שומעים אותו... לזאת ולזאת אנו מגיעים מתוך הגיונינו הצרוף לכאורה; זהו עיקר האמונה.

אולם וכאמור, הדיון ההוא ממשיך, ואף המאמין בעל ''ההגיון'' משתתף פעיל בו, ומפנה עורפו לצידו המקביל של הגיונו שמתהדר בו-ובו בזמן מתכחש לו: האינך ''מרגיש'' שעצם המונח ''אמונה'' סותר במהותו את קיום האל! בפרק הקודם הבאתי מבחר סברות המייצגות את ''הדעה האחרת'' – מתוכן אחזור על אחת המייצגת נאמנה את תהייה זו.
היכן שאנחנו יודעים, אין מקום לאמונה. ''האמונה'' באה למלא את חלל אי הידיעה. האמונה באלוהים היא אמונה צרופה, מאחר שאיננו יודעים על קיומו. אין שום הוכחות ודאיות פיזיקליות לקיומו. ע''פ אותם עקרונות של המדע – מרגע שנדע את אלוהים, נחדל להאמין בו. דומה הדבר לתקופה שבה האמינו ע''פ עקרונות הטבלה המחזורית, שישנן מתכות כבדות כמו ראדון, פלוטונים וטונגסטון. האמונה בטלה מרגע שאיתרו את המתכות האלה בפועל.
אם כן הדיון ההסטורי ממשיך וממשיך ומתפתח, ביתר שאת ויתר עז, כולנו פה אחד אומרים ומשוכנעים: אין אלוהים בקירבינו; לא יתכן קיום אל בקרבינו, כי הרי עצם המונח ''אל'' עליון נוגד במהותו את עצם הגיונינו כפי שעצם הגדרת האין סוף נוגדת את טהרת ההגיון הצרוף. אמור מעתה: אחד אומר בפה מלא ''אין ולא יתכן אלוהים בקרבי'', והשני אומר את זאת בחצי פה, זה כל ההבדל בין כל המתדיינים האנושיים על שתי רגליים יציבות.

אולם עדיין קיים עוד הבדל סמוי בין הדיון הראשון בו התחיל אדם וחוה לבין המשכו של אותו הדיון בו אנו משתתפים ופעילים עד דורינו. אכן, גם אנחנו מדברים פה אחד בדיון הזה ומביעים את דעתינו בסוגיה שלו פה אחד, נשענים על הגיונינו המנחה והבלתי מתעה, בדיוק כפי שהביעו אבותינו את דעתם בסוגיה זו פה אחד כאשר נפתח הדיון ועלתה בו שאלת קיום אלוהים; אדם וחוה דיברו פה אחד אל אלוהים, אם תרצו כנגד אלוהים, אם עוד תרצו – הם ניהלו דיון פורה ופעיל עם אלוהים, הדיון נפתח איתו, הגם והסתיים בלעדיו – כי הרי שללו בהמשך הדיון את אפשרות קיומו... נוכחות ''הצד השני'' היתה קיימת, והרי לא יתכן ''דיון'' של צד אחד ונפרד... בעוד, אנו בדורינו מנהלים את הדיון עם עצמינו, אם תרצה משכנעים את עצמינו, אם תרצה עוד – מהתלים בעצמינו... אנו מדברים פה אחד כנגד שום דבר, מול שום ישות, כי הרי כל ישות בנמצא נוגדת היא את עצם הגיונינו- המנחה העליון והיחד בנמצא...

הקדשתי את הפרק הזה לסברה האומרת ''כולנו פה אחד מדברים למעשה'', ואת הפרק הקודם הקדשתי לסברה האחרת ''לכאורה'', זו אשר אומרת בפה מלא וכנה ''לא יתכן קיום לאל'', כי ההגיון המנחה שלנו מנחה אותנו לסברה הזאת.

בסוף הפרק הקודם שאלתי ''איך מתמודדת הדת היהודית עם הסברה האחרת'' – והבטחתי לעמוד בפרק הזה על זאת. הסיפור להלן יסכם את התמודדות הדת היהודית עם הסברה האחרת ''לכאורה'', היינו וכאילו קיימת סברה ''נוספת''...

אני חי בפנמה. לפני כחמש שנים הגיע לפנמה רב צעיר בשם ינון רביב במצוות רב הקהילה המנוח ציון לוי. הוא ייעד אותו להיות ראש הכולל של פנמה, תפקיד בכיר ומהותי בפני עצמו. מהר מאוד עלה הרב ינון ''לכותרות'' וכבש את לב קהל פנמה... העריצו אותו ואת הראש הפתוח שלו... הוא גילה בקיאות בתורה, הבנה, חוש הומור, ומעל לכל הוא גילה לקהל היהודי הפנמני את הפן ההגיוני של התורה... את זאת עשה בעברית יפה ומשובחת בשיעור השבועי שלו בשבת, ובכל שבת קיבץ לו עוד מעריצים...

לפני כשנה נפטר המנהיג הרוחני הרב ציון לוי, והרב ינון ראה את עצמו כממשיכו הטבעי... אולם הרב לוי ייעד את בנו ממשיכו לתפקיד הרם בצוואה מפורשת, והרבנית האלמנה ''עמדה'' על זאת להוציא את צוואת בעלה לפועל ככתבה וכלשונה בתוספת פרוש אישי משלה: בנה בנה הוא היורש, ושלא יימצא בממלכה מי שייאיים עליו... הרב המוכשר והאהוד ינון סומן כאיום והוחזר בכוח הזרוע ארצה; ובצדק! כי גם הוא האחר ראה את עצמו כראוי לקבל לידו את המפתחות, וכאמור הוחזר בצו השעה ארצה.

זה היה רקע לסיפור שלי... ועכשיו ניכנס ביחד אל גוף הסיפור.

באוקטובר השנה גמרתי אומר לכתוב את ''עקדת יצחק''... התחלתי בפרק הראשון בסקירתי אודות הדיון ההסטורי אודות קיום אלוהים המתנהל על אש קטנה ''וצורמת'' מזה אלפי השנים... בו בזמן חשבתי על הרב ינון הפתוח... בעל הראש הפתוח שעל כתפיו... רציתי לדעת מה דעתו של הרב ינון בסוגיה. ידידי היה הרב ינון, וכבר התכתבתי איתו מספר פעמים במייל. שלחתי לו איפוא את המייל הבא; אני מביאו כלשונו כי אני רואה בו מוצג המייצג נאמנה את סיפורה של היהדות עם אלוהים, לא פחות וחא יותר.

זהו נוסח מכתבי אל הרב ינון:
כבוד הרב ינון שלום וברכה ומועדים לשמחה,

בטח שאתה זוכר אותי עדיין... אתמול נזכרתי בך כאשר ישבתי עם אישתי בסוכה בקלוב ונזכרתי שנפגשתי בך בשנה שעברה באותו המקום והמעמד, כאשר ישבת עם אישתך בסוכת הקלוב לאכול. אתה חסר לנו מאוד פה , והחיסרון הזה מורגש עד מאוד במיוחד בשבתות...

כבוד הרב ינון, ברצוני לגשת ישירות לעניין...

הרושם שהותרת אחריך כאן בפנמה הוא שסוף סוף יש לנו רב שמסתכל לך בגובה העיניים ומדבר אליך דוגרי, דברי טעם, דברי הגיון. דברים שמתקבלים על הדעת. אתה אחד האנשים, אני אישית מעיד, שהרימו את קרן התורה והחזירו לה את עטרתה: במילים אחרות, אתה אמרת לאנשי פנמה את זאת: לאחר שלב הנעשה ונשמע, מגיע גם השלב של נבין ונחקור וננתח... אתה הצלחת להחיות באנשי פנמה את דתם הרדומה; אם תרצה - הצלחת להעיר אותם משנתם ולהגיד להם בצלילות: לא רק יש לכם ודת מהודרת ויפה, יש לכם גם דת הגיונית הנשענת על בסיס מוצק, על הגיון מוצק.

כך אני רואה אותך הרב ינון, ומתוך זווית הראיה הזו אני מזמין אותך לעיין במאמר קצר שכתבתי לאחרונה ולהגיב תחתיו בעטך, ואף להזמין את תלמידיך שיעיינו ויתמודדו עם תוכן המאמר ועם תגובתך. המאמר שאני מזמינך אליו מדבר על קיום אלוקים כפי שנתפס בעולם החילוני והדתי.זהו מאמר ראשון בסדרה.

בברכת מועדים לשמחה, לך ולכל משפחתך היפה

אלברט שבות - פנמה

נ.ב. אדאג אישית להביא את תגובתך לעיונם של כל מי אתה חסר להם בפנמה.

שום התייחסות, שום תשובה.

זו הדת היהודית לדורי דורותיה, וכך היא התייחסה לסוגיה, ברמה הזו: בת יענה שטומנת את ראשה בחול, בתואנה שלא משרבבים דברי כפירה עם דברי תורה.

הוא אשר אמרתי: והדיון ההסטורי ממשיך... והמאמין היציב משתתף בו באופן בלתי יציב בעליל.

בפרק הבא ניגש אל הסוגיה הנדרשת: ומה אומרת התורה בנידון, יש אלוהים?

(חלק חמישי יבוא)





חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


אלברט, נראה שאתה הולך להפוך את זה
(יום רביעי, 16/12/2009 שעה 13:39) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לעקדת עם ישראל...
_new_ הוספת תגובה



אלברט, נראה שאתה הולך להפוך את זה
אלברט שבות (יום רביעי, 16/12/2009 שעה 16:10)
בתשובה לspinner013@gmail.com
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

שלום ספינר,

כשאגיע למונח ''עקדה'' תראה עד כמה צדקת...
_new_ הוספת תגובה



אמונה
(יום חמישי, 17/12/2009 שעה 14:55) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אני סבור שהפרשנות שלך למלה אמונה היא מודרנית
ולא הכוונה המופיעה במקרא
אמונה איננה מה שאומרים באנגלית BELIEF
משהו ערטילאי, לא ברור, מעורפל
כי הרי במעמד המלחמה בעמלק אחרי יציאת מצרים,
משה מרים את ידיו ונאמר, והיו ידיו אמונה...
כלומר שהמלה הזאת מציינת נאמנות.
נאמנות לידיעה ולהכרה
זה הדבר הקשה בחיים.
תראה אותם אנשים שיודעים כי סיגריות זה סרטן בטוח
לא מסוגלים להפסיק לעשן...
הידיעה וההכרה שיש אלוקים היתה נחלת כל עם ישראל שניצב
במעמד הר סיני וגם לפני כן כשראו את הניסים
אבל איך שומרים את ההכרה הזאת בימי סגריר? כשהחושך שולט בעולם?
למשל, כמו היום?
_new_ הוספת תגובה



אמונה
המפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה (יום חמישי, 17/12/2009 שעה 16:31)
בתשובה לspinner013@gmail.com
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מה בקשר לאמנוה והיא שגויה ?

מה הם הכלים בהם ניתן להבדיל אמונה נכונה מאמונה שגויה ?
_new_ הוספת תגובה



אמונה
(יום חמישי, 17/12/2009 שעה 17:44)
בתשובה להמפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

האמונה היהודית מבוססת על ראיות ( משורש ראה)
אבל יתכן שכל המראה היה ''מפוברק''
אם היה שם סטיבן שפילברג אחד ( אולי בצלאל?) על הר סיני
וכל העם לקח ל.ס.די
אז יש ספק מה ראו
אצלנו הבעיה אף פעם לא היתה עם הידיעה
אלא עם המעשה שאמור לבוא בעקבותיה.
פה נוצר הנתק.
תאר לך שאתה הולך ברחוב ואצבע נוגעת לך בכתף
וקול ( שיוצא מהאצבע) אומר לך
שכל מה שכתוב בתורה אמת ויציב
ועכשיו הקול מבקש ממך לקיים מצוות.
הרי שמיד תעזוב הכל ותרוץ לבית כנסת....
זה טבע האדם
אבל אחרי שלושה ימים יתעורר בך קול (פנימי) שיאמר
אחי, זו סתם היתה הלוצינאציה,
כדאי שתרד מהעצים...
כעבור עוד שבוע תשכח את המקרה הזה
ותלך לים לשחק כדור-עף
לכן לא מסתמכים אצלנו בבית על ניסים...
רק בהקשר ליהודים היה מצב שכל העם קיבל ביחד את התורה ונאמר שם
שמאורע כזה לא התרחש ולא יתרחש עוד
ובאמת אף אחד לא בא עם סיפור כזה.
הרי אם נניח שזה ממש פשוט, פברוק שקל מאוד לעשותו
אז מדוע לא המוסלמים ולא הנוצרים ולא עוד 1500 דתות שונות
עשו אותו דבר?
_new_ הוספת תגובה



אמונה
המפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה (יום חמישי, 17/12/2009 שעה 20:15)
בתשובה לspinner013@gmail.com
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

התשובה שלך בכלל לא בכוון .
לא שאלתי דווקא על אמונת ישראל , אלא על אמונות בכלל .

נניח שחצי האנשים מאמינים שיש חיים על הירח ''אירופה'' וחצי אנשים מאמינים שלא .
או חצי האנשים מאמינים שהחיים התחילו באופן ספונטני וחצי מאמינים שלא .

באיזה אופן אפשר לקבוע מי משני החצאים צודק ?
_new_ הוספת תגובה



באיזה אופן אפשר לקבוע מי משני החצאים צודק ?
אלברט שבות (יום חמישי, 17/12/2009 שעה 21:46)
בתשובה להמפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לדעתי, גם החצי הראשון שמאמין שיש חיים על הירח וגם החצי השני המאמין שאין חיים על הירח- שניהם כאחד אינם צריכים להוכיח את אמונתם כל עוד והם מצהירים בפה מלא שזו היא הסברה שלהם, הדעה שלהם... כל אחד יכול לסבור מה שהוא רוצה, אין כאן כללים מחייבים.

הדבר שונה כאשר בא אחד ואומר לך את ה-''אני מאמין'' שלו בלשון הזה: אני בטוח שיש חיים על הירח; או אז הוא כן יידרש להביא ראיה לאמונתו! ואפילו אם הוא נמצא בחצי המאמינים השני ששולל קיום חיים על הירח- כי גם הוא יידרש להמציא הוכחה לגירסתו.

נחזור לשאלתך ''באיזה אופן אפשר לקבוע מי משני החצאים צודק ?''. ובכן ישנן שתי משמעויות למונח ''אמונה'':

1- סברה, השקפה, דעה... (מותרת ללא הוכחה; כך שלשאלתך אין תוקף במקרה כזה לכל ''מאמין'' אשר יהיה)

2- ביטחון. (נדרשת הוכחה לצד ''אמונה'' מהסוג הזה; וכן שאלתך תקפה במקרה זה, היינו גם המאמין שאין חיים או המאמין שיש חיים על הירח, שניהם נדרשים להוכיח את ''אמונתם'' באופן חד משמעי, חלק, ומספק; היינו באופן פיזיקלי גשמי שההגיון האנושי הממוצע יכול ללעוס. רק באופן הזה ניתן לקבוע מי משני החצאים צודק.
_new_ הוספת תגובה



באיזה אופן אפשר לקבוע מי משני החצאים צודק ?
המפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה (יום שישי, 18/12/2009 שעה 8:00)
בתשובה לאלברט שבות
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

כעת , אחרי תשובתך אפשר לשאול
כיצד ניתן להראות שהאמונה בקיומו של אלוהים וביכולותיו היא תיאור נכון של המציאות ?
_new_ הוספת תגובה



באיזה אופן אפשר לקבוע מי משני החצאים צודק ?
(יום שישי, 18/12/2009 שעה 11:16)
בתשובה להמפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

האם
אחד ועוד אחד שווה שנים
זו אמונה ?
האם זה ניתן להוכחה?
_new_ הוספת תגובה



אחד ועוד אחד
אלברט שבות (יום שישי, 18/12/2009 שעה 16:33)
בתשובה לspinner013@gmail.com
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

תלוי לדעתי למי אני צריך להוכיח:

1. אם אני מתבקש להוכיח לך את זאת, אזי התשובה היא שלילית: אני לא יכול להוכיח לך שאחד + אחד = שניים, כי האחד ''שלי'' שאני מבחין בו ורואה אותו אינו בהכרח שווה לאחד שלך, לכן לא ניתנת המשוואה הזאת להוכחה. תוכיח לי למשל שצבע האדום שאני רואה הוא אותו האדום שאתה רואה! יכול להיות שחמש מליארד אנשים בתבל יצביעו על אותו הצבע ויזהו אותו כאדום, אבל האם ניתן להוכיח שכל אחד מחמש המליארד רואה את אותו הצבע? יכול להיות שהאדום שקולטות עיני הוא הכחול (שלי) בעיניך והירוק (שלי) בעיני ראובן... האם ניתן לסתור או להוכיח את זאת? מכאן גם עצם השאלה אינה תקנית.

2. כשלעצמי, אני יכול להוכיח שאחד ועוד אחד שווה שניים, ומנגד אני יכול להסתפק באמונה (סברה) שהמשוואה הזאת נכונה. השאלה אם אני כאדם חי נוטה להתפתח ומודע לקשר בין התפתחותי לבין המידע שמקנה לי התפתחות זו. השאלה אם חשוב לי להרחיב את המרחב שלי ע''י הרחבת המידע שלי אודותיו, או שמתיר לעצמי להיות עצלן שלא רוצה לשבור את הראש עם משוואות והוכחות...

השאלה אם אני אדם תמהוני (מת ונושם) או חושב (חי ונושם).
_new_ הוספת תגובה



באיזה אופן אפשר לקבוע מי משני החצאים צודק ?
המפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה (יום שישי, 18/12/2009 שעה 18:26)
בתשובה לspinner013@gmail.com
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

1+1=2 אינו אמונה . כן זה ניתן להוכחה , זה נקרא פרדוקס העורבים השחורים .
_new_ הוספת תגובה



באיזה אופן אפשר לקבוע מי משני החצאים צודק ?
(שבת, 19/12/2009 שעה 21:05)
בתשובה להמפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לא מכיר את הסיפור
על העורבים השחורים
איפה ניתן למצוא?
_new_ הוספת תגובה



באיזה אופן אפשר לקבוע מי משני החצאים צודק ?
המפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה (יום ראשון, 20/12/2009 שעה 6:31)
בתשובה לspinner013@gmail.com
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

כל פעם שאתה רואה עורב שחור אתה יכול להגיד שכל העורבים שחורים . השאלה היא האם אתה יכול להוכיח את זה ? הרי לא ראית את כל העורבים .
אחד מעמודי התמיכה של ההתנהגות האנושית ובהחלט של המדע ,הוא ההנחה המובלעת כי מה שהיה הוא שייהיה .
למשל בחיי היום-יום אם תוסיף סוכר לךתה אתה בטוח מראש שהוא יהיה מתוק ולא מר .
בחיי המדע , אתה בטוח שאם תערבב סודה-קאוסטית עם כלור תקבל מלח-שולחן .
כשאתה לוקח עדשה , אתה בטוח שהיא מגדילה או מקטינה תמיד באותו אופן .
זה נראה מצחיק להזכיר אבל כולנו סומכים על כך שהתוצאות של מעשה אחיד ייתנו תמיד תוצאה אחידה . כל העורבים שחורים !
_new_ הוספת תגובה



באיזה אופן אפשר לקבוע מי משני החצאים צודק ?
אלברט שבות (יום שישי, 18/12/2009 שעה 18:20)
בתשובה להמפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

שאלה חשובה שאלת, אענה לך בהקדם.

שבת שלום / אלברט
_new_ הוספת תגובה



אמונה
(יום שישי, 18/12/2009 שעה 10:52)
בתשובה להמפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אריה
תגדיר בבקשה מה זו אמונה בעיניך
_new_ הוספת תגובה



אמונה , ידיעה , מסקנה . . .
המפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה (יום שישי, 18/12/2009 שעה 18:38)
בתשובה לspinner013@gmail.com
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אמונה היא פעילות של המוח . כמו ידיעה גם היא פעילות של המוח . כמוכן יש מסקנה שגם היא פעילות של המוח .

מה ההבדל בין השלושה ?
אני מניח שזו בעצם שאלתך .
ידיעה נובעת מכניסת מידע דרך החושים אל המוח .
אמונה היא ''ידיעה'' שלא הגיעה אל המוח דרך החושים .
מסקנה היא תוצאה של בדיקה האם ''ידיעה'' חדשה מתאימה לנתונים הקיימים מידיעה קודמת .

הנה דוגמא
הורים אומרים לילד קטן - כשדלת המקרר נסגרת האור בפנים כבה . הילד אינו מטיל ספק בדברי הוריו . הילד נמצא במצב של אמונה שאכן האור כבה .
הילד יכול להטיל ספק בדברי הוריו , לכן הוא נכנס לתוך המקרר וכשהדלת ניסגרת אכן האור כבה . כעת הילד נמצא המצב של ידיעה .
מישהו ששומע את ספקות הילד מראה לילד כי כשלוחצים על כפתור קטן האור במקרר כבה . אחר כך מראים לילד כי סגירת הדלת לוחצת על הכפתור . כעת לילד יש מסקנה שהאור כבה .
_new_ הוספת תגובה



אמונה , ידיעה , מסקנה . . .
(שבת, 19/12/2009 שעה 21:04)
בתשובה להמפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

כלומר
לדבריך,
אמונה היא סוג של ידיעה נרכשת
אבל בכל מקרה ידיעה יכולה להיות שגויה...
_new_ הוספת תגובה



אמונה , ידיעה , מסקנה . . .
המפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה (יום ראשון, 20/12/2009 שעה 6:40)
בתשובה לspinner013@gmail.com
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

בהחלט .
הרי תינוק נולד כשהוא חסר ידיעה לחלוטין או כמעט לחלוטין .
שני תאומים שמחונכים במסגרות שונות יהיו בעלי אמונות ותפישות עולם שונות . לפעמים דוברי שפות שונות ואפילו חסרי הבנה הדדית .
אז נניח שהאחד מאמין בי' כבורא עולם והאחר מאמין בבראהמאפוטרה . כל אחד לפי חינוכו .

פורצי דרך אמיתיים הם אלה שמצליחים לגלות כי מה שהאמינו בו שונה ממה שקיים באמת .

לכן אנשים כמו גלילאו גלילי שגילה כי לכוכב צדק יש 4 ירחים או קולומבוס שהוכיח שהאוקיאנוס האטלנטי אינו נגמר בתהום , או צרלס דרווין שגילה כי יצורים חיים משתנים לאורך התורשה הם ענקי רוח .

לעומתם אנשים כמו קרל מרקס , אריסטו , רוסו , קאנט , הם אידיוטים גדולים .
_new_ הוספת תגובה



אמונה , ידיעה , מסקנה . . .
(יום ראשון, 20/12/2009 שעה 8:25)
בתשובה להמפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אתה כותב:

1+1=2 אינו אמונה . כן זה ניתן להוכחה ,

האם ידיעה שאינה ניתנת להוכחה היא אמונה?
וכל מה שמוכח אינו בגדר אמונה?

ואיך אתה מוכיח שידיעה אינה ניתנת להוכחה והופך אותה לאמונה?
_new_ הוספת תגובה



אמונה , ידיעה , מסקנה . . .
המפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה (יום ראשון, 20/12/2009 שעה 9:05)
בתשובה לspinner013@gmail.com
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

זה ענין של הגדרות .
אני הגדרתי כל אחת מהצורות .
כעת מה שנשאר זה לבדוק כל נושא לאן הוא שייך .
ידיעה שאי אפשר להוכיח את קיומה אינה ידיעה .
למשל
אני יודע שאוסרליה קיימת למרות שלא ביקרתי שם . זו ידיעה שנובעת מהוכחות רבות .
יש מי שמאמינים שיש חייזרים . זו אמונה כי אף אחד לא הוכיח שיש חייזרים .
אחרי שהוכיחו שאוסטרליה קיימת זו ידיעה ולא אמונה .

פעם האמינו שהשמש מקיפה את כדור הארץ , היום יודעים שהארץ מקיפה את השמש .
_new_ הוספת תגובה



דרך אגב, ראדון הוא
אריק פורסטר (יום שני, 21/12/2009 שעה 20:37) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

גז הנוצר מהתפרקות ראדיום.
_new_ הוספת תגובה



דרך אגב, זדון הוא
איתן אדיר (יום שישי, 25/12/2009 שעה 19:02)
בתשובה לאריק פורסטר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

תכונה הנוצרת מהתחברות זד ושמאלנון.
_new_ הוספת תגובה



דרך אגב, זדון הוא...?
דוד סיון (יום שישי, 25/12/2009 שעה 19:13)
בתשובה לאיתן אדיר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

''תכונה הנוצרת מהתחברות זד ו[ימנון]''.
_new_ הוספת תגובה



דרך אגב, זדון הוא...?
איתן אדיר (יום שלישי, 29/12/2009 שעה 8:02)
בתשובה לדוד סיון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

למה אתה מעתיקן?
הרי אתה יודע שפלגיאט היא תכונה שמאלנית.
_new_ הוספת תגובה



דרך אגב, זדון הוא...?
דוד סיון (יום שלישי, 29/12/2009 שעה 16:46)
בתשובה לאיתן אדיר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

''הרי אתה יודע שפלגיאט היא תכונה [ימנו]נית''.
_new_ הוספת תגובה



למען הסדר הטוב
אלברט שבות (יום רביעי, 23/12/2009 שעה 0:07) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הרב ינון רביב המוזכר במאמר שלעיל ענה לי שלשום בלשון זה:

20.12.2009

ידידי היקר והחביב

איש מדע וצמא דעת

מר אלברט שבות הי''ו

שמחתי רבות לקבל את המייל שלך ודרישות שלומך הנעימות כמו גם מחמאותיך שתמיד יודעות בלשון אומן לנסוך תחןשה טובה בלב שומעם או ליתר דיוק קוראם.

קראתי בשימת לבאת מאמרך המצוף ואני חייב ראשית להביע את התפעלותי מלשונך היפה ומרמת הכתיבה הגבוהה שלא מוכרת לי שכמותה בפנמה.

לגופו של עניין אתה עוסק במאמרך זה במגוון נקודות שהקיצור בהם כמעט ואינו אפשרי, הנסיון להשיב לשאלות כבידות אלו בלשון קצרה ותכליתית כמדומני שאינו אפשרי ובוודאי לא ישיג את יעודו.

במקרה או שלא במקרה ראיתי את הראיון של אלבוים עם ישראל סגל עוד בעת בה היה סגל בין החיי. לאחר שבועיים או שלוש שמעתי שנפטר ואמרתי לאשתי כי הראיון הזה היה כמין וידוי הגדול של סגל לפני מותו

במהלך הראיון ראיתי איך אלבוים ''שונה ופירש'' בלשון בני הישיבות, מנסה בכח לגרור את סגל להתרסות כנגד הדת וסגל ממאן. ככל נראה כי אלבוים עדיין לא השתחרר מהמרירות של החוזר בשאלה, מה שאין כן ישראל סגל. זהו בקשר לראיון ועתה לנקודות אותן העלית בדיונך.

קביעתך כי החילוני הוא מוציא מחבירו איננה כה פשוטה שכן בעצם קביעה זו מונח יסוד שהחירות הנראית לעין היא אכן כך אמנם גם האסיר יכול לדמיין בבית כלאו את ארבע אמותיו כרשותו הפרטית אך האם בן חורין הוא? והלא גם בחיי האדם כבול הוא לאין ספור דברים המגבילים את חירותו האבסולוטית אך מעדיף הוא להתמקד בארבע אמותי ולשחד את דמיונו. למותר לציין כי ניתן לטעון בהיפך מדברי אלו אך הצד השווה שבהן שהן דיון פילוסופי כדבריך אמנם גם דין המוציא מחבירו בו נקטת אינו שונה מהם.

חילוקך ההגיוני בין אמונה וידיעה ומסקנתך המתבקשת שאמונה מעצם הגדרתה סותרת לידיעה נכונה היא ברמת הכלל אך זכור נא את אשר תאמר כל יום ג פעמים ''וידעת היום והשיבות אל לבבך'' ולפי חלק גדול מהוגי תורתינו מוסכם כי התורה רוצה להביא את האדם לידיעת ה ולא רק לאמונה.

ככלל ישנו ספר עמוק המגיש את הדברים בנושאים בהם הנך דן בצורה מאוד נעימה ומפושטת כוונתי לספרו של מרדכי נויגרשל המסע אל עמקי ההויה

אלברט היקר, תאוות החכמה שלך תמיד הרשימה אותי ואני שוב מודה לך על מכתבך הנעים ומאחל לך הצלחה בכל אשר תפנה, אתה, וכל ביתך ואתה שלום.

בידידות רבה

ינון רביב
_new_ הוספת תגובה



למען הסדר הטוב
אלברט שבות (יום רביעי, 23/12/2009 שעה 0:08)
בתשובה לאלברט שבות
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

את תשובתי לרב ינון שיגרתי היום בלשון זה:

22.12.2009

כבוד הרב ינון,

...וליתר דיוק – מוכר לי מישהו שעבר דרך המלך בפנמה ועלה עלי ברמת העברית שלו ואף שם אותי בכיס... (אבל הוא צבר ואני רק עולה חדש).

הרב ינון, בפרק הרביעי של ''עקדת יצחק'' שפורסם לפני כשבוע, ביקשתי לעמוד על השאלה: כיצד מתמודדת הדת היהודית עם הסברה השוללת את קיום אלוקים? – ''הסיפור להלן יסכם את התמודדות הדת היהודית עם הסברה האחרת'', כך עניתי על השאלה, והדבקתי לה את העתק המייל ששלחתי לך בחול המועד סוכות שעבר (שקיבלתי שלשום את התייחסותך עליו, יום לאחר החנוכה).

וכך סיכמתי את התשובה: ''זו הדת היהודית לדורי דורותיה, וכך היא התייחסה לסוגיה (כלומר לסברה השוללת את קיום השם), ברמה הזו: בת יענה שטומנת את ראשה בחול, בתואנה שלא משרבבים דברי כפירה עם דברי תורה.''

כלומר הצגתי את אי-התייחסותך למכתבי אליך מחול מועד של סוכות – כדוגמה יהודית-דתית מאפיינת (להטמנת הראש בחול).

כאמור שלחתי לך בשבוע שעבר כבר עם פרסום המאמר הודעה בדוא''ל אודות שימך שהשתרבב, במקרה או לא, אל תוך מאמרי ובצירוף קישור.

שלשום וכאמור קיבלתי את התייחסותך (רק על הפרק הראשון!) ואני מודה לך מקרב לב ומרגיש בר מזל על עצם התייחסותך אלי– בכנות גמורה. עם זאת אינני יודע מה הביאך להזכר בפנייתי- דווקא אתמול לאחר כשלושה חודשים... יתכן ושכחת; יתכן ודחית את תשובתך מפאת לחץ הזמן; יתכן ורק שלשום נכנסת למייל... אולם משלל האפשרויות הייתי מהמר על זאת: ביקשת בהתייחסותך לסתור את הטענה המעיקה וכאילו היהדות טומנת את ראשה בחול לסברה זו או אחרת, מה עוד ושימך האישי השתרבב אל תוכן הטענה כדוגמה מאפיינת... ביקשת לטעמך למנוע את חילולה של היהדות, זה הימורי; הפסדתי?

שאלת המליון: האם השבת לטענה ''המעיקה'' וסתרת אותה בתשובתך? האם דבריך השיגו את יעודם?

לעצם התייחסותך איפוא: ''קביעתך כי החילוני הוא מוציא מחבירו איננה כה פשוטה...'' קבעת. חזרתי ושיננתי את אשר קראתי אך אודה שלא ירדתי לסוף דעתך, גם כאשר תיקנתי את שגיאת הכתיב בנוסח הודעתך, כי הרי אני כתבתי שהדתי הוא ''המוציא מחברו''.

כתבתי את זאת הרב ינון: ''אתה הוא שטוען את טענת הקיום האלוקי, אומר החילוני לדתי, ואם כן הבא ראיה על קיום אלוהים וקח ממני את ההודאה בקיומו!'' – כלומר ''החילוני'' יושב לו בנינוחות, עד שמופיע ''הדתי'' לפניו ואומר לו: הודה יא כופר בקיום אלוקים! אינך רואה את השמים ואת הארץ ואת הסדר המופתי הזה ואת כל המערכות המסודרות... ואם יש סדר יש מסדר!

והחילוני עונה לו בפשטות: ''אני יכול לקבל את טענתך רק אם תביא לי ראיה מוחשית לקיומו'' – תשובתו היינו ובמילים אחרות: אני יושב לי בניחותא ולא טוען שום דבר... אני אומר שהטבע עשה ועושה את שלו ע''פ חוקי הטבע, והאדם כבר גילה חלק ניכר מהחוקים האלו. אתה הוא שבא לפקוח את עיני ומבקש שאודה בקיום האלוקים; ואם כן הבא לי ראיה מוחשית, הראיה שהבאת הינה פילוסופית. מה עונה היהדות לאיש הזה? מה ענתה היהדות במשך הדורות לאיש הזה?
כבוד הרב ינון, לא ענית על השאלה הזו; ובמקום זאת, הפנית אלי אצבע אזהרה: זכור נא את אשר תאמר כל יום ג פעמים ''וידעת היום והשיבות אל לבבך''! סיכמת איפוא ע''פ זאת כי התורה רוצה להביא את האדם לידיעה ולא רק לאמונה.

אבל כבודו זוהי השאלה בעינה: הראיה הזו הינה פילוסופית, היא ברמה הפילוסופית כי היא אינה יוצאת מגדר הטיעון התיאורטי, התורה אמרה וידעת היום והשבותה... אז אמרה; ואז? אז מה אם היא אמרה! – זועק החילוני אל תוך אוזניך, זהו טיעון פילוסופי, היכן הטיעון המעשי, המוחשי! אין אלוהים בקרבי אומר לך החילוני – מה אתה עונה לו מזה אלפי השנים הרב ינון?

אתה מתריס בו שוב: אבל התורה מתעדת את פגישת מליוני היהודים עם השכינה על הר סיני! היש לך ראיה יותר מזו? האם עיני שש מאות אלף יהודי ישקרו?!

אבל גם אם תביא לי סרט ווידאו מצולם מהפגישה ההיא על הר סיני – מותר לי לטעון שהסרט הזה הוא מבויים! התורה, אתה אומר, מתעדת את מתן התורה לעם ישראל על הר סיני, אז תיעדה; ואז? זהו טיעון תיאורטי ברמה הפילוסופית, היכן הטיעון המוחשי? המעשי? מה אתה עונה לו הרב ינון? מה ענית לו על גב כל הדורות הרב ינון?

הזכרת בתשובתך את הרב מרדכי נויגרשל ונזכרתי בביקורו האחרון אצלינו בפנמה... הוא הפעים אותי ואת כולנו וקטונתי מלתאר את אישיותו, הופעתו, רמת ההתבטאות שלו... אתמול הקדשתי מעל לשלוש שעות לשמוע את אחד מדרשותיו באינטרנט אודות הידיעה והאמונה, ובעצם חיפשתי את הדרשה המיוחדת הזאת והאזנתי לה בקשב; נכון להגיד זכיתי לזאת; ועם זאת מוצא לנכון להציב גם בפני הרב נויגרשל את השאלה הזאת: היכן הטיעון המוחשי? היתכן ופסחנו עליו? היתכן והתורה פסחה עליו?

למען העקביות ומתוך חשיבות הנושא, מוצא לנכון להעתיק את הדו-שיח הזה מתחת לפרק האחרון בו פירסמתי את פנייתי הראשונה אליך על מסקנותיה והשלכותיה.

בכבוד ובידידות,
אלברט שבות - פנמה
_new_ הוספת תגובה




חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי