פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
שינוי שיטת הבחירות המוניציפאליות בישראל
דוד סונינו (יום שלישי, 21/10/2008 שעה 8:00)


שינוי שיטת הבחירות המוניציפאליות בישראל

דוד סונינו



מערכת הבחירות לרשויות המקומיות בישראל, זקוקה לכל הפחות לרביזיה מהותית מבחינת הגישה הניהולית שלה.
מכל מקום, שיטת הבחירות הקיימת כיום, גורמת בדיעבד לקושי מבני אמיתי של המתמודדים. מצד אחד חוקים נוקשים של מימון בחירות ומאידך, חוסר אפשרויות לנהל מערכה רצינית בלי מימון מסיבי.
חוק מימון הבחירות מצביע על הנקודה הבאה:

הואיל ואף סיעה אינה יכולה לדעת מראש מה תהיה תקרת הוצאותיה שכן היא תלויה באופן מוחלט בתוצאות הבחירות. הרי שחישוב זכאות להוצאת תקציבית מהווה החלטה אסטרטגית.

ע''פ תיקון החוק (תיקון מס' 37) מתאריך 1 לינואר 2008 יחידת החישוב תעמוד על 42 ש''ח. חישוב גובה מנדט נגזר לפי מספר המנדטים במועצה ולכן ניתן לראות ע''פ מדד הנקבע בחוק כי ניתן לבחור אחת משיטות הבאות לקביעת גובה התקציב:
א. 200% משווי של מנדט בודד (תקף גם אם הרשימה מקבלת רק 51% ממנדט בודד אחד) למשל, מועצה בעלת 17 מנדטים כפול 42 ש''ח, לכל בעל זכות בחירה, הסכום המתאים להוצאה כוללת עבור מערכת הבחירות יעמוד על 177,882 ש''ח.

ב. 200% משווי של 2 מנדטים (תקף אך ורק אם מקבלת הרשימה 2 מנדטים בפועל) באותה הדוגמה (מועצה בעלת 17 מנדטים, לפי 42 ש''ח לכל בעל זכות בחירה) הסכום המתאים להוצאה יעמוד 355,767 ש''ח.

ג. 150% משווי של 3 מנדטים (תקף גם אם מקבלת הרשימה בפועל רק מנדט אחד) הסכום המתאים להוצאה לפי הדוגמה לעיל יעמוד על 400,235 ש''ח.
למעשה, הרשימה המתמודדת, ותלויה במספר המנדטים שתקבל, עושה את הנהלת החשבונות לאחר הבחירות. היא זקוקה לתקציב למימון הבחירות ואינה ''מתחשבת'' בסגולות שקובע המחוקק. לאחר הבחירות כאשר מספר המנדטים ידוע לה, היא ''מארגנת'' מחדש את התקציב בהתאם לתוצאה. כלומר, לעיתים היא ''משיגה חשבוניות כדי להגיע לסכום הנכון ומאידך, עשויה היא ל''קצץ'' בחשבוניות כדי לעמוד בסכום ה''נכון''. כמובן שמצב זה אינו נוח וגובל במעשים שהמחוקק לא התכוון אליהם.
לתוך נישה זו, נכנסת מגמת ה''תרומות'', אשר עשויה להעצים את הבעיה הנ''ל. מתמודדים, מוצאים בתרומות דרך קלה לסדר את מערכת החשבונאית שלהם.

כאמור, המחוקק קבע סייגים וכללים ברורים למתן תרומות. זאת מתוך כוונה שלא להשיא מערכת של תלות בין נותן התרומה למקבל. המחוקק קבע כי גובה התרומה המקסימאלית הניתנת ע''י תורם כל שהוא, בין אם הוא משק בית, ארגון ו/או כל גוף אחר, תעמוד (נכון למערכת הבחירות הנוכחית) על 5,000 ש''ח לרשימה מקומית ו/או 2,000 ש''ח לרשימה ארצית. בנוסף, קובע המחוקק כי זהותו של כל תורם חייבת להיות מיודעת לכל. הינו, יש להקים רשימת תורמים מזוהה שתפורסם לכל דורש. זאת, על מנת למנוע ''מגע'' עתידי מצד התורם שעשוי לדרוש ''תמורה'' אחרת בעד תרומתו.

כך, יוצא אפוא כי השיטה המגבילה מביאה לעיוות נוסף במערכת החשבונאית של המועמד. ראשית, הקמתם של גופים שאינם קיימים במציאות אשר תפקידם לפזר את התרומה הרצינית על פני מספר תורמים שבפועל לא תרמו. למשל, תורם שנותן 50,000 ש''ח לרשימה מקומית, יחייב את הרשימה בהצגתם של עשרה תורמים לפחות אשר תרמו כביכול 5,000 ש''ח כל אחד. מאידך, הופכת התרומה שהמחוקק מתכוון אליה למצב בו ''עוקפים'' התורמים את הרשימה ומשלמים ישירות למתן שירותים לטובת המתמודד. למשל, תורם המשלם ישירות לבית הדפוס עבור עבודות שנעשו לטובת מסע הבחירות של הרשימה.
דבר אחר, תשלום לפעילים ולעובדים במסע הבחירות, מחויב בתשלום מס הכנסה קבוע של 25% (כניכוי במקור). גם משתנה זה משתלב היטב במערכת התרומות של התורמים. כאשר תורם מסוים, עשוי לקחת ולממן את העובדים של הרשימה כאילו והם עובדיו בארגון.

למעשה, יוצא המחוקק כשידו על התחתונה. כאשר במקום לעגן את כלל ההוצאות לכדי מערכת גלויה לאור יום, שקופה אשר ניתנת למבחן שלא תעודד כניסתם של גורמים לא חוקיים כל שהם, הופכת המערכת לאינקובאטור של גורמים אינטרסנטיים שברור שלא יהיו אובייקטיביים בשיקולי קבלת ההחלטות לטובת הציבור בלבד.
בנוסף, גופים כאלו אינטרסנטיים, עשויים להוביל את המערכת כולה להחלטות משיקולים זרים, סקטוריאליים ובעייתיים. במיוחד כאשר מערכת הבחירות מקומית הינה ''זוללת'' משאבים וזקוקה למימון רב כדי להביא לתוצאות. במיוחד כאשר אל הגופים האינטרסנטיים הללו, מצטרפים מעת לעת ''קבלני קולות'' אשר מטרתם היחידה להביא ''מאסות'' בוחרים לכל המרבה במחיר.

הדבר הבעייתי ביותר לדעתי, היא ההנצחה של המצב הקיים וחוסר יכולתם של רשימות שרוצות לעגן את השתתפותם במרוץ הפוליטי על בסיס חוקי ועל אינטרס ציבורי מובהק. להשתתף בבחירות ללא תקציב ו/או בתקציב שהמחוקק קבע, הופך עבורם למשימה קשה עד בלתי אפשרית.
מכאן, נחוצה דרך אחרת לנהל את הבחירות זאת, כדי להביא לידי יציבות שלטונית והוצאתם של מכלול הגופים שמטרותיהם אינן עולות בקנה אחד עם האינטרס הציבורי המובהק.

להערכתי, השיטה הנחוצה לנו היא דווקא שיטה יותר שפויה המורכבת מהנקודות הבאות:

רישום בוחרים

ספר בוחרים לא יכול להיות כמערכת רישום אוטומטית. כל בוחר חייב להירשם עם אופציה לתשלום דמי רישום סמליים כדי ששמו ייכלל בספר הבוחרים. הטעם לכך פשוט, אחוז הבחירה הארצי הממוצע בבחירות המוניציפאליות אינו עולה על 52.2% לערך. כלומר, כמחצית מהבוחרים אינם טורחים כלל להגיע לקלפי. כך, יוצא שיום הבחירות זולל משאבים כבירים בעבור מעט בוחרים. רישום הבוחרים יגרום בראש וראשונה לייצוב שורות ולפעילות אינטנסיבית בקרב המועמדים להביא את בוחריהם כבר בראשית הדרך. בנוסף, הרישום יוביל ל''הצהרת כוונות'' ראשונית להערכות נכונה יותר של יום הבחירות.

מועמדות אישית

כל מתמודד יצטרך להתמודד באופן אישי ולא יוכל להתמודד כחלק מתוך רשימה. זה יוביל בראש וראשונה לייצוגם של סקטורים שלא היו מיוצגים דרך קבע במועצת הישוב. מאידך, התמודדות אישית מביאה הן לחיסכון בעלויות הישירות והן בעלויות העקיפות של הבחירות. זאת מאחר שמתמודד אישי יהיה זקוק באופן יחסי, לפחות מצביעים מאשר רשימה. בהתאם לשיטת הספירה שתוצג להלן.

רשימת תומכים

כל מועמד יצטרך להמציא רשימת תומכים ראשונית שתחושב בהתאם לאחוז נתון מסה''כ בעלי זכות הבחירה מחולק למספר המושבים הפנויים במועצה. למשל, ישוב עם 24,000 בעלי זכות בחירה רשומים עם 20 מושבים במועצה יצטרך מועמד להמציא מינימום 120 תומכים המהווים 10% מסה''כ הבוחרים לכדי מושב יחיד (24,000 בעלי זכות בחירה לחלק ל-‏20 מושבים שהם 1,200 מצביעים למושב יחיד).

אחוז התומכים הרצוי יהיה פונקציה של החלטה סטטיסטית שתהיה נגזרת של מספר בעלי זכות הבחירה הרשומים מול מספר המושבים. כאשר המינימום יעמוד על 10% כ''דמי רצינות'' של המועמד. רשימת התומכים תהיה מחויבת עבור כל מועמד ועבור כל קדנציה ולא רק עבור הקדנציה הראשונה כפי שנהוג כיום.

מספר מושבים רציונאלי וגמיש

כל ישוב יהיה בעל מספר מושבים רציונאלי במועצת הישוב. מספר המושבים הרציונאלי יהיה נגזרת של שלושה משתנים עיקריים: מספר התושבים החיים בישוב, מספר בעלי זכות הבחירה הרשומים לבחירות ובשלב מאוחר יותר מספר המועמדים. כלומר, בשלב ראשון, ישוב יקבל באופן שרירותי מספר מושבים בהתאם למספר תושביו על פי טבלה קבועה. למשל ישוב עד 10 אלפים תושבים יהיה בעל 13 מושבים; ישוב מ-‏10 אלף ואחד ועד 25 אלף יהיה בעל 15 מושבים, עד 50 אלף תושבים יקבל 17 מושבים; עד 100 אלף תושבים יקבל 21 מושבים וישוב מעל 100 אלף יקבל 25 מושבים.

בשלב שני, ישונה המספר בהתאם למספר הנרשמים לבחירות. למשל, ישוב בעל 50 אלף תושבים שנרשמו בו רק 24,000 תושבים יהיה בעל 15 מושבים בלבד ולא 17 כפי שהיה צריך אילו נרשמו יותר תושבים בהתאם לטבלה הראשונית הנ''ל. בשלב שלישי, מספר המועמדים יקבע את המספר הסופי של המושבים. בהמשך לדוגמא שלעיל, אילו בישוב הנ''ל, ירשמו רק 13 מועמדים, יהיה הישוב בעל 12 מושבים בלבד. זאת מאחר ואין יותר מועמדים. כלומר מספר הנרשמים פחות אחד כמספר המושבים הסופי של אותה רשות.

בחירה אישית של יו''ר המועצה

הזכאות למושב במועצה תותנה במספר הקולות הרב שיקבל המועמד הנתון. מאחר וכל מועמד נבחר באופן אישי, הרי אלו שיכנסו למועצה יהיו הראשונים שיקבלו את הקולות הרבים. למשל, במועצה נתונה ישנם 10 מושבים, יכנסו למועצה 10 המועמדים הראשונים ברשימת המועמדים שקיבלו את הקולות. הבאים בתור לאחריהם לא יוכלו להיכנס אלא אם חבר מועצה נוכחי עוזב את המועצה. בהתאם לכך, ליו''ר המועצה יבחר המועמד שקיבל את רוב הקולות וימצא במקום הראשון ברשימה. השני ברשימה ישמש כסגן ראשון והשלישי ברשימה ישמש כסגן שני של יו''ר המועצה. תפקידו של יו''ר המועצה לנהל את ישיבות המועצה ולשמש כאחראי על ביצוע החלטותיה.

ביטול תפקיד ראש הרשות

ראש הרשות הוא הזרוע המבצעת של המועצה שהיא למעשה הרשות המחוקקת של הישוב. תפקידו מקביל למנהל אדמיניסטרטיבי של הרשות יותר מאשר לתפקיד אחר. לפיכך, יש להציג את תפקידו כאדמיניסטרטיבי ולא כתפקיד פוליטי. עליו לקבל הנחיות מהמועצה, לתת לה דין וחשבון ולהיות תלוי בהחלטותיה. ולא כפי שקורה כיום כאשר למועצת הישוב אין למעשה כל תפקיד אלא לשמש ככיסוי להצבעה עבור ראש הרשות. פירוק הקבוצות והרשימות במועצה מחזירה את הכוח למועצה שאינה נשארת ככסות פוליטית להחלטות חד צדדיות שאינן תמיד עולות בקנה אחד עם צרכי הציבור.

לפיכך, הפיכת ראש הרשות לפקיד רשות, בדרגה של מנהל כללי שנבחר במכרז ע''י המועצה מכניסה את העשייה העירונית לפרופורציה הרלוונטית שלה. הקדנציה של מנכ''ל הרשות, המשמש כזרוע ביצועית של המועצה המהווה שלוח פוליטי של הציבור בישוב, יביא לכלל תושבי הישוב את העשייה הרצויה לו בהתאם לסדר העדיפות הרלוונטי לו.

תפקידים סטטוטוריים אחרים

תפקיד סטטוטורי הוא תפקיד המעוגן בחוק הרשויות המשמש כקודקס התנהגותי בניהול הרשות המקומית. לפיכך, יש לעגן בחוק זה מספר תפקידים אשר מחויבים במציאות החיים של הישוב. כיום נהוג לראות בתפקיד סטטוטורי את בעלי התפקידים הבאים: מנהל כללי, מזכיר, גזבר, מהנדס, רופא וטרינארי, מבקר פנים, מנהל מחלקת חינוך (לא סטטוטורי אבל תפקיד מחויב) ויועץ משפטי. יש לבחון את התפקידים הללו ולהתאים כל תפקיד בכיר לישוב. איוש כל התפקידים הנ''ל מחייב וועדת בחינה (וועדת מכרזים) אשר תפרסם את המכרז לתפקיד ותבחר את המועמד העומד בקריטריונים. לאחר אישור וועדת הבחינה, מאשרת מועצת הישוב את התפקיד.

ביטול מימון בחירות והתרת תרומות

כמשתנה אפשרי, יש לבטל את מימון המדינה כתמורה למושב במועצה. ביטול המימון, יביא לידי התחשבנות של המתמודד אך ורק מול שלטונות מס הכנסה. כלומר, כל מועמד יחויב לנהל ספרים כחוק. אולם, מאחר ואינו מקבל מימון מהמדינה, לא צריכה להיות הגבלה על גובה הוצאותיו ובלבד שכל הכנסותיו והוצאותיו ידווחו כחוק.

בנוסף, המחוקק בעזרת ההגבלות שלו על התרומות, גורם בעקיפין ל''הנדסת התרומות''. כלומר, אנשים מחפשים דרכים שונות על מנת להציג את התרומה הגדולה של גוף יחיד כאילו זוהי תרומתם של רבים. כך, בעזרת התרת תרומות בגובה שהוא עבור כל גוף ובלבד ששם התורם וגובה תרומתו תפורסם בריש גלי למחרת התרומה, עשויה להצביע על בעלי עניין אשר תרמו למועמד זה או אחר. דבר שיביא הן למיסוד התרומות ואינו הופך את התורמים ואת המקבלים לעבריינים בעל כורחם.



תפוקות השיטה

ייצוג הולם - שכבות הציבור יהיו בעלות ייצוג הולם במועצה כאשר המועצה עשויה על פי שיטה זו לשמש באמת כמועצה של הישוב ולא כעושה דברם של בעלי עניין מסוים בלבד. הפרדה כמעט מוחלטת בין הרשות המחוקקת לרשות המבצעת יוצרת את עיקרון הייצוג ההולם לטובת הציבור ולמענו בהתאם.

חסכון במשאבים - בעזרת השיטה ניתן יהי לחסוך במשאבים רבים הן לישוב והן למדינה כאשר בעקבות השיטה יהיה תיעול נכון של המערכת הפוליטית אשר תיתן מענה הולם לצרכיו של הציבור ולדרישותיו המיוחדות בהתאם.

הפרדה בין הון לשלטון - בעזרת שיטה זו, לא יוכלו בעלי עניין לשלוט באופן מרוכז על מועצת הישוב. זאת מאחר והם יצטרכו להתאמץ יותר ולפזר את כוחותיהם על פני מועמדים שונים. השיטה יוצרת הזדמנות עבור כמעט כל אחד להיות חבר מועצה ולהשפיע על הנעשה בישוב. יתרה מזו, עיקר הקואליציות שיווצרו יושתתו על בסיס של אד-הוק. זאת מאחר וכל חבר מועצה עצמאי ואינו מחויב למשמעת קואליציונית לאורך זמן. כך, בעלי עניין יצטרכו לפעול באופן רציף דבר שימנע מהם שליטה בלעדית. הם יהפכו באופן כמעט אוטומטי לאנשי לובי שישתדלו עבור עצמם ועניינם על פי הצורך. הפיזור של חברי המועצה והתלות של כל אחד מהם בבחירתו המחודשת תביא לידי התייחסותם אל קהל הבוחרים יותר מאשר לאינטרס הפרטני שיש לבעל העניין.

למעשה, החולשה המבנית של השיטה המוצעת לעיל, היא דווקא היתרון המעשי שלה. אומנם, יהיו כאלו אשר יטיחו ביקורת בשיטה הסוציומטרית הזו בין אם בשם ה''התארגנות החופשית'' של האדם במדינה דמוקרטית ובין אם בגין העובדה שיכול להיות מצב בו מספר המועמדים יפחת מעבר למספר המושבים המוקצים ברשות מקומית נתונה. כך או כך, זוהי דווקא העוצמה של השיטה. במילים אחרות, הואיל והשיטה הינה סוציומטרית בעיקרה.

קרי, אנשים צריכים לדרג את המועמדים ע''פ מידת אהדתם בציבור הבוחר. מאידך, עשוי להיות מצב כי מועמד פלוני, יקבל את מרבית הקולות ואילו המועמד האחרון עשוי להיבחר בעזרתו של קול יחיד. אבל, ישנם בשיטה שני משתנים אשר עשויים למנוע הן את המצב הראשון והן את המצב השני שהוצג לעיל. ראשית, כל מועמד חייב להמציא רשימת תומכים מסודרת. זהו תנאי הכרחי לעצם מועמדותו. כך, אדם שנבחר בעזרתו של קול אחד, כבר הוכיח את הגיבוי הציבורי שלו ע''י רשימת תומכים.

כך, גם המשתנה השני שהוצע בשיטה שלעיל, מבטיח את מספר המושבים הפנויים לבחירה. זאת בעזרת מספר מושבים רציונאלי וגמיש שהוא פונקציה המשתנה גם בהתאם למספר המועמדים כפי שהוצע בסעיף דלעיל. תמיד מספר הנרשמים יקבע בסופו של דבר את מספר המושבים וזה יבטיח תמיד את אי הכללתם של כול הנרשמים לבחירה.

דבר אחר, אף גוף חיצוני בעל עניין לא יוכל להבטיח לעצמו את כניסתם של כל המועמדים מטעמו. זאת משתי סיבות עיקריות. אחת מאחר והבחירה בסופו של דבר הינה סוציומטרית. כך, יתכן שמועמד אחד מטעם עשוי לזכות אך מועמד אחר יכשל. בנוסף, ''טבעם'' של מועמד שנבחר באופן ישיר ואישי, לא יחוש מחויבות לגוף בעל העניין ששלח אותו או אותה מלכתחילה. מועמד שכזה, ירצה לחוש ''עצמאות'' ולא ירצה להיות תלוי באחר. באופן זהה, השיטה למעשה עשויה להקל על כל אחד להיות מועמד ואף לזכות. זה יעורר את ה''תאבון'' של המועמדים לנסות את מזלם מבלי להיות יותר מידי ''תלויים'' במפלגה ו/או בגוף בעל עניין אחר. זה כאמור ימנע בסופו של דבר את החיבור הלא בריא בין גופים בעלי עניין למועמדים אשר ירצו לשרת את הציבור שלו הם חשים מחויבות בסיסית וקהילתית.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


קיצורו של עניין
סתם אחד (יום שלישי, 21/10/2008 שעה 8:57) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אתה כותב:
''ראש הרשות הוא הזרוע המבצעת של המועצה שהיא למעשה הרשות המחוקקת של הישוב. תפקידו מקביל למנהל אדמיניסטרטיבי של הרשות יותר מאשר לתפקיד אחר. לפיכך, יש להציג את תפקידו כאדמיניסטרטיבי ולא כתפקיד פוליטי. עליו לקבל הנחיות מהמועצה, לתת לה דין וחשבון ולהיות תלוי בהחלטותיה. ולא כפי שקורה כיום כאשר למועצת הישוב אין למעשה כל תפקיד אלא לשמש ככיסוי להצבעה עבור ראש הרשות. פירוק הקבוצות והרשימות במועצה מחזירה את הכוח למועצה שאינה נשארת ככסות פוליטית להחלטות חד צדדיות שאינן תמיד עולות בקנה אחד עם צרכי הציבור.

זה העיקר (מתוך המאמר הארוך).

מובן שמדובר כאן בהצעה מהפכנית.
כדי להגשים הצעה כזו, לא מספיק קטע קטן מובלע בתוך מאמר ארוך.

לפחות יש להתחיל בכוון הקטנת סמכות ראש המועצה, והגדלת סמכותם של חברי המועצה.

זה גם יקטין חלק גדול ''מהמחלות'' שקיימות היום.

חזי
_new_ הוספת תגובה



קיצורו של עניין
סתם אחד (יום שישי, 24/10/2008 שעה 17:26)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ראש מועצה הוא הרשות המבצעת לידו יש מזכיר או מנכ''ל למה אני זקוק לראש מועצה כלל שיהפוך למנכ''ל נבחר ע''פ כישוריו לניהול ותו לא..
ראש מועצה הוא תפקיד מיותר וכפול במערכת..
לא צריך לצמצם צריך לבטל...
המועצה חייבת לשלוט ולא להיות ''בובות על חוט'' של ראש מועצה
_new_ הוספת תגובה



חבל שאתה מתמקד בפרטים השוליים
סתם אחד (יום שלישי, 21/10/2008 שעה 9:24) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

רישום בוחרים - זכות הבחירה היא זכות טיבעית מוקנית לאזרח ואי אפשר להתנות אותה בשלמונים. זה לא חוקי, לא אתי ולא פרקטי. אם אזרח יצטרף לשלם כסף, אז המצביעים יהיה רק אלה שרצים לבחירות ואנשיהם.

מועמדות אישית - החוק אינו יכול להגביל מתמודדים לראשות העירייה. כל ועמד או כל רשימה תחליט לעצמה כיצד היא רוצה לרוץ. אין שום משמעות להצעתך כי בלאו הכי מי שרץ אישית לראשות עירייה רץ עם רשימה תומכת. הפרטים בלאו הכי ידועים לציבור. אין לנו הצורך להשפיע על הטקטיקה של המירוץ. יש ראשי עיריות בפוטנציה שדווקא רוצים להציג את עצמם ראשונים בין שווים ברשימה, ושהרשימה חשובה להם לא פחות מעתידם הפרטי המירוץ.

רשימת תומכים - רשימת תומכים לא יכולה חובה מראש. בכך אנחנו פוגעים בחופש הבחירה ובמתן אפשרות שווה לכולם לרוץ. המדובר בעיקר בישובים קטנים מאוד שם לעיתים המריבות הפוליטיות הן גם אישיות ומשפיעות על חיי הישוב. במצבים כאלה בהחלט יתכן שאנשים ירצו להצביע בקלפי למועמד א', אבל מאחר שהם חוששים להשפעות החברתיות והאישיות ולאיומים של מועמד ב', הם לא רוצים להצהיר על זה בגלוי, בטח שלא לפני הבחירות, אז עדיין לא ברורה תוצאותיהן. לכן, כדי להשאיר את זכות הבחירה וההיבחרות כזכויות טיבעיות וראשוניות, עלינו לא להתערב כלל בעניין שהעלאת.

חבל שלא התייחסת בדבריך לשינוי שיטת הבחירות, נניח מיחסיות לכוליות, כלומר, אם רצות מספר רשימות והאחת מקבלת 42%, השניה 23%, השלישית 12%, הרביעית 5%.... וכו' וכו', אז הרשימה הראשונה שעברה את אחוז החסימה (40%) תקבל בחישוב מסויים שייקבע (מכפיל כוח) יותר מנדטים בפועל במועצת העיריה על חשבון הרשימות האחרות, באופן שיהיה לה גם רוב לעצמה לנהל את העירייה. הדבר יפחית את הצורך בקומבינות שעולות הון רב לציבור של היישוב, והרבה פעמים גם של כל המדינה.

חכם ציון
_new_ הוספת תגובה



חבל שאתה מתמקד בפרטים השוליים
סתם אחד (יום שישי, 24/10/2008 שעה 17:24)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אתה קורא לעצמך חכם ציון...
לא נראה לי כי הבנת דבר וחצי דבר..
אז בארה''ב שיש רישום בוחרים זה לא טוב ולא אתי...
הבעיה הקשה שהיום רק בעל ממון או מקושר לבעלי ממון יכול להתמודד בבחירות.. זה גורר עוד תלות בבעלי הממון והאזרח הקטן נופל..
בשם הדמוקרטיה גם היטלר עלה לשלטון..
לידעתך העום מרבית העיריות שבויות של בעלי ממון שחלקם לא באים מהשוק העיסקי גרידא..
טול קורה מביל עינך ..
_new_ הוספת תגובה



כן, יש לך בעיה?
סתם אחד (שבת, 25/10/2008 שעה 18:45)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אז קודם תטפח קצת חוכמה ואח''כ א ו ל י תוכל להתווכח איתי.

חכם ציון
_new_ הוספת תגובה



כן, יש לך בעיה?
סתם אחד (שבת, 01/11/2008 שעה 9:21)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

חכם ציון על משקל חכם חלם נרגז כי תפסו אותו כשמכנסיו למטה
_new_ הוספת תגובה



חבל שאתה מתמקד בפרטים השוליים
סתם אחד (שבת, 01/11/2008 שעה 9:27)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

שיטה זו מהפכנית אומנם אך ישימה וטובה יותר מכל שיטה קיימת כי לעיתים צריך לצאת מהריבוע כדי לפתור בעיה.
אי אפשר לפתור בעיה ביצירת בעיה אחרת..
לכן, יש להערכתי להקים צות מומחים שיקח את ההצעה הזו ויפתח אותה לכדי שיטה ישימה
טוב שיעשו זאת מיד בבחירות הקרובות... גם לכנסת
_new_ הוספת תגובה



לא הבנתי שום דבר מהחשבונות שלך
עמיש (יום שלישי, 21/10/2008 שעה 11:48) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אתה כותב כי:
''ע''פ תיקון החוק (תיקון מס' 37) מתאריך 1 לינואר 2008 יחידת החישוב תעמוד על 42 ש''ח. חישוב גובה מנדט נגזר לפי מספר המנדטים במועצה ולכן ניתן לראות ע''פ מדד הנקבע בחוק כי ניתן לבחור אחת משיטות הבאות לקביעת גובה התקציב:
א. 200% משווי של מנדט בודד (תקף גם אם הרשימה מקבלת רק 51% ממנדט בודד אחד) למשל, מועצה בעלת 17 מנדטים כפול 42 ש''ח, לכל בעל זכות בחירה, הסכום המתאים להוצאה כוללת עבור מערכת הבחירות יעמוד על 177,882 ש''ח.''
וכו'

אבל אינך כותב על כמה תושבים מדובר וכל בסיס החישוב עולה בעשן.
כמו כן אתה מתאר איך אין מנוס מעבירות על חוקי מימון מפלגות, אני יכול למצא לך הרבה מאד חוקים שכדאי ומשתלם לעבור עליהם. אני יכול להבטיח לך כי אין שום קושי לשמור על חוק מימון המפלגות במערכת בחירות מכל סוג שהוא.
_new_ הוספת תגובה



לא הבנתי שום דבר מהחשבונות שלך
סתם אחד (יום שישי, 24/10/2008 שעה 17:29)
בתשובה לעמיש
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לא ברור מה הטענה שלך..
מה הקשר בין חוקים אחרים למה שטוען כאן המחבר..
הבעיה שכאן הופכים את הנבחר לעבריין וזה מכניס לתמונה גורמים שיכולים להשתלט עליו ואפילו רחמנה ליצלן לסחוט אותו.. המקרים מתרבים בנושא
_new_ הוספת תגובה



מי שרוצה לעבור עבירות נהפך לעבריין
עמיש (שבת, 25/10/2008 שעה 0:47)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אין שום קושי לשמור על החוק ככתבו וכלשונו.
_new_ הוספת תגובה



מי שרוצה לעבור עבירות נהפך לעבריין
סתם אחד (יום שלישי, 28/10/2008 שעה 8:31)
בתשובה לעמיש
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

כנראה שאין לך כל ניסיון בנעשה בתחום הבחירות..
הבעיה הקשה היא שאנשים רוצים לנצח בכל מחיר ויעשו הכול ע''מ לנצח
ולכן כל האמצעים מקדשים את המטרה וגם אם צריך ''לכופף'' לפעמים את החוק.
החוק לא טוב הוא ''יוצר'' עברינים בעל כורחם ולכן להערכתי השיטה של הנ''ל מצביעה על פריצת דרך שונה ומעניינת יותר ואפילו הייתי מעז לאמור גם טובה יותר מהשיטה הקיימת..
_new_ הוספת תגובה



מי שרוצה לעבור עבירות נהפך לעבריין
סתם אחד (שבת, 01/11/2008 שעה 9:24)
בתשובה לעמיש
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

חבל אבל המציאות קצת קשה,
לא אחת עושים שימוש בנרקומנים שתמורת מנת סם יבחרו מה שתרצה האם זוהי הדמוקרטיה במטבה?
לא לכך התכוון המחוקק בבחירה חופשית
לכן המחבר מציע דרך הולמת לפתרון ויפה שעה אחת קודם
_new_ הוספת תגובה




חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי