פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
הכלא, היועץ והחבר של אולמרט
ע. צופיה (יום ראשון, 22/11/2009 שעה 20:00)


הכלא, היועץ והחבר של אולמרט

ע. צופיה



לפני מספר ימים החליט בית המשפט העליון, בהרכב של 9 שופטים בראשות נשיאת בית המשפט העליון, לבטל את התיקון בחוק המאפשר בניית והפעלת בתי כלא פרטיים במדינת ישראל. הנימוק: הקניית סמכויות פוגעניות כלפי אסירים המהווה פגיעה בזכויות האזרח שלהם לפי חוק כבוד האדם וחירותו וכן מתן האפשרות למפעיל הפרטי לצמצם שירותים בכדי להגדיל את רווחיו.
ואני תמה על החלטה זו.

הרי מי שמחליט על שליחת אדם למאסר הוא בית המשפט. מי שמחליט כמה זמן ישהה האדם במאסר הוא בית המשפט. מי שמחליט על תנאי הכליאה שלו הוא שירות בתי הסוהר. לאחר קבלת כל ההחלטות האלו, רוב פעילותו של השב''ס היא טכנית בלבד ומסתכמת בשמירה שהכלוא יישאר בתחומי בית הכלא ושינהג בהתאם לכללים שנהוגים שם. קיימת פעילות שמטרתה ''לחנך'' את האסיר, אך היא מועטה ותוצאותיה דלות.

לכן, אם השמירה על האסיר בתחומי הכלא היא בידי גוף ממשלתי או פרטי היא מישנית בעייני. התיקון לחוק שאפשר הקמת בתי כלא פרטיים הגביל את סמכויות המפעילים ונתן למדינה אפשרויות פיקוח רבות.
הנשיאה גם מציינת כי אמצעי הענישה שבידי מנהלי בתי הכלא הממשלתיים רבים וחמורים יותר מהאמצעים שניתנו למנהלי הכלא הפרטי, כי ''שטח המחיה'' של האסיר בכלא הפרטי יהיה גדול יותר וכי השירותים הסוציאליים שיעמדו לרשות האסיר יהיו משופרים יותר.

אז ממה חושש בית המשפט? מכך שהמפעיל יצמצם את הוצאותיו להגדלת רווחיו וכי לא כל דבר ציבורי ניתן להפריט.
ולכך יש מספר תקדימים:
א. המדינה נתנה למפעיל פרטי לסלול כביש מרכזי במדינת ישראל (''חוצה ישראל'') ולהפעיל אותו. האם פה לא היה החשש שהמפעיל יקמץ בהוצאות והכביש יהיה מסוכן יותר לציבור? המציאות הוכיחה כי הכביש נסלל טוב יותר מכבישים שנסללו בתקציב ממשלתי והוא בטוח יותר למשתמשיו.

ב. כידוע לכולם, הליך הטיפול בתביעה בבית המשפט, הן פלילית והן אזרחית, נמשך שנים רבות ולעיתים עד עשר שנים. ממשלת ישראל יכלה להוסיף בתי משפט, שופטים, פקידים וקלדניות ובכך לקצר משמעותית את ההליך, אך הדבר עולה כסף ולמדינה אין עודפי כספים להשקעה בבתי משפט ולכן האזרח מחכה ומחכה לצדק שלו ובינתיים זכויות האזרח שלו נשללות או נרמסות על ידי נשוא התביעה.

כיצד נוהגת מערכת המשפט בשנים האחרונות, בלית ברירה? היא מאלצת את הצדדים לתביעה לפנות לבוררות או לגישור. במילים פשוטות: לכו, תשכרו לכם שופט פרטי ואנו נאשר, אוטומטית, את פסיקתו.
האין זו הפרטה של מערכת המשפט?

ג. מי מאבטח את כל מוסדות החינוך במדינה, בתי ספר יסודיים, תיכוניים ואקדמיים?
מפעילים פרטיים.
האם אבטחת האסירים על ידי המדינה חשובה יותר מאבטחת ילדינו בכך שאנו מוסרים את בטחון ילדינו למאבטחים פרטיים?
כל זה מביא אותי למסקנה שבית המשפט, לפי התיזה ש''הכל שפיט'', התערב שוב בעניין שבקיאותו בו דלה, שיכולתו להשפיע אפסית, אך פסיקתו הרסנית. בנושא זה תמוהה גם העובדה שבית המשפט ''גרר רגליים'' במשך כארבע שנים, לא הוציא צו על תנאי (עד לפני חודשיים), לא קיים דיונים בנושא ורק עתה כאשר בית הכלא כבר הושלם והפעלתו הייתה צפויה תוך זמן קצר, פתאום קיבל את החלטתו ובמהפכנות כה בלתי צפויה.

אני הייתי מחפש את התשובה לכך במערכת היחסים שבין הרשות המשפטית לבין הרשות המבצעת והמחוקקת ולא במהות ההחלטה.



בסוף השבוע גם התבשרנו כי ועדת האיתור למציאת ממלא מקום ליועץ המשפטי הנוכחי, מר מני מזוז, הפורש בסוף השנה התפזרה מבלי יכולת להמליץ על מועמד אחד או שנים או שלושה שמקובלים על לפחות ארבעה מחמשת החברים. לעומת זאת היו 4 מועמדים שמקובלים על שלושה מחברי הועדה.

ועדה זו היא דוגמא נוספת למצב המביך ובמידה מסוימת גם המביש שבו נמצא הממסד המשפטי בישראל. היועצים המשפטיים לממשלה בעשרים-שלושים השנים הראשונות היו כשמם: יועצים. כאשר נבחר מר אהרן ברק למשרת היועץ המשפטי לממשלה הוא שינה את מהות התפקיד מיועץ משפטי למנחה משפטי. ואם נצרף לזה את התיזה כי ''הכול שפיט'' הרי בעצם ידו בכל דבר וכל דבר יישק על פיו.

ישום הליך רעיוני זה גם בתפקיד נשיא בית המשפט העליון הפך למעשה את היועץ המשפטי לממשלה לזרועו הארוכה של נשיא בית המשפט. זאת באמצעות פתיחת בית המשפט לדיון בעתירות בכל נושא (''הכול שפיט'') ועל ידי כל מגיש וההחלטות שניתנו יושמו על ידי היועץ.
הכבוד שרחשו נבחרי העם לפרופסור אהרן ברק ופיקחותו הפוליטית מנעו חיכוך גלוי בין הרשויות, אך, עם פרישתו מבית משפט העליון התפרקה האידיליה והמאבק בין הרשויות הפך לגלוי ומר.

פרישתו של היועץ נראית לרשות המבצעת והמחוקקת כהזדמנות לשנות סדרים. וראשית כל, מינוי יועץ שיהיה מקובל עליהם. הרשות השופטת בהנהגת הנשיאה בייניש מבינה את מלוא משמעות המאבק ולמעשה מאז מינויו של פרידמן כשר משפטים היא מנהלת מלחמה חורמה על כל עניין, פעוט כגדול, כאילו היה גורלי למצב המערכת המשפטית.

בראש ועדת האיתור מונה שופט בית המשפט לשעבר, תיאודור אור, הוא ניצל את סמכותו למניעת הצגת מועמדים שאינם, כלשונו ''ברוח בית המשפט העליון''. אמירה זו הבהירה כי אין הרבה חשיבות בעיני חברי הוועדה לכישורי המועמד אלא לנטייתו הפוליטית.
פיזור הועדה ללא החלטה ''משחקת'' לידי ראש בממשלה שרשאי להחליט אילו מועמדים להביא לבחירה. ראש הממשלה כבר הודיע כי ארבעת המועמדים שזכו ב-‏3 קולות בוועדה יהיו המועמדים לבחירה על ידי הממשלה. מכאן שהניחוש מי יהיה היועץ הבא פשוט ביותר.



קישורים:
עוד עניין משפטי שנסתיים השבוע מבלי שהביא הרבה כבוד לממסד המשפטי הוא החלטת הפרקליטות שלא להגיש תביעה פלילית כנגד עו''ד מסר, ידידו הטוב של ראש הממשלה הקודם, אהוד אולמרט, ואיש סודו שלפי התקשורת ניהל עבורו ''בנק סודי''. עו''ד מסר נחשד כי שידל לקוחות לקבל את ייצוגם בענייניהם עם משרד התמ''ת בגלל ידידותו הרבה עם השר דאז, אהוד אולמרט. ואכן היו מספר מפגשים של עו''ד מסר, כמייצג לקוחות עם מרכז ההשקעות במשרד התמ''ת, בחלקם בהשתתפות השר, אהוד אולמרט.
במקביל נחקר גם ראש הממשלה לשעבר באותו עניין, ראשית על ידי מבקר המדינה ולאחר מכן על ידי המשטרה והיועץ המשפטי החליט להגיש כתב אישום פלילי על הפרת אמונים כנגד מר אולמרט. נשאלת השאלה, אם אין כל אישום פלילי כנגד עו''ד מסר כיצד יש אישום פלילי כנגד מר אולמרט?

אז יש הטוענים כי מר אולמרט כאיש ציבור היה צריך להימנע מלטפל בתיקים שיוצגו על ידי ידידו ושותפו לשעבר מר מסר. זה נכון, אבל אז זו עבירה מנהלתית ולא פלילית.
דבר נוסף. נטען ולא הוכחש כי עו''ד מסר קיבל ושמר כספים עבור מר אולמרט בהיותו ראש עיריית ירושלים ובהיותו שר התמ''ת וזאת למימון פעילות פוליטית. אם אין בכך כל עבירה פלילית הרי זה מחליש מאוד את ''תיק טלנסקי'' שגם בו יש אישום פלילי כלפי ראש הממשלה לשעבר.



שלושת האירועים שתוארו לעיל מוכיחים, לטעמי, כי הממסד המשפטי עוסק בהתגוננות ופסיקותיו והחלטותיו המשפטיות מושפעות מכך.
בעשרים השנים האחרונות, בהנהגת הפרופסור אהרן ברק, דחקה הרשות השופטת את שתי הרשויות האחרות לשולי הבמה השלטונית ועתה עם פרישתו הרשויות הללו מנסות ליטול חזרה את מיקומן בהנהגת המדינה.
זה הרקע למאבקים עם השרים רמון ופרידמן ועתה במאבק שקט יותר, אך לא פחות מר, עם השר נאמן.





חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


מה שקורה, מתיאור שני המקרים הראשונים שהבאת
גלעד היפתחי (יום שני, 23/11/2009 שעה 9:53) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

שבית המשפט העליון הוא אמבה עצמאית שמגדירה את הסמכויות של עצמה בעצמה משום שהמערכת הפוליטית הגועשת שלנו חלשה ולא מתחדשת. הקרע והפילוגים הפנימיים בשלל נושאים, יוצרים מצב שנוח לפוליטיקאים לשחות בביצה החמה של הפוליטיקה , במקום להכריע על יצירת חוקה למדינה שתגדיר ותפריד בין סמכויות 3 הרשויות: מחוקקת, מבצעת ושופטת ותיתן כוח מידתי ורלוונטי לכל רשות ורשות.
במדינה דמוקרטית הריבון הוא בית המחוקקים המייצג את העם. הרשויות המבצעת והשופטת הן רשויות שמוציאות לפועל את רצון העם. לכן שום רשות שמבצעת או שופטת לא יכולה חוקית לכפות את דעתה החריגה על בית המחוקקים. ואינני אומר בכוונה תחילה לעניין זה אם נכון היה להפריט את בתי הסוהר או לא.
_new_ הוספת תגובה



מה שקורה, מתיאור שני המקרים הראשונים שהבאת
ע.צופיה (יום שני, 23/11/2009 שעה 14:00)
בתשובה לגלעד היפתחי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

במילים ,קצת, עדינות יותר אני מסכים לכל מה שכתבת.
_new_ הוספת תגובה



למה לא להפריט את משרת היועץ?
(יום שני, 23/11/2009 שעה 19:15) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ולמנות במכרז שלושה או ארבעה משרדי יועץ. אם אחד עמוס מדי באותו שבוע ילכו למשרד השני יקבלו עצות.
ברוך השם יש לנו המון יהודים שיכולים לתת עצות.
למה שלא יהיו שלושה יועצים במכה אחת והעצה תצא לפי הרוב?
אחד יכול להיות אשכנזי השני ספרדי והשלישי חרדי
אפשר גם אחד מוסלמי לעניני האיסלם
ואחד פצאפיסט לעניני שלום
ובדואי לעניני גישוש ואישוש
_new_ הוספת תגובה



כבר מזמן לא ראיתי כאן כזו שלולית דלוחה של הבלים
עמיש (יום שני, 23/11/2009 שעה 20:43) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

1. החלטת בג''ץ הקובעת כי למדינה אין זכות להעביר לידיים פרטיות סמכות כליאה או סמכות הנוגעת לגופו וחירותו של אזרח היא אחת ההחלטות החשובות והמנומקות ביותר שהוציא בג''ץ מעודו. גדולי המשפטנים שהתייחסו להחלטה היסטורית זו אומרים כי היא תשפיע גם על מערכות הכליאה במדינות אחרות. בעניין זה לא נותר לנו אלא להמתין ולראות אולם הטענה המופרכת והנפסדת שבית המשפט אינו מבין בזכויות אזרח וסמכות המדינה הנה במקרה הטוב שטות ובמקרה הרגיל טפשות. החלטת בית המשפט אינה החלטה כלכלית אלא הכרעה מוסרית וערכית הקובעת כי המדינה היא הגוף היחיד הרשאי להפעיל כח כנגד אזרחים והיא אינה רשאית להעביר סמכות זו לידי מישהו אחר.

2. הטענה כי ''נשיא בית המשפט העליון הפך למעשה את היועץ המשפטי לממשלה לזרועו הארוכה של נשיא בית המשפט. זאת באמצעות פתיחת בית המשפט לדיון בעתירות בכל נושא (''הכול שפיט'') ועל ידי כל מגיש וההחלטות שניתנו יושמו על ידי היועץ.'' היא עוד שטות מופרכת מכל צד שנבחן אותה.
א. נשיא בית המשפט העליון אינו פוסק יחיד בשום דבר ועניין ועל כן החלטות בית המשפט או בג''ץ אינן מטעמו ואינן שלו אלא של השופטים היושבים בדין.
ב. החלטות בג''ץ חלות על הרשות המבצעת - דהיינו הממשלה וזרועותיה והן אינן מבוצעות על ידי היועץ המשפטי לממשלה אלא אם ההחלטה נוגעת אליו. פרט למקרים נדירים ביותר, היועץ המשפטי לממשלה (או נציגו) עומד לצד הממשלה נגד העותרים בבגץ ובעקבות כך הוא גם זה שמנסה למנוע החלטה לטובת העותרים נגד הממשלה.
ג. יושב ראש ועדת האיתור אינו יכול למנוע הצגת מועמדים או הגשת מועמדויות וכן אין הוא יכול להכריע בהצבעות מאחר ויש לו רק קול אחד בוועדה.

3. בעניין אורי מסר, אם אינני טועה, ההחלטה התקבלה אך ורק בעניין מרכז ההשקעות ולא בעניינים אחרים בהם היה מעורב.
_new_ הוספת תגובה



כבר מזמן לא ראיתי כאן כזו שלולית דלוחה של הבלים
ע.צופיה (יום שני, 23/11/2009 שעה 22:14)
בתשובה לעמיש
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

כותב המאמר, בצניעות רבה, אינו מתרשם מהחלטת הבג''ץ. לפי הכתבות בתקשורת הוא אינו היחידי.
נכון שהנשיא אינו פוסק יחיד,אך הוא מורה הדרך ונושא הדגל של המערכת המשפטית בתוקף סמכויותיו האדמיניסטרטיביות ובתוקף סמכותו המקצועית. ידוע כי הנשיא הקודם,מנע, באמצעות ''שליטתו'' במערכת מינוי אנשים שחלקו על גישתו המקצועית.
כל היועצים המשפטיים שלאחר אהרן ברק כיועץ משפטי קיבלו את סמכותו המקצועית ובכך היו למעשה לעושי דברו ברשות המבצעת.
הדוגמא הבולטת היא קבלת התיזה כי ''הכל שפיט'' על ידי הרשות המבצעת והרשות המחוקקת. אילו היה יועץ משפטי סמכותי יותר ,יתכן והיה מתמודד מול התיזה הזו. רק שר המשפטים הקודם הפרופ. פרידמן התריס ולחם כנגד פרשנות זו לחוק.
יו''ר ועדת האיתור מנע את הצגת מועמדותו של השופט נועם סולברג.
_new_ הוספת תגובה



אתה טועה ומטעה
עמיש (יום שלישי, 24/11/2009 שעה 8:29)
בתשובה לע.צופיה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ואין לערב בין בג''ץ שהוא מוסד לעתירות נגד הרשות המבצעת לבין בית המשפט העליון שבו נידונים ערעורים על החלטת דרגי משפט אחרים.
הסלוגן ''הכל שפיט'' אינו חוק ואינו הנחיית עבודה אלא תיזה פילוסופית האומרת כי כל אירוע בחיים יכול להבחן בכלים של החוק ובמשקפיים משפטיים. אפשר לטעון ולנסות להוכיח כי לא כך הם הדברים אך המציאות מוכיחה כי אין כמעט נושא בעולם שלא יכול להגיע להכרעה משפטית כזו או אחרת וזהו המצב בכל העולם.

בכל הנוגע לעתירות לבגץ, מעצם תפקידו כמייצג עמדת המדינה בעתירות נגדה (כולל נושא הפרטת הכליאה), עומד היועץ המשפטי לממשלה לצד הממשלה ונגד הגישה של זכות עמידה רחבה. עמדה זו היא אחד הטיעונים הפופולריים ביותר של המדינה בעתירות נגדה כך שהטענה האומרת שהוא מייצג את גישת בית המשפט היא סתם קשקוש.
_new_ הוספת תגובה




חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי