פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
מנשייה שלי
ע. צופיה (יום שלישי, 07/07/2009 שעה 8:00)


מנשייה שלי

ע. צופיה



השנה, שנת 2009, אנו חוגגים מאה שנים ליסוד העיר תל-אביב. ובשנה זו החזירו אותי זיכרונותיי לשכונת מנשייה, שכונת ילדותי.

הסיפור של מנשייה מתחיל אי-שם במחצית השנייה של המאה ה-‏19.

בשנת 1840, בעזרה צבאית של מעצמות אירופה, נהדף שליט מצרים, מוחמד עלי, מהמזרח התיכון חזרה למצרים והתורכים בהנהגת השולטאן מהמוט השני שבו והשתלטו על ארצות המזרח התיכון. בתמורה הותר לאזרחי אירופה לבצע פעילות כלכלית ענפה בתחומי האימפריה העותמנית, דבר שהיה אסור עליהם עד שנה זו (האימפריה העותומאנית בירידתה).

בעקבות זאת החלה פריחה כלכלית בארץ ישראל. קרקעות נרכשו, ישובים חדשים הוקמו על ידי גרמנים, אמריקאים ויהודים. אמצעי ייצור מודרניים הוכנסו לשימוש בחקלאות, בבתי המלאכה ומפעלי תעשיה חדשה הוקמו.
העיר יפו הייתה הנמל הראשי של ארץ ישראל בתקופה זו ונהנתה ממלוא הפריחה הכלכלית, מירב הנוסעים והטובין היו מגיעים לארץ דרך נמל יפו וגם מירב היצוא, בעיקר תוצרת חקלאית עבר בנמל.

בשנת 1887 הורחב שער הכניסה בחומת יפו ובמקום שמצויה כיום ככר השעון, הוקם שוק נרחב ששימש כשוק מרכזי לכל הארץ.
מהשוק יצאו שלושה דרכים. הדרך לשכם בתוואי שנמצאים היום רחובות רזיאל-אילת - יפו ת''א; דרך בגין, רחוב זבוטינסקי - ר''ג, בבני ברק, פתח תקווה וכך הלאה עד שכם.
תוואי שני הוא הדרך לעזה שעברה ברחוב יפת ולאורך הים עד עזה. התוואי השלישי היו הדרך לירושלים מרחובות בית אשל, דרך בן צבי לאזור, לבית דגן לרמלה וכך עד ירושלים.

בעקבות היציאה מתחומי החומה החלה יפו להתפשט לכל כיוון. בדרום החלה בנייתן של שכונות ע'גמי וג'בליה. במזרח נבנתה השכונה המרונית ורחוב נג'יב בוסטרוס (רחוב רזיאל של היום) ובצפון, לאורך שפת הים, נבנתה שכונת מנשייה.

שכונת מנשייה נבנתה על שפת הים ממש ואוכלסה על ידי עשירי יפו. רוב הבתים היו בני קומה אחת גבוהה יחסית לימינו (כ-‏5 מטר), החדרים הקיפו חצר פנימית, הבנייה הייתה מאבנים שנחצבו מרכס הכורכר הסמוך, הרצפה הייתה מורכבת ממרצפות שיצרו ציורים ועיטורים כתחליף לשטיח כנהוג אצל הערבים. הבית אכלס את בני המשפחה לדורותיהם. היו גם בתים בני 2 קומות, אך מספרם היה מועט יחסית. השכונה גדלה לכיוון צפון בצמוד לים. גבולה המזרחי הוא רחוב הכובשים דהיום, בצפון הפיתוח הגיע עד מיקומו של מסגד חסן-בק שנבנה רק בשנת 1915.
השכונה נשקה לתחנת הרכבת יפו-ירושלים שנבנתה בשנת 1891.

שכונת מנשייה הייתה מוקפת בשכונות יהודיות שבעצם ''בלמו'' את התרחבותה לכיוון צפון ומזרח. בשנת 1887 הוקמה שכונת ''נווה-צדק'' על ידי אהרון שלוש שרכש 100 דונם ובנה עליהם את ביתו ובית כנסת ובעקבותיו הגיעו רבים ונבנו בתים רבים בשכונה.

בשנת 1890 נבנתה בצמוד ל''נוה-צדק'' שכונת ''נווה-שלום'' על ידי ה''מיליונר'' הבריטי זרח ברנט אשר רכש 70 דונם והקים עליהם את השכונה. בשנת 1897 הוקמה שכונת ''יפה-נוף''(בלה ויסטה) על ידי יחזקאל סוחובולסקי(דנין) אשר בנה כ-‏30 בתים ומאוחר יותר נימנה על מייסדי שכונת ''אחוזת-בית''. בשנת 1899, מצפון לשכונת ''נווה-צדק'' הוקמה השכונה ''שערי אחווה'' על ידי משפחות חרדיות, במקום שמצוי כיום בית הספר תחכמוני.

בשנת 1903 מדרום מערב ל''נווה-צדק'' הוקמה שכונת ''מחנה-יהודה'' ובה ניבנו כ-‏40 בתים. בשנת 1904 הוקמו, בסמוך לשכונת ''נווה-צדק'', שכונת ''מחנה-יוסף'' הידועה כיום כשכונת שבזי. וכן ''מחנה-ישראל'' הידועה כיום ככרם התימנים.

אנו למדים כי בטרם הונחה אבן הפינה לשכונת ''אחוזת-בית'' בשנת 1909 אשר מסמלת את ייסוד העיר תל-אביב, כבר חיו במרחב זה כ-‏5000 יהודים. חבל שזכות הראשונים שלהם אינה זוכה לתהודה המתאימה.

במקביל המשיכה העיר יפו לגדול במהירות. בשנת 1890 נבנתה ה''סוראייה'' ששימשה כמושבו של המושל התורכי. בשנת 1906 נבנה השעון המפורסם ובשנת 1915 נבנה הרחוב שסימל את העיר החדשה, רחוב ג'מל פחה שמאוחר יותר החליף את שמו לשדרות קינג ג'ורג' וכיום נקרא שדרות ירושלים.

בראשית המאה ה-‏19 הוערך מספר תושבי ארץ ישראל ב-‏250,000 כולל כ-‏8,000 יהודים. ובסוף המאה ה-‏19 הוערך מספר תושבי הארץ ב-‏500,000 מתוכם 80,000 יהודים.

ביום 20.4.1936 תקפו ערבים שיצאו משכונת מנשייה את השכונות היהודיות הסמוכות להם (נווה-צדק, שבזי, כרם התימנים), הציתו חנויות ובתים רבים ו-‏16 יהודים נהרגו ביומיים של פרעות.

בתאריך 25.4.1948, האצ''ל ריכז כ-‏600 לוחמים ותקף חזיתית את שכונת מנשייה מתוך מטרה להגיע לחוף הים ולנתק אותה מיפו. הערבים גילו התנגדות רבה והאצ''ל נהדף ברוב התקפותיו. בינתיים קידמו הבריטים, שעדיין שלטו ביפו, גדוד שריון ואיימו להפציץ את תל-אביב. כפשרה הוסכם שכוחות ההגנה יחליפו את כוחות האצ''ל (כיבוש יפו).

למרות ההסכם, למחרת בלילה תקפו כוחות האצ''ל שנית ולאחר מאמץ רב ואבידות רבות (32 לוחמים) הצליחו להבקיע את עמדות הערבים עד לשפת הים ולנתק את השכונה מהעיר. השכונה ננטשה ולבתים נכנסו במהירות עולים חדשים ממזרח אירופה שזה עתה הגיעו ארצה.

ביום 13.5.1948 נכנעה העיר יפו ורוב מוחלט של תושביה נמלט, דרך הים, ללבנון ולעזה .

כאמור אוכלסה השכונה על ידי עולים ממזרח אירופה, בעיקר מבולגריה ורומניה. הבתים בני ה-‏6 חדרים ששימשו משפחה ערבית אחת, חולקו עתה ל-‏6 יחידות דיור ואכלסו 6 משפחות עולים.

משפחתי עברה לגור בשכונה בשנת 1955. גרנו בבית מאורך אשר החל ברחוב ונסתיים בשפת הים. הייתה חצר לאורך הבית ובכל חדר חייה משפחה אחת. השירותים והמטבח נבנו בחצר מול הכניסה לבית ומזה מובן כי לסיר הלילה היה שימוש רב. הביוב זרם ''חופשי'' לשפת הים ומשם למים. בקיץ כאשר ירדנו מהחצר ישירות לשפת הים, שחינו בביוב שלנו. החצר הפנימית יצרה אינטימיות מסוימת בין המשפחות, דבר שחסר מאוד בימינו, אך גם יצרה מריבות לא מועטות.

כאמור החדרים היו גדולים וגבוהים. החדר ששימש אותנו למגורים היה בגודל 5 מטר על 5 מ' ובגובה 5 מ'. להחליף נורה היה מבצע מסוכן מאוד. הרחוב הראשי והמסחרי בשכונה היה רחוב מס' 12 הידוע - כיום כרחוב המרד. כל מה שחפצת מצאת ברחוב זה, כולל קולנוע קייצי בשם ''אביב''. את צרכינו התרבותיים סיפקנו בהליכה לקולנוע נוגה הידוע כיום כ''תיאטרון נוגה'', בקולנוע צליל הידוע כיום כ''מועדון התיאטרון'' ובקולנוע יפאור שהוסב מאוחר יותר ל''תיאטרון אלאהמברה''.

וכמובן, כל שבת למגרש הכדורגל ''באסה'' הידוע כיום כ''אצטדיון בלומפילד''. בשנת 1963 הוחלט להרוס את השכונה. הקרקע הייתה יקרה מדי והתושבים עניים מדי. לא היה הגיון לתת למעוטי יכולת כל-כך לגור על קרקע יקרה כל-כך. לפי מיטב זכרוני לכל תושב הוצע פיצוי כספי של 6,000 לירות.

בתחילה לא נטה אבי לעזוב, אך כאשר החלו אנשים לעבור מהשכונה וחדריהם נהרסו בכדי למנוע פלישה של אחרים הגענו למצב שחיינו, למעשה, בין עיי חורבות וזה ממש לא היה נעים.
בשנת 1966 עזבנו ועברנו לגור ברמת-גן.
לא הצטערתי על כך. השכונה מיצתה את עצמה.





חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


אתה ממש מנטש !!!
סתם אחד (יום שלישי, 07/07/2009 שעה 11:51) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

גרת בסביבה מעניינת. אני גם כן גדלתי כמה קילומטרים צפונה משם, ב'סומייל' שמשני צידיה של אבן גבירול בין ארלוזורוב לז'בוטינסקי. צריך לומר להם מילה טובה על ששמרו בין הניצים.

מסתבר שלמרות שמוחמד עלי הובס ב-‏1840 הוא הותיר בארץ ישראל הרבה פלסטינים חדשים שמוצאם מסודאן, קצת לוב ואריתריאה שהיו חייליו ומשרתיו של הלגיון המצרי. היום חלקם בעם הפלסטיני החדש מגיע לסביבות 35%.
למרות הפלישה השחורה הזאת, דווקא החל מ-‏1840 אנחנו מסמלים את ראשית הרוב היהודי בירושלים האחת (כי אז לא היו מוטציות של 'מזרח ירושלים' ו'מערב ירושלים') שנמשך מאז ועד ימינו אלה.

חיים שכאלה
_new_ הוספת תגובה



חן חן מר ע. צופיה היקר
סתם אחד (יום שלישי, 07/07/2009 שעה 11:59) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אין לך מושג באיזה רטט נפשי, חרדה ותקווה, עקבו אבותנו, ואנו, המודאגים, אחריהם, מחוץ לארץ הזוועתית, הנשרפת בלהבות מלחמה אכזרית, אחר האירועים פלסטינים-ארץ ישראליים, עליהם אתה מספר כל כך מעניין, יפה, ומרגש.
תמשיך לספר לנו על ''שיבת ציון'' שלך.
תודה רבה ע. צופיה.
_new_ הוספת תגובה



האם אפריל 1936?
דוד סיון (יום שלישי, 07/07/2009 שעה 14:10) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

המאורעות שהחלו באפריל 1936 נמשכו עד 1939. לכן לא מסתדר כל כך כאילו שביפו הסתיימו הארועים ביומיים.
מצד שני בשנת 1921 היה ארוע קצר ולכן חשבתי שמדובר ב-‏1921. אבל אז לא מצאתי תזכורת של מנשייה.

ע. האם באמת הארוע שתיארת התרחש באפריל 1936?
_new_ הוספת תגובה



האם אפריל 1936?
ע.צופיה (יום שלישי, 07/07/2009 שעה 15:21)
בתשובה לדוד סיון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אני מתייחס לארועים שנוגעים לשכונת מנשייה בפרט ולא לכלל ארועי המאורעות של השנים 1936-39.
_new_ הוספת תגובה



סתם אחד (יום שלישי, 07/07/2009 שעה 14:57) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

''ביום 20.4.1936 תקפו ערבים שיצאו משכונת מנשייה את השכונות היהודיות הסמוכות להם (נווה-צדק, שבזי, כרם התימנים), הציתו חנויות ובתים רבים ו-‏16 יהודים נהרגו ביומיים של פרעות.''

בספרו של חיים לזר (ליטאי), ''כיבוש יפו'' מופיע התיאור הבא:

''ב-‏19 באפריל 1936 התנפלו פורעים ערביים על עוברים ושבים יהודיים בתוך יפו
ובגבולות הערים. אותו יום נהרגו תשעה יהודים ונפצעו 75. ואותו יום יצאה הקריאה
מאת המוסדות היהודיים לשמור על ''המשמעת והשקט''. למחרת, ביום הלווית
החללים, חידשו הערבים את התקפתם והפילו ששה חללים נוספים. ושוב הגיבו
המוסדות הרשמיים בקריאה לשקט, שהופנתה לקורבנות הטבח... בשנת 1937
קם מתוך ''ההגנה הלאומית'' הארגון הצבאי הלאומי, בפניו היו לשבירת ההבלגה
ולהצלת כבוד האומה.''
_new_ הוספת תגובה



סתם אחד (יום שלישי, 07/07/2009 שעה 14:59)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

צ''ל: שפניו היו לשבירת ההבלגה...
_new_ הוספת תגובה



ע.צופיה (יום שלישי, 07/07/2009 שעה 15:25)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הארועים ביום 19.4.36 היו בלב יפו.
למחרת יצאו פורעים משכונת מנשייה ותקפו את השכונות הגובלות בהם: שבזי וכרם התימנים.הציתו ושרפו חנויות ובתים.
יתכן שמספר ההרוגים שציינתי (16) הוא של היומיים (19-20.4) ולא של יום אחד בלבד.
_new_ הוספת תגובה



מוחמד עלי
סתם אחד (יום שלישי, 07/07/2009 שעה 20:45)
בתשובה לע.צופיה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מה היה קורה אם הוא לא היה מובס אי שם?
האם המשפחה שלך היתה עולה מבולגריה?
_new_ הוספת תגובה



מוחמד עלי
ע.צופיה (יום שלישי, 07/07/2009 שעה 21:23)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מה היה קורה אם משה רבנו לא היה עולה פעם נוספת כדי לקבל את לוחות הברית ,היו נשארים עם שברים?
אז היה מותר לגנוב, לנאוף ,לעבוד אלילים?
_new_ הוספת תגובה



דבריך מרגשים מאוד
סתם אחד (יום רביעי, 08/07/2009 שעה 19:40)
בתשובה לע.צופיה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה



מ.ש. בלי חוק היינו הופכים לעם נוודים ביריוני
סתם אחד (יום רביעי, 08/07/2009 שעה 19:48)
בתשובה לע.צופיה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

העוסק בפשיטות ושוד, עד שמלכי כנען בסיוע מצרים היו מחסלים אותנו. או שהעם, לפחות חלקו היה חוזר למצרים המסודרת, בה יש תעשיית מזון מאורגנת. אולי קרה בפועל גם זה וגם זה. כלומר חלק חזרו למצרים וחלק עסקו בפשיטות אלימות (פרעה מינפתח כתב במצבה בעקבות אחת מפשיטותיו לסיני וכנען ''ישראל הושמד, אין לו יורש'') שהפכו בהדרגה להתיישבות של קבע. כשיש התיישבות קבע, בונים מרכז דתי רוחני, ומארגנים קודקס דתי ומערכת חוקים.
_new_ הוספת תגובה



מ.ש. ישראל היה למעשה עמלק. עמלק הוא האגו האחר של ישראל
סתם אחד (יום רביעי, 08/07/2009 שעה 20:07)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ניתוח אטימולוגי במתודה שפיתחתי חושף זאת בשבריר שנייה:

עמלק = עמ לק שהוא בכתיב חסר: עַם לָקָה (מלשון לקוי, ומלשון ''על הים לקו 50 מלקות'')

כלומר ישראל הוא בשלב כלשהו עם נוודים גזלני. בשלב יישוב הקבע, איחוד הנוודים הללו סביב מרכז רוחני, נוצר גם המיתוס הדידקטי של עמלק, כמיתוס מרתיע. ''שורש עמלק'' הוא הליקוי הפנימי שלל עם ישראל, ליקוי שיש להכחידו. הליקוי הפנימי הזה הופך למוחצן, ומתגלם בעם פיקטיבי שהומצא לצורך זה עמ-לק. לפי המקרא, ה' שונא עם כזה יותר מכל דבר אחר, והשמדה ללא חמלה - זה גורל נוודים שודדים - ולכן, ''התרחקו ממציאות חיים זו, הו ישראל.

בימי התאחדות השבטים כנגד הפולש הימי החזק - הפלישתים, בתקופת שאול, חוזר מיתוס עמ-לק בסיפור אגג. ולמה? בהיסטוריה של עמים שנערכו למלחמה כנגד אויב חזק, חוזר ונישנה המוטיב של הטהרות פנימית קודם לקרב הזה. וכך, קודם יציאה למלחמה בפלישתים, העם חייב להטהר מ''שורש עמלק'' שבו. וכך מביא המקרא את ספור אגג, שאול החומל ושמואל הנביא הקורע משאול את הממלכה בעקבות זאת.
_new_ הוספת תגובה



אין בעיה מ.ש, אתה העמלק ואנחנו היהודים
סתם אחד (יום חמישי, 09/07/2009 שעה 18:16)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לפי הניתוח הדיביולוגי, אנחנו כבר שמענו שאתה בברוגז עם הממסד הציוני מסוף שנות ה-‏70. בודאי שזה פגע בך עד מאוד, עד כי אתה אוטומטית מפזר דיברי כסילות כנגד היהודים באשר הם שם. מוישלה אמר לי שגם התנצרת וזה מסביר דברים נוספים, כמו שאתה רוצה לגנוב את זהות היהודי ולקחתו עימך אל הכנסיה ע''י טענה שהיהודים, אנחנו, הם העמלק והכוזרים, ואילו אתה המתנצר, אתה היהודי האמיתי. אני כבר טיפלתי בכמה משוגעים כאלה ולא הייתי מתנגד לטפל גם בך, תמורת חברותך בקופת החולים.

עמלק = 'עמ לק' משמעותו 'עם מלקק' לפסליו, כמו שנוצרי טוב מלקק ליש''ו בשיש. זה יצא לי בשבריר שניה של מחשבה מעמיקה.

אגג זה מנהיג עמלק המלקק עם אגו גדול וגב קטן שירד מהגג של ההר לנגוס ביהודים בהגיגיהם והיהודים הכוהו כמו שאלוהים אחר כך הכה את עמלק בצאת ישראל ממצרים. מאז עמלק הוא ביטוי כללי לכל האנטישמים שונאי היהודים מהמן הקטן ועד היטלר קצוץ האשך והפין.
לא לחינם אלוהים נתן מום בעמלקים כי הם אנשים רעים שמוציאים דיבת היהודים רעה. היום אפשר למצוא המון עמלקקים קטנים ברחובות ישראל והפורומי האינטרנט בכל השפות, כולל בעברית, שמוציאים זיבתם רעה על ישראל.

באחד המקומות ברשת אפילו קראתי שאחד טוען שעמלק הוא האגו האחר של ישראל, כמו שהיום יש הטוענים שהנאצים הם האגו האחר של היהודים או הציונים. אתה מבין עד איזה רפיסות שכל האנטישמים האלה יכולים לרדת? אתה לא מזהה אצל אחד כזה מניאק דיפרסיה?

דבר נביא הזעם!
_new_ הוספת תגובה



[•] ''אין בעיה מ.ש,'' מיכאל שרון: תשובתי [•]...
סתם אחד (יום שישי, 10/07/2009 שעה 0:26)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

1) ''ע''י טענה שהיהודים, אנחנו, הם העמלק והכוזרים''

א. שקר ניתעב. מעולם לא אמרתי שישראל הם הכוזרים, ומעולם לא דנתי בנושא הכוזרים. יש הכותבים בנושא - אין לי כל קשר לכך.

ב. עמלק: [•]... לא קרא מה שכתבתי אלא רק ראה את הכותרת, ומייד ניאץ אותי ברפלקס עברייני, ותוך אסוסיאציות שעלו במוחו, ללא קשר למה שכתבתי. לא כתבתי שישראל הוא עמלק, אלא משהו אחר לגמרי: דיברתי על המעבר לישוב של קבע מחיי נוודים. כתבתי שעמלק הינו מיתוס, מעולם לא היה עם כזה (ומכאן שישראל אינו יכול להיות עם שלא קיים). כתבתי שזה מיתוס שהומצא על מנת להרחיק את ישראל מתרבות הנוודים השיבטית, וליצור איחוד סביב מרכז רוחני.

2) ''אגג זה מנהיג עמלק --והיהודים הכוהו כמו שאלוהים *אחר כך* הכה את עמלק בצאת ישראל ממצרים''.

אגג היה לפי המסופר מאות שנים אחרי צאת ישראל ממצרים, בתקופת שאול ושמואל הנביא. ולא כפי שכותב [•]...

3) ''אנחנו כבר שמענו שאתה בברוגז עם הממסד הציוני מסוף שנות ה-‏70''.

חסר שחר. לא היה לי אז שום ''עימות עם ממסד ציוני'' -הייתי איש מדע.

________

מדובר בהפצת דיבה שקרית מהסוג המלוכלך ביותר האפשרי כאן.

[•]...
_new_ הוספת תגובה



עד מתי שרון?! לא נמאס לך?!
סתם אחד (יום שישי, 10/07/2009 שעה 16:06)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

כשלת, פישלת, הובכת, הושפלת, נוצחת והובסת.
במקומך הייתי מנסה לעשות בדק בית רציני ולהסיק מסקנות.
המלל האנטישמי הזה לא יעזור לך להלבין את חרפתך.
_new_ הוספת תגובה



מ.ש: אלי מספיק !!
סתם אחד (יום שישי, 10/07/2009 שעה 23:01)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה



מ.ש: אלי מספיק !!
סתם אחד (שבת, 11/07/2009 שעה 3:52)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

זו התחזות בשמי מצד טרול . מ.ש.
_new_ הוספת תגובה



מ.ש: אלי מספיק !!
סתם אחד (שבת, 11/07/2009 שעה 23:07)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

די עם ההתחזות !
הרף כבר ומיד !!

מ.ש.
_new_ הוספת תגובה



מ.ש: אלי מספיק !!
סתם אחד (יום ראשון, 12/07/2009 שעה 9:05)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

זו התחזות בשמי מצד טרול. מ.ש.
_new_ הוספת תגובה



[•] מ.ש,'' [•]...
סתם אחד (שבת, 11/07/2009 שעה 23:06)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

באיזה מדע היית איש?

יוסי השני
_new_ הוספת תגובה



רשעותו של עמלק
סתם אחד (יום שישי, 10/07/2009 שעה 21:20)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

העולם נבהל ונחרד כאשר הוא שמע על גבורת ה` ביציאת מצרים ובקריעת ים סוף. המלכים אמנם הבינו שה` העניש את המצרים על רשעתם. אולם, מאידך, הם ראו את כל מה שהתרחש במצרים ובים סוף גם כמאורע כללי הקשור לכל העולם. הם הבינו שהגבורה והנסים שהתחוללו מהווים סימן שאלקי ישראל הוא כל יכול. בשירת הים מתואר שהאומות נרתעו מאד, חיל ורעדה אחזום והן לא העיזו להלחם בבני ישראל.
רק אומה אחת העיזה לקפוץ לתוך האמבטיה הרותחת. רק בניה של אומה זו פקפקו בהשגחת ה` והעיזו לתקוף את בני ישראל, למרות שחלף זמן מועט בלבד מאז קריעת ים סוף. רק הם לגלגו על המתרחש ולא נחרדו מהמכות שספגו המצרים. אומה זו - שמה עמלק.

לכל אומה (לפני שבא סנחריב ובלבל את כל האומות) היו תכונות משלה. תכונות אלו כיוונו את צורת חייהם של בני האומה, את דרך התנהגותם ואת התייחסותם למתרחש בעולם. מצרים, בתקופה שבה ישבו שם בני ישראל כעבדים, היתה אומה אשר הודתה בקיומו של בורא-עולם. אולם, הם טעו וסברו שלאחר הבריאה, אין הקב''ה, כביכול, מתערב בנעשה בעולם שהוא ברא. אחת מהמטרות של עשרת המכות היתה להפריך טעות זו מקרב המצרים.

בד בבד חיזקו עשרת המכות גם את אמונתם של בני ישראל אשר במשך שהותם הארוכה במצרים הושפעו מדעה זו של המצרים. מובא בשם הרבי מקוצק שמטרת יציאת מצרים היתה לא רק להוציא את בני ישראל ממצרים, אלא גם ''להוציא את מצרים מבני ישראל'', כלומר, לבער את ההשפעה המצרית הקלוקלת מליבם. מלבד העונש שהמצרים קיבלו על רשעתם, הם גם נוכחו לדעת שללא רצון ה`, אין לטבע כל קיום. גם קריעת ים סוף המחישה את שלטונו הבלעדי של ה` על הטבע.

האומה המצרית הכירה בקיומו של בורא-עולם, הם הכחישו רק את רצונו להתערב בבריאה. לעומת זאת, בני העם העמלקי הכחישו לגמרי את קיומו של ה`. לדעתם, אין ח''ו שום כח עליון בעולם, והכל מתרחש במקרה. עמים אחרים נחרדו מקריעת ים סוף, ולעומתם עמלק הסביר שהיה זה אסון טבע בלבד. הרב הירש ממשיך וכותב שדעה זו היא שורש הרע בעולם. כלפי בעלי הדעה הסוברת שהכל מתרחש במקרה, אין דבר שימנע מהם מלבצע את רצונם, גם אם הוא רע מאד.

חז''ל מתארים את עמלק כלץ, אומה זו לעגה לכל האומות שחרדו ופחדו מה` לאחר קריעת ים סוף. היו אומות שהשפעת הנס של קריעת ים סוף עליהן היתה כה גדולה, עד שהן התחילו להסתכל על עצמם כנתונים תחת שלטונו של ה`. בא עמלק וקירר את ההשפעה. בני אומה זו הכריזו בכל העולם, ע''י העובדה שהם יצאו להלחם בבני ישראל, שאין ח''ו בעולם מלכות שמים והכל מקרה.

שתי תכונות אלו של עמלק מהוות את ההיפך הגמור מהתכונות הנדרשות לאדם או לעם השואפים לקבל את התורה. רק העניו מסוגל לבטל את רצונו מפני רצון בוראו; בעל גאוה אינו מסוגל לקבל על עצמו את מרותו של אחר.

בנוסף לכך, הכופר בקיומו של הקב''ה, כופר גם באפשרות לקיומה של דרישה שמימית מהאדם, להתעלות מעל תאוותיו ורצונותיו ולחיות חיים רוחניים. לכן, התנאי המוקדם לקבלת התורה - הן במדבר סיני והן בימי מרדכי ואסתר - היה למחות כל זכר לתכונות אלו של עמלק. לכן, לפני מתן תורה בהר סיני ולפני קבלת התורה מחדש בימי מרדכי ואסתר, ה` סובב שתהיינה מלחמות עם עמלק. הדבר מביא מחד למחיית עמלק ומאידך, הוא מחזק את לבו של עם ישראל להתרחק מתכונותיו של עמלק שמולו הוא נלחם.
_new_ הוספת תגובה



כל הכבוד לבולגרים
שמעון מנדס (יום שלישי, 07/07/2009 שעה 21:04) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ע' יקירי,

אני מסיר את הכובע בפני העליה הבולגרית בראשית ימי המדינה. עליה שבאה, לא היו לה דרישות בנוסח: מגיע לנו. הם הביאו אתם תרבות של עשיה. הם הרימו קבוצת כדורגל, מכבי יפו, שהשתתפה בליגה הראשונה הרבה שנים. ומעל לכל אלה היתה להם ''מקהלת צדיקוב''. להאזין לשירת המקהלה זו היתה חוויה תרבותית בלתי נשכחת. ואסור לשכוח שהמנצח הקבוע שלה היה לא אחר מאשר זיקו גרציאני ז''ל.

ועכשו אני אחדש לך שני דברים. הראשון, רחוב הכובשים במקורו עד 1949/50 היה ידוע כרחוב מאה שערים. ואצטדיון בלומפילד (על שם האחים בלומפילד מקנדה, שתרמו לבנייתו), במקור נקרא אצטדיון באסא, והוא היה מגרש-הבית של קבוצת כדורגל ערבית מיפו שנקראה ''שבאב אל-ערב'' (הנוער הערבי).
_new_ הוספת תגובה



כל הכבוד לבולגרים
ע.צופיה (יום שלישי, 07/07/2009 שעה 21:30)
בתשובה לשמעון מנדס
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מאחר ועברתי לגור במנשייה רק בשנת 1955 ובאמת גרתי ברחוב הכובשים מס. 158 (הבית הלפני אחרון),לא ידעתי את שמו הקודם.
לבאסא הייתי הולך כל שבת ו''מתפלח'' בלי כסף, מסיבה פשוטה, למי היה בכלל כסף לכרטיס?
זכיתי לראות את גלזר וחודורוב ועוד גדולים אחרים.
הסיבה שהוא נקרא באסא, מהמילה ''ביצה'', כי ,לפני סלילת שדרות ירושלים דהיום כל האזור היה מוצף מים.
למרות שאיני יוצא בולגריה, מיטב חברי הילדות שלי היו יוצאי בולגריה. אנשים חרוצים,בלי פרטנציות ו'' מגיע לי'', אך חסרי חוש הומור.
_new_ הוספת תגובה



אם כבר
סתם אחד (יום שלישי, 07/07/2009 שעה 21:25) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אם כבר מדברים על נפלאות מנשיה צריך להזכיר שהצריח של מסגד חסן בק שימש במלחמת השחרור עד לכבוש יפו לצליפה על אזרחי השכונות היהודיות.
_new_ הוספת תגובה



מ.ש. למדתי כאן דבר מעניין
סתם אחד (יום רביעי, 08/07/2009 שעה 16:24) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הבסת מוחמד עלי, כיבוש הטורקים ופתיחת פלסתין להשקעות זרות מצד מוהמט השני היא שנטעה בלב בני העלייה ה-I ורוטשילד, ובסוף המאה בידי הרצל את התקווה שעם השקעת כספים מספיקה, ניתן יהיה להקים כאן גם בית לאומי - פתרון לאנטישמיות האירופית.

מכאן שהרצל מנסה לגייס כספים מאנטישמים אירופים, כמו שר הפנים הרוסי, באומרו שכך, אם ישקיעו מספיק - רוסייה תדלל את יהודיה. את הקייזר, בעל הברית של טורקייה, הרצל מנסה להלהיב עם חזון של מדינה מסודרת ומאורגנת ונאורה וליברלית במזרח התיכון, ממש ''Kleine Deutschland'' בפלשתינה. קולוניה גרמנית למהדרין. ב-‏1917 לויד ג'ורג' כובש את פלשתינה, והציונים מאמצים מייד גישה של ג'נטלמנים בריטים - ראה חיים וייצמן
_new_ הוספת תגובה



מ.ש. למדתי כאן דבר מעניין
ע.צופיה (יום רביעי, 08/07/2009 שעה 21:50)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מונטיפיורי היה הראשון, מבין היהודים שהבין את משמעות השינויים וקנה בשנת 1860 קרקעות מחוץ לחומות ירושלים והקים את השכונות הראשונות מחוץ לחומות.
_new_ הוספת תגובה



מ.ש. תודה
סתם אחד (יום רביעי, 08/07/2009 שעה 22:38)
בתשובה לע.צופיה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה



רגע אחד.... אתה מסה לרמוז שהיהודים אשמים בשואה?
סתם אחד (יום שישי, 10/07/2009 שעה 16:08)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה



אריה פרלמן (יום ראשון, 12/07/2009 שעה 0:42) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אַל תָּשִׂים לֵב לְכָל הַמַּלְעִיזִים וְהַקַּשְׁקְשָׁנִים, עַיִן! הִנֵּה הוֹכַחְתָּ שֶׁגַּם שְׂמֹאלָן עוֹכֵר יִשְׂרָאֵל טְפוּ-טְפוּ יָכוֹל לְהוֹצִיא תַּחַת יָדָיו מַאֲמָר מְהַנֶּה וּמְעַנְיֵן...
_new_ הוספת תגובה



הינה תמונה של מנשייה
סתם אחד (יום ראשון, 12/07/2009 שעה 12:55) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מ-‏1948..... חלקה המערבי..... http://img164.imageshack.us/img164/6594/wwwm4020ov8.... ........

חכם ציון
_new_ הוספת תגובה



הינה תמונה של מנשייה
סתם אחד (יום ראשון, 12/07/2009 שעה 13:08)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הסיפור ההיסטורי של מנשייה ונווה צדק http://knol.google.com/k/-/-/1d1przeaubp8p/4?domain=... ממש מרתק.

חכם ציון
_new_ הוספת תגובה



הינה תמונה של מנשייה
ע.צופיה (יום ראשון, 12/07/2009 שעה 14:44)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ראשית: תודה.
מה שאתה באמת רואה זה את הטיילת של תל-אביב באותה שנה. בקצה התחתון של התמונה ניתן לזהות, כנראה את מלון דן. הקצה הצפוני של השכונה נראה ,מאוד לא ברור, בקצה העליון של התמונה.
שימו לב לצינורות הרבים ש''נכנסים'' לתוך הים. אלו צינורות שמזרימים את הביוב לים.
_new_ הוספת תגובה



עוד תמונות של תל אביב
סתם אחד (יום ראשון, 12/07/2009 שעה 18:55)
בתשובה לע.צופיה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

1. מפת מנשייה, 1960
2. שכונת מנשייה 1949, איפה שכיום פארק צ'ארלס קלור:
3. המקום היום:
4. מבט מרחוק ומכיווןמצפון: רחוב בן יהודה, מלון דן פנורמה במערב, המדרכות הרחבות בבן יהודה, בית התעשינים…. וכמובן דיויד איטרקונטיננטל של פעם.... נדמה לי שבית 'אל על' בהקמה.... ומנשייה – יפו בסוף ובאמצע.

5. וסתם.... אבן גבירול ב-‏1952
רק בשביל הטעם של פעם......

חכם ציון
_new_ הוספת תגובה



ואם כבר, אז כבר
סתם אחד (יום ראשון, 12/07/2009 שעה 19:05)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מתוך הסרט לופו שצולם בשנת 1970..... בשני הקטעים רואים את שכונת מנשייה ואת כל האזור של רחוב המרד, איפה שכיום ממוקמים בית התעשיינים, דן פנורמה ודיויד אינטרקונטיננטל, בקטע השני רואים בברור משמאל לכביש כל השטח הריק היום ממוקם עליו הדולפינריום ופארק צ'רלס קלור:
ואם כבר לופו אז הינה הוא עושה קצת בלגן על גשר הירקון
חכם ציון
_new_ הוספת תגובה



ואם כבר, אז כבר
סתם אחד (יום ראשון, 12/07/2009 שעה 19:11)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

1. ''אחוזת בית'' 1909:
2. רחוב הרצל 1913:
3. רחוב הרצל 1915:
4. פתיחת רחוב אלנבי 1918:
5. רח' העליה בשנות ה-‏20:
חכם ציון
_new_ הוספת תגובה



ואם כבר, אז כבר
סתם אחד (יום ראשון, 12/07/2009 שעה 19:30)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

1. צילום יפו מכיוון מנשייה לפני שמנשייה היתה קיימת, 1860:
2. צילום יפו מצפון-מזרח, פחות או יותר מכיון מנשייה ב-‏1905:
3. תחנת הרכבת של יפו 1983:
4. השוק של יפו, 1877:
5. חלוצים יהודים עובדים ביפו, 1910. במה?
חכם ציון
_new_ הוספת תגובה



ואם כבר, אז כבר
סתם אחד (יום ראשון, 12/07/2009 שעה 20:33)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

3. כ מ ו ב ן : תחנת הרכבת של יפו 1883 !

חכם ציון
_new_ הוספת תגובה



ואם כבר, אז כבר
ע.צופיה (יום ראשון, 12/07/2009 שעה 20:26)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

בשנת 1970 השכונה כבר הייתה הרוסה. מה שרואים בסרט אלו ההריסות.
_new_ הוספת תגובה



הינה תמונה של מנשייה
סתם אחד (יום ראשון, 12/07/2009 שעה 14:57)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

חכם ציון
האם אתה יכול לאתר תמונה של המושבה הגרמנית בחיפה
בשנים ההן?
באזור שבו היתה תחנת אג''ד הישנה
המון תודה על המאמצים שלך בכל התחומים
_new_ הוספת תגובה



תמונות של המושבה הגרמנית
דוד סיון (יום ראשון, 12/07/2009 שעה 17:19)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

תמונות מהמושבה הגרמנית בחיפה
1. מאתר שבעת פלאי ישראל (משנת 1880): http://www.7wonders.co.il/dat/pict/1195255628.jpg

3. מאתר ''תמונות לעתיד'' (משנת 1930):
4. על כריכה של ספר משנת 1994:
_new_ הוספת תגובה



תמונות של המושבה הגרמנית
סתם אחד (יום ראשון, 12/07/2009 שעה 17:56)
בתשובה לדוד סיון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

דוד
המון תודות
_new_ הוספת תגובה



חן חן לך
דוד סיון (יום ראשון, 12/07/2009 שעה 18:02)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מה שעשיתי הוא מעשה קל:
1. נכנסים לגוגל
2. עושים חיפוש תמונות לפי ''המושבה הגרמנית חיפה''.
_new_ הוספת תגובה



חן חן לך
סתם אחד (יום ראשון, 12/07/2009 שעה 18:26)
בתשובה לדוד סיון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

כנראה שאני יותר מדי עסוק
בויכוחי סרק
_new_ הוספת תגובה



תמונות של המושבה הגרמנית
סתם אחד (יום ראשון, 12/07/2009 שעה 19:03)
בתשובה לדוד סיון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

נדמה לי שתמונה 3 אינה קשורה למושבה הגרמנית אלא למעלה המדרגות מואדי ניסנאס לכרמל. הקטע הזה להערכתי הוא בחלק העליון לפני שמגיעים לביה''ח ''בני ציון'' (לשעבר 'רוטשילד') ולפני שהיו שם הרבה בתים.

אפשרות אחרת היא שהצילום נעשה באזור המדרגות היורדות מהנביאים לכיון ניסנאס.

חכם ציון
_new_ הוספת תגובה



מ.ש. איזור הגפנים של סרונה, ותווית יין סרונה
סתם אחד (יום ראשון, 12/07/2009 שעה 21:01)
בתשובה לדוד סיון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

כיום הקרייה בתל אביב ומדרום לה (תמונה הנמצאת ברשותי)

זוהי מושבה של הטמפלרים הגרמניים, שמקור כלכלי מרכזי שם היה יצוא יין סרונה.

צעירי תל אביב של שנות ה-‏30 דיברו בערגה על היופי של הנערות הללו.
_new_ הוספת תגובה



מה אתה מנסה לרמוז כאן ?
סתם אחד (יום שני, 13/07/2009 שעה 23:32)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה



מ.ש. השאלה אחרת לגמרי: מה הטרול מנסה לרמוז כאן?
סתם אחד (יום שני, 13/07/2009 שעה 23:38)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה



מ.ש: אלי, הרף ממני מיד
סתם אחד (יום שני, 13/07/2009 שעה 23:41)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה



מ.ש: אלי, הרף ממני מיד
סתם אחד (יום שלישי, 14/07/2009 שעה 0:04)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

זו הודעה מתחזה בשמי מצד טרול. השלישית או הרביעית ביומיים האחרונים.
_new_ הוספת תגובה



הינה תמונה של המושבה הגרמנית - 1898
סתם אחד (יום ראשון, 12/07/2009 שעה 18:48)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הינה המושבה הגרמנית בחיפה ב-‏1898. תחנת ''אגד'' הישנה כמובן עוד לא הוקמה אבל להערכתי מקומה נראה בימין התמונה תמונה בין הבתים האחרונים של המושבה לבין בתי רצועת החוף, היכן שישנו שטח פתוח ולבן.http://www.eretzyisroel.org/~dhershkowitz/pic88-m.jp...
.

חכם ציון
_new_ הוספת תגובה



הינה תמונה של המושבה הגרמנית - 1898
סתם אחד (יום ראשון, 12/07/2009 שעה 19:07)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

חכם ציון
תודה עבור התמונה
גם בקובץ של דוד סיוון יש תמונה דומה ביותר
להערכתי הרחוב הראשי במרכז התמונה הוא שדרות הכרמל
שמוליך בקו ישר למקדש הבאהיים במעלה ההר
האזור שאתה מציין יש שם בית מרובה חלונות במקביל לאניה וזה האזור שבו היתה תחנת הרכבת המרכזית
אג''ד להערכתי הוא במורד הכביש הראשי מאחורי הבית האחרון מצד ימין.
לא רואים את המגרש כי הבנין מסתיר אותו.
שם גם היה מבנה (ישנו גם היום) שנבנה בשנים ההן של הטמפלרים אם איני טועה
ששימש בית חינוך ג'
זה היה לפני מלחמת השיחרור
בצד השמאלי של התמונה, בקרבה לים רואים כמה מבנים גדולים
להערכתי זה רחוב מאדר והמבנה הגדול בית חולים איטלקי
אין לי מושג אם זה הבנין - אבל זה האזור
אולי אריה עירן מתמצא בזה

ספינר
_new_ הוספת תגובה



הינה תמונה של המושבה הגרמנית - 1898
סתם אחד (יום ראשון, 12/07/2009 שעה 19:21)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הרחוב במרכזי נדמה לי שקוראים לו היום שדרות בן גוריון אם אינני טועה לכן ביה''ח האיטלקי נמצא ממזרח לו (בצד הימני של התמונה או קצת מחוצה לה), בהמשך שדרות המגינים של היום. בכל מקרה ביה''ח הוקם רק בתחילת המאה ה-‏20.

חכם ציון
_new_ הוספת תגובה



הינה תמונה של המושבה הגרמנית - 1898
סתם אחד (יום ראשון, 12/07/2009 שעה 19:29)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

בית חולים איטלקי נמצא על רחוב לוחמי הגטאות שבעבר
היה מאדר.
עכשיו בנו שם שורה של כבישים חדשים חוצי שומרון
ועשו מישמש מכל האיזור
על מפה תוכל לראות שזה ממערב לכביש הראשי שדרות הכרמל בעבר ועכשיו כנראה שדרות בן גוריון
_new_ הוספת תגובה



הינה תמונה של המושבה הגרמנית - 1898 ????
סתם אחד (יום ראשון, 12/07/2009 שעה 19:31)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

היכן התמונה?
מה לחוצה שומרון ולבית החולים האיטלקי בחיפה?

בית החולים נמצא בשדרות המגינים.

חכם ציון
_new_ הוספת תגובה



הינה תמונה של המושבה הגרמנית - 1898
סתם אחד (יום שני, 13/07/2009 שעה 5:18)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הרחוב המרכזי הוא אכן שדרות בן-גוריון .
הבנין הגדול משמאל עדין עומד . הוא ברחוב אלנבי . המבנה הנמוך וארוך לימינו לא קיים . קצת ימינה מהמבנה הנמוך יש את הרפת שה]פכה למכבסה וכעת היא מועדון לילה בשם המחלבה .
מעט נמוך יותר בתמונה יש בנין נוסף ואחרין שטח ]פתוח . שם היה מרכז הפעילות של תזמורת הנוער-חיפה וכיום הוא בשימוש מחלקת הניקיון העירונית .
בית חולים איטלקי מקומו מחוץ לתמונה בצד שמאל .
הבנין הגדול במרכז למטה איננו ושם הפתח הנמוך של גן הבהאים .בתחתית התמונה מצד שמאל המלבן הלבן המוארך הוא רחוב אל-מונטנאבי בו גרתי בשנות נישואי הראשונות .
הבנין הגדול בימין התמונה למטה הוא פינת רחוב הגפן עם שדרות בן-גוריון . יש בו מסעדה סינית שהורי אשתו (לשעבר ?) של יהורם גאון הקימו .

אריה עירן .
_new_ הוספת תגובה



זכרונות מעומעמים מאוטובוסי ''שחר''
אריק פורסטר (שבת, 18/07/2009 שעה 4:08)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

בשנות ה-‏40: דלת היציאה האחורית היתה במקום בו נמצא באוטובוסים אחרים המושב האחורי, וכרטיסי החברה היו תלת-צבעוניים: כחול, ירוק ואדום.
_new_ הוספת תגובה




חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי