פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
רפורמה בחינוך עכשיו
דוד סונינו (יום שישי, 06/06/2008 שעה 9:29)


רפורמה בחינוך עכשיו

דוד סונינו



לאור התפתחות המתוחכמת של הכלכלה הפך תפקידו המשמעותי של בית הספר ל''מכין'' את העובדים לקראת החיים הכלכליים במדינה. אולם, החינוך הציבורי בארה''ב הופך עד מהרה ל''סכנה ציבורית'', השם הידוע לשמצה של מערכת החינוך הציבורית בארה''ב בא במקום להיות מכשיר לפיתוח כפי שהיה מיועד מלכתחילה.

גם מדינת ישראל ''המחקה'' באופן כמעט מוחלט את ארה''ב, החינוך הציבורי בישראל, הופך ל''סכנה ציבורית'' כמעט כמו בארה''ב. על כך יעידו הכתבות באמצעי התקשורת המספרות השכם וערב על דקירות, קטטות, סחיטות, מכירת סמים ומה לא, שמהווה חלק ''בלתי נפרד'' כמעט מהווי החיים של בתי הספר בישראל.

נראה, כי הסיבה אותה ''מציעים'' לנו, למצב זה, נעוצה לטענת ''המומחים'' דווקא ב''העדר'' תקציבים, שכר נמוך וכל המשתמע מכך. כתוצאה מכך, אנו עדים תמיד כ''ריטואל קבוע'', שבתחילת כל שנת לימודים, מתכננים ארגוני המורים לשבות. זה נשמע כמעט זהה כמו להגיד שבספטמבר מתחילה שנת הלימודים.

למעשה, בעין ''בלתי מזוינת'' נראה כי השילוב שבין רפורמה כלכלית לרפורמה בחינוך הופך להיות מעין עובדה מוגמרת. כל פעם שהייתה נחוצה רפורמה כלכלית בעקבות קשיים כלכליים והשתנות מדיניות הכלכלית הציבורית, גררה אחריה הרפורמה הכלכלית רפורמה במערכת החינוך.

מערכת החינוך, הינה מערכת ''זוללת משאבים'', עתירה עבודה ובעלת ''תרומה בלתי נמדדת'' ובלתי ניתנת למדידה כלל. זהו למעשה פתח הויכוח הקיים בין המורים לבין הכלכלנים. הכלכלנים המבקשים ''דרך קבע'' לכמת ולהעריך את התרומה הפונקציונאלית של כל השקעה במונחים של תשואה, אינם יכולים לקבל את הגישה הלא רצינית של המורים הטוענים, כי אי לאפשר לכמת את מערכת החינוך ואת התרומה שלה. כאמור, נקודה זו מהווה ''שטח תקיפה'' ידוע עבור כלכלנים ומתכננים כלכליים אחרים, אשר טוענים במידה מסוימת של צדק כי שינוי מבני במערכת החינוך עשוי תמיד להניב חיסכון משמעותי בהרכב הוצאות המדינה.

התוצאה הבלתי נמנעת מגישתם הבלתי מתפשרת הן של המורים והן של הכלכלנים, גורמת להשתלטות הכלכלנים, אשר בעצם קובעים את מדיניות משרד החינוך, לפחות שולטים על הוצאותיו. כך, נמצא את הדילול במשאבים הגורם לעומס במספר תלמידים בכיתה הגורר את כל ''תחלואיה'' של המערכת לפחות לטענת המורים.

''ההשקעה בחינוך'', מהווה סלוגן ידוע בפיהם של המורים, כאשר כל כוונתם היא תשקיעו בנו, קרי, תעלו את שכרינו ואת תנאי עבודתנו. במיוחד כאשר אין להם כל צורך לעמוד בשום מבחן תוצאה. לא, זוהי איננה ביקורת על המורים ואיני מבקש להתנצח עימהם. פשוט העובדה כמעט ידועה כי הרפורמה בחינוך מופיעה גרוע בעולם, ואף בישראל היא מציגה הופעה עלובה במיוחד.

מכאן, להערכתי זה כמעט בלתי אפשרי לבצע רפורמה בחינוך מבלי להודות ראשית שישנה בעיה ושנית שזוהי בעיה ציבורית בעיקרה. זיהוי הבעיה כבעיה של הציבור עשויה להבטיח ''גישה ממלכתית'' לבעיה. זוהי איננה בעיה של המורים בלבד, אלא בעיקר בעיה של ההורים. לפיכך, נחוץ בראש וראשונה לשלב או לפתוח פתח לשילוב בין רפורמה חינוכית לרפורמה כלכלית שעליה שוקדים בדרך כלל מיטב הכוחות במשק.

למשל, השימוש שעושים בעלי עסקים מסוימים בממשל כדי לשפר את תנאיהם, אינו מוכר למערכת החינוך. אותם בעלי עסקים, משקיעים כספים רבים כדי לשדל את הממשלה לחוקק חוקים, להתיר הגבלים ולשמר את היתרון שלהם. לעומתם, אין למערכת החינוך ''שתדלנות חינוכית'' ולכן, איננה מניבה כל תוצאה.

אולם, ''אליה וקובץ בה'' כדי לערב את הכוחות במשק לטובת מערכת חינוך, נחוץ קצת יותר מאשר לקבוע בלא הגבלה כי ''אין אפשרות למדוד את הצלחת המערכת''. לטענתי, לא רק אפשר למדוד, ניתן לקבוע מטרות ויעדים, ואפילו להצליח בהם.

קל מאוד לנפנף את העשייה ביחס שאין אפשרות למדוד. זה מסיע למורה שלא לתת דין וחשבון על הצלחותיו ו/או על כישלונותיו. זה מהווה אמתלה קבועה למורה להתייחס למקצועו, כאל פרנסה בלבד. איני מאשים את כלל המורים כגוף אחד, וישנם כמובן גם כאלו וגם כאלו בכל קבוצה.

נקודת המפתח ברפורמה כלכלית היא המהירות. ככל שהמהירות במימוש הרפורמה תגדל כך הצלחת התוכנית תהיה תלויה. בתוכנית איטית יותר, יש אילוצים אשר יגרמו בסופו של דבר לכל תוכנית כלכלית להיכשל. זאת הואיל והסבלנות, האילוצים והלחצים המופעלים כנגד כוחות השינוי יגרמו לכל שינוי להיות מזערי וכך פחות ערך ובלתי משמעותי בעליל.

הבעיה ברפורמה חינוכית היא שמניחים כי הפתרון מצוי בהישג יד והוא מתבטא בעיקר ב''עוד מימון עוד מורים עוד שעות'' שלטענת ''המומחים'', יביאו לידי שינוי משמעותי. אולם, רפורמה כלכלית יכולה להיכשל הואיל ואיננה משתלמת בסופו של דבר. העלות מול התועלת מביאה לידי חוסר השפעה כתוצאה ממהירות התהליכים הנגדיים שכנגדם באה הרפורמה. הואיל והרפורמה החינוכית זהה, אזי יש להציע רפורמה דרמטית, מהירה וחדה, בעלת הגדרות ומאפיינים מובנים אשר מצביעים על עלות מול תועלת תוך בחינת צמתים בעייתיים ודרכים לטיפול בהם.

כדי לבצע רפורמה דרמטית שכזו, נחוצים שלושה משתנים עיקריים:
א. צמצום הוצאות שלא על חשבון התלמיד, ו/או בית הספר,

ב. הפעלת שיטת ניקוד למורה,

ג. העברת אחריות לוועד הורים היררכי.
שלב ראשון ברפורמה, היא צמצום הוצאות שלא על חשבון התלמיד, ו/או בית הספר. זאת ניתן לעשות אך ורק בעזרת שיטה אחת. פירוק מנהלת משרד החינוך. כיום, מנהלת משרד החינוך היא ''זוללת'' המשאבים הגדולה ביותר. אלפי פקידות, עוזרות, מנהלים בדרגות שונות, נהגים, משרדים ותקורות (שכירות, ארנונה, טלפונים ועוד), משרתים במערכת החינוך מבלי לתרום תרומה ישירה ו/או כל תרומה כלל. במקום מנהלת מסורבלת שכזו, מוצע להפוך את משרד החינוך למשרד לסרטיפיקציה – תיעוד. המשרד, יקבע בעזרת מומחים שלושה משתנים: תוכנית הלימודים המקובלת לקבל תעודה נתונה; יבנה, יערוך, ינהל ויבדוק את המבחנים הרלוונטיים לכל תעודה ותעודה וכן, ינפיק בסופו של דבר את התעודה האמורה.

לצורך זה, המשרד יהיה זקוק אולי לעשירית מכוח האדם והמשאבים בהם הוא משתמש כיום. בחישוב גס, זה יחסוך למדינה כמחצית מתקציב החינוך. כך, המדינה תעביר את החיסכון הזה, אל בתי הספר ואל התלמידים והמורים גופם.

שלב שני במקביל, כאשר למערכת יש את 75% מתקציבה מיועד אך ורק למסגרת החינוכית (ולא למסגרת הניהולית המסורבלת), ניתן היה לדרוש מכל מורה יעדי ביצוע נתונים. מורה שאינו עומד ביעדיו לא רק שיפוטר גם יעמוד מול תביעה. למשל, לא יעלה על הדעת כי תלמיד יסיים כיתה ו' מבלי שידע לקרוא ו/או לכתוב ו/או לעמוד בממוצע הישגים נתון. כיום, קל מאוד למורים לגלגל את מרבית האשם בבית ובהורים (כאילו שזוהי מנטרה מקודשת). יש לדאוג שמורה שעומד ביעדים ומעלה את הישגי תלמידיו יתוגמל בהתאם ולהיפך.

ניהול בית הספר והמערכת התפעולית תעשה על ידי ועד הורים של בית הספר המקומי, וניהול של כלל בתי הספר בישוב, ע''י לוועד הורים עירוני. כל הורי התלמידים יאוגדו בעמותה נתונה שתבחר אחד לתקופה את הועד המנהל. תפקיד הוועד המנהל להוות כתובת כוללת לכלל הביצוע האופרטיבי של בית הספר. כך, נפריד למעשה את בית הספר מהרשות המקומית הפוליטית בעיקרה אשר מנהלת בדרך כלל את מערכת החינוך באופן שאינו עולה בקנה אחד עם צרכיהם של התלמידים.

אומנם, תהיה כאן מעורבות פוליטית מסוימת. אולם, כאשר מעורבים הורים שונים במערכת, יש לשער כי לוועד המנהל יבחרו אותם אנשים כישרוניים יותר מאשר אלו המנהלים את המערכת מטעם. לא, זוהי איננה ביקורת גורפת על כלל מנהל החינוך בישובים. אשר חלקם אני מאמין עושים מלאכתם נאמנה. אולם, כטענת ג'ון סטוארט מיל, חוזק השרשרת נמדד אך ורק ב''חוליה החלשה'' שלה. לפיכך, מספיק שרק חוליה אחת חלשה והרי כל השרשרת כולה אינה טובה.

כמובן, נחוצה תוכנית פעולה מדויקת שהיריעה שלהלן לא מספיקה. תוכנית שכזו תעלה בהכרח את רמת החינוך בישראל. תהפוך אותו למצוין לכלל (ולא רק ליחידי סגולה) תעלה את רמת ההוראה (בהוצאות הקיימות) תעלה את רמת ההשקעה בתלמיד ובמורה ותגרום לנהירה של מורים מוצלחים יותר למערכת מטיבה שכזו.

לדעתי עם תוכנית כזו ''בא לציון גואל''.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


אני בעד רפורמה בחינוך
חכם ציון (יום שישי, 06/06/2008 שעה 10:04) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ויש לנו כבר כמה הצעות לרפורומות שלא מיושמות. בעקרון אני בעד כל רפורמה שהיא, העיקר לא להתבטל ולצאת לדרך מיד.

העקרונות שלך טובים וסבירים, אבל רק את עניין שילוב ההורים הייתי מוריד מעל הפרק.
גם מסיבה עניינית
וגם מסיבה מעשית.

הורים לא צריכים להתערב בניהול מקצועי של מפעלי החינוך. ואני אומר בכוונה מפעלי חינוך, למרות שזה מפעד די ייחודי אבל גם די מקצועי. והכנסת שיקולי הורים למסלולי הלימוד או לתכני הלימוד יכולים רק לפרק את מערכת החינוך, לתקוע אותה ולהכניסה לסטגנציה.
מבחינה מעשית ומניסיון ממושך מול בתי ספר שונים אני מכיר את המציאות בה רוב רובם של ההרוים לא מתעניינים בכלל בבית הספר ובודאי לא בתכני הלימוד ובשיטות ההוראה. לכל היותר מעניין אותם כשיש ''סכסוך'' בין ילדם/תם לבין ביתה''ס. לאספות הורים תמיד מגיעים מיעוט הורים, וגם מבינהם רק המעטים שם מפגינים עניין והבנה של ממש. ואני מדבר על בתי ספר באזור שנחשב יחסית למפותח עם הכנסה טובה למשפחה, ולא בתי ספר בפריפריה.
בכל מקרה תמיד הורים בודדים שבאמת זה חשו להם תמיד ימצאו דרך לקיים דו-שיח עם מורים ומנהלים גם בענייני חינוך והשכלה שלמם. אפשר להשאיר את המצב כמות שהוא.
_new_ הוספת תגובה



אני בעד רפורמה בחינוך
בני (יום ראשון, 08/06/2008 שעה 19:55)
בתשובה לחכם ציון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

עקרונית הינך צודק אבל..
הורים ''בלי שיניים'' ובלי ''שוט'' תקציבי אינם יכולים להיות איכפתיים..
כל בית ספר בעולם וגם בישראל שמנוהל ע''י עמותה עצמאית, עם כל הפוליטיקה הפנימית וכל המשתמע מזה, עדיפים על פני ניהול אדמיניסטרטיבי כמו שדורש הכותב, של מנהל חינוך פוליטי עירוני ולכן גם עקרון זה ראוי
_new_ הוספת תגובה



לא הבנתי למה אתה מתכוון
עמיש (יום שישי, 06/06/2008 שעה 12:51) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

כשאתה כותב
''מכין'', ''סכנה ציבורית'', ''המחקה'', ''בלתי נפרד'' , ''מציעים'', ''המומחים'', ''העדר'' , ''ריטואל קבוע'', ''בלתי מזוינת'' , ''זוללת משאבים'', ''תרומה בלתי נמדדת'' , ''דרך קבע'' , ''שטח תקיפה'', ''תחלואיה'', ''ההשקעה בחינוך'' , ''גישה ממלכתית'' , ''אליה וקובץ בה'' , ''אין אפשרות למדוד את הצלחת המערכת'', ב''עוד מימון עוד מורים עוד שעות'' , ''המומחים'', ''בא לציון גואל''

מקווה שלא שכחתי אף אחד
_new_ הוספת תגובה



לא הבנתי למה אתה מתכוון
בני (יום ראשון, 08/06/2008 שעה 19:47)
בתשובה לעמיש
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אינך מבין כי בוודאי אתה מורה
המורים לצערי עדין לא מבינים מדוע הם נמצאים בתחתית הסולם
כי אי אפשר להמשיך כך
_new_ הוספת תגובה



מה בדיוק אתה לא מבין אחי?
סתם אחד (יום ראשון, 08/06/2008 שעה 20:17)
בתשובה לעמיש
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

תשאר ואשיבך דבר.
_new_ הוספת תגובה



ועד ההורים- מושיע?
ע.צופיה (יום שישי, 06/06/2008 שעה 14:59) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אם בועד ההורים-כיתתי,שכבתי, בית -ספרי,אזורי,עירוני,ארצי-אתה מטיל את יהבך ,כנראה שלא היית בועד הורים או שאתה תמים מדי.
_new_ הוספת תגובה



ועד ההורים- מושיע?
בני (יום ראשון, 08/06/2008 שעה 19:50)
בתשובה לע.צופיה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הסטטיסטיקה מוכיחה כי כל בית ספר המנוהל ע''י עמותה של ועד הורים (בדרך זו או אחרת) הרבה יותר מוצלח מבית ספר המנוהל ע''י הפוליטיקאים של הישוב.
כך, איני מאמין כי הכותב תמים הוא לפחות מנסה להציע פתרון שאינו זהה למקובל עליכם הרואים בפוליטיקאים מנהלים טובים
_new_ הוספת תגובה



ועד ההורים- מושיע?
מישמיץ (יום ראשון, 08/06/2008 שעה 20:16)
בתשובה לבני
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אתה צודק . ההורים צריכים להלאים את בתי הספר.
איך לא חשבנו על זה לפני כן?
_new_ הוספת תגובה



ועד ההורים- מושיע?
ע.צופיה (יום שני, 09/06/2008 שעה 0:15)
בתשובה לבני
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מה לעשות? אנחנו עולים חדשים,בקושי מדברים עברית,לא מבינים כל כך מה האדון לכתוב.
סליחה.
_new_ הוספת תגובה



רפומות
לוי (שבת, 07/06/2008 שעה 22:37) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לפני כל רפורמה יש להגדיר מה המטרות והיעדים של החינוך . מה רוצים שיקרה .
נראה לי שאין הסכמה על כך .
צעד שני הוא ניסוח אמות מידה (קריטריונים) ברי מדידה להערכת מידת ההצלחה (או הכישלון) של המהלך .
בכל הברברת שנתקלתי בה לא יכולתי להבחין בהתייחסות משמעותית לשתי נקודות אלו .
הצעד הבא
הוא איתור כלים וזיהוי משאבים לביצוע .
הצעד הבא
הוא הביצוע שמן הסתם יהיה עבודה קשה ומייגעת .
להערכתי פרזונות אשר התמחו בהוצאת כספים בטענות שווא מן המדינה אינם בדיוק האנשים המוצלחים ביותר להתנעת וביצוע המהלך .
נראה שהפרטה והתייחסות עיסקית לנושא תקבור את החינוך עוד כמה אמות בתוך האדמה .
_new_ הוספת תגובה



פגם מהותי במבנה מערכת החינוך .
אריה עירן (יום ראשון, 08/06/2008 שעה 6:17) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מערכת החינוך שלנו היא מערכת לימוד ויש בה מעט מאד חינוך .
גם אם הוענק שם ''חינוך'' למערכת התוכן אחר .
היא מערכת שמימונה ממשלתי והצרכנים הם האזרחים .
זה מצב שבו גורם אחד הוא הצרכן וגורם אחר הוא המשלם .
ניתוק הקשר בין הצרכן והמשלם מונע את השפעת הצרכן על המוצר
ויוצר אצל המשלם רצון להקטין את ההוצאה .
בדיון על הנושא אמר נציג משרד האוצר במפורש שלדעתו (דעתם) די בפחות השכלה !
הניגוד הזה מובנה במערכת .
אפילו במערכת אידאלית יש טובים יותר ופחות , בדיוק כמו בשוק העגבניות .
עגבניות נאות וטעימות מחירן גבוה מעגבניות מעוכות ותפלות .
גם בתשלום ישיר יקבלו השכלה טובה אלה שמשלמים יותר .
למי שדואג למדינה ולקהל כמכלול יש צורך להשכיל ליכולת מירבית של כל הבודדים הלומדים .
אך זו מלאכה של שליטים ואלה זמנם קצר וההשכלה היא ממושכת .
גם שליטים רוצים סיפוקים . לראות פרי אחרי 12 או 16 שנים זו מוטיבציה קטנה מאד .
_new_ הוספת תגובה



על זה נאמר כל הכבוד לכותב
בני (יום ראשון, 08/06/2008 שעה 19:52) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

במילה אחת אומר לנו העותב המכובד
אין משוגעים יכולים לנהל בית משוגים
ולכן, יש להתאים את הניהול למערכת ולא התוצאה העגומה היא כפי שמוצעת לפנינו היום
מערכת של שמרטפיה בעלויות עתק..
_new_ הוספת תגובה



על זה נאמר כל הכבוד לכותב
בני (יום ראשון, 08/06/2008 שעה 19:53)
בתשובה לבני
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הכוונה משוגעים נפלה האות ע..
_new_ הוספת תגובה



על זה נאמר כל הכבוד לכותב
ע.צופיה (יום שני, 09/06/2008 שעה 0:17)
בתשובה לבני
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לא חשוב, אנחנו מבינים משוגים גם בלי ע'.
אצלנו ברוסיה למשוגים לא היה עין.
_new_ הוספת תגובה



על זה נאמר כל הכבוד לכותב
אריה עירן (יום שני, 09/06/2008 שעה 5:21)
בתשובה לע.צופיה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אבל צופיה זה לא משוגים כי יש לו עין .
_new_ הוספת תגובה



על זה נאמר כל הכבוד לכותב
ע.צופיה (יום שני, 09/06/2008 שעה 7:26)
בתשובה לאריה עירן
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אמר אדון בני- משוגים,אז זה משוגים.
עין,פא,צדיק- זה בחינוך בבית ספר לא אצל משוגים.
_new_ הוספת תגובה



עין פה צדי.
יועזר (יום שני, 09/06/2008 שעה 18:33)
בתשובה לע.צופיה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

למה קוף?
עפץ הוא שיכול אותיות של פצע ואותו אנו מוצאים בענפי עצים. אחרי שהמזיק פוגע בעץ הוא נכלא במין כיס שנבנה סביבו, הכיס מכיל מיני מזונות לחרקים המתפתחים באותו עפץ. (ולא אמרתי דבר על אבנרי).
_new_ הוספת תגובה



עין פה צדי.
ע.צופיה (יום שני, 09/06/2008 שעה 20:18)
בתשובה ליועזר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לפחות למדנו משהו.
_new_ הוספת תגובה



סונינו את הצודק אבל יש לי קושיות קשות!
ראובן גרפיט (יום שני, 09/06/2008 שעה 18:43) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ראשית, בעיקרון אני מסכים למסקנות שלך אבל יש בעיה קשה בנושא היישום מעבר למה שאתה כתבת ואודה לך על מתן תשובות לקושיות וההתלבטויות שלי בנידון.
1.מטרתה של מערכת חינוך לאומית לחנך את כולם ולכן יש חוק חינוך חובה. דא עקא - לא מעט מהילדים לא רוצים ללמוד.יש ילדים עברינים, אלימים היוצרים אוירה נוראית בבית הספר, כיצד מתמודדים עימהם? מי יתמודד עימהם?
2. ילדים שבבית אין להם תמיכה. אין להם תנאים מי יתמודד עם זה?
3. יותר אחריות להורים: ומה עם הורים שרוצים שילדיהם ילמדו נושאים שונים לחלוטין ממה שהמדינה מעונינת ורואה כחשוב? למשל - לימודים ב'' חדר'' היהודי או האיסלמי במטרה מוצהרת של ההורים ליצור ניכור ממערכת החינוך הפורמלי. ממש כפי שיש הורים המסרבים לחסן את ילדיהם.
4.נושא האינטגרציה: מדוע ולמה לא מבטלים נוהג נפשע זה אשר הביא לירידה דרסטית ברמת הלמידה ובהישגים הכללים. הוכחה - הישגיה הגבוהים של בתי הספר הפרטים של הרוסים וההפרדה שעושה הסקטור החרדי המונע אינטגרציה בטיעון של שמירה על רמת לימודים וכן גם הצלחתם של התיכונים הפרטים המכינים לבגרות את אלה שכשלו בבתי הספר הציבוריים.
5. חנוך את הנער על פי דרכו: כיום נפתחו מגוון רחב של נושאי לימוד אישיים.המכללות הרבות המתמחות במגוון נושאים כיצד מישמים גישה זו גם בבתי הספר היסודיים והתיכונים? זה עולה כסף, זה מחייב סגל מורים רחב.

משיחות עם חברים מורים /מורות מנהלים רמתם של מורים רבים הינה בעיה וכן גם גילם והשחיקה הנוראית. השיטה של קביעות ושכר נמוך עד בינוני והחובה להיות במערכת החינוך עשרות שנים לצורכי קבלת הפנסיה מהוים מכשול להשגת חדשנות .
בעיה נוספת הינה - קצב השינויים המהיר הבא לידי ביטוי בין היתר במהפכת האינטרנט שהינו עולם ומלואו .
_new_ הוספת תגובה



סונינו את הצודק אבל יש לי קושיות קשות!
דוד (יום שלישי, 10/06/2008 שעה 10:35)
בתשובה לראובן גרפיט
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

בעיקרון, הטענה המרכזית של המורים היא תנו כסף יהיה חינוך..
התוצאה נותנים הרבה (ובאמת מיליארדים) כסף ואין כלום..
המורים טוענים כי אי אפשר למדוד הצלחה בחינוך ולכן תנו כסף בלי בקרה
הטענה המרכזית שלי היא
1. כסף ניתן לחסוך ע''י צמצום המנהלת וכך יהיה המון כסף מיותר כדי להשקיע במערכת (כיום כדי ש-‏100 אלף ש''ח יגיעו לבי''ס מסוים המשרד חייב להוציא מיליון ש''ח מתקציבו (90% תקורות)
2. כן ניתן למדוד את מערכת החינוך ואת ההשגים של תלמידים ולכן
כל רפורמה חייבת לקחת בחשבון לפנות עוד שני משתנים
א. צמצום מנהלות - זאת נעשה ע''י הפיכת המשרד למשרד לתיעוד ככתוב לעיל.
ב. תגמול לפי השגים של כלל המורים
כדי לנהל את המערכת לא צריך מערכת על (אח גדול-רוסיה- קומוניזם וכל השאר) מערכת המקומית יכולה לנהל זאת במחיר נמוך..
עד כאן טענותיי
בהקשר להארותיך והערותיך המוצדקות והטובות להלן מספר תפישות שאני מאמין בהם..
ראשית חלק ניכר מ''המופרעות'' של תלמידים נובעת בגין המערכת הגדולה בה הם חיים.
אני מאמין כי רק 5% מבני האדם הינם ''עבריינים'' שכלום לא יכול להם..
אולם
אם נפסיק את ה''פיקוח החברתי'' ה-‏5% יהפכו ליותר מ-‏20% כי אין להם מחיר לשלם..
להערכתי בגין זאת, המערכת האמריקאית (הליברלית)גורמת לקטסטרופה בחינוך בגין העדר פיקוח ומשמעת בסיסיים...
אומנם, (ואני נופל כאן כפרי בשל לידים של צופיה ודומיה), לעיתים סתירת לחי אחת עשויה לחסוך מיליונים של ש''ח שיוצאו על שופטים, שוטרים, סוהרים, עורכי דין מטעם הציבור, בנינים של בתי משפט, פקידות ופקידים בבתי משפט, בהוצאה אל הפועל, עלויות שכר ותנאים סוציאליםם וכיוצא בזה..
כי אילו הייתי אז בזמנו, נותן לילד גבול שאינו כולל רק הסבר שאסור אלא לפחות הרתעה מסוימת, הילד ההוא לא היה ''יעד משטרתי'' ו''עבריין כרוני''
יתרה מזה,
כילד שלעולם לא למד במערכת החינוך הישראלית או האמריקאית ואו הצרפתית וגם לא הסוביטית, אני חושב כי מערכת הלימודית מחוייבת להיות מופרדת בהתאם להשגי התלמידים.. במיוחד לאור העובדה כי כל הישג הינו יחסי..
הינו, ראש לשועלים מול זנב לאריות... לכן לשאלתך, אין לי כל שמץ של מושג מה צריך להיות ואני מניח כי הינך מגיע מאתר שיש לך הבנה טובה יותר ממני בנדון.
גם ביחס לחנוך לנער על פי דרכו, זוהי להערכתי מליצה שנאה דורש בה ואין מקיים (במיוחד בסקטורים שבהם היא מהווה נורמה מקובלת).. חייבים לאפשר לכל אחד את הבחירה החופשית בתוך מערכת חוקים ותעודות נתונות..
יישר כוח
_new_ הוספת תגובה




חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי