http://www.faz.co.il/thread?rep=84610 | |
החוק אינו ערך | |
א. פרקש (יום ראשון, 08/10/2006 שעה 18:42) | |
החוק הוא מערכת כללים מקובלים ומדודים להתנהגות מרכיבי החברה - פרטים ומוסדות ציבוריים. מערכת החוקים היא כלי לניהול החיים השוטפים ע''פ כללים מוסכמים וידועים. החוק אינו ערך עליון כי הוא לא נולד עם הולדת האנושות. למשל הזכות לחיים אינה תלויה בחוק כדי להתקיים כי היא זכות מוּלדת וקיימת בעצם קיומו של האדם. החוק הוא רק פרשנות מקובלת וממוצעת של הכללים והערכים שחברה מסויימת החליטה לקיים. לכן יש לנו מערכות שונות למדינות שונות. רק עם קיום מנגנונים מוסכים של חוקים בינ''ל, הסכמי אכיפת חוק בין מדינות, חלקים רלוונטיים מהחוקים מתפשטים ונעשים מקובלים על יותר ממדינה אחת. למשל באיחוד האירופאי החקיקה שמקיפה קובץ מדינות בעלות תרבות פוליטית משותפת היא משותפת ברובה לכל חברי האיחוד. בארה''ב חוץ מהחוקים הפדרליים יש גם חוקים מדינתיים. והחוקים המדינתיים יכולים להיות שונים מעניין לעניין בין מדינה למדינה. כלומר, זה לא ערך עליון, כי ערך עליון הוא ערך השווה לכל בני האדם באותם תנאים ובאותה מידה. בארה''ב במידה ומתקיים עימות בין חוק מדינתי לחוק פדרלי החוק הפדרלי קובע וגם זה טעון אישור בית משפט. כמובן שהחוקים האירופאיים והאמריקאים שונים בהרבה עניינים מהחוקים ברוסיה, סין, יפן, אוסטרליה, העולם השלישי ואפילו ישראל. כל מערכת חוקים מדינתית נותנת את המקום לחוקי מדינה אחרת בהתאם להסכמים בין המשדינות. כלומר, מאחר שלא מדובר בערך אלא בכלי למציאת הצדק, החוקים תמיד מתעדכנים, מתואמים להשתנות המציאות והיחסים בין המדינות השונות. ערך עליון הוא ערך שניתן ע''י המצב הטיבעי ואינו דורש הגדרה או אישור של מישהו אחר והוא אינו תלוי בדבר. למשל ערך החיים, ערך כבוד האדם וחירותו. ע''פ המצב הטיבעי זה מצבו של האדם הנוהג כאדם. במידה ואדם מפר את אחד מהערכים האלה (ונוספים) הוא בד''כ גם מפר הוראות חוק שהם כלים לביקרות על הפרת זכות הערך. למשל אדם רצח אדם, הרוצח הפר את ערך החיים של הנרצח ואז החברה מטפלת ברוצח לפי חוקים הרלוונטיים למקה (כל חברה לפי חוקיה השונים). ישנן חברות שנוטלות לעצמן זכות לקחת את ערך החיים ממאן דהוא על שאותו מאן דהוא רצח מישהו (ארה''ב) או מאן דהוא שהולך ומבצע רצח של מישהו (חיסול ממוקד של מחבלים, הגנה עצמית). | |
מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים. |