http://www.faz.co.il/thread?rep=23697 | |
אבל מצוות האל היהודי הן מצוות מוסריות! | |
תלמיד ב"אקדמיה" (יום שני, 20/01/2003 שעה 8:24) בתשובה למשה דר | |
הטיעון שלך, משה דר ידידי, הוא למעשה על מקור הסכמות למצוות. אצל אנשי ''שלום עכשיו'' המקור הוא אנושי ביהדות הוא אלוהי. מצוות בני נוח ועשרת הדברות הם המודל האולטימטיבי למוסר המערבי לפחות שממנו יונקים גם אנשי ''שלום עכשיו''? | |
http://www.faz.co.il/thread?rep=23700 | |
לא ידידי התלמיד | |
משה דר (יום שני, 20/01/2003 שעה 8:44) בתשובה לתלמיד ב"אקדמיה" | |
מצוותיו של הקב''ה הן גזירות, שאין לערער עליהן ואין להרהר אחריהן. אם הבינות את טעמן - מוטב, ואם לא - עליך לקיים אותן בכל זאת. המוסריות של 7 מצוות בני נוח ושל עשרת הדיברות - במקרה שהיא קיימת - היא רק תוצר לואי של הגזירות האלה. הניסיון, ההיסטוריה והעובדה שהנצרות והאיסלאם מתבססים על עקרונות היהדות (בהרבה המקרים בפרשנות מוטעית ופרימיטיבית) רק מראה שאפשר לחיות עם העקרונות האלה, והם עדיין רלרבנטיים היום. | |
http://www.faz.co.il/thread?rep=23706 | |
אכן המצוות הן גזרות משה שהעם קיבל אותן בהתמרמרות | |
תלמיד ב"אקדמיה" (יום שני, 20/01/2003 שעה 9:23) בתשובה למשה דר | |
אבל יסוד היהדות אינן מצוות משה אלא אמונת אברהם שהרמב''ם כינה אותו ''אבי אבות הפילוסופים'' וראה בו את מורהו של אריסטו. מכאן שאמונתו של אברהם היא אינטלקטואלית. אינטלקט זה הוא המקור למוסר כפי שהדבר בא לידי ביטוי בהתנהגותו של אברהם, שלפי חז''ל ''לא היה צדיק גדול ממנו'' והוא לא נזקק למצוות משה. | |
http://www.faz.co.il/thread?rep=23711 | |
10 | |
רועי בלום (יום שני, 20/01/2003 שעה 9:34) בתשובה לתלמיד ב"אקדמיה" | |
האם אתה מוכן לפרט ב10 הדיברות את המוסר? בו נתחיל ב5 הראשונות בעיקר. | |
http://www.faz.co.il/thread?rep=23719 | |
יום השביעי לא תעשה כל מלאכה, אתה...עבדך ואמתך! | |
תלמיד ב"אקדמיה" (יום שני, 20/01/2003 שעה 10:01) בתשובה לרועי בלום | |
הבנת ברוך?! | |
http://www.faz.co.il/thread?rep=23797 | |
טוב ושוב רק שהפעם תקרא מה כתבתי | |
רועי בלום (יום שני, 20/01/2003 שעה 22:47) בתשובה לתלמיד ב"אקדמיה" | |
ביקשתי בעיקר על החמש הראשונות. שאר המיצוות שהובאו בספר התורה היו נהוגות במקומות רבים באותה תקופה. מנהגים בסגנון על תרצח ועל תגנוב היו מבוססים בכל חברה שהתפתחה לחברה שהינה יותר מאדם אחד. חוקי חמידה וכדומה פעלו בצורה דומה גם כן בסוגי החברות הללו. צר לי אבל גם יחסית לתקופה זו לא הומצע בתורה שום חוק מוסרי מיוחד שלא היה קיים בחברות אחרות. מה שכן הגיע תקופה מאוד קצרה מאוחר יותר הינו השמדת העם על ידי מצווה אלוהית. (דבר שגם כן לא היה חדש בעולם אולם פה בראשונה נרשם והתגאו בכך ועד היום מתגאים ומחוייבים לכך) | |
http://www.faz.co.il/thread?rep=23807 | |
המצווה שהזכרתי שייכת לחמש הראשונות | |
תלמיד ב"אקדמיה" (יום שלישי, 21/01/2003 שעה 0:15) בתשובה לרועי בלום | |
אשר לטיעוניך הנוספים. אפילו נניח שאין בתורה שום חידוש מוסרי, הרי את עקרונות המוסר ה''לא אורגינאליים'' של התורה קיבל העולם, המערבי לפחות, מהתורה ולא מגילגמש או מפרעה. | |
מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים. |