פורום ארץ הצבי


http://www.faz.co.il/thread?rep=23685
מה את מערבת פה את היהדות
משה דר (יום שני, 20/01/2003 שעה 7:04)

מה ל''שלום עכשיו'' וליהדות?

לו היה לך ולדומייך שמץ של מושג מהי היהדות לא היית מביאה אותה כסניגור לטענת המוסריות שלך.

היהדות איננה דת מוסרית.

היהדות היא דת שבמרכזה עומד האל, והיהודי המאמין מחוייב לאהוב אותו ולירא אותו: לאהוב באמצעות קיום מצוות עשה ולירא באמצעות הימנעות מלא תעשה. זהו.

אין פה קשר לוגי או סיבתי או כל קשר אחר למוסריות.

ולגבי שאר דברייך: מתי תביני / תבינו שאותו האחר, המעוט הערבי, ה''פלסטינים בשטחים'' יורק עליכם ועל המוסריות שלכם?, הם ינצלו את הנאיביות האינפנטילית שלכם ויתקעו לכם סכין בגב. כולל אותם ''חברים'' שהיו לך ולהורייך.

החינוך שמקבל כל ילד פלסטיני במסגד, בבית הספר, בביתו הוא הוא יסוד המוסריות של שותפייך לשלום. זה הבסיס למדיניותם וזו אמת המידה על פיה יש לדפוט אותם. מי שיושב להם על הצוואר עד חנק ולא מאפשר להם לנשום ניחוח של נאורות, של דמוקרטיה אלה הם אותם המורים ואנשי הדת שמחנכים אותם.

http://www.faz.co.il/thread?rep=23697
אבל מצוות האל היהודי הן מצוות מוסריות!
תלמיד ב"אקדמיה" (יום שני, 20/01/2003 שעה 8:24)
בתשובה למשה דר

הטיעון שלך, משה דר ידידי, הוא למעשה על מקור הסכמות למצוות. אצל אנשי ''שלום עכשיו'' המקור הוא אנושי ביהדות הוא אלוהי. מצוות בני נוח ועשרת הדברות הם המודל האולטימטיבי למוסר המערבי לפחות שממנו יונקים גם אנשי ''שלום עכשיו''?

http://www.faz.co.il/thread?rep=23700
לא ידידי התלמיד
משה דר (יום שני, 20/01/2003 שעה 8:44)
בתשובה לתלמיד ב"אקדמיה"

מצוותיו של הקב''ה הן גזירות, שאין לערער עליהן ואין להרהר אחריהן. אם הבינות את טעמן - מוטב, ואם לא - עליך לקיים אותן בכל זאת.

המוסריות של 7 מצוות בני נוח ושל עשרת הדיברות - במקרה שהיא קיימת - היא רק תוצר לואי של הגזירות האלה.

הניסיון, ההיסטוריה והעובדה שהנצרות והאיסלאם מתבססים על עקרונות היהדות (בהרבה המקרים בפרשנות מוטעית ופרימיטיבית) רק מראה שאפשר לחיות עם העקרונות האלה, והם עדיין רלרבנטיים היום.

http://www.faz.co.il/thread?rep=23706
אכן המצוות הן גזרות משה שהעם קיבל אותן בהתמרמרות
תלמיד ב"אקדמיה" (יום שני, 20/01/2003 שעה 9:23)
בתשובה למשה דר

אבל יסוד היהדות אינן מצוות משה אלא אמונת אברהם שהרמב''ם כינה אותו ''אבי אבות הפילוסופים'' וראה בו את מורהו של אריסטו. מכאן שאמונתו של אברהם היא אינטלקטואלית. אינטלקט זה הוא המקור למוסר כפי שהדבר בא לידי ביטוי בהתנהגותו של אברהם, שלפי חז''ל ''לא היה צדיק גדול ממנו'' והוא לא נזקק למצוות משה.

http://www.faz.co.il/thread?rep=23711
10
רועי בלום (יום שני, 20/01/2003 שעה 9:34)
בתשובה לתלמיד ב"אקדמיה"

האם אתה מוכן לפרט ב10 הדיברות את המוסר? בו נתחיל ב5 הראשונות בעיקר.

http://www.faz.co.il/thread?rep=23719
יום השביעי לא תעשה כל מלאכה, אתה...עבדך ואמתך!
תלמיד ב"אקדמיה" (יום שני, 20/01/2003 שעה 10:01)
בתשובה לרועי בלום

הבנת ברוך?!

http://www.faz.co.il/thread?rep=23797
טוב ושוב רק שהפעם תקרא מה כתבתי
רועי בלום (יום שני, 20/01/2003 שעה 22:47)
בתשובה לתלמיד ב"אקדמיה"

ביקשתי בעיקר על החמש הראשונות.

שאר המיצוות שהובאו בספר התורה היו נהוגות במקומות רבים באותה תקופה.
מנהגים בסגנון על תרצח ועל תגנוב היו מבוססים בכל חברה שהתפתחה לחברה שהינה יותר מאדם אחד.
חוקי חמידה וכדומה פעלו בצורה דומה גם כן בסוגי החברות הללו.
צר לי אבל גם יחסית לתקופה זו לא הומצע בתורה שום חוק מוסרי מיוחד שלא היה קיים בחברות אחרות.
מה שכן הגיע תקופה מאוד קצרה מאוחר יותר הינו השמדת העם על ידי מצווה אלוהית. (דבר שגם כן לא היה חדש בעולם אולם פה בראשונה נרשם והתגאו בכך ועד היום מתגאים ומחוייבים לכך)

http://www.faz.co.il/thread?rep=23807
המצווה שהזכרתי שייכת לחמש הראשונות
תלמיד ב"אקדמיה" (יום שלישי, 21/01/2003 שעה 0:15)
בתשובה לרועי בלום

אשר לטיעוניך הנוספים. אפילו נניח שאין בתורה שום חידוש מוסרי, הרי את עקרונות המוסר ה''לא אורגינאליים'' של התורה קיבל העולם, המערבי לפחות, מהתורה ולא מגילגמש או מפרעה.

מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.