פורום ארץ הצבי

(נכתב בתשובה לראובן גרפיט, 09/11/02 19:51)

http://www.faz.co.il/thread?rep=17173
בודאי שהם הכירו את התרבות הכללית.הם לא חיו על
יעקב יזרעאלי (שבת, 09/11/2002 שעה 22:33)
בתשובה לראובן גרפיט

המאדים.
אינני מסכים עם קביעתך כי יש כאן ''מיחזור'' של חכמה יונית ,ערבית וכו'

בודאי שהשתמשו בידע הנדסי בבנית המקוה ואכן הווי המרחצאות של הרומאים ניכר היטב במשנה[לא רק במסכת מקוואות גם במסכת שבת למשל שם סיפרו:''מעשה באנשי טבריה שהעבירו סילון[=צינור] של חמים בתוך הצונן'']

אבל הדינים של הכשר המקוה נלמדים מהפסוק ''אך מעין ובור מקוה מים יהיה טהור'' שבס' ויקרא.

כך קבעו שהמים של המקוה צריכים להיות מים שניקוו לתוך בור הטבילה ,ולא נשאבו.היינו מי גשם בקילוח ישיר, ולא שנשאבו והוערו לתוך הבור באמצעות כלי.

המרחצאות הרומיים היו שונים בתכלית.ראה למשל החפירות החדשות ברחוב ההרודיאני שעל יד הכותל המערבי.

http://www.faz.co.il/thread?rep=17225
מעין ובור טהור : מעין ברור הוא, מקור מים בטבע, בור
ראובן גרפיט (יום ראשון, 10/11/2002 שעה 21:23)
בתשובה ליעקב יזרעאלי

טהור, או באר או מקור שהמים הובאו אליו. הרומאים הם אלה שהביאו לארץ את האקודוקטים, היכולת ההנדסית של הולכת מים למרחקים שלא באמצעות בעלי חיים.
בירושלים שאליה העבירו אתמי השילוח רואים אנו העברת מים מהמעין אל ''בור''. כל מקורותהמים מתקופת המקרא היו ברכות מים /מקואות, אך הם לא היו המבנים המתוחכמים של המקואות נוסח תקופת בית שני לעת שהיינו תחת הכיבוש הרומאי. המידות והסגנון של המקוואות נקבעו אז. המקווה הראשון, כנראה, נמצא במצדה שמר הורדוס או אולי הקנאים בנו.

http://www.faz.co.il/thread?rep=17237
כן ,אבל המקוה שונה מהמרחץ,כמו שכתבתי.
יעקב יזרעאלי (יום ראשון, 10/11/2002 שעה 22:54)
בתשובה לראובן גרפיט


מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.