פורום ארץ הצבי


http://www.faz.co.il/thread?rep=171059
אני ממש מאושר ששלמה גזית מכיר בזכות היהודים למדינה בתחומי א''י
בצלאל פאר (שבת, 20/07/2013 שעה 22:27)

אבל מה בין טענה זו לבין קביעתו שכיבושי 67' אינם מקנים ''בסיס חוקי-משפטי'' לצעדים חד-צדדיים?

• שלמה גזית טועה גם בקביעה מהי ''המשמעות העיקרית'' של התנועה הציונית. הוא טוען שמשמעות הציונות הוא ש''היהדות אינה רק דת''. אבל מה לעשות, שזו לא משמעותה של הציונות!!!! הציונות באה לחולל שינוי במצבו של העם היהודי מעם ללא בעלות על ארץ שעליה קיימת מדינה לאומית יהודית למצב בו קיימת מדינה יהודית (במובן של מדינת העם היהודי).
סוגיית היותה של היהדות גם לאום וגם דת היא סוגיה שרצה לכל אורך ההיסטוריה היהודית ולכן הציונות לא חידשה בה דבר. הציונות היא תנועת שחרור לאומית של עם שרוצה להקים לאום, במובן של ריבונות לאומית עם שטחים היסטוריים של העם היהודי. היותם של היהודים עם שלו יש דת בלעדית משלו היה ונשאר עובדה ברורה לכל מי שמכיר את ההיסורי ולא משתמש בה למניפולציה פוליטית. זה נכון שבתקופות מסויימות, במקומות מסויימים ובתנועות חברתיות/פוליטיות מסויימות, הודגשה יותר הלאומיות על פני האמונה הדתית ולהיפך. צריך להבין שבכל זאת מצב בו רובו של העם יושב מחוץ למולדתו ההיסטורית מחזק יותר את הקשרים הדתיים שינם קשורים בטריטוריה על פני הביטויים הלאומיים הטריטוריאליים. אבל דבר זה לא הפריע להישרדותו של עם ישראל לאורך 2000 שנות גלותו בעיקר משום שהסמלים הדתיים הם גם סמלים לאומיים. יהודי לכל אורך ההיסטוריה מתפלל ומציין זאת מספר פעמים ביום. בלעדי סמלים אלה לא היו נשארים יהודים בעולם. מי שרוצה לראות יכול להסתכל על תנועת הרפורמציה וההשכלה שבאה כריאקציה לתהליכים דומים בחברות הנוצריות באירופה. יהודים שנגרפו מדעת או שלא מדעת לתוך מערבולת ''ההשכלה'' ולא שמרו על קשר עם משפחתם, נגרעו תוך דור או שניים מהעם היהודי. אלה שבכל זאת בחרו להיות יהודים תוך שמירת קשר עם משפחותיהם והקהילה היהודית הקרובה, למרות כל הקשיים מול החברה הנוצרית, נותרו הם וצאצאיהם בעם ישראל.
הציונות לא יצרה מחדש עם יהודי, אלא הובילה את העם היהודי הקיים להפיכה לאומית ולהקמת מדינה יהודית. היהדות שהיתה People-hood מאז חורבן בית שני התעוררה בהשפעת המהפיכות הלאומיות של המאה ה-‏19 באירופה וצמיחת האנטישמיות והגדירה מחדש את הקיום היהודי דרך הגשמת הזכות הלאומית Nationhood של העם היהודי במסגרת מדינת לאום עצמאית.

• כאן המקום לציין שתהליכים דומים החלו לעבור על מי שנקראו עד אז ''אחמדינים'' (ומאוחר יותר מתחילת המאה ה-‏20, ערבים כביטוי ל'אומה הערבית') שהיו חברות שיבטיות מפוצלות וכפי שאנחנו רואים היום, נותרו עדיין מפוצלות. השינויים החברתיים-פוליטיים, שהושפעו מהלאומיות האירופאית ובתוכן גם תנועת הציונות שהחלה באירופה, יצרו כמודל של חיקוי וכריאקציה למערב את הישות הערבית , העם הערבי, שהוא מונח המחבר את כל המוסלמים בני התרבות הערבית. יש אנשים שעד היום מבלבלים בין ההתעוררות הלאומית הערבית ובין טענתם שכאילו אז נולד עם הפלסטיני ייחודי. מי שקורא את החומר ההיסטורי, המסמכים (כולל אלה בערבית) רואה שאין זכר לישות פלסטינית במחצית הראשונה של המאה ה-‏20, אלא רק כחלק גיאוגרפי מעם ערבי. ערבים פלסטינים הם בני הישות-על משותפת של ערבים סורים, ערבים עיראקים, ערבים ירדנים, ערבים לובים וכו'. כאן המקום להזכיר שהקוראן לא מכיר בקיומם של עמים ערביים, אלא הוא רואה בכל בני התרבות האחמדינית שותפים לאינטרסים שמוגדרים באסלאם. הדבר מקבל ביטוי גם היום בכל מיני הצהרות של מנהיגים ערביים ממוצאים שונים שמדברי על ''העם הערבי'', ולא על עם מקומי כלשהוא, כאשר הם מציגים בפאתוס את היעדים של האסלאם. כאשר המנהיגים מדברים על עם ערבי מקומי זה תמיד בהקשר של מאבק נגד אוייב פנימי או חיצוני באותו קטע גיאוגרפי. השימוש ב''עם פלסטיני'' הוא שימוש חדש יחסית ובא מצרכים פוליטיים של מאבק האומה הערבית נגד הפולשים ''הצלבנים'' היהודים. ה''עם הפלסטיני'' הוא ''החיל החלוץ'' הערבי בארץ ישראל.

• הצהרת בלפור, ושלושים שנה מאוחר יותר, החלטת העצרת הכללית של האו''מ, נתנו את הגושפנקא המדינית-משפטית לזכותנו להקים מדינה בשטחי ארץ ישראל. אבל שימו לב שעד היום אנחנו מנסים להצדיק את חוקיות קיומנו בהחלטות של ישויות זרות, האחת כובשת והשנייה כובסת. זה יפה שהיו החלטות כאלה, אבל לא על זה קמה או נופלת זכותנו למדינה בארץ ישראל.

• קווי שביתת הנשק של 1949 הם קווי שביתת נשק ולא קווי גבול מוסכמים וסופיים. מצריים, ירדן, לבנון וסוריה לא קיבלו אז את זכות קיומה של ישראל והמשיכו לתבוע את שיטחה לעצמן ולכן אין שום משמעות מדינית מחייבת לגבולות 1949, בעיקר לאור העובדה שמדינות ערב המשיכו לתקוף את ישראל ולא להכיר בזכות קיומה.

כיבוש ‏1967אינו הופך את השטחים ל- ''שטחים כבושים''. ''שטחים כבושים'' הם שטחים שנכבשו ע''י הצבא. ''שטחים מוחזקים'' הם שטחים שמוחזקים זמנית ע''י המדינה עד שיוגדר עתידם. ''שטחים משוחררים'' הם שטחים של עם שרואה בשטחים האלה את אדמתו ההיסטורית ששוחררה במלחמה. לכן שלושת הכינויים נכונים למשמעותם. אב שלמה גזית מתעלם, אולי בכוונה תחילה, מהמונח המשפטי של השטחים האלה - ''שטחים במחלוקת''. ישראל רואה, או צריכה לראות, את יו''ש והגולן כשטחים שנגזלו מעם ישראל ע''י כובשים זרים או מקומיים. הגולן נמסר לישות הדרוזית הצרפתית בשנות ה-‏20 ולאחר מכן לישות הסורית החדשה שהקימו הצרפתים וקראו לה מדינת סוריה. ואילו ''הגדה המערבית'' היא שטחי הכיבוש של צבא עבדאללה שפלש וכבש במלחמת 1948. הכיבוש הזה הוגדר כלא חוקי, גם על ידי ישראל. ישראל כבשה את ''הגדה המערבית'' בגלל שירדן פתחה במלחמה, בניגוד לבקשות ישראל.

• דרך אגב, מה זה ''הגדה המערבית''? עומד מונח שהפוליטיקלי קורקט עשה לו מתיחת פנים. מקור הביטוי מתאר את חלקה המערבי של ארץ ישראל בין הנהר לים. חלקה השני של ארץ ישראל הוא 'עבר הירדן'. הבריטים נתנו פירוש מרחיב ל'עבר הירדן' והרחיבו את גבולות מזרחה עד שהוא הפך לארץ שבין הנהר למדבר (הערבי). הכיבוש הירדני של חלק מארץ ישראל המערבית יצר משמעות חדשה של הביטוי ''הגדה המערבית'' שכלל רק את החלקים שנכבשו ע''י ירדן ב-‏1948 וסופחו אליה בניגוד לחוק ב-‏1950.

• החלטת האיחוד האירופאי היא החלטה אנטי-ישראלית ברורה שכן האירופאים מכניסים את אפם הארוך לסכסוך שאין להם חלק בו ושהם בהחלט מיותרים ורק מפריעים להידברות בין הפלסטינים לישראלים. ישרל אינה מתערבת בשיטחי הכיבוש של האירופאיות ובניצול המחפיר של ה''נייטיב'ס'', אז ראוי שהאירופאים לא ינסו להתערב בסכסוך. גם אם שמה גזית חושב שכוונת האירופאים טובה, זה אינו אומר שאירופה לא מתנהגת כפיל בחנות חרסינה.

• קביעת הגבול המזרחי העתידי של ישראל צריך להתבסס אך ורק לפי החלטת או''ם 242 המקורית בה נקבע שישראל תיסוג בהסדר מדיני מ''שטחים כבושים'' ולא מ''השטחים הכבושים'' (הנוסח האנגלי שעליו נערכה ההצבעה הוא המחייב). כלומר, סיפוח חלק משטחי יו''ש לישראל אינו מחייב את ישראל לתת שטח שווה בגודלו למדינה ערבית עתידית שתקום שם.

• התיישבות יהודית ביו''ש היא לגיטימית במידה והיא מאושרת ע''י הממשלה. לא יכול להיות שרק ביו''ש לא יוכלו יהודים לחיות, רק בגלל שהפלסטינים לא אוהבים ריח של יהודים. אם יש להם בעיית ריח הם יכולים לחזור לירדן, לסוריה, למצרים ולסודאן.

• זכות היהודים על ארץ ישראל אינה נשענת רק על התנ''ך ו''ההיסטוריה עתיקה'', אלא גם על ההיסטוריה שמאז ועד היום. אם היה עם ששמר על נוכחות היסטורית רצופה בארץ אלו הם היהודים, שנכבשו שוב ושוב ע''י הגירות של יותר מ-‏20 כובשים. למרות הכל נשמר רצף יהודי של ישוב יהודי ועליות יהודים מכל הסוגים. יותר מכך, החברות הנוצריות והמוסלמיות הכירו שארץ ישראל כארצו של העם היהודי ועל בסיס זה, חלקם ראו בארץ כבסיס למדינה יהודית עתידית ואחרים עשו מניפולציות דתיות להאדרת דתם.

מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.