פורום ארץ הצבי


http://www.faz.co.il/thread?rep=168803
הגדרת ''עם''
????? ???? (יום רביעי, 10/10/2012 שעה 18:45)

כידוע, בשביל שקבוצה אנושית תתקיים כעם- חייבת לשמור על מאפיין אחד לפחות מהמאפיינים המשותפים כמו שפה, דת, אזור גאוגרפי, תרבות, מנהגים. מכאן יש לדייק כי מספיק לשמור על מאפיין אחד מהמאפיינים – לאו דווקא על אחד המאפיינים. אחד המלומדים בדיון טען למשל כי קיימים עמים שהתפתחו ללא קשר לדת כמאפיין משותף ומכאן ההוכחה שגם התפתחות העם היהודי אינה קשורה בהכרח במאפיין הדת; אך יש לדייק: מספיק לשמור על אחד המאפיינים- לאו דווקא על מאפיין אחד; וככל הנראה נעלם מהמלומד שלנו הדיוק הנזכר.

מספיק לקבוצה החברתית איפוא לשמור על אחד המאפיינים בשביל להתקיים כעם וכל שכן אם שמרה על יותר ממאפיין אחד: כמו שפה, אזור גאוגרפי, דת, מנהגים... וגם כאן יש לדייק: ''לשמור על מאפיין'' היינו להצביע על המעגל ששומר על המאפיין הזה: השפה, ו/או הדת, האדמה, המנהגים... למעגל הזה קוראים ''הגרעין הקשה'' כי למעשה המדובר במתי מעט מתוך הקבוצה השומרים בקנאות על ''המאפיין'' האחראי להמשכיות הקבוצה, כמו דת, ו/או היצמדות לאדמה, מנהגים, שפה.

מכאן, לא כל הקבוצה שומרת על המאפיין האחראי להמשכיותה והתאגדותה כעם, כי אם רק קומץ של אנשים המזוהים בכל עם ועם כגרעין הקשה השומר בעצם על תכונת ''הרצף'' שבלעדיה לא היה רצף הסטורי לעם, ולכל עם יש את הרצף ההסטורי שלו... אני מדבר למעשה על תכונת ההתמדה לאמר, הגרעין הקשה שהתמיד במנהגים, שנאחז בקנאות באדמה, ו/או בדת, בשפה... יוצא שהמכנה המשותף הקטן הוא האחראי להמשכיות העם- כי הוא זה שמתחזק את הרצף ההסטורי בתוך הזרם המנוגד של המכנה המשותף הגדול. רצף העם הצרפתי נישא דווקא על גב המיעוט הצרפתי שנאחז זה מאות השנים באדמה שלו – לא על הצרפתי המודרני הנודד מפריס לניורק או להונג קונג – תלוי בהזדמנות העסקית. רוב העם היהודי היום נוטה לעקרונות החילוניים, אבל מהו המכנה המשותף הקטן שתיחזק את רצף העם היהודי מעל לאלפיים שנות קיומו? מהו המאפיין האחראי להגדרת הקבוצה החברתית של העם היהודי ומיהו הגרעין הקשה ששמר על רצף המאפיין הזה? אנא התייחסו לשאלה הזו עניינית והפרידו בין שאלה עקרונית לנטיה עקרונית.

http://www.faz.co.il/thread?rep=168804
הגדרת ''עם''
ע.צופיה (יום רביעי, 10/10/2012 שעה 20:38)
בתשובה ל????? ????

לטעמי המאפיין הוא המורשת. קיום מצוות הדת במידה כזו או אחרת היא חלק מהמכלול שאני קורא לו מורשת.
גולי בבל רצו לחזור לארץ ישראל. כאשר כורש נתן את ההיתר חלק מהם (איני יודע אם גדול או קטן)חזר. זה אינו מהלך דתי אלא לאומי. שאיפתם הגדולה של השבים הייתה הקמת המקדש. זהו מהלך דתי ולא לאומי.
למרד החשמונאים וכל תקופת החשמונאים מאופיינת באלמנטים לאומיים ולא דתיים.
בגלות, היהודים ברוב התקופות והמקומות חיו תחת אילוצים של שכניהם לכן הם התקבצו בגיטאות ,דבר שהכתיב חלק ניכר מאורח חייהם. אין לזה ולדת כל קשר. לעומת זאת ההקפדה על מצוות מסוימות כגון: מילה, בר מצווה, חתונה יהודית וקיום החגים היהודיים כמסורתם כן היו אקטים דתיים.
לכן אני מאמין שהתערובת של שאיפות לאומיות, אילוצי השכנים והקפדה על קיום מצות הדת כולם ביחד הרכיבו את מורשתנו שהביאה אותנו הלום.

http://www.faz.co.il/thread?rep=168805
הגדרת ''עם''
????? ???? (יום רביעי, 10/10/2012 שעה 21:01)
בתשובה לע.צופיה

מורשת היא דבר שעובר בירושה, מאב לבן, מעדה לעדה, מדור לדור... אני לא יודע אם אני יכול להעביר לבן שלי אומץ לב, גאווה, כבוד עצמי... אולי בעצם אני יכול להעביר זאת לבן שלי אך אינני בטוח אם אוכל להעבירם לנכדי או לניני או לאחד הדורות... בסופו של דבר מדובר בערכים אישיים שמקורם באינדיבידואל, במצב הכלכלי, המדיני, הפוליטי, האישי גרידא. רובד האינדיבידואל יכול לדבוק במשפחה בתקופה בדור מן הדורות כי לכל דור את התנאים שלו, וכך ניתן להגיד שלכל דור הערכים שלו. לאהוב את הארץ ולשאוף ללאומניות הוא ערך ככל הערכים ואת הערך האלמנטרי הזה אני מסופק אם אוכל להוריש לדור מן הדורות, בעוד האלמנט הדתי הוא אלמנט כתוב, ערוך, מסודר בעריכה וכן הוא ניתן להעברה מדור לדור, לכן מורשת יכולה להיות מוצקת מהדת אך לא להפך.

http://www.faz.co.il/thread?rep=168811
הגדרת ''עם''
ע.צופיה (יום חמישי, 11/10/2012 שעה 6:46)
בתשובה ל????? ????

גם האלמנט הדתי משתנה מדור לדור וממקום למקום. ראה כמה סוגי בתי כנסת יש. או כמה נוסחי תפילה יש ועוד מנהגים שונים שהם מורשת של כל קבוצת אנשים ביהדות.
ישנם כמובן המנהגים הבסיסיים שמקפידים לשמרם, אך זה נכון גם למורשת .
המורשת עוברת מדור לדור על ידי החינוך היהודי שכולל גם את חנוכה ופורים (חגים לאומיים) וגם את ראש השנה ושבועות (חגים דתיים).
הדת היא מפלט לזמני מצוקה. לא רק ביהדות. כאשר הציבור חש ביטחון אישי וכלכלי הוא מתרחק מקיום קפדני של מצוות הדת. זה המצב ביהדות בכלל החל מהמאה ה-‏18 ובמאה ה-‏20 בפרט. אין זה אומר שיש פחות יהודים. יש פחות יהודים שמקיימים את כל מכלול המצות.

http://www.faz.co.il/thread?rep=168822
הגדרת ''עם''
????? ???? (יום חמישי, 11/10/2012 שעה 16:48)
בתשובה לע.צופיה

המחלוקת בינינו היא על המנגנון שמאפשר את הרצף של העם, אתה אומר זו המורשת ואני אומר זו הדת. אתה אומר בעצם שהמכנה המשותף הגדול הוא האחראי ליצירת הרצף ואני מאשים דווקא את המכנה המשותף הקטן. יחד עם זאת אני תמים דעות איתך בהרבה מישורים ובזאת ננוחם. מכל מקום החכמתי מהדיון איתך ע.צופיה- לא יודע אם זה שימך או הניק שלך ובכל אופן תודה!

http://www.faz.co.il/thread?rep=168824
הגדרת ''עם''
(יום חמישי, 11/10/2012 שעה 21:03)
בתשובה ל????? ????

הגדרה של מכנה משותף הוא המכנה המשותף הקטן ביותר אם לא יש למעלה ממכנה משותף אחד

יום טוב

סוף שבוע נפלא

http://www.faz.co.il/thread?rep=168826
הגדרת ''עם''
????? ???? (יום שישי, 12/10/2012 שעה 4:12)
בתשובה לisaac01@netvision.net.il

ישנה הגדרה מתמטית למכנה המשותף הקטן ביותר והגדרה אחרת למכנה הגדול ביותר. ניתן להשאיל את שתי ההגדרות בנושא החברתי ואת זאת עשיתי.

http://www.faz.co.il/thread?rep=168830
הגדרת ''עם''
(יום שישי, 12/10/2012 שעה 9:04)
בתשובה ל????? ????

המכנה המשותף הגדול ביותר בין מספרים שונים הוא אין סופי, ויש אינסוף מכנים משותפים בינהם לכן כשמדברים על מכנה משותף הנ''ל הוא הקטן ביותר

http://www.faz.co.il/thread?rep=168831
הגדרת ''עם''
????? ???? (יום שישי, 12/10/2012 שעה 18:37)
בתשובה לisaac01@netvision.net.il

מכנה משותף גדול לשני מספרים או ליותר- (greatest common divisor) הוא המספר הגדול ביותר ששני מספרים מתחלקים בו באופן שלם. למשל המכנה המשותף הגדול ל- 20,30 הוא 10

למעשה ובניגוד למה שציינת, אין בשפת המתמטיקה מכנה משותף קטן חוץ מהמספר 1, למשל שני המספרים 20,30 מתחלקים ל- 2 וגם ל- 5 ואם כן אפשר להגיד שהמספר 2 הוא המכנה המשותף הקטן הקרוב ביותר ל- 1. מאידך קיים מכפיל משותף קטן ביותר (least common multiple) והוא המספר הקטן ביותר שמחלק שני מספרים או יותר. לשני המספרים שלנו למשל, 60 הוא המספר הקטן ביותר שמחלק 20,30

ההבדל בין שני המונחים – מכנה משותף גדול וקטן – ניכר יותר במרחב החברתי. בנושא שלנו למשל, ע.צופיה טוען כי גג המורשת הוא זה שאיפשר את רצף העם היהודי. תחת גג המורשת חיים למעשה כל המאפיינים אשר יכולים להשתתף בהגדרת ''עם'' כמו מסורת, דת, שפה, פולקלור, מוסיקה, מטבח, תרבות, מנהגים... לכן אני קורא לגג הזה ''מכנה משותף גדול'' ומתקשה להצביע דרכו על המנגנון היחודי שאיפשר את רצף העם היהודי מזה אלפיים שנה. לכן ובמקרה של הגדרת ''עם'' יש ללכת דווקא ''למכנה המשותף הקטן'' שנשמר ברצף לאורך כל הדורות; במקרה של העם היהודי המכנה הקטן הזה נקרא ''דת'', והוא זה שריצף בפועל את ''המשך הדורות'' וכפועל יוצא ממנו נשמרה היהדות לדורותיה.

מלבד הדת וללא ספק היו עוד מאפיינים ששמרו על רצף העם היהודי בתקופות שונות בהסטוריה, כמו הציונות במאתיים השנים האחרונות, אולם הדת היא המאפיין היחיד שנשמר בעקביות לאורך כל השנים והתקופות, לכן אני מכתיר את המאפיין הזה כאחראי לתכונת הרצף של העם היהודי, וכמכנה משותף קטן לכל הדורות. למיותר לציין כי גם בדור שלנו ''הדת'' היא לא ''המכנה המשותף הגדול'' ובלשון המעטה, אולם היא ''המכנה המשותף הקטן'' לאורך הדורות.

שבת שלום,

אלברט

http://www.faz.co.il/thread?rep=168834
תיקון
(שבת, 13/10/2012 שעה 18:34)
בתשובה ל????? ????

במתמטיקה מכנה משותף של שני שברים הוא מספר המתחלק בשני המכנים. הכפלת המונה והמכנה בכל שבר במספר שלם (באופן שערך השבר אינו משתנה) מאפשרת להביא את שניהם לצורה שבה יש להם אותו מכנה, וכך לבצע בקלות פעולות של חיבור וחיסור. המכנה המשותף הקטן ביותר הוא הכפולה המשותפת המינימלית של המכנים, וכל מכנה משותף אחר הוא כפולה של זה בקבוע. המושג ניתן להכללה לכל קבוצה סופית של שברים.

בכל תחום שלמות אפשר להביא קבוצה סופית של שברים לידי מכנה משותף (למשל על ידי הכפלת כל המכנים זה בזה). מאידך, המכנה המשותף המינימלי (כזה המחלק כל מכנה משותף אחר) מוגדר היטב רק בתחומי שלמות מיוחדים, כגון תחומי פריקות יחידה (ובפרט גם תחומים ראשיים

לכן המכנה המשותף הגדול ביותר הוא אין סופי

http://www.faz.co.il/thread?rep=168848
תיקון
????? ???? (יום ראשון, 14/10/2012 שעה 19:52)
בתשובה לisaac01@netvision.net.il

אינני כופר בקיומה של שרשרת מספרים אין סופית אשר כל חוליה בה יכולה לשמש כמכנה שמחלק באופן שלם קבוצת מספרים שונים. למשל, 60 הוא אכן המכנה שמחלק (20,30), ובנוסף גם המספר 120 עושה את אותה הפעולה וגם, 240, 480... וכך עד אין סוף. אולם לקיום שרשרת כזו או אם תרצה לקיום תבונה כזו אין קשר ולא חצי קשר ואף לא רבע קשר למונח המתמטי העונה לשם ''מכנה משותף גדול'' שמדבר על המכנה המשותף הגדול ביותר אשר קבוצת שני מספרים או יותר מתחלקת בו באופן שלם. למשל המכנה המשותף הגדול ביותר לקבוצת המספרים (20,30) הוא 10. לציין, וכפי שהסברת בעטך, המונח המתמטי הזה שנקרא רשמית בכל השפות ''מכנה משותף גדול'' משמש לביצוע פעולות של חיבור וחיסור במשוואות בת שני שברים או יותר.

בעוד, ובניגוד למה שהזכרת, אין בשפה המתמטית מונח הנקרא ''מכנה משותף קטן'', כי להערכתי לא נמצא לו שימוש... למשל, המכנים המשותפים שקבוצת המספרים (20,30) מתחלקים בהם באופן שלם הם: 1, 2, 5, 10 . אפשר להצביע איפוא מתוכם על שני מכנים: (1) הוא כמכנה משותף קטן ביותר, (10) מכנה משותף גדול ביותר. וכפי שהסברת, האדם מצא שימוש יעיל במכנה הגדול ולכן הוא נטמע כמונח בשפה המתמטית, בעוד לא מצא שום שימוש למכנה הקטן שלעולם הוא המספר (1), ולכן השמיט המונח ''מכנה משותף קטן'' מהשפה המתמטית לטובת ''המכפיל המשותף הקטן'' שכידוע מצא לו שימוש.

לסיכום, ניתן לכל הדעות לקחת בהשאלה מונח מתמטי ולעשות בו שימוש במרחב אחר כמו המרחב החברתי, אבל אסור בתכלית האיסור לקחת בהשאלה מונח מהשפה המתמטית ולשנות את ייעודו ומאפייניו לטובת תבונה זו או אחרת באותו העולם המתמטי. אתה המשכת לטעון כי ''המכנה המשותף הגדול ביותר'' הוא אין סופי למרות והמונח ''מכנה משותף גדול'' המוסכם עליו בשפה המתמטית הוא סופי בהחלט. מאדם מלומד כמוך אני מצפה לכבד את השפה המתמטית; אם תרצה- את האתיקה המתמטית.

http://www.faz.co.il/thread?rep=168849
תיקון
(יום ראשון, 14/10/2012 שעה 20:12)
בתשובה ל????? ????

כדי לא להתכוכח הבאתי את ההגדרה מויקיפדיה

זו ההגדרה המתמטית
לכן יש אין סוף מכנים משותפים מעבר למכנה המשותף הקטן ביותר

למעלה מכך יש אינסוף קבוצות שברים שיכנסו למכנה המשותף באין סוף

המשמעות לעניין עם שלא יכולה להיות הגדרת עם במכנה המשותף הגדול ביותר שאז תכלל בה כלל האנושות

יום טוב

ושבוע נפלא

http://www.faz.co.il/thread?rep=168850
תיקון
(יום ראשון, 14/10/2012 שעה 20:21)
בתשובה לisaac01@netvision.net.il

אתה כנראה מתכוון למונח וגם בתורת הקבוצות

אם זו כוונתך אזי זה לא מכנה משותף זו הכלה של מספר קבוצות בקבוצה כוללת יותר

יום טוב

ושבוע נפלא

דרך אגב השבוע הייתה פרשת בראשית וידוע רשי ראשון אמר רבי יצחק... מדוע לא החל בחודש הזה לכם .. ופותר שאים יבואו אומות העולם...

ונשאלת השאלה, מה בין השאלה לתשובה (מה הקשר)?
וכן בכלל אומות העולם אינם מאמינים בהנ''ל אזי איזו תשובה ניתן להם?
וביכלל השאלה הנל יכולה להשאל על מחצית מהתורה?

יש לי מספר רעיונות

רעיונות מקוריים יתקבלו בברכה

שבוע נפלא לך אלברט

http://www.faz.co.il/thread?rep=168851
תיקון
(יום ראשון, 14/10/2012 שעה 20:39)
בתשובה לisaac01@netvision.net.il

אני חושב שאני יודע למה אתה מתכוון

משתמשים בזה במחשבים כאלגוריתם אוקלידס

(משתמשים כדי לעצור ריצה של אלגוריתם מסויים שלא יכנס ללופ

זה לא הכוונה המתמטית הקלסית(אם זו הכוונה)

יום טוב

ושבוע טוב

http://www.faz.co.il/thread?rep=168852
תיקון
????? ???? (יום ראשון, 14/10/2012 שעה 21:05)
בתשובה לisaac01@netvision.net.il

אם תרצה מלחמת וויקיפדיות אענה לאתגר... לך אל הכתובת הוויקיפדית של- שבר (מתמטיקה):

http://he.wikipedia.org/wiki/%D7%A9%D7%91%D7%A8_(%D7%9E%D7%AA%D7%9E%D7%98%D7%99%D7%A7%D7%94)

שם בסקטור המונחים- תראה מהיכן מקור המונח ''מכנה'' הנגזר מהמונח הרשמי ''מכנה משותף גדול''.

שבוע נפלא גם לך ידידי.

http://www.faz.co.il/thread?rep=168853
תיקון
(יום ראשון, 14/10/2012 שעה 21:18)
בתשובה ל????? ????

אני לא מכיר מונח (מחוץ לאלגוריתם אוקלידי) המשתמש במונח שבר גדול

המונח האוקלידי אומר שהמכנה הנוצר ממכפלת המכנים הוא מכנה המהווה (לדוגמא במספר ראשוני) את המכנה המשותך הקטן ביותר ובמספר ממשי (שלם) שאינו ראשוני מהווה מכנה השווה או הגדול מהמכנה הקטן ביותר,

בכל מקרה כל הקבוצה תתחלק באותו מכנה(ולכן משתמשים בו כאלגוריתם ריצה במחשבים לעצירת ריצה שלא יכנס ללופ

אולם הנ''ל לא מוכר כמונח מתמטי

כמו כן קיים המונח המכנה המשותף הקטן ביותר כפי שראית

בכל אופן מעניין יותר אם יש לך רעיון לשאלה לגבי רשי ראשון

(דרך אגב רבי יצחק בר לוי היה אביו של רשי ואחד התירוצים זה כבוד אב ואם שהכניס שם אביו במשפטו הראשון לפירושו על התורה)

רעיונות יתקבלו בברכה

שבוע נפלא

ויום טוב

'' קצת יותר יהדות- זו הסיסמא''

http://www.faz.co.il/thread?rep=168854
תיקון
????? ???? (יום ראשון, 14/10/2012 שעה 21:30)
בתשובה לisaac01@netvision.net.il

אני שמח להשמע לעצתך ולצאת מהבוץ המתמטי... אשר לשאלת התחלת התורה- הרעיון היחיד שעולה לי בראש הוא הרעיון שכתבתי בדף הזה:


http://www.faz.co.il/thread?rep=168855
פנמה
(יום ראשון, 14/10/2012 שעה 21:35)
בתשובה ל????? ????

החלתי לקרא וראיתי שאתה בפנמה יש לי שם משפחה (בני דודים שניים) רוב משפחתי בוונצואלה

בכל אופן אמשיך לקרא

שבוע מעולה שיהיה לך

דרך אגב מה מצב הקהילה מה שיעור ההתבוללות, כיצד מתמודדים עם זה?

http://www.faz.co.il/thread?rep=168856
פנמה
????? ???? (יום ראשון, 14/10/2012 שעה 21:55)
בתשובה לisaac01@netvision.net.il

רצית לדעת מהי הגדרת עם? הינה היגענו סוף כל סוף אל התורה ואל בני דודיך השניים ומשפחתך בוונצוואלה... אגב רוב היהודים בוונצוואלה עוזבים אותה בגלל ביטחון פנים המעורער ההולך ומחמיר, מה עוד וצ'אווס נבחר (אלאק נבחר) לעוד כמה עשורים. הרבה מהיהודים האלה הגיעו לפנמה, בטוחני שגם בני דודיך בדרך לעזוב את גן עדן הקדום הזה.

נדבר... והמשך קריאה נעימה.

http://www.faz.co.il/thread?rep=168858
פנמה
(יום שני, 15/10/2012 שעה 7:42)
בתשובה ל????? ????

המצב שם הוא שכמות הכסף שהם עושים היא אסטרונומית ולכן לכאורה הם נשארים

אולם הם כימעט ואינם נמצאים שם גם המפעלים עוברים לאט לאט (נפתח לפני כשנה מפעל בפנמה) אולם הם ראשי הקהילה וראשי הסוכנות שם ויש אחריות

לפני מספר שנים נעשה נסיון (גישוש) על ידם להביא את כל הקהילה כמיקשה לישראל וזה לא צלח

בכל אופן (אני מעיד על עצמי) גם החילוני הגדול ביותר אצלנו אינו אפיקורס ואינו אנטי דתי , אין מושג כזה שאינו יודע לפתוח סידור , וברור לכולם שמה שאיחד הוא הדבק והאמונה הדתית

אתן לך דוגמא: העוזרת אצלנו מעולם לא פתחה את היין (נסך) אך גם במפגשים משפחתיים חלק ממשפחתי לא פותח(שאינם שומרים שבת כדבעי) מאותה סיבה, ואף שמתארחים אצלם מבקשים מאחר לפתוח.

יום טוב

ושבוע נפלא

מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.