פורום ארץ הצבי

(נכתב בתשובה לאריק פורסטר, 22/12/10 21:33)

http://www.faz.co.il/thread?rep=156989
אין בזה אמונה בריבוי אלילים בכלל
חכם ציון (שבת, 25/12/2010 שעה 18:11)
בתשובה לאריק פורסטר

אבל יש קבלה של מצב בו לגויים יש אלוהים אחרים.

ההסבר הוא פשוט. ראשית, דת ישראל היא דתו של עם ישראל ולא של כלל העמים. מבחינת היהודי יש אל אחד ועליון ואין בילתו. עם ישראל מעולם לא ראה עצמו כפטרון כל האנושות והדת היהודית לא רצתה לכפות עצמה על כל העולם כמו שהנצרות והאסלאם רואות ומרשות את זה לעצמן. היהדות היא דתו של העם היהודי, ומבחינתה לא איכפת לה שהאחרים יאמינו במולך, בבעל, בפסל או בקומוניזם.

שנית, עליך לזכור שבזמן בית ראשון היהדות רק נבנתה והחלה להתגבש והיא נאבקה על קיומה מול הטרפים והפסלים, ולא תמיד בהצלחה. בזמן המלכים, כל העם, השבטים, עבדו את אלוהים או הפרו את אמונם בו, והלכו אחרי הבעל והאשרה ושאר פסילים והתנהגות זו מאפיינת את תהליך הבנייה הארוך של מעלות ומורדות להנהיג את העם לדרך של אמונה מאוד חדשנית ומקורית. לעיתים המלך והעם חטאו, לעיתים חלקם חטאו, ולעיתים המלכים והנביאים חידשו את התלהבות האמונה. כפי שאמרתי הדת נבנתה לאחר שהעם נבנה, וגם בניית העם ערכה דורות רבים.
אבל העובדה שהדת עוצבה בשלב כלשהוא באמצע בית ראשון, אין הדבר מוכיח כלל שהיא לא היתה קיימת קודם. היא היתה חייבת להיות קיימת, כדי שהיא תתגבש בנקודה מסויימת ברצף ההיסטורי. הסיפור התנ''כי למרות שהוא מצומצם ביותר וסימבולי, כולל בתוכו, כפי שאנחנו נוכחים לדעת מעת לעת, גם אמת היסטורית (למרות שהתנ''ך מעולם לא התיימר להיות ספר היסטוריה).
ההפנייה שלך לתהילים פ''ב אינה צריכה לשנות מהתפיסה הזאת. אתה חושב שמצאת מציאה אבל זה ביטוי שקיים בתנ''ך במקומות אחרים (''וַעֲבַדְתֶּם אֱלֹהִים אֲחֵרִים'', ''כִּי פָנָה, אֶל-אֱלֹהִים אֲחֵרִים'', '' לֹא-יִהְיֶה לְךָ אֱלֹהִים אֲחֵרִים'', '' וַיַּעַזְבֻנִי, וַיַּעַבְדוּ אֱלֹהִים אֲחֵרִים'' וכ').
אבל דווקא ההפנייה שלך אינה חד-משמעית בפירושה, כמו הביטויים שאני הבאתי.

תהילים כ''ד, א':
''א מִזְמוֹר, לְאָסָף: אֱלֹהִים, נִצָּב בַּעֲדַת-אֵל; בְּקֶרֶב אֱלֹהִים יִשְׁפֹּט''.
כאן זה ביטוי של האנשת האלוהים בשיר.
עדת-אל היא עדת המאמינים באל; ''בקרב אלוהים ישפוט'' משמעותו: ''בקרב אלוהים ישפוט אותם., את מאמיניו.

כאמור, היהדות מקבלת את זכותם של עמים אחרים להאמין כפי רצונם ולא מתערבת. היהדות מעדיפה קצת יותר חופש על חשבון פחות שיוויון, ולכן ישנם מתלהמים שמפרשים בצורה מעוותת את המושג ''עם נבחר''.

מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.