http://www.faz.co.il/thread?rep=156834 | |
שמשון לא יהודי | |
דוד סיון (יום חמישי, 16/12/2010 שעה 8:07) בתשובה לע.צופיה | |
ספרי התנ''ך נכתבו לאורך תקופה ארוכה והאחרון במהלך המאה ה-5 לפני הספירה. רק מאוחר יותר הוכנסו הספרים שנכללו בתנ''ך למסגרת אחת. הדת גם היא התגבשה במהלך תקופה דומה ואריק כנראה צודק שהדת לא נקראה יהודית עד לקראת סוף התקופה. | |
http://www.faz.co.il/thread?rep=156836 | |
המילה יהודי עצמה | |
עמיש (יום חמישי, 16/12/2010 שעה 9:27) בתשובה לדוד סיון | |
היא מילה מאוחרת יחסית שמופיעה בתנך לראשונה בירמיהו ולדעתי הכוונה היא לבן שבט יהודה ולא לבן הדת היהודית. לאחר מכן היא מופיעה במגילת אסתר. המחקר המודרני גורס כי היהדות התורנית, המבוססת על ספר דברים, נולדה במאה השביעית לפנה''ס בידי המלך חזקיהו ויאשיהו. הקשר בין שמשון ליהדות של הרובדיה יוסוף הוא בערך כמו הקשר בין דגון לבין הרב גורן | |
http://www.faz.co.il/thread?rep=156837 | |
המילה יהודי עצמה | |
דוד סיון (יום חמישי, 16/12/2010 שעה 9:58) בתשובה לעמיש | |
תודה על המידע!!! | |
http://www.faz.co.il/thread?rep=156848 | |
המילה יהודי עצמה | |
אריק פורסטר (יום שישי, 17/12/2010 שעה 0:43) בתשובה לעמיש | |
רובדיה יוסוף? מה רע בעבדאללה יוסוף? | |
http://www.faz.co.il/thread?rep=156851 | |
דה זעלבע דרעק | |
עמיש (יום שישי, 17/12/2010 שעה 16:03) בתשובה לאריק פורסטר | |
http://www.faz.co.il/thread?rep=156953 | |
המילה יהודי עצמה | |
המסביר לצרחן (יום רביעי, 22/12/2010 שעה 19:36) בתשובה לעמיש | |
המשמעות הראשונית של יהודי הוא בן שבט יהודה. לכן אין זה חשוב כלל אם המילה הופיעה לכאורה בכתובים לראשונה רק בירמיהו, כי קרוב לודאי שהיתה כבר קיימת מאז היה קיים שבט שנקרא יהודה. בני יהודה דיברו עברית שנקראה יהודית כבר במאה ה-8 לפנה''ס: ''כו וַיֹּאמֶר אֶלְיָקִים בֶּן-חִלְקִיָּהוּ וְשֶׁבְנָה וְיוֹאָח אֶל-רַבְשָׁקֵה, דַּבֶּר-נָא אֶל-עֲבָדֶיךָ אֲרָמִית--כִּי שֹׁמְעִים, אֲנָחְנוּ; וְאַל-תְּדַבֵּר עִמָּנוּ, יְהוּדִית, בְּאָזְנֵי הָעָם, אֲשֶׁר עַל-הַחֹמָה. כז וַיֹּאמֶר אֲלֵיהֶם רַבְשָׁקֵה, הַעַל אֲדֹנֶיךָ וְאֵלֶיךָ שְׁלָחַנִי אֲדֹנִי, לְדַבֵּר, אֶת-הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה; הֲלֹא עַל-הָאֲנָשִׁים, הַיֹּשְׁבִים עַל-הַחֹמָה, לֶאֱכֹל אֶת-חריהם (צוֹאָתָם) וְלִשְׁתּוֹת אֶת-שניהם (מֵימֵי רַגְלֵיהֶם), עִמָּכֶם. כח וַיַּעֲמֹד, רַבְשָׁקֵה, וַיִּקְרָא בְקוֹל-גָּדוֹל, יְהוּדִית; וַיְדַבֵּר וַיֹּאמֶר, שִׁמְעוּ דְּבַר-הַמֶּלֶךְ הַגָּדוֹל מֶלֶךְ אַשּׁוּר.'' (מלכים ב פרק יח). ירמיהו פעל במאה ה-7 לפנה''ס.וסיפור אסתר הוא מהמאה ה-5 לפנה''ס. ''היהדות התורנית'' היא מונח מודרני של זמן ההשכלה. כלומר, למרות שנהיר שהיו קיימים יהודה, יהודי ויהודית כבר במאה ה-8, אנחנו רואים את הופעת המונח הזה בכתובים באופן די נדיר. לכן אפשר בהחלט להניח שהמונחים יהודה, יהודי ויהודית התקבעו מחדש רק בסוף המאה ה-10 לפני הספירה עם התפלגות ישראל ויהודה לשתי ממלכות. | |
http://www.faz.co.il/thread?rep=156839 | |
שמשון לא יהודי | |
ע.צופיה (יום חמישי, 16/12/2010 שעה 15:28) בתשובה לדוד סיון | |
איך היא נקראת -זה מישני לחלוטין. המהות של הדת היא העיקר. | |
מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים. |