פורום ארץ הצבי

(נכתב בתשובה לspinner013@gmail.com, 17/04/10 21:04)

http://www.faz.co.il/thread?rep=149144
אתה משווה לדומים לך
עמיש (שבת, 17/04/2010 שעה 22:18)
בתשובה לspinner013@gmail.com

וזה לא מפליא אותי כלל וכלל.
אני לא משווה אליהם, אני משווה לדמותו של היהודי העברי והציוני.

http://www.faz.co.il/thread?rep=149147
אתה משווה לדומים לך
המפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה (יום ראשון, 18/04/2010 שעה 5:41)
בתשובה לעמיש

מה היא ''דמותו של היהודי העברי והציוני'' ?

הציורים בפוסטרים של שנות 30-40 בהשפעת הבולשביזם ?
או אולי פסל ''נמרוד'' של יצחק דנציגר ?
אולי א.ד. גורדון ?

http://www.faz.co.il/thread?rep=149196
אתה משווה לדומים לך
אריק פורסטר (יום ראשון, 18/04/2010 שעה 22:54)
בתשובה להמפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה

זכור לי מאמר שהופיע במוסף הספרותי של ''הארץ'' לפני מספר שנים ושעסק בפוסטרים שאתה מתייחס להם. באותו מאמר הראו - צד בצד - פוסטרים של הסתדרות העובדים ליד פוסטרים של המפלגה הנאצית שהופיעו לאחר עליתה לשלטון. הדימיון היה מדהים.

http://www.faz.co.il/thread?rep=149198
(יום שני, 19/04/2010 שעה 3:42)
בתשובה לאריק פורסטר

חלק מהגרפיקאים והמעצבים המובילים
בישראל הצעירה ועוד לפני הקמתה היו
יהודים ממוצא גרמני שהיגרו לא''י פלסטינה
כציונים צעירים, אך את השכלתם המקצועית
רכשו במיטב האקדמיות של אירופה, כגון
הבאוהאוס בגרמניה.

בגרמניה עצמה, בתקופה שבין שתי מלחמות עולם,
התרבות העיצובית הפיקה את מוצריה עבור שתי
התנועות המובילות, הסוציאליסטים והנאצים. הדמיון
לכן באירופה עצמה בין העיצובים ששימשו את
הסוציאליסטים ואת הלאומנים הפשיסטים הוא רב.

דוגמא אחרת בולטת כמובן היא תרבות העיצוב הרוסית,
שהגיעה לשיאה ערב המהפכה הקומוניסטית, והיתה חלק
ממהפכה זו - חלק מהעולם החדש והנאור, עולם של שוויון
וצדק. אותה תרבות עיצוב ליוותה כמובן את התקופה בה
התרבות הפוליטית התדרדרה והחלה להוות משטר דיקטטורי
מדכא. אך אסור לשכוח שחלק בלתי נמנע מהמהפכה הקומוניסטית
היתה ה'דיקטטורה של הפרולטריון'. כך שהתרבות העיצובית-אמנותית
שימשה מלכתחילה בעולם הסובייטי החדש כחלק ממשטר עם
מאפיינים טוטליטריים.

שתי ההשפעות העיקריות האלה, הגרמנית, והרוסית, באו לידי
ביטוי במיקרוקוסמוס של טרום המדינה היהודית, באמצעות ה'שליחים'
היהודיים שלה, הסטודנטים שלמדו במוסקבה, לנינגרד, ברלין ווינה
את מלאכת העיצוב.

הבעיה שעמדה בפני המעצבים הישראליים היתה כיצד לבטא את
ההתחדשות של הלאומיות היהודית בארץ חדשה, בעת שכלל לא היה
ברור אם תהיה מדינה עצמאית יהודית. החזון הציוני, קווים מקבילים
רבים לו לרוח החזון הסוציאליסטי, או לסגנון ה'צעיר' או המופשט יותר
של הגרפיקה המערב אירופאית. ולכן כאשר בא המעצב הישראלי להציג
את החלוץ הישראלי במיטבו, בחר לצלמו בסגנון המוכר לנו מהפוסטרים
של המהפכה הקומוניסטית. הנאצים כמובן השתמשו באופני העמדה
כאלה כל הזמן כדי לייצג את הרייך החדש והנצחי. הסגנון המודרני,
המופשט משהו התאים למטרותיהם, וגם אצלם עבדו טובי המעצבים.

ולכן הדמיון בעיצוב של הפוסטרים הישראלים ולהבדיל אלף אלפי הבדלות
הפוסטרים של המפלגה הנאצית, או אלה הסובייטיים, - דמיון זה אינו צריך
להדאיגנו, אך יכול הוא לשמש התראה ואזהרה בכך שהוא מראה שהרמה
של השפה העיצובית, והשפה בכלל, המרחק בין דיקטטורה לדמוקרטיה
בכל חברה ובכל תקופה הוא מרחק קטן ביותר.

http://www.faz.co.il/thread?rep=149151
אתה משווה לדומים לך
(יום ראשון, 18/04/2010 שעה 8:23)
בתשובה לעמיש

והיכן היהודי הזה חי לדעתך,
בתמונות של שאגאל?
במחשבות של תומאס מן?

מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.