http://www.faz.co.il/thread?rep=140767 | |
בהזדמנות חגיגית זו - לאליעז בידידות . | |
סתם אחד (יום ראשון, 25/10/2009 שעה 7:09) בתשובה לסתם אחד | |
תוכל לשער שכבר בעבר הבעתי את דעתי בכמה ענינים . אני דן שירה כמו דברים אחרים , על פי מה שאני רואה בהם . מאד אפשרי שאני טועה , אף כי כמו כל אחר , אני סבור שאני צודק . מה שאני רואה בשירך שמעלינו הוא התייחסות להוויה האנושית זו של הסיפור המיקראי קין-הבל עם השלכות כפי שאתה רואה ליחסי אדם לאדם , אדם לאדמה , הביתוק , הרצח וכדומה . מכאן דברי ביקורתי . הכתיבה הקדומה ולפניה החשיבה הקדומה היא על פי תחושות , רגשות ואמונות והרבה פחות מידע כפי שנחשפנו וממשיכים להיחשף בגישה החקרנית המסודרת הקרויה ''מדע'' קרי עיסוק במידע . החריש אינו ביתוק האדמה . האדם אין יליד האדמה והדם אינו כתירוש . אף כי בשפה העברית יש קשר צלילי בניהם . גם עץ הדעת , לא היה ולא נברא ואולי משל הוא . אף אין זה נכון כי איש האדמה גורש ונעשה נווד . היפוכו נכון . ציידים-מלקטים נעשו יושבי קבע ועובדי אדמה . ומכל אלה ליחסי אל השירה . ככלל אך לא בהיעדר חריגים , השירה ריגשית ומיעוטה היגיון . גם אין ''שירה בלב'' כשם שאין ''חשיבה בלב'' ואין ''מוסר בכליות'' ואף לא ''נפש בדם'' . העובדות שונות . אכן , אני מבין ומוצא כנכון את דבריך על ההשפעה הנפשית , מה שקוראים פסיכולוגית , לדברי שירה , אף מוזיקה , ספרות , ציור ואומניות נוספות . אפילו ארכיטקטורה או נוף יכולים לעשות זאת . וכאן המוקש . ההשפעות הריגשיות יכולות להיות לכוון זה וגם להיפוכו . אבל ההיגיון הוא חד-כיווני . שינוי בתוצאה הגיונית אפשרי רק בשינוי מסד הנתונים . זו גישה חדשה לחלוטין ואינה נחלת הכלל . הצגת השינוי המספרי של אוכלוסיית האדם היה אמצעי להדגים כמה שונה העולם של היום מימי קדם . ושוב בידידות אריה עירן . | |
מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים. |