פורום ארץ הצבי

(נכתב בתשובה לסתם אחד, 13/05/09 1:47)

http://www.faz.co.il/thread?rep=132055
כרגיל אצל עירן, דבר והיפוכו. אפילו ה'שקרן' היה מחוויר כאן
אריק פורסטר (יום רביעי, 13/05/2009 שעה 3:39)
בתשובה לסתם אחד

השאלה היא לאיזה אידיאל אנו, כעם, רוצים לשאוף: האידיאל התנ''כי של ''אור לגויים'' או אידיאל ההישרדות בכל מחיר, אפילו אם זה מביא להתבהמות מוסרית ומאטריאליסטית. אני חושב שעירן וחבריו החליטו כבר באיזה אידיאל הם בוחרים.

http://www.faz.co.il/thread?rep=132057
כרגיל אצל עירן, דבר והיפוכו. אפילו ה'שקרן' היה מחוויר כאן
סתם אחד (יום רביעי, 13/05/2009 שעה 5:52)
בתשובה לאריק פורסטר

אני מרגיש אחראי לכך שאולי היטתי את הדיון למעין משוואה
בין הישרדות למוסריות. אך לא לכך היתה כוונתי, ולא לכך מובילות
באופן הגיוני העובדות הקשורות לטענות ולאופן הצגת הטענות של
עירן.

עירן אוהב להציג משוואת אימים של קיום והישרדות העם היהודי
מול הרצון להיות מוסריים. אך כאן בדיוק טמון הכלב:
ההצבה של הישרדות מול מוסריות היא שגויה במקרה הישראלי
ובכל הנוגע לאוכלוסיה הפלסטינית בארץ ישראל.

הכיבוש עצמו, איננו אקט הישרדותי של ישראל, - בכל אופן לא המשכו
במשך ארבעים שנה.
המשך השליטה ביהודה ושומרון איננו בגדר אקט הישרדותי של ישראל.
גם המלחמה האחרונה בעזה לא היתה מלחמת מגן, או בגדר מעשה
הישרדותי של ישראל. היתה זו מלחמת נקם וענישה קולקטיבית על ירי
הקסאמים ועל המשך ההתנגדות לכיבוש הישראלי בשטחים.

ישראל איננה זקוקה לשטחי יהודה ושומרון כדי להמשיך ולהתקיים.
גם מלחמות לבנון, הראשונה והשניה, לא היו מלחמות מגן או הישרדות.

הייחוס של ערך קיומי-הישרדותי לעמדות ולטענות שאריה עירן מציג מזה
כשנתיים אינו מוכח או בעל תקפות. בעניין הילודה הוא מנסה מזה שנים
להראות שהאירוע של השואה מצדיק תכנון ארוך טווח להגברת הילודה
בקרב היהודים. אין רע כמובן בהגברת הילודה בציבור היהודי, אך הטענה
שהיעדר תכנית כזאת מסכן את קיום העם היהודי, אינה מוכחת על ידי עירן,
וכפי שהראיתי בהודעה אחרת, אין בסיס סיבתי או סטטיסטי לקשר בין השואה
כאירוע חד פעמי לבין תכנית כלשהי להגברת הילודה. וזו עדיין הטענה היותר
מוצלחת של עירן.

כאשר אנו עוברים לטענות של עירן בעניין ההכרח לגרש את התושבים
הפלסטיניים מיהודה שומרון ועזה, מתברר מהר מאד שאין לטענה הזו
בסיס בצורך קיומי או הישרדותי של ישראל או העם היהודי.
הבסיס של כל הטענות של עירן הוא הרצון ליצור מרחב מחיה הומוגני יהודי
במזרח התיכון, - ולתכנית זו במתכונת שעירן מתווה אותה יש קונוטציות
גזעניות מובהקות, אך ערך קיומי-הישרדותי אין לה. נהפוך הוא.

עירן בוחר לחיות חיי שרירות וכוח - כל דאלים גבר - ללא קשר
להגיון ולתוקף, מוסריים או לא. ואולי במובן ה'עירני' המצומצם הזה יש
העמדה של קיום פיזי אל מול קיום מוסרי. אך זה נובע כאן רק מהייחוס של
אופי הישרדותי למלחמות ואקטים אלימים אחרים של ישראל שאין להם כלל
הקשר הישרדותי או קיומי אמיתי.

הקריטריון הפשוט, והמצוי בהישג יד, להערכת הצורך בחשיבה ועשייה
מוסריים, נמצא ביהדות עצמה, אשר מעצם הגדרתה מתקיימת רק כאשר
ערכי האדם (בין אדם לאדם) והיחס לאלוהים (בין אדם למקום) נשמרים
בקפידה. זו כל התורה על רגל אחת, והתורה על רגל אחת היא היהדות.

אין סתירה בין קיום להישרדות בריאליה היהודית,
כי בספירה של היהדות והיהודיות, הקיום מותנה
בחיים הערכיים. אין כלל אפשרות ברמה העקרונית
לקיום העם היהודי והיהדות כמושג ללא הקיום המוסרי
המדייק ביותר.

אם הטתי את הדיון בכיוון לא רצוי או לא מוצלח אני מצטער,
אך הקיום אינו עמד בסתירה לחיי הרוח והמצפון. בוודאי שלא
ביהדות.

http://www.faz.co.il/thread?rep=132067
כרגיל אצל עירן, אמת מוצקה .
סתם אחד (יום רביעי, 13/05/2009 שעה 7:49)
בתשובה לסתם אחד

הוויה קודמת להכרה .
מותר האדם מן הבהמה בהכרתו שיש לאדם ואין לבהמה .
אך אין ההכרה קיימת כשאין ההוויה קיימת .
הא בהא תלייא .

לפיכך הראשונה מהמצוות ליהודי היא ''פרו ורבו ומלאו את הארץ''
אלמלא זו אין היהדות שורדת דורות רבים .

אמר הלל הזקן ''דעלך סני - לחברך לא תעביד, זו היא כל התורה כולה, ואידך פירושה הוא, זיל גמור''. ותרגומו ''ששנוא עליך לא תעשה לחברך, זו כל התורה והשאר פירוש הוא, לך ללומדו''
ובזה טעה הלל הזקן .
כך נכתב בספר וייקרא ''לֹא-תִקֹּם וְלֹא-תִטֹּר אֶת-בְּנֵי עַמֶּךָ, וְאָהַבְתָּ לְרֵעֲךָ כָּמוֹךָ, אֲנִי ה'.''

ומה עושה יוסלה ? בדיוק את ההיפך . הוא נוטר את בני עמו ואוהב את שונאינו .

אריה עירן .

מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.