פורום ארץ הצבי

(נכתב בתשובה לסתם אחד, 21/12/08 8:02)

http://www.faz.co.il/thread?rep=126038
יש עתיד לחשמלית
סתם אחד (יום ראשון, 21/12/2008 שעה 12:19)
בתשובה לסתם אחד

בקיץ 2005, כשעלו מחירי הדלק בארצות הברית, החלו נחטפות מחדרי התצוגה מכוניות היברידיות (בנות כלאיים), המשלבות מנוע בעירה רגיל עם מנוע חשמלי הפועל באמצעות מצבר, שילוב המביא לחיסכון בדלק ולשיפור בביצועים. מכונית אמריקנית ממוצעת נוסעת כ- 10 קילומטר לליטר, ולעומת זאת, מכונית היברידית מן המניין, כמו טויוטה פְּרִיוּס לדוגמה, מגיעה למרחק כפול באותה צריכה, בהתאם לאופי הנהיגה. המכירות השנתיות של מכוניות היברידיות בארה''ב הוכפלו מ-‏2004 ל-‏2005 והגיעו ל-‏200,000 יחידות. ב-‏2007 יש כבר קרוב כ-‏700 אלף מכוניות מתוך כ-‏200 מיליון מכוניות!
צופים כי הן יוסיפו לתפוח ויעברו את המיליון עד 2010. סביר להניח כי עד 2020 כל דגמי המכוניות יגיעו עם אפשרות ג ם להנעה היברידית. אם כאשר לשוק ייכנסו יותר ויותר מכוניות חשמליות מלאות.

מכונית היברידית , כמו טויוטה פריוס, יכולה למחזר (המונח המקצועי הוא ''לשחזר'') את אנרגיית הבלימה ( regenerative braking), טכנולוגיה הלוכדת את רוב האנרגיה שבדרך כלל מתבזבזת בחימום הבלמים, ומסבה אותה לאנרגיה חשמלית. בדיוק כפי שהמנוע יכול להפוך את האנרגיה החשמלית האצורה במצבר למומנט כוח (הכוח המסובב את הגלגלים ודוחף את המכונית), אפשר להפוך את התהליך, וליצר חשמל ממומנט הכוח הנוצר מהאטת המכונית הנוסעת ולאגור אותו מחדש במצבר. כמובן שישנו גם את מכשיר הדינמו שנמצא במכונית הישנה משחר קיומה ומסייע לשמור על קיבולת המתח במצבר הסטנדרטי.

נהיגה עירונית, המאלצת את הנהג לבלום לעתים קרובות, היא ההזדמנות הטובה ביותר לשחזור אנרגיית הבלימה, אך התהליך יעיל גם בנהיגה בעליות ובירידות בשטח הררי. מכוניות היברידיות אוגרות בימינו כמחצית מאנרגיית הבלימה. בעתיד, מצברים משופרים ומערכות מתוחכמות יותר יאפשרו למכוניות לאגור אף יותר אנרגיה זמינה.

ב-‏2003 ביפן יוצר אב טיפוס של מכונית חשמלית המכונה ''אליקה'', המגיעה ל-‏370 קמ''ש ולמרחק של 300 ק''מ בטעינה אחת. למכונית שמונה גלגלים בעלי מנועים נפרדים, בתפוקה כוללת של 600 כוחות סוס. עקב אכילס של המכונית היתה עלותה. נדרש לייצר כמה עשרות אלפי מכוניות כדי להפוך את הפרוייקט לכלכלי ולכן הפרוייקט הוקפא. עם התפתחות הטכנולוגית מאז ושיפור הטכנולוגיה ירד במקביל מספר המכוניות למכירה להחזרה ראשונית של עלות הפיתוח ובניית תשתית הייצור, ולכן ייצור ומכירת מכוניות היברידיות הופך יותר ויותר לכלכלי.

ב-‏2005 יצא האב-טיפוס הראשון של טנדר מרצדס היברידית חלקית. לטנדר המשודרג יש מנוע בעירה פנימית של 143 כוחות סוס, ומנוע חשמלי של 120 כוחות סוס. הוא יכול לנסוע למרחק של 30 קילומטר לליטר במצב חשמלי מלא. היום כבר עובדים המהנדסים, בלפחות 5 פירמות שונות, על מכוניות מכוניות היברידיות נטענות משולבות במנוע דלק שיצרכו הרבה פחות דלק מכלי רכב רגילים. טווח הנהיגה בעיר, עם מיכל דלק סטנדרטי מלא ומצבר טעון, אמור להגיע ל-‏1,000 עד 1,600 קילומטר!

היום יש פיתוחים שמקנים אפשרות להטעין את הסוללה בשקע החשמלי של הבית במשך 5 שעות או בהטענה של בין 1 - 10 דקות בזרם חשמלי חזק יותר במקומות שיועדו לכך (תחנות טעינה) וכך לפתור את בעיית זמן הטעינה הארוך שהיווה מכשול בשנים האחרונות.

מומחי התעשייה צופים את המשך ההתפתחות והגדילה של המכוניות ההיברידיות, המשלבות הנעה של דלק וחשמל, ומעריכים כי עד 2010 ימכרו בין 600,000 ל - 1,000,000 מכוניות היברידיות בארה''ב בלבד. ככל שימכרו יותר כך המכוניות ישתכללו יותר: יותר זמן מחקר ופיתוח, יותר מכוניות על הכביש דבר שייאפשר בדיקה ותיקון תפיסת ההפעלה של הרכב.

''ההונדה אקורד'' ההיברידית היא הסדאן המשפחתית המהירה ביותר בשוק. ה - Rx400h מבית ל''קסוס'' וה- ''טיוטה היילנדר'' – לשתיהן 270 כוחות סוס. ה - GS 450h , הסדאן מבית ''לקסוס'', תעבור את ה - 300 כוחות סוס ותאיץ מ - 0 ל - 100 קמ''ש בפחות מ - 6 שניות. ''הטיוטה קונספט'' היא מפלצת כוחות סוס עם 408 כ''ס!

רכבים אלה מוכיחים כי הוספת מנוע חשמלי ומצברים חשמליים לרכב רגיל (ובכך להפוך אותו להיברידי) לא בהכרח אומר כי הביצועים יפגעו. שילוב של מנוע בנזין ומנוע חשמלי ביחד מאפשר למהנדסי הרכבים שליטה רחבה יותר בניסיונם להעצים את יעילות החסכון בדלק ואת המהירות, ללא הבדל בין נהיגה בעיר או בכביש מהיר, ואם הרכב גדול או קטן.
ההיברידית בעלת מערכת ה - 2 מצבים מבית ''ג'נרלס מוטורס'', היא השברולט Tahoe והיא מעוצבת להעניק לנהג שליטה ברכב שטח עם מנוע 8V בעודו דוהר בכביש המהיר מבלי לבזבז דלק. http://www.indiacar.com/infobank/ele_cars.htm .

שוק המכוניות ההיברידיות החלקיות גודל בקבץ מסחרר. בשנת 2000 נמכרו בארה''ב 9,500 מכוניות וכבר בשנת 2005 נמכרו מעל 200,000 מכוניות היברידיות רק בארה''ב.
המספרים אומנם מעודדים אך יש להתחשב בשוק הכללי של התחבורה. 200,000 המכוניות שנמכרו בשנת 2005 בארה''ב מהווים רק 1.2% מ - 17 מיליון הרכבים שנמכרו באותה שנה. אם יצרני ההיברידיות יכפילו את הקילומטרז' לכל ליטר דלק מ - 30 ל - 60 קילומטרים (הערכה אופטימית למדי) – הדבר יחסוך הרבה דלק.

כיום נוסעות בכבישי ישראל כמה מאות ריכבי טויוטה פריוס של טויוטה והונדה סיוויק IMA. כיום חברת טויוטה משווקת 13 דגמים שונים של רכבים היברידיים http://www.ynet.co.il/articles/1,7340,L-2576815,00.h... אבל בגלל הביקוש הגבוה בעולם, לישראל מגיעים רק רכבים בודדים. כמו שכתבתי הבעיה היא במחיר המכונית שהוא גבוה ביחס למכונית עם מנוע בנזין. כאשר ישווקו יותר מכוניות המחירים יתחילו לרדת (תופעה מוכרת לכל מוצר טכנולוגי / הייטק).

למרבה הפלא לישראל חלק משמעותי בפיתוחים הטכנולוגיים של הרכבים ההיברידיים והחשמליים. חברה ישראלית פיתחה את מצבר אבץ האוויר (רשום כפטנט עולמי של חברת ''דלק חשמלי'' מירושלים. חברת החשמל קנתה זיכיון על הפטנט בארץ) שעולה בביצועיו הרבה מעל כל המצברים האחרים שבשוק. אחד מיתרונותיו הבולטים של המצבר הישראלי הוא צפיפות אנרגיה גבוהה, המאפשרת טווח נסיעה של כ-‏400 קילומטר ברכב כבד שמשקלו ארבעה וחצי טונות ומשקל המצבר כ-‏600 ק''ג. המצבר הישראלי אפשר לרכב להגיע למהירות של 120 קמ''ש, לעומת מצבר עופרת בחומצה שהותקן ברכב מקביל של חברת ג'נרל מוטורס האמריקאית והגיע למהירות 90 קמ''ש. חברת החשמל ערכה ניסויים שונים במכשיר, וזה התגלה כיעיל וכמספק ביותר. נקבע שברגע שיוקמו תחנות דלק חשמלי תארך החלפת מצבר חשמלי כעשר דקות בלבד.

בטכניון עמל על כך צוות מדעי בראשות פרופ' סטיוארט ליכט. הוא יצר סוללות המבוססות על סוג ייחודי של ברזל, שפירוקן אינו מלווה בפיזור חומרים רעילים בסביבה ותכולת האנרגיה ידידותית לסביבה, ואפשר לחדש אותה באופן קבוע וכך להתגבר על הבעיות הקבועות במכוניות חשמליות – משקל, זיהום וחיי בטריה קצרים. את ההמצאה מפתחת כעת חברת ''כימארג'י'' שמנהלת ברכט ליכט, אשתו של הממציא. בינתיים סטיוארט ליכט העביר את פעילותו לארה''ב.

בקיצור, היום יש מכוניות חשמליות שלמות אבל המחסור הגדול ביותר למכירתן הוא מחירן הגבוה. ככל שימכרו יותר מחירן יירד ויהיה כדאי לכלל הציבור לרכוש אותן. וכמובן אסור לשכוח את המכוניות המונעות בגז. עוד פתרון שיכול ללכת היטב במקביל לפתרון החשמלי. רק לא צריך לדחוף, יש אוטו לכולם, בקרוב http://info.org.il/page.php/gasinfo .

לדעתי, הממשלה הבאה ראוי לה שתעודד ותשקיע בפיתוח מכונית חשמלית עתידית. היום ישראל היא מדינה מתקדמת מבחינה מדעית, טכנולוגית וכלכלית וראוי שהמדינה תאפשר למספר חברות להתאגד או לקום וללכת על פיתוח מכוניות העתיד. אם ישראל תגיע לפריצת דרך טכנולוגית זה יחזק את מעמדה הכלכלי והמדיני של ישראל לשיעור שטרם חזינו בו.

חכם ציון

http://www.faz.co.il/thread?rep=126056
יש עתיד לחשמלית
סתם אחד (יום ראשון, 21/12/2008 שעה 14:51)
בתשובה לסתם אחד

לוי
הכל טוב ויפה.
מה לכל זה ולמתן בלעדיות ושטחים למאן דהוא.
ציינתי שלמכונית חשמלית יתרונות בנסיעה בתוך העיר.
מכוניות חשמליות עדיין יקרות עבור הלקוח העממי.
אם חושבים שמכוניות אלו ישפרו את איכות הסביבה אולי יש מקום להוריד את המסוי. הבעיה היא שמי שירויח מכך הם העשירים.

מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.