פורום ארץ הצבי


http://www.faz.co.il/thread?rep=117328
סונינו את הצודק אבל יש לי קושיות קשות!
ראובן גרפיט (יום שני, 09/06/2008 שעה 18:43)

ראשית, בעיקרון אני מסכים למסקנות שלך אבל יש בעיה קשה בנושא היישום מעבר למה שאתה כתבת ואודה לך על מתן תשובות לקושיות וההתלבטויות שלי בנידון.
1.מטרתה של מערכת חינוך לאומית לחנך את כולם ולכן יש חוק חינוך חובה. דא עקא - לא מעט מהילדים לא רוצים ללמוד.יש ילדים עברינים, אלימים היוצרים אוירה נוראית בבית הספר, כיצד מתמודדים עימהם? מי יתמודד עימהם?
2. ילדים שבבית אין להם תמיכה. אין להם תנאים מי יתמודד עם זה?
3. יותר אחריות להורים: ומה עם הורים שרוצים שילדיהם ילמדו נושאים שונים לחלוטין ממה שהמדינה מעונינת ורואה כחשוב? למשל - לימודים ב'' חדר'' היהודי או האיסלמי במטרה מוצהרת של ההורים ליצור ניכור ממערכת החינוך הפורמלי. ממש כפי שיש הורים המסרבים לחסן את ילדיהם.
4.נושא האינטגרציה: מדוע ולמה לא מבטלים נוהג נפשע זה אשר הביא לירידה דרסטית ברמת הלמידה ובהישגים הכללים. הוכחה - הישגיה הגבוהים של בתי הספר הפרטים של הרוסים וההפרדה שעושה הסקטור החרדי המונע אינטגרציה בטיעון של שמירה על רמת לימודים וכן גם הצלחתם של התיכונים הפרטים המכינים לבגרות את אלה שכשלו בבתי הספר הציבוריים.
5. חנוך את הנער על פי דרכו: כיום נפתחו מגוון רחב של נושאי לימוד אישיים.המכללות הרבות המתמחות במגוון נושאים כיצד מישמים גישה זו גם בבתי הספר היסודיים והתיכונים? זה עולה כסף, זה מחייב סגל מורים רחב.

משיחות עם חברים מורים /מורות מנהלים רמתם של מורים רבים הינה בעיה וכן גם גילם והשחיקה הנוראית. השיטה של קביעות ושכר נמוך עד בינוני והחובה להיות במערכת החינוך עשרות שנים לצורכי קבלת הפנסיה מהוים מכשול להשגת חדשנות .
בעיה נוספת הינה - קצב השינויים המהיר הבא לידי ביטוי בין היתר במהפכת האינטרנט שהינו עולם ומלואו .

http://www.faz.co.il/thread?rep=117344
סונינו את הצודק אבל יש לי קושיות קשות!
דוד (יום שלישי, 10/06/2008 שעה 10:35)
בתשובה לראובן גרפיט

בעיקרון, הטענה המרכזית של המורים היא תנו כסף יהיה חינוך..
התוצאה נותנים הרבה (ובאמת מיליארדים) כסף ואין כלום..
המורים טוענים כי אי אפשר למדוד הצלחה בחינוך ולכן תנו כסף בלי בקרה
הטענה המרכזית שלי היא
1. כסף ניתן לחסוך ע''י צמצום המנהלת וכך יהיה המון כסף מיותר כדי להשקיע במערכת (כיום כדי ש-‏100 אלף ש''ח יגיעו לבי''ס מסוים המשרד חייב להוציא מיליון ש''ח מתקציבו (90% תקורות)
2. כן ניתן למדוד את מערכת החינוך ואת ההשגים של תלמידים ולכן
כל רפורמה חייבת לקחת בחשבון לפנות עוד שני משתנים
א. צמצום מנהלות - זאת נעשה ע''י הפיכת המשרד למשרד לתיעוד ככתוב לעיל.
ב. תגמול לפי השגים של כלל המורים
כדי לנהל את המערכת לא צריך מערכת על (אח גדול-רוסיה- קומוניזם וכל השאר) מערכת המקומית יכולה לנהל זאת במחיר נמוך..
עד כאן טענותיי
בהקשר להארותיך והערותיך המוצדקות והטובות להלן מספר תפישות שאני מאמין בהם..
ראשית חלק ניכר מ''המופרעות'' של תלמידים נובעת בגין המערכת הגדולה בה הם חיים.
אני מאמין כי רק 5% מבני האדם הינם ''עבריינים'' שכלום לא יכול להם..
אולם
אם נפסיק את ה''פיקוח החברתי'' ה-‏5% יהפכו ליותר מ-‏20% כי אין להם מחיר לשלם..
להערכתי בגין זאת, המערכת האמריקאית (הליברלית)גורמת לקטסטרופה בחינוך בגין העדר פיקוח ומשמעת בסיסיים...
אומנם, (ואני נופל כאן כפרי בשל לידים של צופיה ודומיה), לעיתים סתירת לחי אחת עשויה לחסוך מיליונים של ש''ח שיוצאו על שופטים, שוטרים, סוהרים, עורכי דין מטעם הציבור, בנינים של בתי משפט, פקידות ופקידים בבתי משפט, בהוצאה אל הפועל, עלויות שכר ותנאים סוציאליםם וכיוצא בזה..
כי אילו הייתי אז בזמנו, נותן לילד גבול שאינו כולל רק הסבר שאסור אלא לפחות הרתעה מסוימת, הילד ההוא לא היה ''יעד משטרתי'' ו''עבריין כרוני''
יתרה מזה,
כילד שלעולם לא למד במערכת החינוך הישראלית או האמריקאית ואו הצרפתית וגם לא הסוביטית, אני חושב כי מערכת הלימודית מחוייבת להיות מופרדת בהתאם להשגי התלמידים.. במיוחד לאור העובדה כי כל הישג הינו יחסי..
הינו, ראש לשועלים מול זנב לאריות... לכן לשאלתך, אין לי כל שמץ של מושג מה צריך להיות ואני מניח כי הינך מגיע מאתר שיש לך הבנה טובה יותר ממני בנדון.
גם ביחס לחנוך לנער על פי דרכו, זוהי להערכתי מליצה שנאה דורש בה ואין מקיים (במיוחד בסקטורים שבהם היא מהווה נורמה מקובלת).. חייבים לאפשר לכל אחד את הבחירה החופשית בתוך מערכת חוקים ותעודות נתונות..
יישר כוח

מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.