פורום ארץ הצבי

(נכתב בתשובה לניקולא בגלין, 27/08/07 18:04)

http://www.faz.co.il/thread?rep=102975
ישוע כדמות היסטורית
אריק פורסטר (יום שני, 27/08/2007 שעה 18:46)
בתשובה לניקולא בגלין

תודה, ניקולא, עבור הערתך. לגבי מועצת ניקיאה, עד אז לחמו מספר ''נוצרויות'' על שליטה תיאולוגית בדת. ניקיאה מציינת את ניצחונה של התיאולוגיה המזוהה היום עם הכנסיה הקתולית והכנסיות שירשו את הכנסיה הביזנטית, והרואה את ה' כ''שילוש קדוש'' בו ישוע הוא הבן.

האוונגליון לפי יוחנן נערך סופית במאה השניה, ויש אומרים במאה השלישית. אז התגברו כבר אלה שהאמינו באלוהותו של ישוע.

אין ספק שהיהדות ההלכתית ירשה את מקומה של היהדות המקראית. כוונת המאמר אינה לקבוע באם באם זה נעשה בתהליך הדרגתי או במפץ גדול. מה שכן. לא קשה ללקבוע מתי התחילה היהדות ההלכתית במתכונה הנוכחי.

http://www.faz.co.il/thread?rep=103052
תיארוך כתיבתם של האוונגליונים
ניקולא בגלין (יום שלישי, 28/08/2007 שעה 22:12)
בתשובה לאריק פורסטר

עוד כמה הערות:
1) ישוע נחשב בסינופטיים כ''בן אלוהים'', ביטוי שהוא שווה ל''מאותה דרגה'' של האלוהים. אולי לא טוב לקחת לדוגמה את בשורת יוחנן להוכחה שהנוצרים של המאה הראשונה כבר חשבו את ישוע בדרגה של אל. היה צריך להסתכל באגרותיו של פאולוס שכולן נחשבים על ידי המומחים ככתובות באמצע המאה הראשונה. אם נקח את אגרתו לפיליפים פרק 2, פאולוס מגדיר את ישוע כ''שייך לדרגה האלוהית''. יש לקרוא את הכתובים כדי לגלות שאין שום המצאת האלוהות של ישוע במשך המאות.
2) אדרבה, הצורך לדייק ולנסח את האמונה באמונת אלוהות ישוע בוועדת ניקאה מוסבר בעובדה שהמתנגדים להגדרה זו היו מרבים יותר ויותר, דבר שלא קיים בהתחלה. הצורך להגדרה יותר מדויקת הוא גם צורך לשוני ותרבותי: להעביר את אמונה מסביבתה היהודית המקורית לתרבות יוונית.
3) רוב המומחים בני ימינו אינם תארכים את כתיבת בשורת יוחנן במאות שנית ושלישית אלא בסוף הראשונה.
4) להיות יותר מדוייק לגבי היהדות הרבנית ותולדותיה, יש להזכיר את וועדת יבנה בשנות 90 ולהדגיש מה נשתנה ומה לא נשתנה. אני לא מסכים עם אליצור כשהוא משתמש במילים ''בדיוק כמנו'', אבל ברוח הדברים נראה שאין שינוים רבים בין הפרושים לחכמי המשנה.

ניקולא

מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.