|
הפוסל במומו פוסל | |||
|
|||
וזה לא סיוון שכותב זאת ניסית לשלוח את הילדים שלך למוסד דתי ולא קיבלו אותם? או שלעולם לא תנסה? כי הרי הם חרדים ואתה מאור העולם | |||
_new_ |
הפוסל במומו פוסל | |||
|
|||
למה שאני אשלח אותם למוסד דתי? זה בניגוד להשקפת עולמי. ניסית לשלוח את ילדיך למוסד חינוכי חילוני ולא קיבלו אותם? אני לא מאור העולם,אך גם לא הסתום של העולם. | |||
_new_ |
הפוסל במומו פוסל | |||
|
|||
אני מה שנקרא מסורתי לייט ניסיתי לשלוח את בני הבכור למוסד חילוני. רמת המורות לצערי נמוכה ביותר.... רמת הפלצנות מרקיעה לשחקים....... רמת החינוך לא קיימת בכלל כי אין חינוך.... ומדובר ביישוב בעל רמה סוציואקונומית גבוהה. לאחר שנתיים, בה צברתי תסכולים מה''מורה'' (אחת שלא התקבלה לשום חוג אוניברסיטאי, לכן הלכה לסמינר למורות) החלטתי לעשות מעשה ושלחתי את הילד למוסד דתי תורני. פתאום הילד נכנס לסביבה מלמדת ומחנכת, לא לסביבה שמייצרת ציונים לבחינות ה''מיצב'' פתאום התחיל לקרוא היטב ולהבין את הנקרא, ואפילו טקסטים מסובכים- משנה, תלמוד, הקטן בגר וסיים ישיבה והחליט ללמוד תחום הנדסי. מאחר שלא למד ספרות עברית, ומתמתיקה , התיישב ועם יכולת הלמידה שרכש בישיבה למד את החומר לבד תוך מס חדשים ונגש לבגרות. כיום הוא מצטיין בטכניון ללא הזדקקות למערכת החינוך הממלכתית. | |||
_new_ |
יש רק בעיה אחת בסיפור שלך | |||
|
|||
אינך מזכיר מי מימן את החינוך שרכשת בעולם החרדי. זה חלק חשוב מהסיפור שלך. אנחנו מממנים לחרדים מה שאנחנו לא עושים במגזר החילוני. יותר מכך במקביל לצמיחת החינוך החרדי במימון ציבורי קיצצו ומקצצים בחינוך ההתיישבותי שבזמנו נתן לי בדיוק את מה שאתה טוען קיבל ילדך במגזר החרדי. בקיצור זה לא בדיוק חוכמה גדולה לעשות דברים טובים בכסף ציבורי. ביזור המערכת החינוכית גם במגזר החילוני יכול לגרום לשיפור מאד משמעותי. | |||
_new_ |
לא רלוונטי | |||
|
|||
כשיהיה צורך להביא אישור מי משלם יותר מיסים כתנאי לקבלה למערכת חינוך כלשהי ייתכן שהטיעון שלך יתפוס מיים. הטיעון הוא הוא בגדר קינטור חסר בסיס. רק שיהיה ברור לך שאפילו אם החינוך יעלה בכסף, עדיין יקבל כל ילד חרדי ודתי את אותו חינוך שמקבל היום, ושקיבל באלפיים השנים האחרונות כי לצורך חינוך ילדים , יהודים לא חוסכים. ולגבי החינוך ההתישבותי והחנוך הממלכתי בכלל: בזמנו היה חינוך התיישבותי מפני שהיו מ ח נ כ י ם. והם לימדו אותך בתקציב דל עשרת מונים מהיום. היום ב''חינוך'' הממלכתי או ההתישבותי יש מעט מאוד כוחות חינוך אך יותר ויותר פרעחות שמוצאות מחייתן כמורות. | |||
_new_ |
מאד רלוונטי | |||
|
|||
לא היה בדברי שום טיעון בקשר למי משלם מסים כי זה לא רלוונטי. יתכן ואתה שילד חרדי יקבל אותו חינוך גם אם זה יעלה כסף. אלא שזה לא עומד במבחן המציאות משום שהמימון מגיע מתקציבים ציבוריים. החרדים מנהלים שתי מערכות חינוך פרטיות במימון ציבורי. היתרון עליו הצבעת (הערכת אצבע) נובע לדעתי מהביזור. כאשר כל מגזר, גם המגזרים החילוניים, יוכל לנהל את חינוך ילדיו כמו שעושים החרדים, יהיה טעם להשוואות כמו אלו שאתה עושה. | |||
_new_ |
מאד רלוונטי | |||
|
|||
אתה מממן את החינוך החרדי כמו שהוא מממן את החינוך החילוני. בסך הכל המימון החילוני לתלמיד גבוה יותר ממחיר מימון התלמיד החרדי. חינוך פרטי יש גם בחינוך החילוני, כמו בית הספר הדמוקרטי שהולך ומתפשט בארץ. בסך הכל כולנו משלמים עבור כולם, וכמעט לא חשוב היקפי הכספים כי אם איך נמצלים אותם באמת ללימוד ולחינוך. עניין ניצול מיטבי של הכסף לא נבדק ולא נחקר מעולם. | |||
_new_ |
מאד רלוונטי | |||
|
|||
גם הנושא של ניצול מיטבי של התקציב הוא חלק חשוב בסיפור. אבל הביזור גם הוא משתנה חשוב. רעיון בית הספר הדמוקרטי הוא רק התחלה של הביזור עליו דיברתי. אני מתכוון לביזור כזה שגם יותיר למנהלי בית הספר את ההחלטות החשובות ביותר כמו מה עליהם ללמד ועוד. זו זכות שקיימת רק במגזר החרדי. אם זה ינתן לכל המגזרים סיפור האיכות יהיה שונה לגמרי. | |||
_new_ |
מאד רלוונטי | |||
|
|||
מכאן שאין להאשים את המגזר החרדי שמצליח לקיים בתוך מערכת פוליטית גועשת את מה שהם חושבים לנכון לעצמם + המינימום ההכרחי שהמדינה מחייבת אותם. המדינה לא מצליחה כבר עשרים שנה לערוך רוויזיה יסודית במערכת החינוך כולה ובעיקר בחינוך הממלכתי ובמקום זה מתקנים טלאי על טלאי. זה חמור בעיני יותר מאשר אם בישיבות ש''ס לומדים מתימטיקה 5 יח' או לא. | |||
_new_ |
יש רק בעיה אחת בסיפור שלך | |||
|
|||
סיוון יש בעיה אחת רצינית בטיעון שלך - אתה מתנהג אל החרדים כאילו הם לא אזרחי המדינה. זו פאשלה שלך שהחינוך החילוני שאתה דוגל בו - הוא פלצני כדברי הכותב וחסר ערכים,תרבות ומוסר. כי אתה כנראה לא רוצה משהו יותר טוב,בדיוק כמו שאתה לא רוצה מדינה יהודית - אלא דמוקרטית.זה המכסימום שאתה יכול לדמיין... | |||
_new_ |
חוסר המוסר היא הבעיה שלך! | |||
|
|||
אין כל יסוד לטענה שלך בדבר התנהגותי ''אל החרדים''. אין בהודעה שלי שום בסיס לטענה הזאת שלך ולכן היא מופרכת. זו פאשלה שלך שאינך מבין עברית פשוטה ומשתמש בגידופים כדרכך. זו עדות ברורה שאתה חסר מוסר, תרבות וערכים. חוסר המוסר שבהתנהלותך בולט כאשר אינך שומר על מצוות להן אתה מטיף. אפילו אינך מסוגל לכתוב עברית כהלכה...! | |||
_new_ |
חוסר המוסר היא הבעיה שלך! | |||
|
|||
אתה מדבר באטימות רבה למדי על החרדים בארץ כאדון המממן אותם.אותם.אתה המממן.אותם.הם(אותם) איזה גידול לא רצוי ואתה המממן אותם.אתה נאלץ לממן אותם כי מישהו הכריח אותך לממן והוא מכריח אותך לעשות את הזועה הזאת ולא להפסיק.לממן אותם.אותם.אתה עם כל הנאורים - בצד אחד.''אותם'' עם הגידול - בצד השני.אתה מממן אותם. | |||
_new_ |
אתה שוכח את המצוה - מדבר שקר תרחק! | |||
|
|||
אתה כרגיל ממשיך בהפצת שקרים באמצעות אלימות מילולית ושנאה. הגישה הזאת היא הגידול הלא רצוי שמפריע לך. | |||
_new_ |
סתם קשקשת | |||
|
|||
תנאי הקבלה למכללות להוראה זהים לחלוטין לתנאי הקבלה במדעי הרוח ובבתי הספר לחינוך בכל אוניברסיטה. אין שחר לטענה כי בוגרי/בוגרות המכללות הללו הלכו לשם מאחר ולא קבלו אותם באוניברסיטה. ההפך הוא הנכון, המכללות להכשרת מורים סובלות ממחסור חמור בסטודנטים לאור העובדה שהמתקבלים אליהן מתקבלים בכל מקום. | |||
_new_ |
הפוסל במומו פוסל | |||
|
|||
עשית את הילד שלך יהודי ועל זה הוא יודה לך לתמיד זו הטענה שאני מעלה פה מתמיד: תן לילד שלך חינוך יהודי. אם הוא יבחל בו אחרי עשרים שנה - זו הבעיה שלו אבל אם לא תיתן לו חינוך יהודי - אין לו אפילו אפשרות לבחור כמו שיש לכל דמוקרט בממלכות הדמוקרטיות של סיוון והעין הצופיה למרחוק בטווח אפס | |||
_new_ |
הפוסל במומו פוסל | |||
|
|||
שלושת ילדי למדו בבתי ספר חילוניים , שלושת אקדמאיים ומתפרנסים בכבוד . בתי מסיימת בימים אלו תואר שני. לכן נסיונך האישי הוא שלך. 70% מהאוכלוסיה היהודית בישראל לומדת במסלול החילוני וממש אין להם מה להתבייש בחינוך שקיבלו. ספורים כאלה לילדים סוררים לפני השינה אני שומע השכם והערב ממסורתיים לייט ומחרדים כבדים. זה מאוד משכנע במאה שערים ובשכונות בני ברק. ממש בדיחה במקומות אחרים. | |||
_new_ |
הפוסל במומו פוסל | |||
|
|||
אתה הרי טוען שהחרדים סגורים ונעולים... ואני אומר שהם יקבלו אותך בידים פתוחות ויחלקו איתך כל מה שיש להם לעומת זאת נסה להגר לאוסטרליה או לקאטאר או לסעודיה... | |||
_new_ |
הפוסל במומו פוסל | |||
|
|||
גם אני מוכן לקבל חרדים בידים פתוחות ולחלוק איתם כל מה שיש לי . חכמה קטנה מאוד. אני לא מהגר לשום מקום. תהגר אתה. | |||
_new_ |
הפוסל במומו פוסל | |||
|
|||
אז אני שמח שדעתך לא כדעתו של סיוון שחש כאבים עזים כי הוא נאלץ לממן את החינוך החרדי | |||
_new_ |
הפוסל במומו פוסל | |||
|
|||
כל הורה זכאי ורשאי לחנך את ילדיו כראות עיניו ולפי השקםפת עולמו.ענין המימון הוא פוליטי ''נטו''. אני מאמין שכאשר מישהו מממן את חינוכם של אחרים הוא מקבל מהם תמורה אחרת. אין הרבה פראיירים בפוליטיקה. קראתי היום בעיתון שבעל , ''הלשון המזוהמת'' מרחוב הקבלן בירושלים קרא למורי החינוך החילוני '' חמורים''.יותר משזה מעיד על המורים האלה ,זה מעיד על רמתו הנמוכה, בערותו וסכלותו של עובדיה יוסף. אוי לאלה המעמידים אותו בראשם, לחמורים ידמו. | |||
_new_ |
הבנת המושג | |||
|
|||
הויכוח התגלגל לנושא חדש,אבל אני בהחלט מוכן ללמוד ממך גם פה. כבר התווכחנו בעבר על הבנת המושג.אותה מילה ושני מובנים לה.בעולם היהודי(לשון הקודש) יש לה מובן ממש הפוך מאשר בעולם העברי.לדעתי אתה עושה צחוק מעצמך כשאתה מכנה את הרב נמוך,בער וסכל.אבל זה בהחלט מפגן לזעם והעלבון שאתה חש מבלי להבין את הדברים ועל מה הם אמורים. כמה הערות צנועות בענין. המושג עם החמור מופיע כבר בהליכתו של אברהם לשחט את בנו. ישנו גם הסיפור על המשיח הרוכב על חמור לבן החמור משחק תפקיד בעוד כמה סיפורים ואגדות תלמודיות. החמור מסמל את החומר.כשנאמר שהמשיח ירכב על חמור לבן הכוונה שהרוח בתקופת המשיח תנצח את החומר. מפה אפשר להמשיך הלאה.כוונת הרב - לדעתי הצנועה - היתה שהמורים בבתי ספר חילוניים לא מלמדים את המורשת של היהדות.מפה אתה יכול לקחת את זה הלאה... החמור אינו חיה מגוחכת בסיפורי התורה.יש לו משמעות.חמורו של ר פנחס בן יאיר.האתון המדברת של בלעם וכו' אין פה גנאי במובן המעליב שאתה חושב.יש בהחלט גנאי וביקורת במובן של חוסר לימוד יהודי תורני בבתי הספר החילוניים המורים עסוקים בחומר ולא ברוח | |||
_new_ |
הבנת המושג | |||
|
|||
אז שעובדיה יוסף יכנה את עצמו חמור ואת חסידיו חמורים ויניח לאחרים לחיות את חייהם בשקט ובשלוה. הרב הוא באמת נמוך מצח, בער בהרבה נושאים ודי סכל במובנים רבים. מה לעשות ,זו התדמית שהוא יצר לעצמו בעיני 90% מהעם היהודי. אף חילוני לא כינה את המלמדים ב''חדר'', חמורים. וזה אומר דרשני על חינוך ודרך ארץ. | |||
_new_ |
הבנת המושג | |||
|
|||
למה הוא צריך לכנות את המלמדים בחדר חמורים אם הם עוסקים ברוח? ידוע גם הביטוי ''חמור נושא ספרים'' - והכוונה לאדם מלומד שכל מעייניו בלימוד כדי לגרוף כסף ולא כדי ללמד... אני מבין שקשה לך לקבל את המושגים האלה. לא חונכת כיהודי | |||
_new_ |
הבנת המושג | |||
|
|||
קשה לי לקבל בורות, חוסר דרך ארץ, טמטום והתנשאות. זה מה שמבטא האדון עובדיה וזה מה שאתה מבטא. לא אתה ולא רבבה שכמותך תגידו לי אם אני יהודי או לא. ספק אם אתה בכלל יהודי. זה שפעם חתכו לך משהו בשרי קטן אינו הוכחה שאתה יהודי בנפשך. לפי כתיבתך ,כנראה שלא. | |||
_new_ |
הבנת המושג | |||
|
|||
פה בדיוק נעוץ ההבדל התהומי. יש מסורת של יהדות בת שלושת אלפים שנה שגם אבותיך ואבות אבותיך השתייכו אליה מסיבות שונות אתה בועט בה ומתבייש בה.אתה המתנשא. אני מנסה להזכיר לך את האמת ההיסטורית של 3000 השנים האחרונות - ואז אתה מכנה אותי בכעס, מתנשא ובור וחסר דרך ארץ אצלך יהדות זה משהו חפיף שיכול להיות מוגדר לפי מצב הרוח והעננים באותו יום.אז זה יכול להיות גם ישו,רפורמי,בודהיסטי - אבל מתנגן טוב בנשמה ומצטלם לא רע...עכשיו אתה גם יודע מהו היהודי בנפשך... בדיוק כמו שאמרת - אם חתכו לך זה לא אומר שאתה יהודי.אולי כן בנפשך - אבל זה לא נראה לעין | |||
_new_ |
ע צופיה כבר הפסיק בקרב | |||
|
|||
כי לו יש שלושה ילדים אבל אצל החרדים משפחה זה מעל לעשר נפשות.... עוד מעט יראו יהודים גם אצלו בשכונה | |||
_new_ |
ע צופיה כבר הפסיק בקרב | |||
|
|||
החרדים של גבעתיים מתנהגים כאנשים מחונכים. סוף- סוף הם חיים בסביבה של יהדות אמיתית. | |||
_new_ |
הבנת המושג | |||
|
|||
ואתה הבעלים של המסורת היהודית? מי מינה אותך? או שאתה מינית את עצמך? אני איני בועט במסורת ואיני מתבייש בה. איזו מסורת היסטורית בת 3000 שנה אתה מזכיר לי? שמורי ישראל הם חמורים? שהבור הזה, עובדיה יוסף מגדף ומנאץ ונחשב בעיניך למורה הדור? היהדות אצלי אינה חפיף, עובדה שאני חי בארץ ומחנך את ילדי לחיות פה. אתה יודע כמה חרדים ירדו לק''ק ברוקלין? כחול שעל שפת הים. | |||
_new_ |
הבנת המושג | |||
|
|||
מה זה אומר שאתהנ מחנך אותם פה? אתה מחנך אותם בגלות הכי גדולה שיכולה להיות | |||
_new_ |
אתה מבין עין | |||
|
|||
ללכת עם פרווה של חתול על הראש ומעיל של פריץ מאוקראינה - זו היהדות במיטבה. המדינה שהקימו עבור כנופיית הכסילים הללו היא גלות בעיניהם. | |||
_new_ |
הבנת המושג | |||
|
|||
זו דעתך, תשאר איתה. | |||
_new_ |
הבנת המושג | |||
|
|||
זו לא רק דעתי זו גם דעתו של אחד מגדולי המחנכים של השומר הצעיר ותנועת ההתישבות בארץ - יעקב חזן - שאמר בערוב ימיו כי טעה הוא וטעו מנהיגי הדור שלא העניקו חינוך יהודי בתנועת העבודה. העובדה שעד היום ילד מחונך חילוני לא יודע מה זה ''שמע ישראל'' - היא תבוסה מוחצת לענין היהודי. ולכן אמרתי שלא קבלת חינוך יהודי - כי לא היית בחדר ולא היית בישיבה. מדוע בעצם נעלבת ועברת לטון ארוגנטי ומתנשא? | |||
_new_ |
אנסה להסביר | |||
|
|||
יהדות וחינוך יהודי הם שני מושגים לא זהים. וזה בעצם מקור הבעיה שיש בדבריך. חזן לא אמר שלא העניקו חינוך יהודי אלא שהוא היה מכניס קצת יהדות לכל האידיאולוגיה של השומר הצעיר. מכאן שהפרשנות שלך על דברי חזן לא נכונה. הארוגנטיות וההתנשאות החלה עם בהודעות שלך כאילו ע. צופיה בועט במסורת וגם אחר כך. האמת היא שהוא צודק. לא לך, לא לרב עובדיה יוסף ולא לאף אחד אחר אין מונופול על חינוך יהודי. | |||
_new_ |
למרבה המזל גם מבוגרים חילוניים | |||
|
|||
לא יודעים מה זה שמע ישראל, לא זו בלבד שאינם יודעים - זה גם לא מעניין אותם, ובנוסף לכך שאינם יודעים וזה גם לא מעניין אותם הרי שהם גם לא נזקקים לכל ההבלים הפרימיטיביים הללו. | |||
_new_ |
למרבה המזל גם מבוגרים חילוניים | |||
|
|||
ולכן אתם הולכים ומתמעטים כי הארץ מקיאה אתכם. | |||
_new_ |
הבנת המושג | |||
|
|||
לא שמעתי שיעקב חזן אמר את מה שאתה מצטט בשמו. הרי שיננת כבר אלפי פעמים את הדיברה ''לא תשקר''.אך כנראה לא הפנמת אותה. כנראה שהמושגים שלך על חינוך חילוני מתאים לגטו מאה שערים בירושלים ולא לעולם החופשי. אז תמשיך לחיות באושר בתנאי המאה ה-17. שאר העולם הולך קדימה. אם חינוך יהודי בעיניך זה רק החינוך שניתן בחדר ובישיבה ( ואני לעומתך, איני מזלזל בחינוך הזה) אזיי כאמור קודם, תמשיך לבלות במושגי המאה ה-17, אולי 18. אני ו-90% מהעם היהודי ממשיכים הלאה במאה ה-21. אתה בהחלט צודק- אני מרחם עליך. איני נעלב מדבריך ,זה משעשע אותי. מזכיר לי שיחות עם ילדי כשהיו בני 6 ו-7. שאלו בערך אותם השאלות שאתה מעלה. | |||
_new_ |
הבנת המושג | |||
|
|||
טוב שהיו לך שיחות עם הילדים כשהיו בגיל 6 ו 7. אבל עם ילדים צריך לדבר לפחות פעם ביום ובמשך כל החיים.אני לא בטוח שעשית מספיק. באשר להאשמות אחרים בשקר זה מזכיר מאוד את האדם שאי אפשר לבלבל אותו עם עובדות.הוא יודע יותר טוב.חיפשתי לזה מושג במילון ושם כתוב שזה בעצם מכחישן - ויש להם תיאורים לא יפים על מכחישי שואה למיניהם (יש כמה מינים) אני מעדיף להתעלם מזה. אני לא סבור ששאר העולם הולך קדימה - נראה שהוא הולך לליכוד אם אתה לא מזלזל בחינוך שניתן בחדר ובישיבה - כפי שאתה כותב - אז מה בעצם אתה עושה עם אצבעות המחשבה שלך, מחטט באף? אתה ו 98% מהתולעים שלך ממשיכים הלאה.כן.לקדימה או לליכוד? | |||
_new_ |
הבנת המושג | |||
|
|||
לקידמה, חבוב! | |||
_new_ |
הבנת המושג | |||
|
|||
האם כל מה שאתה עושה בעניין היהדות שלך זה שאתה מצהיר כאן בעילום שם ש:'' עובדה שאני חי בארץ ומחנך את ילדי לחיות פה.'' | |||
_new_ |
הבנת המושג | |||
|
|||
בכל מקרה זה הרבה יותר ממה שאתה עושה. | |||
_new_ |
הבנת המושג | |||
|
|||
שמענו עליך רבות, אתה קושר לעצמך כתרים רבים אך בעילום שם ובמחבוא. כנראה שיש לך במה להתבייש. | |||
_new_ |
הבנת המושג | |||
|
|||
א. איני בעילום שם ובמחבוא. כל מי שרצה לייצור עימי קשר- יצר. ב.מה שמעת עלי? ג.אילו כתרים? איני מתבייש, אני מביע את דעתי בגילוי מירבי. | |||
_new_ |
הבנת המושג | |||
|
|||
לא הוא ולא אתה בעלי המסורת, אלא רק אלה ששומרים בפועל על אותה המסורת. האם היהדות שלך מתמצה רק במגוריך בארץ ישראל? מכאן שאין יהודי יכול להיות יהודי בגולה? ואם כן, אז למה ליהודי אסור לפי דעתך למצות את יהדותו בחברון ובירושלים מקומות בעלי משמעות עמוקה בתורה? ואני משער שמקומות אלה הם בעלי מעמד מרכזי יותר ביהדות מאשר המקום בו אתה יושב היום! | |||
_new_ |
הבנת המושג | |||
|
|||
אינך מכיר אותי ,לכן אינך יודע אם אני כן בעל מסורת או לא. אני יהודי מלא. מגורי בארץ ישראל ממחישים זאת ביתר שאת. מאין הסקת,או הבנת שאני חושב שליהודי אסור למצות את יהדותו בחברון או בירושלים? מעניין איך הגעת למסקנה מרחיקת הלכת הזו? מקום מרכזי ביהדות זה ענין של תקופה,זמן והתרחשויות היסטוריות. פומפדיתא הייתה פעם מקום מרכזי ביהדות. מי בכלל חושב עליה היום? | |||
_new_ |
הבנת המושג | |||
|
|||
מי שלומד תלמוד | |||
_new_ |
הבנת המושג | |||
|
|||
על אותו משקל. חברון נחשבת למקום מרכזי ביהדות למי שגר שם. | |||
_new_ |
הבנת המושג | |||
|
|||
וגם למי שלא גר שם.... | |||
_new_ |
הבנת המושג | |||
|
|||
אינני צריך להכירך אישית כדי לפסוק עליך דיעה. מספיקים הדברים שאתה כותב. אתה יהודי מלא בעיני עצמך, וזה כבר טוב. מגוריך בארץ ישראל אינם עדות ליהדותך משום שגרים כאן גם נכרים, ומשום שלא כל היהודים כאן כשרים לפי ההלכה, או כשרים בדעתם על ההלכה. האמירה לגבי חברון וירושלים נובעת מסלידתך למגורי יהודים שם. פומפדיתא היא עדות שיהדות יכולה להתקיים גם מחוץ לארץ ישראל והיא ששמרה על העם היהודי. על פומפדיתא חושבים כל יום כל מי שלומד את תלמודו כסידרו. | |||
_new_ |
הבנת המושג | |||
|
|||
ההתנשאות שלך מבחילה. מבחינה מוסרית אתה אינך יהודי מאמין בעיני. תשאר בגטו שלך-מגיע לך. | |||
_new_ |
הבנת המושג | |||
|
|||
מתנשא הוא מי שאומר על אחרים שהם מתנשאים אבל לא מביא שום ראיה - כי הוא מתנשא ואינו נזקק לה. | |||
_new_ |
מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים. |