|
אפילו אינך מזהה אינטואיטיבית את השטויות שלך כשטויות | |||
|
|||
האם טענה מופרכת מספקת ידע? נניח שאתה יודע שהטמפרטורה כרגע בשעה 0349 באיזור תל אביב היא 17 מעלות צלסיוס. אם כן, יש לך כאן אפשרות נהדרת לספק לנו ידע רב ועצום לפי שיטתך: החל להפיק סדרת ערכי טמפרטורה השונים מהערך של 17. למשל, 18.25 , 18.29 18.29 ... 5982 ... 19752.3 וכן בחר באופן דומה בערכים הנמוכים מ-17 עד 273 - מעלות צלסיוס (האפס המוחלט). שים נא לב שככל שסידרת הטענות המופרכות אודות הטמפרטורה בתל אביב ב-0349 בתאריך 28 ינואר 2006 גדלה, הרי שיש לנו יותר ידע, לפי שיטתך. והרי ניתן לייצר סדרה כזאת באופן לא חסום. הינה כך מצאנו את הדרך האולטימטיבית לייצר ידע בכמויות ענק. חזון הידע האין סופי קם והתגשם, לבש עור וגידים לנגד עינינו התוהות... פופר מתגלגל בקברו, ואני מתגלגל מצחוק (סליחה, לא התכוונתי לפגוע בכבודו של אדוני הניכבד, אלא להביאו לחשוב צעד קדימה על המשפטים שהוא מייצר כאן.) | |||
_new_ |
אפילו אינך מזהה אינטואיטיבית את השטויות שלך כשטויות | |||
|
|||
חמור נושא תארים שכמוך, מתי תלמד ''שתואר'' אינו תירוץ להפסיק ללמוד? ומתי תפנים את המשפט ''מכל מלמדי השכלתי''? כל התגובה שלך אומרת רק דבר אחד: ''אינך יכול לתאר לעצמך תועלת מעשית משימוש בתיאוריה שהופרכה''. והדוגמה שנתת.... חבל עליך ועליה. אבל מכיוון שאני מרחם עליך אני אפתח לך [כמו עבור ''מי שאינו יודע לשאול'', הבן הרביעי מהגדה של פסח]. ובכן יש פילוסוף בשם פאהינגר שכתב ספר עב כרס על ''הפילוסופיה של הכאילו'', ואם אצתה כבר שם נסה לקרוא את המקור הגרמני ולא את התרגום האומלל לאנגלית שתורגם בידי קצב פוזיטיביסט בשם אודגן. שם יש דוגמאות ממתמטיקה ועד לתורת ההכרה הקאנטיאנית לערך השימוש בתיאוריות מופרכות, וגם הכנסת ''הלא חוקי'' לתחומי המדע. מקווה שיש בזה מספיק רמיזא כדי להחזיר את החמור למסלולו, אולי יצא ממך חכימא [סוף סוף] ותזכה שירכב עליך המשיח. | |||
_new_ |
האנס פאהינגר היצביע על כך שיש גם טעויות מועילות. אבל רוב הטעויות | |||
|
|||
הן מזיקות יותר, מטענות אמיתיות באותו תחום. יש אמנם מקרים שפעולה על סמך הנחות מוטעות עשוייה להואיל, כגון מחקריו של הביולוג ליסנקו מתקופת סטלין, שיצא מהנחות למארקיאניות. או לעיתים, הצבעתי על כך שהנחות מסויימות, אפילו מוטעות, של רוב הציבור בנושא המצב הכלכלי, עשויות אף הן להוות נבואה שמקיימת עצמה. לרוב, הפרכת תאורייה שקרית מועילה יותר מלדגול בה. | |||
_new_ |
לדגול - היא פליטת פה יפה שלך. | |||
|
|||
ל''לדגול'' אין קשר ל''בחינה מדעית של תיאוריות''. ולצערי אתה לא במיעוט באנשים ש''מתים על הגנת הדגל התיאורטי שלהם'' בניגוד לפופר [ולכן לא יכול להיות ''דגל פופריאני'' שראוי ''לדגול בו'']. כל המאמץ שלי הוא לשחרר את האנשים מההרגל הטפשי הזה לדגול במשהו אלא להיות בשאלה כלפי המציאות ''שאלו את שלום ירושלים סיפרו מגדליה'' כל פעם מחדש. כל המאמר שלי הולך בכיוון הזה של לשחרר אנשים מדגלים שכולם השערות [בין אם מוצלחות יותר או מוצלחות פחות]. | |||
_new_ |
הבהרתי קוגם ש''לדגול'' הוא להשקיע משאבים (ולא להאמין אמונה עיוורת) | |||
|
|||
אנו מקצים משאבים, ולרוב עדיף להשקיע משאבי מחקר בתאורייה (מסתכנת) שעמדה במבחנים שונים, יותר מאשר בתאורייה טריביאלית שהופרכה בנקודות שונות. זאת משום שסביר יותר כאן שהדבר יוביל לכיוונים פוריים. אבל סליחה, ראיתי בגוגל שכבודו עוסק באיזוטריקה, ומישים עצמו למורה רוחני, שעניינו דברים כאלה ואחרים במסגרת העידן החדש. מכאן שאין לדרוש ממנו הקפדה ודיוק רבים או חשיבה שיטתית. ויש לצפות הן שינסה לתת מצג ''רציני'' לדבריו, הן שיקפיד על כתיבה רהוטה ואמירה הנישמעת כ''מכובדת מאד'' והן שנושא מעמדו האישי חשוב ביותר בעיניו. זאת אולי לצורך השאת פתיים, כפי שכינה עיסוק בתחומים אלה הרמב''ם, הרציונליסט הגדול - ''פתי מאמין לכל דבר''. אלה התרבו מאד במקומותינו למרבה הדאבה - הרבה נובו רישים ויאפים ניבערים וריקים אך בעלי ממון וזיקה לרוחניות אינסטנט. ואם כך, אתה עוסק בדברים לחלוטין שונים, ומנסה להוכיח את הרלוונטיות של נקודות תצפיתך לקיום האנושי. איני בא להקל בכך, בוודאי יש לך מה לאמר בתחומך, אבל במחילה, עזוב את פופר לנפשו. הרי האיש היה מתנגד גדול לאנשים מסוגך ולשאר דוגלי אמונות הבל, מעוננים, מכשפים וקוראים בעלי תה וגושי בוץ. | |||
_new_ |
הבהרתי קוגם ש''לדגול'' הוא להשקיע משאבים (ולא להאמין אמונה עיוורת) | |||
|
|||
חמור נשאר חמור לא הבנת כלום לא נממה שכתבתי ולא ממשנתו של פופר. | |||
_new_ |
מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים. |