פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
לבר ניר: מאמר מצויין! אבל יש כאלה שלא יפנימו את -
רפי אשכנזי (יום שלישי, 11/02/2003 שעה 17:50) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

--מה שכתבת כי ההתמודדות עם המציאות קשה עליהם. את ניחומיהם יחפשו תוך בהייה בתקוות הבנויות על חלומות מתוקים ועל האימרה ''שגם אצלנו יש שינאה''. לא יעזור, לך דבר אל הקיר, זה הס''ה של מאמרך המצויין. ראה התגובות ותבין מה אני מתכוון.
על השינאה התהומית הערבית כלפינו כבר כתב האלוף הרכבי בהיותו ראש אמ''ן את ספרו המצויין-
''בין ישראל לערב'', בשנת 1968 בהוצאת ''מערכות''
{ למעשה הספר נכתב בפועל עוד לפני הכיבוש של 1967...}. מסקנותיו שם, כי השנאה הערבית גרועה מהגרמנית כלפי היהודים מתוך שהיא טוטאלית ללא רבדי ביניים, ומקיפה את כל שדרות הציבור, בזמן שהשנאה הגרמנית כלפי היהודים היו לה רבדי ביניים ולא הקיפה את כל האוכלוסיה.
לפחות לי, חניך 'השומר הצעיר' , ספר דק זה הביא לתחילתו של מהפך מחשבתי כלפי הערבים הסובבים אותנו, ולהזכיר מדובר על שנת 67-68.
בר ניר, המשך בדרכך, אולי בכל זאת, אם לא אתה, אזי ערפאת יפתח להם את הראש מתישהו.
_new_ הוספת תגובה



רפי, גם אתה מ''השומר הצעיר''?
ישראל בר-ניר (יום שלישי, 11/02/2003 שעה 19:38)
בתשובה לרפי אשכנזי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

יש לנו עם כך רקע משותף. באיזו תקופה מדובר? האם קראת את סיפרו של אמנון לורד ''איבדנו כל אשר יקר היה''?
סיפרו של הרכבי מוכר לי. אצלי ההיתפכחות החלה בעיקבות ''האל שהכזיב''. זה היה לפני יותר מ 50 שנה וגם אז האינטלקטואלים של השמאל לא יכלו להיתמודד עם האמת.
_new_ הוספת תגובה



ישראל, הדעות הפסקניות שלך שהם
דוד סיון (יום שלישי, 11/02/2003 שעה 20:14)
בתשובה לישראל בר-ניר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לא ידעו להתמודד עם האמת לא רציניות. אתה יודע להתמודד עם האמת? האם אמת חלקית היא האמת?
_new_ הוספת תגובה



דוד סיון היקר:
אריה פרלמן (יום שלישי, 11/02/2003 שעה 22:59)
בתשובה לדוד סיון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

בחיים לא הכל אפור - יש (לא רק, אבל) גם שחור ולבן.

לפעמים שחור הוא שחור, גם אם יש פה ושם נקודות בצבע כחול כהה.

אפילו בהלכה היהודית יש מונח בשם ''בטל בשישים'', ויתקנו אותי קוראיי הדתיים אם אני טועה:

בטל בשישים פירושו כי גם אם נכנס בטעות חלק 1/60 (או פחות) של חלב אל ארוחה בשרית, או בשר אל ארוחה חלבית - עדיין מדובר בארוחה כשרה, לא מעורבת, בשרית או חלבית לחלוטין.

בכל הנוגע למלחמת אוסלו הנוכחית, הצדיקות אצלם והרשעות אצלנו בטלות בשישים. ואם בהלכה מדאורייתא ומדרבנן כך, קל וחומר יכול להיות בהלכה מבית דוד (סיון) כך: אנחנו צודקים והם רשעים. גם אם ישנם יוצאים מן הכלל המעידים על הכלל.
_new_ הוספת תגובה



אריה, הלואי והייתי בטוח כמוך
דוד סיון (יום רביעי, 12/02/2003 שעה 5:58)
בתשובה לאריה פרלמן
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

שעוונותי/עוונותינו בטלים בשישים.

תודה על השעור במסורת.
_new_ הוספת תגובה



לבר-ניר: אני ממודל 1945, יחד עם סיוון...כמובן שמשפ
רפי אשכנזי (יום רביעי, 12/02/2003 שעה 19:53)
בתשובה לישראל בר-ניר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הרופאים, סלאנסקי, ''סנה'' כתופעה והנאום הסודי של חרושצ'וב מ 1956, היו על שולחן ביתנו ועל לוח כיתתנו. לצערי לא כולם התפכחו מאז, ושרשי המחלה עדיין נמצאים בחלק המשכיל והרועש {לצערי} ששולט באקדמיה בארץ.
הסימפטומים של אמונה ללא ביקורת, בוקר וערב, היא כנראה תכונה יהודית מאד. תכונה של עם שהשתית את ריבונותו על האמונה בטרם חזר לארצו. אמונה טיבעה שמוליכה לישור שורות ולקיטום המבקרים אם רצונה להשמר ולהישרד ואכן ככה אנו היהודים.
- יש בסיס לאופטימיות...
_new_ הוספת תגובה



ליתר דיוק, לגבי הרכבי:
אריה פרלמן (יום שלישי, 11/02/2003 שעה 22:52)
בתשובה לרפי אשכנזי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הספר ''עמדת הערבים בסכסוך ישראל-ערב'', הוגש לסנאט האוניברסיטה העברית כעבודת דוקטורט ב-‏30/04/1967.

דהיינו: חמישה שבועות לפני פרוץ מלחמת ששת הימים.

הספר עצמו הוא בעיקרו עבודת הדוקטורט, עם עידכונים מעטים ולא מהותיי מהחודשים שלאחר המלחמה.
_new_ הוספת תגובה



הערה על פטי.
אליצור סגל (יום רביעי, 12/02/2003 שעה 12:46)
בתשובה לאריה פרלמן
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לק''י
''פטי'' הרכבי היה קרוב משפחה שלי - בן דוד של אימא שלי. כך שהיכרתי אותו אישית. אני חייב לציין שלדעתי הוא היה מזדהה עם העמדות של דוד סיון.
הוא הכיר את השנאה הערבית, אבל הגיע למסקנה שאין לנו סיכוי להחזיק מעמד לאורך ימים מול הים הערבי ולכן עלינו לפייסו. צריך להזכיר שהוא גם תמך בהסכמי אוסלו. הוא אומנם נפטר חודשים מעטים לאחריהם כך שלא ראה להיכן הם מובילים.
בכל אופן הוא סבר שבלי קשר לשאלת הצדק שלנו כאן או לשנאה הערבית או לרצחנות שלהם עלינו לחפש דרכים להקטין את להבות הסכסוך כי זה האינטרס שלנו.
מי שירצה יכנס לפתיל של אורי מילשטיין בפרום שבו דנתי ביתר אריכות על פטי הרכבי.
אליצור
_new_ הוספת תגובה



אליצור, תודה
דוד סיון (יום רביעי, 12/02/2003 שעה 13:17)
בתשובה לאליצור סגל
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לא כל יום יריב מגייס עבורי עזרה מברי הסמכא.
_new_ הוספת תגובה



עוד משהו בשביל דוד.
אליצור סגל (יום רביעי, 12/02/2003 שעה 14:26)
בתשובה לדוד סיון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לק''י
עוד משהו בשביל דוד.
את דעותיו הפוליטיות כיצד לנהל (שימו לב - לנהל, לא לפתור) את הסכסוך בינינו לבין הערבים הרכבי העלה על הכתב בספרו ''חזון ולא פנטזיה'' שיצא לאור במהדורות רבות. על ספר זה התוכחנו איתו רבות. הוא מנסה להציג שם מודל להבדל בין ''חזון'' שהוא השגת המקסימום האפשרי במצב נתון לבין ''פנטזיה'' שהיא נסיון להשיג את מה שאינו ניתן ומביאה להפסד מה שכן ניתן להשיג.
הבעיה היא שרק לאחר מעשה ניתן להבחין מה הוא חזון ומה הוא פנטזיה. והרכבי עצמו הוא הדוגמא - בחודשים הספרוים שלאחר הסכמי אוסלו הוא חשב שהסכם אוסלו הוא חזון. בסופו של דבר אנו יודעים עכשיו שהוא היה פנטזיה.
אליצור
_new_ הוספת תגובה



אבל, אליצור, אתה התווכחת עם הרכבי
דוד סיון (יום רביעי, 12/02/2003 שעה 14:56)
בתשובה לאליצור סגל
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

עוד אז ואינך יודע מה הוא היה אומר היום אם אוסלו זה חזון או פנטזיה. ברור לי שלשיטתך אוסלו הוא פנטזיה.

העובדה שהרכבי חשב שזה חזון מוסיפה לכך שאפשר להגיד שיש אולי דרך ולא צריך לפסול את האפשרות הזו על הסף. דבר אחר זה להגיד שלא מעניין אותי כי ....
_new_ הוספת תגובה



לאלצור: ''המהפך '' אצל הרכבי חל סביב 1970...בשבילי-
רפי אשכנזי (יום רביעי, 12/02/2003 שעה 20:02)
בתשובה לאליצור סגל
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

--הרכבי ז''ל , זכור מתקופתו הטובה , מהתקופה שלפני המהפך שלו, לפני שכתב את ספרו על בר-כוכבא...
_new_ הוספת תגובה



עוד משהו על פטי הרכבי - לרפי אשכנזי
אליצור סגל (שבת, 15/02/2003 שעה 21:18)
בתשובה לרפי אשכנזי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לק''י
בעיני ובעיניך באמת הרכבי עבר מהפך. אבל בתודעה העצמית שלו הוא לא עבר שום מהפך. הוא תפס את עצמו כהמשך ישיר.
הוא טען שעד מלחמת ששת הימים לא היה לישראל מה להציע לערבים וממילא לא היתה אפשרות להשגת הסדר. לאחר מלחמת ששת הימים היה לנו מה להציע אבל הערבים לא רצו לקנות.
הסכם השלום עם מצרים שכנע אותו שאפר להגיע לעסקה עם הערבים. כלומר לנו יש מה להציע והם רוצים לקנות. נוסף לכל מלחמת שלום הגליל הוכיחה לו לדעתו שאנו מנהלים את מלחמותינו בצורה רשלנית ולכן כדאי להגיע לעסקה כל זמן שאפשר. בעיניו זה לא היה חוסר עקביות אלא המשך ישיר של הנסיבות.
חוץ מזה יש הבדל גדול בין מצב שבו משיהו מגייס את כל משאביו כדי להרוג אותך לבין מצב שמישהו מחרף ומגדף אותך בכל כוחו. כדאי למדינת ישראל לשלם מחיר גדול עבור המעבר משלב א לשלב ב למרות שאין המדובר על שום סוג של שלום כמובן אלא על הפסקת שפיכות הדמים.
הנקודה החלשה ביותר לדעתי היא מדוע מותר למכור את חברון אבל לא את חניתה? בסופו של דבר חברון חשובה פי כמה וכמה מחניתה. מה פרוש יש לנו מה להציע? מדוע אי אפשר היה להציע לערבים את יפו ועכו?
חוץ מזה לבסוף הוכח שכל המחשבה שיש עם מי לעשות עסקים בטעות יסודה.
גם המחשבה שאנו הולכים ונחלשים אינה נכונה - ההפך הוא הנכון.
בכל מקרה קריאת הספר חזון ולא פנטזיה ותגובות שהיו עליו משל ישראל אלדד ועוד היו מענינות בזמנו.
אליצור
_new_ הוספת תגובה



לאליצור סגל, עופרה: תודה על ההרחבה אודות הרכבי!
רפי אשכנזי (שבת, 22/02/2003 שעה 1:46)
בתשובה לאליצור סגל
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה



לפרלמן: תודה על העידכון על הרכבי. הוא אקטואלי גם
רפי אשכנזי (יום רביעי, 12/02/2003 שעה 20:05)
בתשובה לאריה פרלמן
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

היום, ואולי יותר מאשר אז כאשר נכתב. היום חלק העם ממש מסומם מאשליות ועדיין צריך לתקן את נזקיו...
_new_ הוספת תגובה




חזרה לפורוםהסיפור המלא
מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי