|
ואולי ילמד אותנו התלמיד פרק - ויספר לנו למי הייתה | |||
|
|||
זכות הצבעה בדמוקרטיה הכי דמוקרטית, ולמי לא ? | |||
_new_ |
לרפי: לתושבי אתונה היתה זכות הצבעה. לפועלים זרים | |||
|
|||
ולתושבים ארעיים לא היתה זכות כזאת. זה המצב גם היום בנאורות שבמדינות, אם יש בכלל מדינות נאורות. | |||
_new_ |
באתונה בתקופה אליה אתה מיתייחס | |||
|
|||
לא היו ''פועלים זרים''. היו עבדים. זה לא בדיוק אותו הדבר. | |||
_new_ |
נשים הצביעו באתונה באותה תקופה מהוללת ? | |||
|
|||
_new_ |
נשים היו אזרחיות לא פעילות | |||
|
|||
אלא בכמה עניינים מאד נדירים. יש לזכור כי הדמוקרטיות בפוליס לא התמצו רק בבחירות אלא בשלל חובות אזרחיות. וכמובן, התקופה הדמוקרטית הטהורה היתה קצרה למדי והיו כל מיני שיטות ביניים של משטר ושיטות חלוקה של האזרחים והתושבים. | |||
_new_ |
ידידי המגיבים: אתונה של תור הזהב במאות | |||
|
|||
החמישית והרביעית לפני הספירה התאפיינה לא רק בדמוקרטיה הישירה שלה, אלה גם בהישגים הגותיים ואומנותיים שאין להם אח ורע בהיסטוריה האנושית. כדאי גם את זה לשקלל לפני שאתם שולחים אליה את ארגון אמנסטי, את ''בצלם'', את ארגון הפמיניסטיות ואת השיפוטים המוגבלים שלכם. כבוד כלפי הישגים יוצאי דופן גם הוא ערך! | |||
_new_ |
אמר כבר פעם משהו | |||
|
|||
אומנות יכולה להיות גם יריקה ואם כך אני מהאומנים המוצלחים ביותר כיוון שאני יכול לקלוע אם יריקה לכל מקום שארצה וניתן לומר שאני אומן בכך. או במילים אחרות , אין לי דבר נגד אומנות אולם לראות בה משהו מעבר למה שהיא זו כבר שטות בעיני. היא אינה מייצגת דבר גם בהשוואה לאתונה של פעם , תזכורת קטנה העבדות אז הייתה לגיטימית לחלוטין למרות הדמוקרטיה. | |||
_new_ |
גם בישראל העבדות (פועלים זרים) - לגיטימית שלא | |||
|
|||
לדבר על סחר בנשים שישראל היא גן עדן בתחום זה. | |||
_new_ |
אתה באמת סבור שאמנות אינה מייצגת כלום? | |||
|
|||
האם אין בה מרוח התקופה, מהשקפותיהם של בני אדם, מהאידאות שלהם, מהמבנה החברתי שלהם? האם אתה בטוח שבדוגמה שהבאת אין משהו משלך ומהמקום ממנו אתה בא? | |||
_new_ |
שניכם טועים ושניכם צודקים | |||
|
|||
האזרחות בפוליס והחובה לבחור, להבחר או למלא כל תפקיד ציבורי אחר,(לאו דוקא זכות) היתה של אזרח הפוליס. האזרחות היתה עניין של מוצא בלבד. היו בפוליס תושבים חסרי זכויות אזרח מאחר והיו אזרחי פוליס אחרים, או תושבי מדינות זרות או כמובן עבדים. כך שמספר תושבי אתונה היה גדול בהרבה ממספר אזרחי אתונה (לדוגמה), רק מעט מהתושבים היו אזרחים שותפים לדמוקרטיה. | |||
_new_ |
לישראל: ''הפועלים הזרים'' הם העבדים של היום | |||
|
|||
וכך גם מתיחסים אליהם בשיח הציבורי. לגופו של ענין, תנאי החיים של העבדים באתונה היו טובים בהרבה מתנאי החיים של הפועלים הזרים בישראל היום. | |||
_new_ |
רפי, כדאי שתקרא שוב את מה שכתבתי על הדמוקרטיה | |||
|
|||
דמוקרטיה איננה נמדדת על פי ''זכות הצבעה''. זה רק אחד מן הסממנים, ובוודאי לא הקובע. בארה''ב עד 1920 לא היתה זכות הצבעה לנשים ובכל זאת זו היתה דמוקרטיה. בשווייץ לא היתה זכות הצבעה לנשים עד המחצית השנייה של המאה ה 20 (רק באמצע שנות ה 70 של המאה, אחרוני הקנטונים איפשרו לנשים להצביע!) וזאת היתה דמוקרטיה. ברוסיה היתה זכות הצבעה לכולם ללא יוצא מן הכלל, עם אחוז השתתפות בבחירות שלפעמים עבר את המאה. האם זאת היתה דמוקרטיה? רק היום ראיתי בחדשות שבקובה יש בחירות, וששם יש זכות הצבעה לכולם. האם זאת דמוקרטיה? רפי, הגיע הזמן שתתבגר. תתחיל להיתייחס למהות ולא לסיסמאות נבובות. | |||
_new_ |
סיסמאות נבובות | |||
|
|||
הזכות לבחור ולהבחר היא תנאי הכרחי לדמוקרטיה, אבל כמובן לא תנאי מספק. אתה כל יום מפתיע אותי מחדש. | |||
_new_ |
מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים. |