| ברור שיש סדר במשטר דמוקרטי, ואפילו הייתי אומר משמעת, בעיקר משמעת עצמית של האדם לפעול לפי החוק, להימנע מפשע ומירמה. לכן בית המשפט בורר ופוסק בעניינים שיש בהם חשד למירמה, פשע, עוולה. אבל מהיכן למדתך שבהכרח כל מנגנון לבירור האמת ולחיפוש הצדק לא טועה לעולם? גם במעט פסיקות הדין בישראל שבוטלו בערעור, או שינוי בפרשנות השיפוטית מראים לנו שלא בהכרח כל פסק דין נכון וראוי הוא.
לכן כמו שאמרתי, אני בהחלט מקבל את ההרשעה והענישה כלשונה. אבל אני גם זכאי לזעוק שנעשתה פה עוולה ולבקש תיקון, ערעור וכו'. הרי זה בדיוק מה שייעשה אולמרט אם הוא יורשע עכשיו בערעור בעליון! ואם העליון ירשיע אותו וישית עליו עונש, אולי אפילו אתה או אחר תהיהו מוכנים לצאת ולהגן עליו ולדרוש שהצדק יופיע. הכל בסדר ונכון מבחינה ציבורית ומשפטית.
ל כ ן, מאחר שהרשות המשפטית חייבת להיות מנותקת מהשפעות חיצוניות לצורך חיפוש האמת והכרעת הדין, אנחנו נותנים לה לפעול ללא לחצים וללא השפעות חיצוניות שיכולות להפר את חיפוש הצדק באמצעות השפעה חיובית או שלילית על בית המשפט. א ב ל , לאחר הינתן פסק הדין וגזר הדין חובה עלינו לדבר אם אנחנו חושבים שנפלה טעות בשיפוט. כמו שאמרתי יש דרכים פורמליות ולא פורמליות להתמודד בחברה פתוחה ובעלת סדר. תגובה 168909 . הגשת ערעור היא חלק יסוד במשפט חוקתי ואנושי. כמו שאמרתי, ערעור יכול להיעשות גם בכלים לא-פורמליים כמו כתבת תחקיר עיתונאית, שעיתונינו דווקא מלאו בהם בתקופה מסויימת.
כמו שאני יכול לטעות גם בית המשפט יכול לטעות. ולאחר עבודת בדיקה מקיפה קבעו בפרקליטות, לדעתם, שנפלו טעויות,ביטוי לקולא, בהלימה בין פסק הדין לגזר הדין בעניינו של אולמרט. לא רק הפרקליטות אומרת את זה, אלא כמה משפטנים מוערכים מימין ומשמאל, עיתונאים ואנשי ציבור מימין ומשמאל. ברור שלחלקם יש עניין פוליטי, בעד ונגד אולמרט, אבל בדיוק עלינו, האזרחים הפשוטים, לשפוט ולהעריך ולקבוע את עמדתנו (לאלה המעוניינים בכלל לקבוע עמדה).
אותה פרקליטות אינה גוף אלוהי או שטני ולכן גם אותה אפשר וצריך לבקר. אבל גם את בית המשפט. אין שום גוף ממלכתי שמעל לחוק, גם לא בית המשפט, המכריע לפי חוק. |