|
הַאִם גִּדְעוֹן סְפִּירוֹ עַצְלָן? | |||
|
|||
כולנו זוכרים את אמירתו של חנן פורת ז''ל לידיד, שנקלטה בעדשת מצלמת הטלויזיה בחג הפורים ביום שבו רצח גולדשטיין עשרות פלשתינים אשר הביעה שמחה גדולה מאוד. אם אין בזה הערצה ותמיכה באלימות אזיי איני יודע דרך טובה מזו לתמיכה במעשי אלימות. כל דרכה של תנועת ההתנחלות ביו''ש הייתה, מתחילתה, רוויה באלימות רבה כלפי גורמי השלטון, הצבא והערבים בגדה. פורת כאחר מנהיגיה ומטביעי החותם על דרכה האלימה אינו יכול להצטייר כאיש שלום. אין דברי אלה באים לפגוע בזכרו, אלא להאיר צדדים באישיותו ובהשקפת עולמו. | |||
_new_ |
הַאִם גִּדְעוֹן סְפִּירוֹ עַצְלָן? | |||
|
|||
חנן פורת ז''ל לא הביע ''שמחה גדולה [על הרצח]'', אלא בירך את כולם ''פורים שמח'' כדרך שכולם מברכים בחג מה גם שהוא היה קצת ''היי'' מהמשקה, אבל שמר על מציאות. מיד לאחר מכן הוא הביע זעם ותמהון על הרצח. מה שעשתה הכתבת, אז בערוץ 1 רינה מצליח, שהיא או עורך חדשות השאירו רק את ה-20 שניות בו מברך חנן פורת ז''ל את כולם ב''פורים שמח''. כך אמר חנן פורת בעבר: ''הכל היה שקר וכזב מתחילה ועד סוף, לא ראיתי בברוך גולדשטיין כמגן ומושיע, ראיתי בו רוצח. באתי, ולפי תומי, לפני הכל, אמרתי להם ''פורים שמח'' כי תמיד אומרים ''פורים שמח''. אני גם זוכר איך אמרו ''פורים שמח'' בשעה שנרצח חברי הטוב אלחנן אתאלי הי''ד, כי זה ברכה שאומרים תמיד. באתי להגיד פורים שמח כדי להגיד לאנשים שיתחזקו, אבל מעשיו של גולדשטיין נוראיים בעיני''. http://he.wikipedia.org/wiki/%D7%97%D7%A0%D7%9F_%D7%... . הפרטים הקטנים חשובים ביותר. חנן פורת ז''ל היה מאוד לא אלים, אבל הוא היה החלטי ביותר בכל עניין ההתיישבות וזכויות היהודים לגור בכל מקום בארץ ישראל. | |||
_new_ |
הַאִם גִּדְעוֹן סְפִּירוֹ עַצְלָן? | |||
|
|||
אֵצֵא מִתּוֹךְ הַהֲנָחָה, הַבִּלְתִּי מוּכַחַת בַּעֲלִיל, שֶׁחָנָן פּוֹרָת אָכֵן הִבִּיעַ שִׂמְחָה עַל הַטֶּבַח שֶׁבִּצֵּעַ בָּרוּךְ גּוֹלְדְשְׁטֵין. עִם כָּל הַחֻמְרָה, מְדֻבָּר בִּתְמִיכָה נְקֻדָּתִית בְּמַעֲשֶׂה אַלִּימוּת אֶחָד. לְמֵיטַב זִכְרוֹנִי, חִסּוּלוֹ שֶׁל יִחְיָא עֲיָּאש עוֹרֵר תְּגוּבוֹת שֶׁל סִפּוּק אֲפִלּוּ אֵצֶל חָ''כּ רַן כֹּהֵן מִמֶּרֶ''צ. גַּם זוֹ תְּמִיכָה נְקֻדָּתִית בַּהֲרִיגָה אַלִּימָה. אָז מַה? כֻּלָּם דּוֹגְלִים בְּאַלִּימוּת לְשֵׁם אַלִּימוּת? נָכוֹן שֶׁזֶּה לֹא אוֹתוֹ דָּבָר, אֲבָל עֲדַיִן מְדֻבָּר בִּפְעֻלַּת הֲרִיגָה אַלִּימָה ''לְלֹא מִשְׁפָּט'', כְּפִי שֶׁמֵּיטַב שְׂמֹאלָנֵינוּ אוֹהֲבִים לְהַלִּין. מַה שֶׁאֲנִי מְדַבֵּר עָלָיו הוּא מַשֶּׁהוּ שׁוֹנֶה לַחֲלוּטִין. מַהוּ אֹרַח הַחַיִּים הָרָאוּי לָאָדָם? הַפָשִׁיסְט בְּפֵרוּשׁ יַגִּיד שֶׁהָאָדָם חַיָּב לִחְיוֹת בְּמַצָּב מַתְמִיד שֶׁל מִלְחָמָה, כִּי זֶהוּ הַמַּצָּב הָאֱנוֹשִׁי הָרָצוּי, זֶהוּ הֶחָזוֹן הַפָשִׁיסְטִי, לֹא אֵיזוֹ טַקְטִיקָה. לְעֻמַּת זֹאת, גַּם לְחָנָן פּוֹרָת, גַּם לְבִנְיָמִין נְתַנְיָהוּ וְגַם לְגִדְעוֹן סְפִּירוֹ יֵשׁ חָזוֹן, אֵיזוֹ מַטָּרָה שֶׁלִּשְׁמָהּ לֶגִיטִימִית הָאַלִּימוּת כְּטַקְטִיקָה אוֹ אֶמְצָעִי מִדֵּי פַּעַם, וְלֹא כְּמַטָּרָה בִּפְנֵי עָצְמָה. | |||
_new_ |
הַאִם גִּדְעוֹן סְפִּירוֹ עַצְלָן? | |||
|
|||
לא אני טענתי שהוא פאשיסט. ציינתי תגובה של פורת ז''ל שנקלטה בעדשת המצלמה ואשר ניתן כדבריך לפרש אותה באופן שאני פרשתי. כמו-כן לא ניתן להתעלם מדרכה של תנועת ההתיישבות ביו''ש שהייתה מאופיינת באלימות ואשר פורת ז''ל היה ממנהיגיה. | |||
_new_ |
הַאִם גִּדְעוֹן סְפִּירוֹ עַצְלָן? | |||
|
|||
תְּנוּעַת הַהִתְיַשְּׁבוּת בְּיוֹ''ש רָצְתָה לַהֲפֹךְ אֶת יְהוּדָה לִיהוּדִית, בְּדִיּוּק כְּפִי שֶׁאַנְגְּלִיָּה הִיא אַנְגְּלִית, אִם לְאַלְתֵּר עַל דְּבָרָיו שֶׁל חַיִּים וַיצְמַן. זֹאת מַטָּרָה מֻגְדֶּרֶת וּבְרוּרָה. הָאַלִּימוּת שִׁמְּשָׁה כְּאֶמְצָעִי. כָּךְ גַּם הָאַלִּימוּת שֶׁל הַמִּתְיַשְּׁבִים הָאֵירוֹפִּים בִּצְפוֹן-אָמֶרִיקָה וּבְאוֹסְטְרַלְיָה, וְכָךְ גַּם שַׂחְקָנֵי פוּטְבּוֹל, שֶׁמַּטְּרָתָם לְנַצֵּחַ בַּמִּשְׂחָק. זֶהוּ הַהֶבְדֵּל שֶׁבֵּין כָּל אֵלֶּה לְבֵין פָשִׁיסְטִים, שֶׁהֵם הַהִפּוּךְ הַסִּימֶטְרִי לְפָּצִיפִיסְטִים. כָּל הַשְּׁאָר - וְזֶהוּ רֹב רֻבָּהּ שֶׁל הָאֱנוֹשׁוּת - מָצוּי הֵיכָן שֶׁהוּא בֵּין לְבֵין. | |||
_new_ |
הַאִם גִּדְעוֹן סְפִּירוֹ עַצְלָן? | |||
|
|||
ההשואות שאתה עושה אינן במקומן. יש אלימות שמתחייבת ממצב נתון ויש אלימות שנבחרת כדרך כמעט בלעדית להשגת מטרה. במקרה של תנועת ההתנחלות ביו''ש. בעיקר בראשיתה ובהמשך הייתה האלימות כדרך שנבחרה במודע להשגת המטרה. | |||
_new_ |
טעות נפוצה | |||
|
|||
השימוש במיחלה פשיסט נפוצה למדי . יש לה שתי הגדרות מקובלות . האחת - זה השם של צורת השילטון באיטליה בימי מוסוליני . השניה - צורת שילטון שבה יש עדיפות של צרכי הכלל על הפרט וקביעת יעדי המדינה על ידי השליט . כאשר אין השליט האדם היחיד הקובע את צרכי המדינה הרי זה אינו פשיזם . אם חנן פורת או אחר אינם חסידי שלטון של איזה DUCE הרי שהוא או אותו אחר אינם פשיסטים . חד וחלק . מאידך האחדות של המטרה או הרעיון כלומר ההעדפה של המדינה על פני הפרט , אף היא מיסודות הפשיזם . זה זכה לסימול על ידי הפאשוס , כלומר אגודת נצרים , שהיו סמל השלטון ברומא וגם אצל מוסוליני . כדאי לזכור כי קיימת אחדות מבחינה גנטית בין בני אדם כמו גם אצל שאר היצורים החיים . למרות השוני בין כבשה לכבשה בכל זאת כולן כבשים . כך גם אצל הזאבים , הסרדינים והזבובים . כל עוד יהיו זבובים המורישים את תכונותיהם אין זה חשוב במיוחד לאיזה זבוב יש את הצאצאים הזבוביים . ליהודים יש הרבה מהמשותף מבחינה גנטית , אף כי יש גם הבדלים לא מעטים . כל עוד יוולדו צאצאים ליהודים ייהיו יהודים . וזה אינטרס פשיסטי באופיו . על כן אין לראות בכינוי פשיסט עלבון אלא ציון עובדה נכונה , כמו שמן , רזה , מגמגם , צולע נמוך או גבוה . | |||
_new_ |
מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים. |