|
בני העם העברי | |||
|
|||
עם עברי, עם ישראל, בני ישראל, העם היהודי הם שמות תואר לאותו עם כפי שהתפתח לאורך 2000 השנים הראשונות שלו בארץ ישראל ובסביבותיה. השם ''עם יהודי'' או ''יהודאי'' התגבש מתחילת בית שני משוב שהישות היהודית נבנתה על בסיס ממלכת יהודה של בית ראשון. חלקי שיבטי ישראל מממלכת ישראל של בית ראשון שנותרו בארץ המתזגו בממלכת יהודה שלפני חורבן בית ראשון ובמהלך בית תקופת בית שני. לא כל היהודים בארץ חיו כל הזמן תחת שלטון מלכי בית שני, אבל החיבור היה ברור גם מבחינה דתית, מנטלית, הכרתית וחברתית. צריך לזכור שהגלויות אשור ובבל, כמו גלות רומי, התייחסה בעיקר לאצולת העם וללוחמיו הבכירים, כאשר העם ברובו לא הוגלה. גם כשאומרים גלות רומי, הכוונה לחורבן בית המקדש, נפילת ירושלים, מפלת מרד בר כוכבא לאחר מכן, שבעקבותן הוגלו בני אצולה ולוחמים לרומי ולמחוזות באימפריה שלה. צריך לזכור שקהילות יהודיות שנבנו על בסיס מהגרים יהודים מארץ ישראל התמקמו ונבנו באלכסנדריה שבמצרים, בערי החוף של פיניקיה ואסיה הקטנה, בכמה ערי יוון, ברומי ובמגף האיטלקי, בתוניס ובלוב של היום ואפילו לספרד הגיעו. אליהם הצטרפו מתי מעט מתגיירים או מתנצרים שהתגיירו (ויותר מאוחר היו כאלה שחזרו לנצרות). | |||
_new_ |
בני העם העברי | |||
|
|||
אינני שולל את הדברים שכתבת . הם ידועים לי . יחד עם זה עלינו לזכור כי הרומאים הרגו מאות אלפי היהודים במרידות שהיו . מלבד אלה לקחו הרומאים מאות אלפי יהודים כשבויים שנעשו עבדים ברחבי האימפריה הרומאית . בשלב מסויים היו יותר יהודים בחצי האי הרומאי מאשר ביהודה ואולי אך לא בטוח , יותר מאשר בשאר חלקי האימפריה . מחצי אי זה התפזרו היהודים לכל מה שמצפון להרי האלפים . הריכוז הגדול שהיה בבבל התפזר סביב בבל . הריכוז שהיה באלכסנדריה חלקו נהרג במרידת הגלויות וחלקו ברחו . בצפון אפריקה נשארו מעטים . בספרד אתה יודע מה קרה . | |||
_new_ |
בני העם העברי | |||
|
|||
אמירתי ''... שבעקבותן הוגלו בני אצולה ולוחמים לרומי ולמחוזות באימפריה שלה.'' שזו גלות של עבדים. ישנן הערכות שהיהודים היוו 10% מאוכלוסיית האימפריה הרומית. כשאומרים עבדים מתכוונים לבעלי מלאכה לאצולה הרומית וכוחות מסייעים לצבא הרומי. לפיכך חלק מהיהודים התיישבו בערי הגבול של האימפריה בצפון לאורך הדנובה ובדרום בדרום רצועת החוף הדרומית של צפון אפריקה. כמו כן חלקם הגיעו לספרד (עוד בטרם היתה ספרד) ולמרחב הארמני של אסיה הקטנה. אכך הקהילה היהודית באלכסנדריה חוותה מאבקי דמים עם המקומיים הפגנים והנוצרים ורבים נרצחו בה וגם עזבו אותה. צריך לזכור שגם בקרתגו היתה קהילה יהודית יחסית גדולה עוד כ-200 לפנה''ס. יש לנו מעט עדויות על התפלגות והתרחבות המרחב היהודי בתוך גבולות האימפריה הרומית ולאחריה שנותנים תמונה רחבה מספיקה להבנת התגבשות קהילות ישראל לקראת המאה ה-10. | |||
_new_ |
עבדות בעולם העתיק היא מושג ברור ומוגדר היטב | |||
|
|||
ואין סיבה להשתמש בו שלא לצורך. עבד הוא אדם שהוא רכוש של אדם אחר ואין לו זכויות משפטיות. כל מעמד אחר אינו עבדות | |||
_new_ |
עבדות בעולם העתיק היא מושג ברור ומוגדר היטב | |||
|
|||
יהודים הגיעו לרומא באופנים שונים . חלק הגיעו כסוחרים וספנים חופשיים . הרוב הגיעו כעבדים . הקהילות היהודיות עשו מאמץ לקנות ולשחרר את העבדים היהודים , בהצלחה די רבה . | |||
_new_ |
מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים. |