|
גוטהיל דוקא מבדיל | |||
|
|||
במקור המספרים של גוטהיל מיוחסים ל''ערבים פלסטינאים'' סה''כ לפי המפקד: -- בשנת 1922 היו 589,177, -- בשנת 1931 היו 753,822 (כאשר מזה כ-2.4% גידול מהגירה). הוא גם מציג נתונים על פיהם באותה תקופה (1922 - 1931) היתה הגירה פנימית שלהם לאזורים שאחר כך (בשנת 1948) נכללו במדינת ישראל. | |||
_new_ |
מוצאם של תושבי אום אל פאחם | |||
|
|||
אתרים המספרים על החמולות של אום אל- פאחם בערבית (החומר תורגם ע''י ד''ר שאול ברטל ): תושבי הכפר משתייכים ל- 4 חמולות: אג'באריה, ג'אברין, מחאג'נה ומאחמיד. http://www.um-elfahem.net/content/2008/07/08/135 חמולת מאחמידhttp://www.um-elfahem.net/content/2008/05/27/23 http:www.um-elfahem.net מחאמיד הוא צאצא של מחמוד בן עבד אלעזיז אלסמאקי. ג'ברין (ששכונת ג'ברין קרויה על שמו) ראש חמולת ג'ברין גם הוא בן של עבד אלעזיז ואחיו של מחמיד. המשפחות של חמולת מחאמיד גרות באום אל - פאחם ובייחוד באזור המכונה שכונת מחאמיד. חלק מבני משפחת מחאמיד עזב את אום אל - פאחם והתיישב במקומות אחרים בארץ ובחו''ל. למשפחת מחאמיד מיוחסות 14 משפחות שכולן מתגוררות בשכונת מחאמיד. : מוצא שבטי מחאמיד : מוצא שבטי מחאמיד מסעודיה והם מפוזרים במולדת הערבית (כלומר: ברוב מדינות המזרח התיכון שאוכלוסייתן ערבית): שבט מחאמיד שהתיישב בכרכ שבירדן. שבט מחאמיד שבחורן שבסוריה. שבט מחאמיד שבעמאן שבירדן. שבט מחאמיד שנמצא באל - בלקאא (לא מאותר) בירדן. שבט מחאמיד שנמצא במדבר הערבי (הסהרה) שבט מחאמיד שנמצא בין מכה ומדינה שבסעודיה (בטקסט מופיע בסוגריים - אלאסל - המקורי). שבט מחאמיד שנמצא במערב לוב. שבט מחאמיד שנמצא בתוניס, צ'אד וניז'ר שבאפריקה. מחאמיד שנמצא באום אל – פאחם. יש מסורת שהשבט מקורו בשבט בנו סלים. אך ישנה גם דיעה כי מקור השבט בבנו האשם (שבטו של הנביא מחמד). שבטי מחאמיד בלוב, במדבר הערבי ובאפריקה התפזרו בשני גלים במאה ה-11 (כחלק מכיבושים ערביים). שבט מחאמיד הגיע לעבה''י במאה ה-6 לס' עוד לפני ההג'רה . לגבי הפלג הנמצא בארץ: חלק מתגורר באום אל – פאחם, חלק התגורר בבית שאן עד 1948. כמו כן, יש להם קרובי משפחה בג'דידה ובדבוריה החדשה. לא ברור מהכתוב בטקסט מתי הגיעה משפחה זו לאום אל- פאחם, ומעריכים שהגיעה לפני 350 שנה, כלומר בשלהי המאה ה- 17. יש מספר משפחות נספחות לחמולת מחאמיד:למשל. משפחת אל - חסאסנה הגיעה לפני 150 שנה מתימן והתיישבה באום אל- פאחם בשכונת מחאמיד (חלק מהם ישבו גם בכפר אום אל- זינאת שחרב ב-1948 ועברו לאום אל -פאחם). משפחות אל-חבוב, אל-קבטי, אל-זטאם, היכל, חאג' עלי ברכאת – קבוצת משפחות ממצרים שהגיעו עם הכיבוש של מוחמד עלי באשה ובנו איברהים ב-1831 והתיישבו באום אל - פאחם בשכונת מחאמיד. חמולת ג'אברין כל ענפי המשפחה מתייחסים לג'אברין בן עבד אלעזיז אלסמאקי (כמו משפחת מחאמיד) ומוצאן מחצי האי ערב (מסעודיה). בשכונת גא'ברין גרות 12 משפחות המיוחסות לחמולת ג'ברין. משפחות מארצות ערב: משפחת אבו חסין הגיעה ממצרים, בתקופה בה שלטו בארץ מוחמד עלי ובנו איברהים פשה(1832 – 1840). משפחת אל-בלאבסה הגיעה מהכפר בלבס במצרים, ויש להם קרובים בגדה המערבית ובירושלים. משפחת אבו סאלם הגיעה ממצרים, בתקופ השלטון המצרי בארץ (1832 – 1840 ). משפחת מראד הגיעה מזקזיק שבמצרים. משפחת אל- חסיניה מקורה מחיג'אז בחצי האי ערב, הגיעה לפני 250 או 300 שנה. הם עברו לאום אל- פאחם מתל אל- סאפי באזור חברון. משפחות שהגיעו מאזור הגדה המערבית: משפחת סוואלחה הגיעה לאום אל- פאחם מאזור חברון לפני 350 שנה. משפחת אבו- ג'עדם נחשבת כחלק ממשפחת סוואלחה. משפחת אל- קאעוד הגיעה מהכפר אלסילה לאום אל- פאחם לפני 1948 . משפחת מיאזנה הגיעה מהכפר ג'ית באזור שכם ב- 1854. חמולת אע'באריה (אג'באריה ) קיימת מחלוקת לגבי מקור השם אג'באריה. הפירושים השונים נודעים לשמו של הכפר אע'באר בתימן. ההצעות הן:בית ללא דופי, אבק או גבעה. אבי המשפחה הגיע מתימן לפני יותר מ- 300 שנה. המשפחה התיישבה תחילה באזור חברון ומשם עברה לאום אל- פאחם. יש להם קרובים בשכם. יש 20 משפחות לחמולה, חלקן מקוריות וחלקן הסתפחו לחמולת אע'גבריה:למשל. משפחות מארצות ערב: משפחת אבו חפיט'ה הגיעה לאום אל פאחם מעבה''י, לפני 150 שנה. משפחת אלברע'ל הגיעה מחיג'אז שבחצי האי ערב, והתיישבה תחילה בלג'ון. ב- 1948 הם עברו לאום אל- פאחם. אח של המשפחה העדיף להגר לסוריה והקים שם חמולה. משפחת אבו פרוה הגיעה מלוב, לסבסטיה בשומרון ומשם במועד לא ידוע לאום אל -פאחם. משפחת אל - חביטאת הגיע מכפר ליד דמשק, סוריה, לפני כ- 200 שנה. משפחת אל- חסרי הגיעה מאלג'יר, ב- 1831 . איימן אג'באריה, כתב באתר ''ארץ אחרת'', ''קיצור תולדות הנקודה השחורה'', שמוצא המשפחה הוא ממצרים. המשפחה שייכת לחמולה של אבו- סעד. חמולת מחאג'נה חמולת מחאג'נה הגיעה מהכפר מחג'אן באזור החורן, סוריה, לפני 300 שנה. לפני 300 שנה, כלומר, בשלהי המאה ה- 17, יש חילוקי דעות בחמולה לגבי השאלה אם הם היו דרוזים שהתאסלמו לאחר הגיעם לאום אל- פאחם, או שהם מוסלמים במקור. ראאד סלאח, ראש התנועה האיסלמית שייך לחמולה זו. (מומלץ לקרוא מאמר של ד''ר יוחאי סלע על התנועה האיסלמית באתר Meadeast Forum בעברית) משפחות המסופחות לחמולה:למשל. משפחות מארצות ערב משפחת בדיר הגיעה לאום אל- פאחם לפני 150 שנה מאלכרכ שבירדן. משפחת אבו נאסר מקורה בחיג'אז, סעודיה. הם היגרו לאלסאפי באזור חברון. הכפר נהרס ב- 1948 והם עברו לאום אל פאחם. משפחת שויח'את מוצאה מעיראק, אבי המשפחה התגורר בצפת עד 1948 ולאחר מכן הביא את משפחתו ועבר לאום אל- פאחם. יש למשפחה קרובים בעיראק, סעודיה, מצרים וסודאן. משפחת שיח' זיד הגיעה לאום אל פאחם לפני כ- 200 שנה מהכפר יעבד באזור ג'נין. יש להם קרובים באזור שכם. מוצא המשפחה מסעודיה, אבל לא ידוע מתי היגרו. משפחת אל-ע'זאלה מקורה מתימן, והיא התיישבה לפני כ- 200 שנה בכפר באקעה אל-חטיב באזור שכם ועברה לאום אל- פאחם בעקבות נשואין. משפחת נהיה היגרה ממצרים, מהכפר אלסאלחיה לחאן יונס, בתאריך לא ידוע, משם לכפר ערבה באזור ג'נין ומשם בתקופה האחרונה לאום אל- פאחם. משפחות מאזור הגדה המערבית משפחת אל-זיתאוי הגיעה לאום אל- פאחם מכפר זייתא בגדה המערבית לפני כ- 100 שנים. משפחת אל-חאם הגיעה מהכפר בית עתאב בהרי יהודה לפני כ- 200 שנים משפחת אל-ג'בעה הגיעה מהכפר ג'בע באזור שכם בתקופה האחרונה בעקבות נשואין משפחת אבו שקרה הגיעה מהכפר זבידה באזור ג'נין לפני 150 שנה לכפר קרע ומשם לאום אל- פאחם. יש להם קרובים בירדן ובחאן יונס. כפרים בישראל משפחת חאג' יונס הגיעה מכפר כנה. לא ידוע מתי ומהו מוצאם. משפחת מהנא הגיע ממסמיה ליד גדרה ב- 1948 משפחת אבו רעד הגיעה מהכפר קבאב ליד רמלה ב- 1948 ויש לה קרובים בקלנסואה ועילוט בישראל, ובשכם. כמו כן יש לה קרובים בכווית ובירדן. כל הנתונים תורגמו מתוך אתרים בערבית. | |||
_new_ |
מאמריו של יוחאי סלע? | |||
|
|||
כאשר קראתי את גוטהיל בדבר השפעת האידיאולוגיה, השפעת האג'נדה, על תוצאות ומסקנות נזכרתי בד''ר יוחאי סלע. הוא אחד מאלה שהציג טענות שגויות על ספרו ''המפתיע'' של רילאנדי. בין השאר נכתב שם: '' הספר החשוב הזה עדיין מחכה לתרגום מקצועי שישפוך אור על נדבך חשוב בהיסטוריה של ארץ-ישראל בתחילת המאה ה-18''. האמת רחוקה מכך. הספר יצא לאור כאשר רילאנדי היה בן 19: 1. הוא מתאר את הארץ כארץ הקודש מימי המקרא והברית החדשה (ראה ספרו של יצחק שטנר, ''מפת ארץ-ישראל ותולדותיה'' משנת 1951). 2. הוא כבר מוכר וידוע בארץ עשרות שנים ונמצא לפחות בשתי ספריות. | |||
_new_ |
מאמריו של יוחאי סלע? | |||
|
|||
אבל, מלבד האסוציאציה שלך אין כל קשר בין גוטהיל לסלע | |||
_new_ |
מאמריו של יוחאי סלע? | |||
|
|||
אחת הנקודות החשובות במאמר של גוטהיל היא הביקורת על מחקרים בדמוגרפיה שהמסקנות שלהם מתחילות מאג'נדה; ביקורת על מחקרים שחלק מהעובדות הרלוונטיות לא מעניינות אותם. גוטהיל בעצם מדגיש שחקר האמת קודם לאג'נדה. והנה בדיון בעקבות המאמר של גוטהיל את המלצת לקרוא מאמר של ד''ר יוחאי סלע. מכך נוצר את הקשר בין הביקורת של גוטהיל על גישות מחקר תלויות אג'נדה ומה שמוכר על ד''ר יוחאי סלע. | |||
_new_ |
לא המלצתי.אם כי אני מכבדת אותו | |||
|
|||
טעות:המאמרים שהמלצתי עליהם הם סיכומי מחקרים של משה ברוור ומעיין הס - אשכנזי - לא יוחאי סלע, אם כי אני מכבדת אותו ובהחלט ממליצה לקרוא מאמריו. | |||
_new_ |
ודאי שהמלצת! | |||
|
|||
בתגובה 160256 כתבת: ''(מומלץ לקרוא מאמר של ד''ר יוחאי סלע על התנועה האיסלמית באתר Meadeast Forum בעברית)''. | |||
_new_ |
ודאי שהמלצת! | |||
|
|||
ד''ר יוחאי סלע איש מקצוע אמין שבקיא בתחומו. | |||
_new_ |
בעיני הוא חשוד כבלתי אמין! | |||
|
|||
גם הסברתי זאת באופן הוגן: הטענה שלו שהספר של רילאנדי הוא עדות על המציאות בארץ בראשית המאה ה-18 היא מופרכת. לא ראיתי שהוא מתנער מהטענה הזאת. זוהי הסיבה שאני טוען שהוא נחשד כבלתי אמין. | |||
_new_ |
בעיני הוא חשוד כבלתי אמין! | |||
|
|||
טענה לגיטימית, בודאי לאחר שאתה לא הוכחת את ההיפך, אלא אם תאמר שקראת את הספר במקור... או אולי בתרגום.... בעצמך. | |||
_new_ |
הטענה של יוחאי סלע מופרכת! | |||
|
|||
כל טענה היא לגיטימית עד שהיא מ ופרכת. במקרה הנדון, מספר עובדות מפריכות את טענתו של יוחאי סלע: 1. שם הספר, ''Palaestina, ex Monumentis Veteribus Illustrata, in Tres Libros Dustributa, Tabulis Geographicis Necessariis'' (בתרגום לעברית: ''פלשתינה, לפי מסמכים עתיקים תאור, בשלושה חלקים, עם מפות גיאוגרפיות מתאימות) הוא עדות ראשונה ומספקת להפריך את הטענה. 2. פרופסור יצחק שטנר כתב בשנת 1951 כי ארץ-ישראל מתוארת בספר של רילאנדי ''... רק כארץ-הקודש מימי המקרא והברית-החדשה''. 3. עוד פרופסור שמכיר את הספר היטב סיפר לי בעל פה פרטים דומים. ----- אם רילאנדי מבהיר שהספר הוא על פלשתינה לפי תעודות עתיקות, הרי שזה אינו יכול להיות תיאור מתאר את המציאות בארץ בראשית המאה ה-18. אם שני חוקרים מעידים שזה כך הרי שאפשר להיות בטוח שטענתו ''הלגיטימית'' של ד''ר יוחאי סלע מופרכת. | |||
_new_ |
מה אתה קופץ? | |||
|
|||
שאול ברטל ואתר הישוב אום אל=פחם אומרים דבר שקשה לך איתו, ולכן אתה מתדרדר לתקיפת יוחאי סלע. לגבי הספר של רילאנדי: אכן אין עדות לכך שביקר בארץ. יחד עם זאת יתכן שביקר. העובדה שהספר מחכה לתרגום מקצועי לא שוללת את זה שישנם כמה עותקים של הספר לפחות בשתי ספריות. | |||
_new_ |
הקפיצות שלך חסרות תועלת! | |||
|
|||
מיהם ''שאול ברטל ואתר אום אל=פחם''? מדוע לדעתך הם מפריעים לי? מה שכתבתי על יוחאי סלע רלוונטי וישאר רלוונטי כל עוד ממליצים על מאמרים שלו. הטענה שיתכן שרינאלדי ביקר בארץ היא ''הרינג אדום'' (Red Hering). אין צורך לתרגם את הספר כדי לדעת מה תוכנו כי זה כבר ידוע מזמן. מאחר והספר עוסק בתיאור הארץ לפי ספרי הקודש, בתקופות קדומות, אין לו מקום במערך הטענות האקטואליות כולל זאת של מר סלע שהוא מתאר את ראשית המאה ה-18. | |||
_new_ |
הקפיצות שלך חסרות תועלת! | |||
|
|||
מארק טווין ביקר בארץ ישראל , כאדם בוגר עם רקורד של עיתונאי וסופר . תיאוריו כוללים את הנוף הפיזי ואת הנוף האנושי . שממה , ביצות , עוני רב עם פיגור כלכלי ותרבותי . | |||
_new_ |
אז מה? | |||
|
|||
ספק אם אפשר לחשוב דיווחי עיתונאים כדיווחי חוקרים אמינים. יותר חשוב התיאורים של מארק טווין הם חלקיים ומתאימים למסלול הסיור שלו בלבד. עוד יותר חשוב שישנן עובדות נוספות שרלוונטיות לאותה התקופה ההיסטורית שמעידות שהיו כאן מאות אלפי בני אדם לפני הסיור של מארק טווין וגם בכל התקופה מאז ועד היום. אם תקרא את ספרו של פרופסור דוד גרוסמן תראה שהוא מציג תמונה יותר שלמה של התקופה העותמנית. זה כולל מפה המראה את יציבות היישוב הכפרי בארץ-ישראל בין המאה ה-16 והמאה ה-19 (עמ 17, ''הכפר הערבי ובנותיו...'', הוצאת יד יצחק בן-צבי, 1994). | |||
_new_ |
אז כובע . | |||
|
|||
חוקרים אמינים ? ועל מה מתבססים חוקרים אמינים ? על דברים רבים הכוללים דיווחים אנושיים . האם הדיווח של מארק טווין לא אמין ? כתבת דבר נכון ''התיאורים של מארק טווין הם חלקיים ומתאימים למסלול הסיור שלו בלבד'' אלא שמסלול הסיור שלו כלל את עיקר הישובים בארץ . המעבר בשממות וליד ביצות נכלל בסיור שלו בדרך אל עיקר הישובים דאז . | |||
_new_ |
אז כובע . | |||
|
|||
א. היותו של מארק טווין עיתונאי וסופר לא בהכרח הופכת אותו לחוקר. ב. אמינות החוקר היא תנאי להסתמכות על דיווחיו. ג. הדיווח של מארק טווין איננו היחיד הקיים (ישנו הדיווח של הנרי בקר טריסטראם). כפי שאמרתי הוא היה סיור חלקי בלבד - הוא לא כלל את כל הארץ. ד. המחקר של גרוסמן לדוגמה מכיל את מה שקרה כאן גם בתקופה הקצרה (של אותם חודשים) שהיה כאן מארק טווין. הוא מסתמך על הרבה יותר דיווחים ומחקרים ולכן מציג תמונה יותר שלמה של הארץ בתקופה העותמנית. | |||
_new_ |
אז כובע . | |||
|
|||
גם זאב ז'בוטינסקי לא היה חוקר, אלא רק סופר, מדינאי ועיתונאי ואתה שם את יהבך על התיאוריה המוקדמת של ה''עם הפלסטיני'' בביטוי אחד בנאלי שלו, כשהוא מכנה את תושבי ארץ ישראל הערבים כ''עם ערבי''. לכל אחד יש את ''ההרינג האדום'' שלו, אבל הבעיה שלך היא שלך יש יותר מדי ''הרינגים אדומים''. אמרתי לך שהכל פוליטיקה אצלך! | |||
_new_ |
הטענה שלך היא ''הרינג אדום''! | |||
|
|||
הבעיה שלך שאתה לא מפסיק לבטא הנחות לא מופרכות על עמדותי. זה גם כשל לוגי וגם ''הרינג אדום''. העובדה החשובה שגורמת לי להזכיר את הקביעות של ז'בוטינסקי על העם הפלשתינאי והקשר שלו לארץ הן הסיבה: הקביעה האלה הן ההסבר והנימוקים העיקריים לאסטרטגיית קיר הברזל שניסח. אבל אני מסתמך גם על מחקרים של בעלי מקצוע מוסמכים. | |||
_new_ |
אז מה? | |||
|
|||
הצחקתני.... ''דווח חוקרים אמינים''... העיתונים הם החוקרים האמינים ביותר... | |||
_new_ |
אז שיהיה לך לבריאות! | |||
|
|||
אז שתסתמך על דיווחים חלקיים של עיתונאיים, שנבחרים באופן סלקטיבי, כדי להסיק מסקנות על המציאות בארץ במאה ה-19. ממילא הדיווחים שלך מעוררים צחוק וגיחוך. אני אמשיך להסתמך על ספרים של חוקרים מוסמכים ומוכרים, כמו פרופסור דוד גרוסמן, במיוחד כאשר הספרים שלהם מבוססים היטב. | |||
_new_ |
המבחן של אמינות מבחינתי ''סיכוי לאינטרס''... | |||
|
|||
כאשר לחוקר יש סיכוי לעוות תוצאות בגלל אינטרס, החוקר אינו אמין. למרק טויין לא היה אינטרס לכתוב על שממון הארץ... | |||
_new_ |
הנחות חסרות בסיס! | |||
|
|||
_new_ |
מיהו שאול ברטל? | |||
|
|||
ד''ר שאול ברטל הוא מרצה בחוג למזרח תיכון באוניברסיטת בר- אילן והוא דובר ערבית רהוטה. אני פרסמתי מאמר על אום אל פאחם והוא הציע לי את תרגום המקור הערבי לגבי מוצאם של תושבי אום אל פאחם. מתוך התרגום הערבי ברור למדי מיהם תושבי אופ אל פאחם מבחינם ארצות מוצאם.ומתי הם הגיעו לכאן. מסמך זה מחזק את התזה שהייתה הגירה משמעותית מארצות ערב וגם מארצות מוסלמיות לארץ. פרופ' גוטהיל הסביר את ההגירה מארצות בעלות אפשרויות תעסוקה נמוכות לארצות בעלות אפשרויות יותר טובות. כזאת הייתה פלשתינה תחת המנדט הבריטי. | |||
_new_ |
תודה על ההבהרה מיהו שאול ברטל! | |||
|
|||
1. גם אם כל מילה שכתבת באותה הודעה נכונה אינך יכולה להסתמך על תוכנה יותר מידי כדי לקבוע שהיתה הגירה משמעותית מארצות ערב. יש לכך לפחות שלוש סיבות: א. בחלק מהמקרים מדובר על משפחות שהגיעו לפני יותר מ-300 שנה. ב. יתכן שבני המשפחות שהגיעו מחו''ל התרבו מאז בעיקר על ידי התמזגות עם משפחות מקומיות. ג. אין בידך מימד מספרי לביטוי משמעותי. 2. העובדה שבפלשתינה תחת המנדט הבריטי היו יותר הזדמנויות כלכליות מאשר בארצות השכנות היא רק עדות שיש סיבה טובה לחפש תנועת הגירה. אבל העובדה הזאת לבדה איננה הוכחה כמותית על הגירה. מאחר ואין לדעתי אף חוקר סביר שמכחיש שהיתה הגירה מארצות ערב והויכוח הוא רק על כמות יחסית, הרי שאנחנו לא רחוקים מנקודת האפס. ישנם חוקרים וכותבים שמכירים את העובדה הזאת ובכל זאת טוענים שמרבית הגידול בין השנים 1870 לבין 1948 הוא מריבוי טבעי. המשמעות היא שחלקה של ההגירה לא כל כך משמעותי. מעניין שהם אינם (או כמעט אינם) מוזכרים בהודעות ובמאמרים שלך. | |||
_new_ |
מיהו שאול ברטל? | |||
|
|||
אכן היתה הגירה ערבית משמעותית שאינה רשומה ברשומות המנדאט הבריטי שכן ערבים מעבר הירדן לא נזקקו לסרטיפיקטים כדי לעבור את הירדן מערבה כי הם נחשבו לאזרחי המנדט. באופן כזה חדרו ערבים רבים שלא נרשמו בסטטיסטיקות הבריטיות. רק לשם הצבעה על תהליך דומה. ערבים רבים יחסית בלבנון, בירדן ובסוריה נרשמו באונר''א כפליטים בתחילת שנות ה-50 מתוך רצון לנצל את אספקת המזון חינם הקבועה והסיוע הכספי שהאו''ם העניק להם בנדיבות. בינהם היו גם מקומיים שלא היו קשורים לסיפור הפלסטיני. באופן כזה מספר הפליטים ברשומות אונר''א היה גדול מהמספר האמיתי. הקבוצה הזאת היא היום הגרעין לפלסטינים הדורשים את ''זכות השיבה''. | |||
_new_ |
גוטהיל דוקא מבדיל | |||
|
|||
יש שתי סיבות מרכזיות לאי דיוק במספר הערבים בארץ ישראל מאז סיום מלחמת העולם הראשונה: 1. מתחילת שנות ה-20 רק יהודים נדרשו לסרטיפיקאטים כדי להגר ארצה. הערבים לא נדרשו לסרטיפיקאטים, ולכן הגירתם לתוך ארץ ישראל המערבית אינה מתועדת. ערבי לבנוני נכנס לשטח המנדאט הבריטי בארץ ישראל רק בהצגת תעודת תושב לבנונית. 2. ממלכת עבר הירדן של פלסטיין נחשבה כחלק אינטרגרלי של המנדט הבריטי על ארץ ישראל עד הכרזת העצמאות הירדנית ב-1946, ועד אז מפקדת המנדט בירושלים פיקחה גם על ממלכת עבר הירדן ההאשמית. ערבים רבים היגרו דרך עבר הירדן לארץ ישראל המערבית, הצטיידו בפתק ממשרדי הממלכה והמשיכו מערבה בלי שנרשמו כמהגרים אליה. | |||
_new_ |
גוטהיל דוקא מבדיל | |||
|
|||
1. הבעיה היא הגירה לא חוקית של יהודים וערבים ולכן גם המספרים לגבי היהודים לא מדוייקים. 2. גבולות המנדט הבריטי על פלשתינה נקבעו בשנת 1922 (בהסכמת ההנהלה של התנועה הציונית), והם לא כללו את עבר הירדן (דיון 4542). | |||
_new_ |
גוטהיל דוקא מבדיל | |||
|
|||
חוץ מהנתון המספרי, מה החידוש? | |||
_new_ |
גוטהיל דוקא מבדיל | |||
|
|||
בעיני הוא מאיר עניים בעיקר בגלל הביקורת על מחקרים בדמוגרפיה שהאג'נדה היא המטרה ולא חקר האמת. אינני בטוח שהוא מחדש בכך. | |||
_new_ |
מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים. |