פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
(נכתב בתשובה לאריק פורסטר, 16/12/10 4:49)
שמשון לא יהודי
ע.צופיה (יום חמישי, 16/12/2010 שעה 6:52)
בתשובה לאריק פורסטר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ההוכחה הגדולה ביותר היא התנ''ך.
ברור שיש בו היבטים רבים,אך, אין ספק שהוא ''ספק ההיסטוריה'' הגדול והאמין ביותר בגלל היקפו.
שוב ושוב,ממצאים שונים שנחשפים ברחבי המזה''ת מתקשרים לשמות וארועים מהתנ''ך.
ניתן להתווכח על ארוע זה או אחר, או לפקפק בקיומו, אך במכלול התנ''ך מתאר את בריאת העולם האנושית בדרך היחידה שידועה לנו.
לכן ניתן להתוכח על מהות היהדות בתקופת בית ראשון אך לא ניתן לפקפק בקיומה.
הכינוי ''יהודי'' הוא כללי לעם, כמו שהכינוי ''עברי'' הוא כללי לעם ולטעמי אינו מתקשר ישירות לשבט יהודה.
זו באמת שאלה מענינת מדוע בחפירות של תקופת בית ראשון לא נתגלו בתי כנסת לעומת ''השפע'' בתקופת בית שני.אולי זה קשור לנוהגי תפילה שונים.
איני בטוח שהחזיר הקיים הוא ה''חזיר'' התנ''כי'' הטמע.
_new_ הוספת תגובה



שמשון לא יהודי
דוד סיון (יום חמישי, 16/12/2010 שעה 8:07)
בתשובה לע.צופיה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ספרי התנ''ך נכתבו לאורך תקופה ארוכה והאחרון במהלך המאה ה-‏5 לפני הספירה. רק מאוחר יותר הוכנסו הספרים שנכללו בתנ''ך למסגרת אחת.

הדת גם היא התגבשה במהלך תקופה דומה ואריק כנראה צודק שהדת לא נקראה יהודית עד לקראת סוף התקופה.
_new_ הוספת תגובה



המילה יהודי עצמה
עמיש (יום חמישי, 16/12/2010 שעה 9:27)
בתשובה לדוד סיון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

היא מילה מאוחרת יחסית שמופיעה בתנך לראשונה בירמיהו ולדעתי הכוונה היא לבן שבט יהודה ולא לבן הדת היהודית.
לאחר מכן היא מופיעה במגילת אסתר.
המחקר המודרני גורס כי היהדות התורנית, המבוססת על ספר דברים, נולדה במאה השביעית לפנה''ס בידי המלך חזקיהו ויאשיהו.
הקשר בין שמשון ליהדות של הרובדיה יוסוף הוא בערך כמו הקשר בין דגון לבין הרב גורן
_new_ הוספת תגובה



המילה יהודי עצמה
דוד סיון (יום חמישי, 16/12/2010 שעה 9:58)
בתשובה לעמיש
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

תודה על המידע!!!
_new_ הוספת תגובה



המילה יהודי עצמה
אריק פורסטר (יום שישי, 17/12/2010 שעה 0:43)
בתשובה לעמיש
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

רובדיה יוסוף? מה רע בעבדאללה יוסוף?
_new_ הוספת תגובה



דה זעלבע דרעק
עמיש (יום שישי, 17/12/2010 שעה 16:03)
בתשובה לאריק פורסטר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה



המילה יהודי עצמה
המסביר לצרחן (יום רביעי, 22/12/2010 שעה 19:36)
בתשובה לעמיש
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

המשמעות הראשונית של יהודי הוא בן שבט יהודה. לכן אין זה חשוב כלל אם המילה הופיעה לכאורה בכתובים לראשונה רק בירמיהו, כי קרוב לודאי שהיתה כבר קיימת מאז היה קיים שבט שנקרא יהודה.

בני יהודה דיברו עברית שנקראה יהודית כבר במאה ה-‏8 לפנה''ס:
''כו וַיֹּאמֶר אֶלְיָקִים בֶּן-חִלְקִיָּהוּ וְשֶׁבְנָה וְיוֹאָח אֶל-רַבְשָׁקֵה, דַּבֶּר-נָא אֶל-עֲבָדֶיךָ אֲרָמִית--כִּי שֹׁמְעִים, אֲנָחְנוּ; וְאַל-תְּדַבֵּר עִמָּנוּ, יְהוּדִית, בְּאָזְנֵי הָעָם, אֲשֶׁר עַל-הַחֹמָה. כז וַיֹּאמֶר אֲלֵיהֶם רַבְשָׁקֵה, הַעַל אֲדֹנֶיךָ וְאֵלֶיךָ שְׁלָחַנִי אֲדֹנִי, לְדַבֵּר, אֶת-הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה; הֲלֹא עַל-הָאֲנָשִׁים, הַיֹּשְׁבִים עַל-הַחֹמָה, לֶאֱכֹל אֶת-חריהם (צוֹאָתָם) וְלִשְׁתּוֹת אֶת-שניהם (מֵימֵי רַגְלֵיהֶם), עִמָּכֶם. כח וַיַּעֲמֹד, רַבְשָׁקֵה, וַיִּקְרָא בְקוֹל-גָּדוֹל, יְהוּדִית; וַיְדַבֵּר וַיֹּאמֶר, שִׁמְעוּ דְּבַר-הַמֶּלֶךְ הַגָּדוֹל מֶלֶךְ אַשּׁוּר.'' (מלכים ב פרק יח).

ירמיהו פעל במאה ה-‏7 לפנה''ס.וסיפור אסתר הוא מהמאה ה-‏5
לפנה''ס. ''היהדות התורנית'' היא מונח מודרני של זמן ההשכלה. כלומר, למרות שנהיר שהיו קיימים יהודה, יהודי ויהודית כבר במאה ה-‏8, אנחנו רואים את הופעת המונח הזה בכתובים באופן די נדיר. לכן אפשר בהחלט להניח שהמונחים יהודה, יהודי ויהודית התקבעו מחדש רק בסוף המאה ה-‏10 לפני הספירה עם התפלגות ישראל ויהודה לשתי ממלכות.
_new_ הוספת תגובה



שמשון לא יהודי
ע.צופיה (יום חמישי, 16/12/2010 שעה 15:28)
בתשובה לדוד סיון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

איך היא נקראת -זה מישני לחלוטין. המהות של הדת היא העיקר.
_new_ הוספת תגובה



שמשון לא יהודי
אריק פורסטר (יום חמישי, 16/12/2010 שעה 20:10)
בתשובה לע.צופיה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

תסלח לי, אך נראה לי שקצת מוגזם לקרא לספרי בראשית, שמות, יהושע ושופטים בשם היסטוריה. נכון יותר לקרא להם ''זכרונות מבית סבא'' ולהתייחס אליהם כבובע מעיישעס עם מזער רקע היסטורי. זה שעבור יענקלה ואחרים כאן זו תורה מסיני, הצעתי היא שתשימו את ההיסטוריה הזו בכספת, יחד עם הקושאן על הארץ שקיבלתם מאותו מקור.
_new_ הוספת תגובה



שמשון לא יהודי
ע.צופיה (יום חמישי, 16/12/2010 שעה 20:25)
בתשובה לאריק פורסטר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

התנ''ך מכיל יותר מהספרים שציינת.
ההתיחסות שלך היא מאוד מאוד לא ענינית, בלשון המעטה, ומעלה את החשד כי התיחסותך אינה נובעת מהיבט מדעי-היסטורי אלא מהשקפת עולם אישית.
כמובן שבמקרה כזה כל הדיון שהתנהל עד עתה הוא לא לעניין.
_new_ הוספת תגובה



שמשון לא יהודי
אריק פורסטר (יום חמישי, 16/12/2010 שעה 20:47)
בתשובה לע.צופיה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אני מתייחס לספרים אליהם מתייחס עולם המדע כספרים פסאודו-היסטורים. אם אתה מאמין ביציאת מצרים היסטורית או שדויד ושלמה יסדו אימפריה מזרח-תיכונית, אז אנו באמת לא על אותו דף.
_new_ הוספת תגובה



שמשון לא יהודי
ע.צופיה (יום שישי, 17/12/2010 שעה 1:34)
בתשובה לאריק פורסטר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אתה צודק, אנחנו לא באותו דף.
_new_ הוספת תגובה



זה ברור מדוע לא היו בתי כנסת בבית ראשון
עמיש (יום שישי, 17/12/2010 שעה 22:20)
בתשובה לע.צופיה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הדבר העיקרי הוא כמובן שאין כמעט שום שרידים פיזיים לתקופת הבית הראשון, לא כל שכן מבנים.
דבר שני הוא שבתי הכנסת התחילו לפרוח לאחר חורבן הבית כאשר התפילות תפסו את מקום הקרבת הקרבנות ושאר הטכסים של בית המקדש.
הגדרת תיאור בריאת העולם האנושית ''בדרך היחידה הידועה לנו'' היא סתם קשקוש.
יש מאות תיאורים מסוג זה במיתולוגיות של עמים שונים.
התנך אינו מתיימר להיות ספר היסטוריה, התנך הוא יצירה תיאולוגית עם מטרות משלה שתיאור היסטורי נאמן אינו חלק מהן.
האל היהודי היה חלק מהאלים ששררו בארץ כנען ושהאוכלוסיה המקומית סגדה להם. קיום האלים הללו אינו סוד והוא גם מופיע אינספור פעמים בתנך עצמו.
תחילת התיאולוגיה המונותאיסטית השלטת התחילה כאמור בימי המלך יאשיהו שלמרות היותו צדיק גדול (וכפי שאומר עליו ספר מלכים: '' וְכָמֹהוּ לֹא-הָיָה לְפָנָיו מֶלֶךְ, אֲשֶׁר-שָׁב אֶל-יְהוָה בְּכָל-לְבָבוֹ וּבְכָל-נַפְשׁוֹ וּבְכָל-מְאֹדוֹ--כְּכֹל, תּוֹרַת מֹשֶׁה; וְאַחֲרָיו, לֹא-קָם כָּמֹהוּ.'') הומת ככלב בידי פרעה.
ללמדך שהאלוהים של מאמיני הדת היהודית הוא בנוסף לכל גם רשע וכפוי טובה...
_new_ הוספת תגובה



זה ברור מדוע לא היו בתי כנסת בבית ראשון
ע.צופיה (יום שישי, 17/12/2010 שעה 22:33)
בתשובה לעמיש
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לגבי בתי-כנסת: בין אם האמונה היהודית הייתה כך או אחרת, אין ספק שכמו עובדי האלילים, היו להם מקומות לתפילה. יתכן שזה חלק ממיעוט המימצאים ויתכן שזו סיבה אחרת.
בריאת העולם האנושית:התיאור התנכי של בריאת העולם וההיסטוריה האנושית המתוארת בו, בצד התיאור היוני הם שהטביעו את חותמם על תולדות ''העולם המערבי'' ובעקיפין על כל תולדות העולם.וזאת בלי קשר לדעות האישיות שלי או שלך.
בצד הצדדים התיאולוגיים התנך מתאר סיפור היסטורי שמקבל ממשות כמעט כל יום בגילוי ארכיאולוגי זה או אחר.
אין ספק שהאמונה המונותאיסטית שהיתה פריצת דרך משמעותית בעולם העתיק עברה גלגולים לא מעטים עד שהתגבשה.
אם האמונה האתאיסטית החלה בימי יאשיהו,מה הייתה משמעותו של בית המקדש שנבנה על ידי שלמה המלך?
_new_ הוספת תגובה



ברור שזה השפיע על השקפות העולם המערבי
עמיש (שבת, 18/12/2010 שעה 0:54)
בתשובה לע.צופיה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

למעשה זוהי ההשקפה הניצחת בקרב כל הדתיים בעולם המערבי והמוסלמי.
דווקא הממצאים הארכיאולוגיים הם המקשים על קבלת הסיפור המקראי כפשוטו.
גם אם נעזוב את התקופות הפרה היסטוריות של האבות ויציאות מצריים, הרי שבחלקים ההיסטוריים המובהקים של תקופת המלכים יש לא מעט בעיות שהארכיאולוגיה מציבה בכל פעם מחדש.
אם אכן שלמה בנה מקדש, ויתכן שבנה, בהחלט יכול להיות שהתקיים בו פנתיאון שבו ה' היהודי ניצב בגאון יחד עם עשתורות למיניהן.
מה שברור הוא כי בני ישראל עבדו אלים רבים.
_new_ הוספת תגובה



ברור שזה השפיע על השקפות העולם המערבי
ע.צופיה (שבת, 18/12/2010 שעה 5:20)
בתשובה לעמיש
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

כל מימצא ארכיאולוגי מורכב מהמימצא עצמו ומהפרשנות והתיאוריה שנבנית סביבו.
אחת הבעיות הקשות היא התיארוך.
בארץ ישראל, בניגוד למסופוטמיה, כמעט שאין תיארוך מדויק של המימצאים וזו אחת הבעיות בקשירת התנך למימצאים הפיזיים.
כמו כן אסור לנו לשכוח כי התנך ''מלא'' ב''עלילות'' ממלכות ישראל ויהודה, אך בהיסטוריה המקומית הן היו פסיק קטן.
במצב זה התנך הוא המימצא הגדול ביותר והמדוייק ביותר.
בני ישראל אז והיום אינם יוצאי דופן.
גם היום הם עובדים אלילים רבים למשל: אבני הכותל, קברות צדיקים ובאבות למיניהם.
_new_ הוספת תגובה



בינתיים אין ממצא ארכיאולוגי שסותר את הסיפור התנ''כי
המסביר לצרחן (יום רביעי, 22/12/2010 שעה 19:50)
בתשובה לע.צופיה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

כל מה שנמצא עד כה רק מחזק את הסיפור התנ''כי. מאחר שעדיין לא הגיעו לעיקר הממצאים הארכיאולוגיים עדיין הפוטנציאל הארכיאולוגי לא ממוצה. יש בעיה רצינית לחפור באזור הר הבית בו יש פוטנציאל אדיר לנגיעה בהיסטוריה. הפלסטינים מבינים זאת ולכן עשו ב-‏15 השנים האחרונות לפחות שני מאמצים לבצע הרס של ממצאים בחלק הדרומי של הר הבית בטענה שהם רוצים להפוך את ''אורוות שלמה'' למסגד.

היום יושבים קבוצות של ארכיאולוגים על הפריטים השבורים מהריסות הקרקע שהומיאו הפלסטינים ומנסים להרכיב פאזלים.

יש גם בעיה בעיר דוד, שחלקה נפתר ע''י השתלטות על מבנים וע''י חפירות תת קרקעיות. שם נמצאו שרידים שיתכן שאחר מהם הוא בניין גדול מהמאה ה-‏10 לפנה''ס שיכול להיות שזה ארמון דוד (לפי איילת מזר).

אין בעיה של תארוך, כי ארכיאולוגיה היא ארכיאולוגיה בכל העולם. מתארכים לפי שכבות קרקע, מפלסים לפי בנייה מול הרס, ואפשר גם לבדוק זמן בתיארוך רדיומטרי, או בכולם יחד.
_new_ הוספת תגובה



שמשון לא יהודי
המסביר לצרחן (יום רביעי, 22/12/2010 שעה 19:05)
בתשובה לע.צופיה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אם מקבלים את הסיפור התנ''כי לגבי יאשיהו ועזרא, אז למה לא לקבל אותו גם לגבי אברהם, משה, דוד וירמיהו?

בכל פרק וספר בתנ''ך מסופר על התגבשות עם ישראל ודתו. כמו שהעם התפתח והשתנה, כך גם אמונתו.
_new_ הוספת תגובה




חזרה לפורוםהסיפור המלא
מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי