|
מים הם משאב טיבעי וראשוני ולכן לדעתי אסור להפריטו | |||
|
|||
טעות בידך. זו כלכלה נכונה. כאשר יש מחסור במוצר מסוים, בין היתר בגלל בזבוז, הדרך הנכונה לכוון את השימוש בו בצורה יעילה הוא דרך המחיר. מן המפורסמות הוא שהציבור מבזבז מים. העלת המחיר לפני כשנה הביאה להקטנת כמות המים שנצרכה במגזר העירוני.לדעתי יש עדיין בזבוז. המחיר הוא הדרך הנכונה להביא לשימוש יעיל ונכון במים שכל כך חסרים ויחסרו לנו. יש לקחת בחשבון שהמים המותפלים שנכנסים יותר ויותר לשימוש יומ-יומי יקרים מאוד ביחס למי בארות ומעיינות | |||
_new_ |
מים הם משאב טיבעי וראשוני ולכן לדעתי אסור להפריטו | |||
|
|||
היה כאן דיון על מחיר המים המותפלים . מחירם פחות ממחצית המחיר שתאגידי המים גובים . משהו בין חצי דולר לדולר עבור קוב מים . רוב המים בישראל מחירם אפס . התשלום הוא עבור פעולות האספקה ולא עבור המים עצמם . בכל זאת הגביה היא בסכומי עתק . ידוע לך למה משמשים התשלומים הללו ? ומה תהייה עמדתך אם וכאשר בגץ יפסוק שזה עושק ? | |||
_new_ |
מים הם משאב טיבעי וראשוני ולכן לדעתי אסור להפריטו | |||
|
|||
אני מקבל את הרושם מכתיבתך שאתה מאמין שאתה מתמצא. בין מחיר המוצר בשער בית החרושת לבין מחירו במטבח של הצרכן הסופי יש פער גדול מאוד. איני מתיימר להיות מומחה למחיר המים. ברור שמחיר מים ברגע בקיעתם מהמעיין הוא אפס. לא צריך ללמוד בבית ספר בכדי להבין זאת. מה שמנחה, מההיבט הכלכלי, את מחיר המים הוא המחסור הגדל לעומת הצריכה הגדלה.מאחר ואין לנו שליטה על כמות המים הטבעית ועלינו להמתין להבשלת ההשקעות בהתפלת מי ים ,הדרך לאזן בין המחסור והצריכה הוא דרך המחיר בלבד. אני גורס שעל בג''ץ לעסוק בעניינים משפטיים ולא בענינים הנוגעים לרשות המבצעת. כאשר הבג''ץ ינהל את משק המים אשמח לשמוע על פסיקתו בנושא. | |||
_new_ |
מים הם משאב טיבעי וראשוני ולכן לדעתי אסור להפריטו | |||
|
|||
עשה לי טובה תצחיק אותי עם דברים אחרים . אורך אפו של בגץ הוא כאורך מסלול מרתון . את אפו הוא תוקע בכל חור שמוצג לו . אפילו בטיעון ''בין מחיר המוצר בשער בית החרושת לבין מחירו במטבח של הצרכן הסופי יש פער גדול מאוד'' דבר שבגץ יכול לבדוק כמו כל חשבונאי . הטיעון לעושק הוא כאשר הפער בין - עלות למחיר - מרקיע לשחקים . זה טיעון עומד . הטענה כי ''מה שמנחה, מההיבט הכלכלי, את מחיר המים הוא המחסור הגדל לעומת הצריכה הגדלה'' אינה קבילה . | |||
_new_ |
מים הם משאב טיבעי וראשוני ולכן לדעתי אסור להפריטו | |||
|
|||
שיהיה לך שבת שלום. | |||
_new_ |
מים הם משאב טיבעי וראשוני ולכן לדעתי אסור להפריטו | |||
|
|||
שבת שלום ידידי . | |||
_new_ |
מים הם משאב טיבעי וראשוני ולכן לדעתי אסור להפריטו | |||
|
|||
הממשלה היא הגורם היחידי שיכול לקבל החלטה לגבי חלוקה נכונה, ובהכרח רק צודקת, של כמות נתונה של מים בין האזרחים. אני לא רוצה שחברה עיסקית תיקנס לנישָה הזאתי ותכתיב חלוקה לפי כוח הקניה של הצרכנים. מדובר במים שהם משאב טיבעי של כל בני האדם, זה רכוש של מי ששותה אותם ולא של מי שמוביל אותם בצינורות. לכן התשלום צריך להיות רק ביחס לעלות הישירה של העברת המים בצינורות. הציבור לא מבזבז כסף, כי אם הממשלות מזה 50 שנה כשלו מלייצר מכוני טיהור מים. לכן טענתי מתחזקת. האם ראית גורמי תעשייה פרטיים שנכנסים לפרוייקט התפלת מים? מצד אחד הממשלה שומרת את המים קרוב לליבה ומצד שני היא לא עשתה את המוטל עליה כדי להביט את קיום כמות המים המתאימה לצורכי החברה. אם עכשיו הממשלה תיתן ליזמים פרטיים להקים מכוני התפלת מים לפי יכולתם אז מחר יהיו לנו הרבה מים כצורכינו, אבל עלותם תהיה כמו עלות החזרת פלאפון היום, כלומר, עם המון סעיפים בעלי שמות מוזרים שאף צרכן לא מצליח להבין את פישרם. ה ה ב ד ל הוא שהפלאפון אינו הכרח לקיום האדם (יש אנשים שבפרינציפ לא מחזיקים פלאפון), ואפילו אינו קניין טיבעי של האדם. | |||
_new_ |
מים הם משאב טיבעי וראשוני ולכן לדעתי אסור להפריטו | |||
|
|||
בארץ ישראל חיים כיום יותר אנשים מאשר חיו אי-פעם בהיסטוריה. מנגד איני חושב שכמות המים כיום היא בשיא היסטורי. המסקנה-אין מספיק מים לכולם! התוצאה: צריך לייצר מים. המציאות מוכיחה שוב ושוב שהייצור הזול ביותר נעשה על ידי גורם פרטי ולא ציבורי. כמו בכל מוצר, ככל שגדלה התחרות המחיר קרוב יותר למחיר הייצור. לכן, בצד ספק המים הציבורי (מקורות) יש לאפשר לגופים פרטיים ל''הפיק'' מים.כמובן שהכול בפיקוח ציבורי. זה מה שמנסה לעשות גם בענף ייצור החשמל. | |||
_new_ |
מים הם משאב טיבעי וראשוני ולכן לדעתי אסור להפריטו | |||
|
|||
דיברתי על עקרון בסיסי שאינו משתנה עקב עליית מספר האנשים, מה גם שטענתי שאין מספיק מים, לכאורה, ושצריך להתפיל (לא לייצר). אז מה אתה מחדש? המציאות מראה שפרוייקט ציבורי הוא הזול יותר. תעביר אותו לגורם פרטי, הוא בהכרח ייוקר (שאיפת כל ארגון עיסקי לא להגדיל רווחים בכל דרך). המצב הטוב הוא שרק הממשלה, או לחילופין כל אזרח לעצמו, יוכלו להתפיל מים. אנחנו מדברים על משאב חיוני שהוא רכוש הציבור, אל תשכח. אסור לנו לתת למניפולציות עיסקיות להכתיב לנו את ההוצאות. חשמל הוא לא משאב טיבעי, ואפשר בהחלט להפריטו. מה גם שכיום יש פרוייקט שמאפשר לבעלי דירות להפיק את החשמל לעצמם ולמכור את היתרה לחברת החשמל. | |||
_new_ |
מים הם משאב טיבעי וראשוני ולכן לדעתי אסור להפריטו | |||
|
|||
אינך יודע מספיק עובדות . חברת החשמל רצתה להכנס לייצור מים מותפלים ובגלל הלחץ של מקורות נמנע הייצור . להתפלת מים ההוצאה הראשית שהיא יותר מהמחצית היא להפקת חשמל ! מצד שני ממשלות ישראל באופן עיקבי אינן עוסקות בהתפלת מים בכמות מספיקה . יש כיום כמה מתקני התפלה ומשרד האוצר מונע בניה של מתקנים נוספים . כל זה כאשר ברור לגמרי כי בעשר השנים הקרובות הכינרת לא לחזור לגובהה הרגיל בעזרת גשמים או שלג . כל זה לא שייך לשאלת יוזמה פרטית או ציבורית . משרד האוצר ונעריו הוא שהחליט ומונע את זמינות המים המותפלים . | |||
_new_ |
מים הם משאב טיבעי וראשוני ולכן לדעתי אסור להפריטו | |||
|
|||
אם ממשלות ישראלך לדורותיהן היו עוסקות באמת בבעיי המים אז היום ישראל היתה מתפילה את כל צורכה במים במחירים הרבה יותר זולים מהיום. אנחנו נמצאים במשבר מים מתמשך, וטיבעי שהמחירים מעמירים. אנחנו רואים את זה בבולטות גבוהה ע''י הקמת מנגנוני גביית כספים מיוחדים שנקראים 'תאגידי מים'. | |||
_new_ |
מים הם משאב טיבעי וראשוני ולכן לדעתי אסור להפריטו | |||
|
|||
אם תקרא את דברי הקודמים תדע כי מחיר המים הוא בערך רבע ממחירם לצרכן . השאר הוא שוד בחסות החוק ! | |||
_new_ |
מים הם משאב טיבעי וראשוני ולכן לדעתי אסור להפריטו | |||
|
|||
אז מה בדיוק אתה רוצה לומר? הרי אני נגד הפרטת המים !!!!!! | |||
_new_ |
מים הם משאב טיבעי וראשוני ולכן לדעתי אסור להפריטו | |||
|
|||
הגבתי למשפט הזה שלך ''וטיבעי שהמחירים מעמירים'' לכן מים מותפלים עולים בין חצי דולר לדולר ותאגידי המים גובים 20 שקלים . זה שוד ! | |||
_new_ |
מים הם משאב טיבעי וראשוני ולכן לדעתי אסור להפריטו | |||
|
|||
יש לך איזה קישור שמאשר כי מחיר המים הןא רבע? | |||
_new_ |
מים הם משאב טיבעי וראשוני ולכן לדעתי אסור להפריטו | |||
|
|||
תחזור לאחור לדיון על התפלת מים שהיה כאן לפני כמה חודשים . פירטתי שם את הכמויות הנדרשות , את מתקני ההתפלה ואת תחשיב המחיר . גם על הסיכסוך בין חברת החשמל ומקורות כתבתי שם . | |||
_new_ |
מים הם משאב טיבעי וראשוני ולכן לדעתי אסור להפריטו | |||
|
|||
אם יוסיפו עוד 5 מתקני התפלה שייצרו תחרות אז המחיר ירד. כלכלה פשוטה. אז גם הסכסוך בין מקורות וחברת החשמל כבר לא יהיה מענין. זכור כמה עלתה שיחת טלפון לחו''ל כאשר יכלת להתקשר רק באמצעות בזק וכמה היא עולה כיום. ההפרטה אינה על המים אלא על ''הפקתו'' והבאתו לבית הצרכן הסופי. גם גז טבעי ונפט הם משאב טבעי וראשוני, אך, כבר עשרות שנים שאף מדינה אינה טורחת לחפש ולהפיק אותו בעצמה. | |||
_new_ |
מים הם משאב טיבעי וראשוני ולכן לדעתי אסור להפריטו | |||
|
|||
אינני מכחיש דבר מכל מה שכתבת . אבל השאלה הנשאלת היא האם כל דבר צריכים לעשות אזרחים סתם או הממשלה ? האם כבישים או מים או ביוב או חשמל או תחבורה או משטרה או צבא או ניקיון או בתי-כלא או מערכת המשפט ועוד ועוד . . . האם את כל זה צריכים לעשות אזרחים סתם כלומר הפרטה או שיש נושאים שהם באחריות הממשלה ומתפקידה לעשותם ? | |||
_new_ |
מים הם משאב טיבעי וראשוני ולכן לדעתי אסור להפריטו | |||
|
|||
המציאות הכלכלית הקיימת בעולם במאה השנים האחרונות הוכיחה כי יזם פרטי יעיל יותר ממערכת ציבורית. איני חושב שיש על כך ויכוח. לכן ''ההפרטה'' חודרת לתחומי רבים שהיו בעבר בלעדיים לרשות הממשלתית. זה אינו פותר את השלטון מאחריות. הממשלות ממנות גופי פיקוח על רוב התחומים הפעילים במשק עם אמצעי אכיפה חזקים יותר או פחות, לפי ההתפתחויות. לכן יש את הפיקוח על הבנקים, הממונה על שוק ההון, מפקחים מטעם משרד החינוך על בתי ספר,גני ילדים ומוסדות חינוך שונים-ללא יוצא מהכל. וכן הלאה והלאה. שם המשחק הוא פיקוח יעיל ואכיפה נכונה ומרתיעה. | |||
_new_ |
מים הם משאב טיבעי וראשוני ולכן לדעתי אסור להפריטו | |||
|
|||
לא בהכרח יעיל יותר. אבל בהכרח יקר יותר. אין בהכרח פיקוח של ממש. | |||
_new_ |
מים הם משאב טיבעי וראשוני ולכן לדעתי אסור להפריטו | |||
|
|||
מה הקשר בבין דברי לדבריך? | |||
_new_ |
מים הם משאב טיבעי וראשוני ולכן לדעתי אסור להפריטו | |||
|
|||
קשר בל יינתק ! | |||
_new_ |
מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים. |