| הכינוי ''לא דמוקרטי'' מחטיא את הכוונה, משום שאין בהחלטה כל אלמנט שמראה על אי דמוקרטיה, כי הוא מתקבל בהסכמת הרוב ואין בו פגיעה בזכויות היסוד באחרים. בערך 'חוק ההסדרים' בוויקיפדיה ישנה התנגדות לחוק הזה לא משום שהוא 'לא דמוקרטי' אלא משום טענות פרקטיות שונות - שהוא מחוקק במהירות רבה, מתנהל בו רק דיון טכני (מה זה? יכולות להיות פרשנויות שונות) וגם שיש בו פגיעה בדמוקרטיה אבל בלי הסבר משפטי.
עיקר הטענה ל''אי הדמוקרטיות'' שהוא פוגע בריבונותה של הכנסת ובדמוקרטיה הישראלית, שכן הוא עוקף את הליך החקיקה הרגיל, או מבטל אותו בדיעבד משום שהוא מוגש לכנסת רק פרק זמן קצר לפני מועד אישורו, והוא כולל מגוון עצום של נושאים ורפורמות מקיפות, אשר רבים מהם כלל אינם קשורים באופן ישיר לתקציב.
אבל כך אפשר לטעון לתקציב כולו שמוגש רק זמן קצר לפני ההצבעה הראשונה, לעיתים יממה לפני, ומצפים מח''כ שיקרא את כל ספר התקציב ויתעמק בו.
בהחלט לדעתי חוק ההסדרים מיותר, אפילו שהוא נותן לממשלה עוצמה מסויימת כי החוק מאושר בלאנקו בהצבעה אחת. צריך לחזור לחקיקת 'חוק התקציב' המסורתי דרך דיונים שטוטפים בועדות הכנסת לאורך כל השנה, תוך מעקב מקצועי של הכנסת אחר מימוש מלא ואפקטיבי של התקציב. וצריכים להתנהל דיונים שוטפים על תיקונים נדרשים לשינויי תקציב בתקציב הבא.
שטייניץ כבר אמר שמשרד האוצר לומד את בעיות התקציב ובכוונתו לערוך דיונים מתמשכים על אופי התקציב הבא לעוד שנה וחצי שבו הממשלה ממתקד בחמישה - שישה משימות מרכזיות חיוניות שיובילו את התקציב שייבנה לפיהן, תוך מחיקת סעיפים מיושנים שכבר לא צריכים להיות בספר התקציב.
חכם ציון |