פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
(נכתב בתשובה לדוד סיון, 18/12/08 19:45)
יש עוד דברים
סתם אחד (יום חמישי, 18/12/2008 שעה 20:08)
בתשובה לדוד סיון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לוי
אני מתמצא במידה מסוימת בצד הטכנולוגי.
כפי שציינתי, למכונית חשמלית יתרונות מסוימים בתנאים מסוימים.
להערכתי המכשול הראשון שיש להתגבר עליו הוא המצבר. כיום קיימים מצברי ליטיום איכותיים בעלי אורך חיים ארוך . כיום הם מותקנים בפלפונים ובמכשירים חשמליים איכותיים כמו שעונים, מקדחות, מברגות וכדו' מן הראוי לציין שרוב המחיר של פריטים אלו הוא המצבר . בדרך כלל אם המצבר הלך לא כדאי לקנות מצבר חדש(העולה כמעט כמו מכשיר עם מצבר) אלא מכשיר חדש, בדרך כלל בעל ביצועים גבוהים יותר.
להערכתי במידה ותמצא דרך לייצר מצברים איכותיים ארוכי חיים במחיר נמוך הסכר יפרץ. מן הסתם, מכונית חשמלית תהיה המכונית השניה. יסעו אתה לעבודה בעת החניה תחובר למטען ובערב יסעו עם מצבר מלא. יגיעו הביתה יחברו אתה למטען ובבוקר היא מוכנה לנסיעה. בערב יוכלו לנסוע למכרים, למסעדה, מקומות בילוי וכו'. לטיול לאילת היא לא תתאים כל כך.
_new_ הוספת תגובה



יש עוד דברים
סתם אחד (יום חמישי, 18/12/2008 שעה 23:09)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

יש כבר היום מצברי ליתיום שאפשר להטעינם מחדש בכמה עשרות דקות. הבעיה הזאת כמו שנרשם למעלה נפתרת נכון ע''י הרעיון של שי אגסי שיהיו תחנות להחלפת מצברים כתחליף להטענתם. כמובן שבעת חניה ארוכה תמיד אפשר להטעין עצמית את המצבר. סביר שמרגע שהמכוניות האלה ייכנסו לשוק יהיו נקודות הטענה בכל מקום, בכל חנייה מסודרת ואפילו ברחוב. בעבור תשלום מסויים אפשר יהיה להטעין מצבר למשך זמן מסויים.

לאחר שהיפנים יצרו את מכונית המונעת בבטריה בלבד, ולאחר שגם הסינים נכנסו לפרוייקט, החליטו בארה''ב גם כן להיכנס לפרוייקט החדש. 14 חברות אמריקאיות נכנסו לפרוייקט פיתוח הרכב ולהתמודד עם ההישגים של האסיאתיים. http://online.wsj.com/article/SB122957206516817419.h... . נראה כרגע שזה העתיד של המכונית החדשה. בעתיד יצטרכו להתמודד בשיפור האפקטיביות של הבטריה.
_new_ הוספת תגובה



יש עוד דברים
ע.צופיה (יום שישי, 19/12/2008 שעה 1:27)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

האם ראית מכונית כזו נוסעת(חוץ מדגמים נסיוניים)?
_new_ הוספת תגובה



למצברים יש גבול טעינה סופי .
סתם אחד (יום שישי, 19/12/2008 שעה 5:46)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

היות והאנרגיה החשמלית במצברים קיימת בזכות הפער בין אטומים של חומרים שונים ופער זה אינו יותר מ 4 אלקטרונים לכל זוג-אטומים ומספר הזוגות האלה לכל קילוגרם מצבר הוא מוגבל הרי שהמדע היום אינו מסוגל לעקוף את המגבלה הזו .
_new_ הוספת תגובה



למצברים יש גבול טעינה סופי .
ע.צופיה (יום שישי, 19/12/2008 שעה 7:19)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

זהו בדיוק מרכז הענין. אם אין עדיין,וכנראה שאין עדיין, פריצת דרך בשטח המצברים,אז, לשם מה צריך נקודות הטענה?
_new_ הוספת תגובה



למצברים יש גבול טעינה סופי .
סתם אחד (יום שישי, 19/12/2008 שעה 15:42)
בתשובה לע.צופיה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לוי
כרגיל אצל העתונאים אין מידע אמיתי.
חפשתי ולא מצאתי מפרט טכני של המכונית כגון:
משקלה
משקל המצבר
האמפר שעות של המצבר
הספק מכסימלי של המנוע
משך הזמן להאצה מ-‏0 ל-‏100 קמ''ש
וכו'
סתם ברבורים.
לכן אין לי אמון בספורים. סתם תעמולה למטרת הוצאת כספים בטענות שווא.
_new_ הוספת תגובה



אתה מדבר מידיעה?
סתם אחד (שבת, 20/12/2008 שעה 14:06)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

נדמה שאתה מקשקש לשווא . תחפש באינטרנט ותמצא מספיק נתונים על המכוניות ההיברידיות חשמליות והביצועים שלהן.
יש מכוניות שמסתובבות כבר על הכבישים. הינה כמה לינקים במידה ואתה יודע לקרוא אנגלית:
בטריות ל-‏400 ק''מ

נסיעה של 356 ק''מ (בין שיקגו לדטרויט) עם רכב מדגם פניקס במצבר אחד בתוך 5 שעות ו-‏30 דק'.
נסיעה דומה עם רכב ג'ון דודג' בוצעה ב-‏5.5 ש'.

חלק מהמשימה הגדולה ששי אגסי לקח על עצמו בין היתר היא להגדיר סטנדרטיזציה במצברים באופן שכולם יוכלו להיטען מחדש בכל מקום בעולם, ושכל מצבר יתאים לכל סוג של רכב (מצבר למכוניות משפחתיות, מצבר לרכב משא עד 6 טון ומעל 6 טון, רכב מסחרי וכו').
וזה כשלעצמו דבר חשוב מאוד!
_new_ הוספת תגובה



אתה מדבר מידיעה?
ע.צופיה (שבת, 20/12/2008 שעה 16:12)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אדם יכול גם לנסוע עם מכסחת דשא כמה עשרות קילטמטרים.
האם יש כבר מכוניות חשמליות שיצאו כבר מדגמים נסיוניים להפצה רחבה?
למה אין אפילו אחת בארץ?
אגב ,70 ק''מ לשעה היא מהירות שאף אחד לא ימיר בגללה את מכוניתו הבנזינית למשהו אחר. וזה שורש הבעיה.
_new_ הוספת תגובה



אתה מדבר מידיעה?
סתם אחד (יום ראשון, 21/12/2008 שעה 8:02)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לוי
עיינתי באתרים שציינת. אני מציע שגם אתה תעיין שנית ותשתכנע שאין בהם מידע אמיתי אלא סיפורי מעשיות של עיתונאים העמלים על פרנסתם.
בחוברות המציגות מכוניות מוגדרות, מופיעים 10 או 20 דפים ראשונים עטורים צילומים על ניר כרומו משובח של חיצוניות המכונית בליווי חתיכות במאונך, מאוזן ובאלכסון. בעמוד האחרון נמצאת בדרך כלל טבלה בה נתונים טכניים שיש להם מובן.
כאשר מדובר במכונית חשמלית הייתי מצפה שבטבלה יופיעו נתונים כגון:
משקל המכונית עם ובלי מצבר.
מספר הנוסעים.
נפח תא המטען.
אמפר שעות של המצבר.
משך הטעינה.
מתח המצבר.
הספק מקסימלי של המנוע.
המומנט.
זמן האצה מ-‏0 ל-‏100 ק''מ משך זמן הטעינה, זמן החיים של המצבר. מחיר המצבר, סוג המצבר.
כפי שצינתי קיימות כבר היו מכוניות חשמליות.
מלגזות, פלטפורמות נעות, עגלות, רכבים לחלוקת דוארוחלב, אופנים וקלנועים.
ראיתי במספר קיבוצים קלנועים המשמשים קשישים וקשישות לתנועה בקיבוץ. גישה לחדר האוכל, לאולם התרבות, לחברים וכו'. כמו כן ראיתי כלי רכב לכ-‏6 נוסעים אשר הוביל קשישים לחדר האוכל, למופע , להצבעה וכו, קשישים אשר לא מסוגלים להפעיל קלנועית.
בשכונתי קיימים מספר קלנועים המשמשים לנכים להם מושב אחד בתוספת סבל. ראיתי גם קלנועים לשנים האחד למוגבל והשני לנהג.
לקלנועית יתרון היא מוגבלת למהירות של 5 קמש, אין צורך ברשיון נהיגה והפעלתה פשוטה ביותר.
המצברים לכלי רכב אלו הם מצברי מכונית וזמן החיים שלהם הוא בסביבות 4 שנים. עלות הקלנועית הוא כ-‏15000 שח והתחזוקה זולה.
_new_ הוספת תגובה



ברק או במה: אתה מדבר מידיעה?
סתם אחד (יום ראשון, 21/12/2008 שעה 8:42)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אין ספק שהמכוניות ההיברידות הן הדור הבא של המכוניות. חלקן כבר נוסעים על הכבישים ומגיעות לביצועים ראויים: זמן נסיעה על מצבר אחד, מהירות, מטען וכו'.

עניין המצבר, הטענתו המהירה או החלפתו המהירה היא שולית, כי מדובר בתרון טכני פשוט יחסית.

גם אם מצבר אחד מספיק לרכב להגיע ל-‏400 ק''מ בתנאים של היום, הרי אפשר בקלות לשים לידו מצבר נוסף ולהאריך את מרחק הנסיעה ל-‏800 ק''מ, תוך מתן אופציה להטענת / החלפת המצבר הראשון מאוחר יותר. אי אפשר לעשות את זה בשני מיכלי דלק. זה יתרון מכובד.

אתם מזכירים לי את החבר'ה הזקנים של סוף המאה ה-‏19 תחילת המאה ה-‏20 שהתנגדו למכונית והמשיכו להעריך את הכרכרה והידבק בה, גם הם מתירוצי שווא ופילפולים שהיו מנותקים ממה שקורה מסביבם.
_new_ הוספת תגובה



אתה מדבר מידיעה? אני מדבר מידיעה !
סתם אחד (יום ראשון, 21/12/2008 שעה 18:01)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הספק חשמלי הוא מכפלת המתח בזרם . או בניסוח קצר P=I X V
מצבר של מכונית רגילה מכיל מצבר של 12V . הוא יכול להפיק לזמן קצר 30 אמפר . כלומר הספקו הוא 360w . אפילו אם יפיק 60A יהיה ההספק 720W .
מכונית נוסעים רגילה שוקלת 700 קילו וזקוקה למנוע של 60.000W . כלומר 90 מצברים בערך . כל מצבר שוקל 15 קילו ויחד הם ישקלו 1450 קילו .
כמה יכולה מכונית כזו לנסוע ?
למצבר רגיל יש קיבולת של 40 אמפר-שעות . כלומר אחרי 40 דקות המצבר ריק . ב40 דקות מכונית יכולה לנסוע 60 קילומטר בתנאים רגילים .
כדי לנסוע 400 קילומטר צריך להכפיל את גודל המצברים פי 7 .
אז מה קיבלנו ?
שנחוץ מצבר שמתאים למכונית שמשקלה 700קילו , והוא בעל תכונות חשמליות של מצבר רגיל במשקל 10 טון . תסבירו לי איך עושים את זה !
_new_ הוספת תגובה



אתה מדבר מידיעה? אני מדבר מידיעה !
סתם אחד (יום ראשון, 21/12/2008 שעה 19:46)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לוי
לא בדקתי את המספרים ואין בדעתי לבדוק.
הבעיה היא צפיפות האנרגיה במצברים הקיימים אשר מחירם סביר.
צפיפות האנרגיה של מצברי עופרת המסחריים שהנם סבירים כלכלית נמוכה. כלומר האנרגיה האגורה במצבר חלקי משקלו נמוכה.
כאשר מדובר במלגזה או בקלנועית מגרעת זו אינה קטלנית. אך כאשר מדובר במכונית משפחתית ל-‏5 נוסעים, מטען נוסף של 200 קילו וכן נסיעה במהירות של 100 קמש למרחק של 500 קמ המכשלה היא רצינית .
להערכתי רק פריצת דרך בנושא המצבר תהפוך את חלום המכונית החשמלית למציאות.
משקיעים במחקרים בנושא בהקפים של מליארדים נקווה שיצליחו.
עד אז תתקיימנה רק נישות די מצומצמות בהן המכונית החשמלית תהפוך לעממית.
_new_ הוספת תגובה



אתה מדבר מידיעה? אני מדבר מידיעה !
סתם אחד (יום ראשון, 21/12/2008 שעה 20:02)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אז לידיעתך, מכוניות היברידיות כבר רצות על הכביש גם בישראל. זה לא חלום, זו מציאות שהטכנולוגיה רק משביחה אותה יום יום.
_new_ הוספת תגובה



אתה מדבר מידיעה? אני מדבר מידיעה !
סתם אחד (יום ראשון, 21/12/2008 שעה 20:31)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לוי
שירוצו על הכביש לפי החוק ובזהירות. אני מאחל להם כל טוב רק שלא יעשו איזה תרגיל אשר ייקר את התחזוקה של המכונית שלי. ושא יתברר שפתאום הם מתחילים לחלוב את המדינה האומללה שלנו.
_new_ הוספת תגובה



אתה מדבר מידיעה? אני מדבר מידיעה !
סתם אחד (יום ראשון, 21/12/2008 שעה 19:59)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אתה סתם משבן חשבונות. לך למכוניות שרצות כבר היום על הכביש ותנתח את יחס משקל המצבר למשקל המכונית.
המצברים של היום במכוניות 2-3 טון שוקלים בערך 600 ק''ג והמכוניות רצות על הכביש במהירויות עד 120 קמ''ש.

הטכנולוגיה הישראלית שצויינה כאן למעלה מייצרת מצברים יעילים יותר וקלים יותר עד 30% מהאחרים.
_new_ הוספת תגובה



אתה מדבר מידיעה? אני מדבר מידיעה !
סתם אחד (יום ראשון, 21/12/2008 שעה 20:25)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לוי
אם זה המצב מה התרומה של היזם שלנו לנושא?
תחנת דלק שתחשוב שהיא יכולה להרויח תתקין שקעים ותמכור חשמל כשם שקיימות תחנות דלק לגז.
היזם חושב שיצליח כלכלית שיקנה מגרשים יתקין בהם שקעים וימכור חשמל. מה המטרה של מסיבות העתונאים וגיוס פוליטיקאים?
שימכור מכוניות חשמליות.
אני לא קונה את הסיפורים על המדע הישראלי המוביל בעולם.
לדידי שכולם רויחו וישפרו את רמת החיים ואיכות הסביבה אבל שלא יתלבשו עלי וימצצו את כספי.
_new_ הוספת תגובה



אתה מדבר מידיעה? אני מדבר מידיעה !
סתם אחד (יום ראשון, 21/12/2008 שעה 21:11)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הפרוייקט של שי אגסי מקיף גם הטענת חשבל למצברים וגם החלפת מצבר במצבר. המצברים שמוחלפים מגיעים ישר מבית החרושת עם תג שמוסר רק בהתקנה שמראה שהוא יצא חדש או מחודש מהמפעל. זה דומה לבקבוקי מי עדן שמשתמשים ומחזירים למילוי חדש ופלומבה.

אם לא תקנה רכב היברידי או רכב חשמלי נטו אז לא הם לא ימצצו את דמך (כספך) אלא חברות ברכב הסטנדרטיות ותחנות הדלק יממצו את כספך.
_new_ הוספת תגובה



אתה מדבר מידיעה? אני מדבר מידיעה !
סתם אחד (יום ראשון, 21/12/2008 שעה 21:30)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לוי
לדידי שאגסי ימכור מה שהוא רוצה.
למצבר מספר טעינות מוגבל.
פלומבה לא משכנעת אותי מצבר מחודש נחות ביחס לחדש . האיכות היא פונקציה של ההסטוריה שלו.
מי שרוצה שיקנה. אני חושש משטיפת המוח שהוא מנסה לבצע.
לא מקובל עלי שיזכה בהטבות כל שהן.
שיצליח בעסקיו אבל לא על חשבוני וחשבון המדינה.
_new_ הוספת תגובה



אתה מדבר מידיעה? אני מדבר מידיעה !
סתם אחד (יום ראשון, 21/12/2008 שעה 21:36)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אתה מדבר על מצברים ישנים ולא על המצבר בו אנחנו מדברים.
אגסי לא צריך אותך, הוא מסתדר היטב בכמה מדינות איתם חתם על הסכמים.

ניכר שאתה מפחד מהחדש, בעיקר שמבחינתך רב הנסתר על הנגלה. תופעה זו מוכרת בבתי אבות שם הזקנים לא רוצים שינוי, כי הם מפחדים ממנו.
_new_ הוספת תגובה



אתה מדבר מידיעה? אני מדבר מידיעה !
סתם אחד (יום ראשון, 21/12/2008 שעה 22:10)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לוי
אם יש לו מה למכור שימכור ויצליח.
אני לא פוחד מכך שמאן דהוא יתן לי במתנה מכונית חשמלית.
אשמח מאוד לא לשלם את הבלו שהוא בערך 100 אחוז על הדלק שאני צורך.
אחרי שכל מיני מאכרים הסבירו לי איך אני יכל להרויח בבורסה ללא מאמץ אני לא כל כך קונה שיש ארוחות חינם.
אגב, אולי תוכל להציג אתר מקצועי אודות המצבר שאתה מדבר עליו. לא סיפור אלא השוואה כמותית בינו ובין המצברים האחרים . המצבר במכונית שלי מתקרב לסוף חייו אולי אקנה אחד מתקדם יותר.
_new_ הוספת תגובה



יש עתיד לחשמלית
סתם אחד (יום ראשון, 21/12/2008 שעה 12:19)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

בקיץ 2005, כשעלו מחירי הדלק בארצות הברית, החלו נחטפות מחדרי התצוגה מכוניות היברידיות (בנות כלאיים), המשלבות מנוע בעירה רגיל עם מנוע חשמלי הפועל באמצעות מצבר, שילוב המביא לחיסכון בדלק ולשיפור בביצועים. מכונית אמריקנית ממוצעת נוסעת כ- 10 קילומטר לליטר, ולעומת זאת, מכונית היברידית מן המניין, כמו טויוטה פְּרִיוּס לדוגמה, מגיעה למרחק כפול באותה צריכה, בהתאם לאופי הנהיגה. המכירות השנתיות של מכוניות היברידיות בארה''ב הוכפלו מ-‏2004 ל-‏2005 והגיעו ל-‏200,000 יחידות. ב-‏2007 יש כבר קרוב כ-‏700 אלף מכוניות מתוך כ-‏200 מיליון מכוניות!
צופים כי הן יוסיפו לתפוח ויעברו את המיליון עד 2010. סביר להניח כי עד 2020 כל דגמי המכוניות יגיעו עם אפשרות ג ם להנעה היברידית. אם כאשר לשוק ייכנסו יותר ויותר מכוניות חשמליות מלאות.

מכונית היברידית , כמו טויוטה פריוס, יכולה למחזר (המונח המקצועי הוא ''לשחזר'') את אנרגיית הבלימה ( regenerative braking), טכנולוגיה הלוכדת את רוב האנרגיה שבדרך כלל מתבזבזת בחימום הבלמים, ומסבה אותה לאנרגיה חשמלית. בדיוק כפי שהמנוע יכול להפוך את האנרגיה החשמלית האצורה במצבר למומנט כוח (הכוח המסובב את הגלגלים ודוחף את המכונית), אפשר להפוך את התהליך, וליצר חשמל ממומנט הכוח הנוצר מהאטת המכונית הנוסעת ולאגור אותו מחדש במצבר. כמובן שישנו גם את מכשיר הדינמו שנמצא במכונית הישנה משחר קיומה ומסייע לשמור על קיבולת המתח במצבר הסטנדרטי.

נהיגה עירונית, המאלצת את הנהג לבלום לעתים קרובות, היא ההזדמנות הטובה ביותר לשחזור אנרגיית הבלימה, אך התהליך יעיל גם בנהיגה בעליות ובירידות בשטח הררי. מכוניות היברידיות אוגרות בימינו כמחצית מאנרגיית הבלימה. בעתיד, מצברים משופרים ומערכות מתוחכמות יותר יאפשרו למכוניות לאגור אף יותר אנרגיה זמינה.

ב-‏2003 ביפן יוצר אב טיפוס של מכונית חשמלית המכונה ''אליקה'', המגיעה ל-‏370 קמ''ש ולמרחק של 300 ק''מ בטעינה אחת. למכונית שמונה גלגלים בעלי מנועים נפרדים, בתפוקה כוללת של 600 כוחות סוס. עקב אכילס של המכונית היתה עלותה. נדרש לייצר כמה עשרות אלפי מכוניות כדי להפוך את הפרוייקט לכלכלי ולכן הפרוייקט הוקפא. עם התפתחות הטכנולוגית מאז ושיפור הטכנולוגיה ירד במקביל מספר המכוניות למכירה להחזרה ראשונית של עלות הפיתוח ובניית תשתית הייצור, ולכן ייצור ומכירת מכוניות היברידיות הופך יותר ויותר לכלכלי.

ב-‏2005 יצא האב-טיפוס הראשון של טנדר מרצדס היברידית חלקית. לטנדר המשודרג יש מנוע בעירה פנימית של 143 כוחות סוס, ומנוע חשמלי של 120 כוחות סוס. הוא יכול לנסוע למרחק של 30 קילומטר לליטר במצב חשמלי מלא. היום כבר עובדים המהנדסים, בלפחות 5 פירמות שונות, על מכוניות מכוניות היברידיות נטענות משולבות במנוע דלק שיצרכו הרבה פחות דלק מכלי רכב רגילים. טווח הנהיגה בעיר, עם מיכל דלק סטנדרטי מלא ומצבר טעון, אמור להגיע ל-‏1,000 עד 1,600 קילומטר!

היום יש פיתוחים שמקנים אפשרות להטעין את הסוללה בשקע החשמלי של הבית במשך 5 שעות או בהטענה של בין 1 - 10 דקות בזרם חשמלי חזק יותר במקומות שיועדו לכך (תחנות טעינה) וכך לפתור את בעיית זמן הטעינה הארוך שהיווה מכשול בשנים האחרונות.

מומחי התעשייה צופים את המשך ההתפתחות והגדילה של המכוניות ההיברידיות, המשלבות הנעה של דלק וחשמל, ומעריכים כי עד 2010 ימכרו בין 600,000 ל - 1,000,000 מכוניות היברידיות בארה''ב בלבד. ככל שימכרו יותר כך המכוניות ישתכללו יותר: יותר זמן מחקר ופיתוח, יותר מכוניות על הכביש דבר שייאפשר בדיקה ותיקון תפיסת ההפעלה של הרכב.

''ההונדה אקורד'' ההיברידית היא הסדאן המשפחתית המהירה ביותר בשוק. ה - Rx400h מבית ל''קסוס'' וה- ''טיוטה היילנדר'' – לשתיהן 270 כוחות סוס. ה - GS 450h , הסדאן מבית ''לקסוס'', תעבור את ה - 300 כוחות סוס ותאיץ מ - 0 ל - 100 קמ''ש בפחות מ - 6 שניות. ''הטיוטה קונספט'' היא מפלצת כוחות סוס עם 408 כ''ס!

רכבים אלה מוכיחים כי הוספת מנוע חשמלי ומצברים חשמליים לרכב רגיל (ובכך להפוך אותו להיברידי) לא בהכרח אומר כי הביצועים יפגעו. שילוב של מנוע בנזין ומנוע חשמלי ביחד מאפשר למהנדסי הרכבים שליטה רחבה יותר בניסיונם להעצים את יעילות החסכון בדלק ואת המהירות, ללא הבדל בין נהיגה בעיר או בכביש מהיר, ואם הרכב גדול או קטן.
ההיברידית בעלת מערכת ה - 2 מצבים מבית ''ג'נרלס מוטורס'', היא השברולט Tahoe והיא מעוצבת להעניק לנהג שליטה ברכב שטח עם מנוע 8V בעודו דוהר בכביש המהיר מבלי לבזבז דלק. http://www.indiacar.com/infobank/ele_cars.htm .

שוק המכוניות ההיברידיות החלקיות גודל בקבץ מסחרר. בשנת 2000 נמכרו בארה''ב 9,500 מכוניות וכבר בשנת 2005 נמכרו מעל 200,000 מכוניות היברידיות רק בארה''ב.
המספרים אומנם מעודדים אך יש להתחשב בשוק הכללי של התחבורה. 200,000 המכוניות שנמכרו בשנת 2005 בארה''ב מהווים רק 1.2% מ - 17 מיליון הרכבים שנמכרו באותה שנה. אם יצרני ההיברידיות יכפילו את הקילומטרז' לכל ליטר דלק מ - 30 ל - 60 קילומטרים (הערכה אופטימית למדי) – הדבר יחסוך הרבה דלק.

כיום נוסעות בכבישי ישראל כמה מאות ריכבי טויוטה פריוס של טויוטה והונדה סיוויק IMA. כיום חברת טויוטה משווקת 13 דגמים שונים של רכבים היברידיים http://www.ynet.co.il/articles/1,7340,L-2576815,00.h... אבל בגלל הביקוש הגבוה בעולם, לישראל מגיעים רק רכבים בודדים. כמו שכתבתי הבעיה היא במחיר המכונית שהוא גבוה ביחס למכונית עם מנוע בנזין. כאשר ישווקו יותר מכוניות המחירים יתחילו לרדת (תופעה מוכרת לכל מוצר טכנולוגי / הייטק).

למרבה הפלא לישראל חלק משמעותי בפיתוחים הטכנולוגיים של הרכבים ההיברידיים והחשמליים. חברה ישראלית פיתחה את מצבר אבץ האוויר (רשום כפטנט עולמי של חברת ''דלק חשמלי'' מירושלים. חברת החשמל קנתה זיכיון על הפטנט בארץ) שעולה בביצועיו הרבה מעל כל המצברים האחרים שבשוק. אחד מיתרונותיו הבולטים של המצבר הישראלי הוא צפיפות אנרגיה גבוהה, המאפשרת טווח נסיעה של כ-‏400 קילומטר ברכב כבד שמשקלו ארבעה וחצי טונות ומשקל המצבר כ-‏600 ק''ג. המצבר הישראלי אפשר לרכב להגיע למהירות של 120 קמ''ש, לעומת מצבר עופרת בחומצה שהותקן ברכב מקביל של חברת ג'נרל מוטורס האמריקאית והגיע למהירות 90 קמ''ש. חברת החשמל ערכה ניסויים שונים במכשיר, וזה התגלה כיעיל וכמספק ביותר. נקבע שברגע שיוקמו תחנות דלק חשמלי תארך החלפת מצבר חשמלי כעשר דקות בלבד.

בטכניון עמל על כך צוות מדעי בראשות פרופ' סטיוארט ליכט. הוא יצר סוללות המבוססות על סוג ייחודי של ברזל, שפירוקן אינו מלווה בפיזור חומרים רעילים בסביבה ותכולת האנרגיה ידידותית לסביבה, ואפשר לחדש אותה באופן קבוע וכך להתגבר על הבעיות הקבועות במכוניות חשמליות – משקל, זיהום וחיי בטריה קצרים. את ההמצאה מפתחת כעת חברת ''כימארג'י'' שמנהלת ברכט ליכט, אשתו של הממציא. בינתיים סטיוארט ליכט העביר את פעילותו לארה''ב.

בקיצור, היום יש מכוניות חשמליות שלמות אבל המחסור הגדול ביותר למכירתן הוא מחירן הגבוה. ככל שימכרו יותר מחירן יירד ויהיה כדאי לכלל הציבור לרכוש אותן. וכמובן אסור לשכוח את המכוניות המונעות בגז. עוד פתרון שיכול ללכת היטב במקביל לפתרון החשמלי. רק לא צריך לדחוף, יש אוטו לכולם, בקרוב http://info.org.il/page.php/gasinfo .

לדעתי, הממשלה הבאה ראוי לה שתעודד ותשקיע בפיתוח מכונית חשמלית עתידית. היום ישראל היא מדינה מתקדמת מבחינה מדעית, טכנולוגית וכלכלית וראוי שהמדינה תאפשר למספר חברות להתאגד או לקום וללכת על פיתוח מכוניות העתיד. אם ישראל תגיע לפריצת דרך טכנולוגית זה יחזק את מעמדה הכלכלי והמדיני של ישראל לשיעור שטרם חזינו בו.

חכם ציון
_new_ הוספת תגובה



יש עתיד לחשמלית
סתם אחד (יום ראשון, 21/12/2008 שעה 14:51)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לוי
הכל טוב ויפה.
מה לכל זה ולמתן בלעדיות ושטחים למאן דהוא.
ציינתי שלמכונית חשמלית יתרונות בנסיעה בתוך העיר.
מכוניות חשמליות עדיין יקרות עבור הלקוח העממי.
אם חושבים שמכוניות אלו ישפרו את איכות הסביבה אולי יש מקום להוריד את המסוי. הבעיה היא שמי שירויח מכך הם העשירים.
_new_ הוספת תגובה



האם אתה קובע את זה מידיעה או ממחשבה עצמאית שלך?
סתם אחד (שבת, 20/12/2008 שעה 13:42)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

היום ישנם מצברים שמסוגלים להניע רכב משפחתי סטנדרטי (במשקל עד 3000 ק''ג, נפח מנוע 2000 סמ''ק) לטווח של כ-‏220-230 מיילים (שזה כ-‏400 ק''מ). מכאן שמבחינה טכנולוגית מצבר = מיכל דלק. רכב נכנס לתחנת החלפת מצבר, ובתהליך מהיר של חצי דקה הוא יכול להמשיך ליסוע עוד 400 ק''מ.

המחקר המדעי בעניין המצבר ועוצמתו הוא רק בחיתוליו וכעת נבחנים דרכים שונות להגדיל את קיבולת האנרגיה שלו, ולייצר אנרגיה חדשה שתאגר במצבר ברכב, ע''י קרני אור ודינמו שמופעל בנסיעה, שיחזירו לפחות חלק מהאנרגיה למצבר תוך כדי תנועה/שהות באור.

אני מאמין שצפויה פריצת דרך בשנתיים הקרובות לאור העובדה שעשרות חברות ומכוני מחקר ברחבי העולם חוקרים ומפתחים מצברי יוצרי אנרגיה. ההתקדמות בעניין הזה יכולה להיות עצומה.
_new_ הוספת תגובה



האם אתה קובע את זה מידיעה או ממחשבה עצמאית שלך?
ע.צופיה (שבת, 20/12/2008 שעה 16:37)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אין ויכוח לגבי האופציה של פריצת הדרך, אין ספק שזה יהיה פריצת דרך כלכלית חשובה, אך בינתיים מקימים נקודות הטענה למה?
הרי לא בטוח בכלל איך תהיה שיטת ההטענה. אז מה מפתחים?
_new_ הוספת תגובה



האם אתה קובע את זה מידיעה או ממחשבה עצמאית שלך?
סתם אחד (שבת, 20/12/2008 שעה 18:24)
בתשובה לע.צופיה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לוי
אילו הייתי בעל מכונית חשמלית חדשה לא הייתי מוכן שיחליפו לי את המצבר החדש שלי במצבר שלא ידועה ההסטוריה שלו.
קיימות שתי אפשרויות למכונית היברידית.
האחת עם שני מנועים בנזיני וחשמלי.
השניה הנעה חשמלית ומנוע הבנזיני טוען את המצבר כך שניתן להאריך את הנסיעה עד למילוי הבא.
אגב, מן הראוי לציין שבמקרה של הנעה חשמלית ניתן להטעין את המצבר בירידות . כמוכן נתן להשתמש באנרגית העצירה להטענת המצבר.
כן קיימות אי אלו מכוניות הברידיות וגם חשמליות טהורות אבל אלו הם קוריוזים.
המכשול העקרי הוא המצבר. צפיפות האנרגיה שבו וזמן החיים שלו וכמובן מחירו ומשקלו.
קיימים קוריוזים שונים . קראתי על מאן דהוא שבנה מכונית חשמלית ונסע אתה כמה אלפי קילומטרים כשהוא מטעין את המצבר ממתקן סולרי אשר הותקן על גג המכונית.
מבוצעים מחקרים רבים בנושא המצברים לא רק בהקשר למכונית חשמלית אלא בהקשרים אחרים פלפונים, שלטי אזהרה, מגדלורים בים, מחשבים , צוללות וכו'.
איני חושב שלמציע הישראלי יתרון כל שהוא בנושא ואני חושש שבסך הכל יצליח לקבל כל מיני זכויות אשר ימלאו את כיסיו ויוריקו את כיסינו.
כאמור לא ראיתי שום מסמך המראה את כדאיות הפרויקט.
ספורי מעשיות אינן פרוגרמה ביצועית.
_new_ הוספת תגובה



האם אתה קובע את זה מידיעה או ממחשבה עצמאית שלך?
סתם אחד (יום ראשון, 21/12/2008 שעה 12:23)
בתשובה לע.צופיה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אני מדבר מידיעת השוק דרך עיתונים, אינטרנט וחברת שיווק כאן בארץ. יצא לי לבחון מכונית הונדה אקורד היברידית והיא פעלה בצורה חלקה למופת, מעבר בין דלק לחשמל נוח, חלק ושקט. האצה מעולה כשל רוב מכוניות הבנזין הרגילות.

ראה גם כאן:
תגובה 126038 .
_new_ הוספת תגובה




חזרה לפורוםהסיפור המלא
מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי