|
תרבות השקר בחברה הערבית | |||||
גמל צהוב / שמעון מנדס (יום שישי, 25/10/2002 שעה 15:36) | |||||
|
|||||
הצגת המאמר בלבד |
למנדס: מאמר יפה, אך אסור להכנס להכללות גם פה!! | |||
|
|||
_new_ |
אילו הכללות? | |||
|
|||
הקודים של שקר מוסכם ברורים ונהירים לכל ערבי הגדל בקרב חמולתו. זה אינו קוד פרטי של סלים או של אבראהים או של מובארך. אצלנו נהוג לפעמים למשוך את העפעף התחתון באצבע כלפי מטה על דרך ההלצה, אך גם זה כהפגנה גלויה של ''שקר לבן'' או ''כאילו'', או ''דוקא''. בתרבות הערבית ישנם דרכים רבות להביע 'אמת כללית' בדרכי רמיזה מקובלות, לומר אמירה ללא כוונת מכוון מאחוריה בהתאם לתקשי''ר המחייב, ושימוש במילים שונות להבעת גוונים שונים של מסרים, הצהרות או כוונות. והעסק הזה עובד יפה. לצערנו, רובנו לא דוברי ערבית והם נגישים לדו-שיח המתקיים בעניינו בחברה הערבית רק ע''פ תרגום חלק קטן ביותר של הדברים לעברית או לאנגלית. בכך מתקבל רושם השונה בתכלית השינוי מהמציאות הנרקמת מסביבנו. | |||
_new_ |
לבן בסט: איננו יכולים לכנות תרבות שלמה כתרבות שקר- | |||
|
|||
-שקר. מצד שני הייתי אומר שתרבות השקר העצמי מאד רווחת אצלנו בחוגים המכונים אינטלקטואלים, וגם זאת ללא הכללה כמובן. השקר העצמי לדוגמא, שפשרה טריטוריאלית תביא שלום, או ש''אוסלו'' הוא מהלך לשלום. לצערי ההפך הוא נכון: ''אוסלו'' העלתה את פוטנציאל הסיכסוך ןלא הנמיכה אותו. או שקר עצמי נוסף: הערבים מדברים על זכות השיבה אבל יוותרו בסוף בעניין זה. לצערי, בקשר לפתיח בפתיל, הערבים יותר דוברים אמת במו''מ {לראייה- הם לא זזו מילימטר בתביעותיהם מיום המו''מ הראשון} לעומת הצד שלנו, כך ש''לתרבות השקר'' יש הרבה פנים. | |||
_new_ |
אשכנזי, לא נאמר על תרבות המזרח שהיא תרבות שקר | |||
|
|||
אלא שבין מרכיביה של תרבות זו נועד לשקר תפקיד חשוב, והתעצבו דפוסי התנהגות, דיבור ושתיקה מקובלים ומוסכמים. ואין זה דומה כלל לעמדות פוליטיות, כוונות או הערכות של ציבורים שונים במדינת ישראל, לגבי אמיתות ורצינות תהליך 'אוסלו', שלום עם הפלסטינים, הפעלת קזינו, נסיעה בשבת וכו'. כי כאן נכנסים חעסק ערכים והערכות (במינונים מתאימים לכל סוגיה) ולא שום צורך לשקר ולקרוץ. זה שיש בתהליכים שונים שאנשים משקרים בינם לבין עצמם, זו חריגה מוסרית וחוקית ולכן נעשית הצנעה ובמשורה, בחברה הישראלית. ככל שכף ידו של שלטון החוק אגרסיבית יותר המינון נמוך יותר ולהיפך. בחברה הישראלית אין הסכמה פורמלית ל'שקר', כשם שקיים במספר חברות ערביות. * היכן הערבים דיברו אמת באוסלו? הם לא הקפידו למלא עד תום כמעט אף סעיף מהסכמי אוסלו, ואף על פי כן אנחנו המשכנו כל פעם בתהליך עם הסכם נוסף, תוך זניחת העקרון של קיום כל סעיפי ההסכמים שלפניו. מצב זה הפך לתגובה מותנית של הפלסטינים והרגל שקשה היה לשנות. | |||
_new_ |
לבן בסט: כתבתי שהערבים היו ישרים בתביעותיהם- - | |||
|
|||
-מתחילת המו''מ ועד סופו ואמרו אמת ולראייה לא זזו מילימטר.לעומתם ''אנחנו'' רימינו עצמנו, וחלקנו מרמה עצמו עד עתה בקשר לפשרות שונות שאולי יושגו. לא אמרתי אפילו חצי מילה על קיום ההסכם, ואיתך הסליחה אם זה לא הובן חד וברור. אני כבר מתנצל על אי הבהירות. | |||
_new_ |
עשית כמה ערבובים נאים ביותר | |||
|
|||
תגיד, מתי פתחת עיתון לאחרונה? על איזה ''שקרים עצמיים'' אתה מדבר? כשפרשן פורש את דעתו ואומר כי פשרה טריטוריאלית עשויה להאיץ את השלום - זהו שקר עצמי? ומה עם השר לביטחון פנים והח''כ המצחקק ריבלין? גם אז מדובר ב''שקרים עצמיים''? ומה כאשר האלוף עוזי דיין אומר שבלי תוכנית מדינית הטרור לא ייפתר? גם אז זהו שקר עצמי? ומה כשהרמטכ''ל בוחר בדימוי ''סרטן''. כיצד היית מגדיר את ההתבטאות הזאת הבמה והשופר שהיא קיבלה? עשית בלגן אחד גדול מכל מה שנקרא תקשורת ועיתונות. ובכלל? שמת לב איך נראים לאחרונה ''העיתונים'' מעריב וידיעות. כותרות ענק מבהילות ומתסיסות. הדמוניזציה שנעשית לערפאת שאף אחד לא ''מחבב'' - כאילו הכל תלוי רק ואך ורק בטיפוס הלא מגולח הזה שמו עראפת. כאילו אין 3.5 מליון איש החיים שם. התקשורת רוצה למכור. העיתונים צריכים למכור. והם מוכרים טונות של שטויות ושקרים אין סוף וגם הרבה מלקקים לפוליטיקאים. ואתה אפילו לא מבדיל בין שחור לבין לבן ולא יודע לזהות כותרות שמוכרות את עצמן בפריצות מחטיאה. | |||
_new_ |
לאנה: ממתי ואיפה דיברתי על תקשורת??? | |||
|
|||
_new_ |
סליחה. אז על מה דיברת | |||
|
|||
_new_ |
לאנה: תיקראי ותביני, זה לא מסובך. | |||
|
|||
_new_ |
רפי, מהם ''חוגים אינטלקטואלים''? | |||
|
|||
אלה שאתה מייחס להם ''שקר עצמי''? אודה אם תסבר את אוזני. תודה | |||
_new_ |
השאלה צריכה להיות | |||
|
|||
''מי הם'' ולא ''מהם''. התשובה היא ברורה לחלוטין: השמאל הנאור והמתקדם שרואה את עצמו כעילית אינטלקטואלית להבדיל מהאספסוף שמעז להתיחס למציאות כמות שהיא במקום לרקום חלומות באספמיה. | |||
_new_ |
זו לא הייתה טעות [*] | |||
|
|||
[*] הערתה של הכותבת בעניין שיבושי הלשון בהודעת בר ניר נמחקה מאחר ושיבושי הלשון עליהן הצביעה ,תוקנו [המערכת] | |||
_new_ |
לאנה: חוגים אינטלקטואלים הם אותם אנשי אקדמיה - | |||
|
|||
--ואנשי רוח המכתיבים את סדר היום הציבורי{שהוא כמובן שמאלני תבוסתני, קוסמופוליטי!}: מי טוב ומי רע. מי מתקדם ומי פאשיסט, מיהו ימני ומיהו שמאל מתקדם, איזה זמר יופיע ואיזה לא בגלל השקפתו הפוליטית, איזה אקדמאי יקודם יקבל קביעות ופרופסורה ואיזה לא וזאת ע''פ השתיכותו למיליה פוליטי מסויים. תשאלי את אורי מילשטיין כאן בפורום למה הוא לא מוצא מישרה ההולמת את כישוריו. אותם חוגים גוזרים גם את דינו של סופר לשבת או לחסד אם יעיז לזמזם מנגינה לא הולמת, ראי מקרה אייל- מגד שהעיז להיות מיודד עם ביבי, כנ''ל אביו אהרון- מגד. ראי מה עשו לחיים טופול שהתגלה כחבר של גנדי. והרשימה ארוכה. כמו שאת יודעת המשטר הקומניסטי קרס בבריה''מ, אבל כאן הז'דאנוביזם עדיין חוגג במלוא עוצמתו , בהבדל אחד- כאן אין קג''ב, כאן זה בהתנדבות.... | |||
_new_ |
רפי. לא נעים לי לשאול, אבל תגיד - איפה אתה חי? | |||
|
|||
לא יודעת על אורי מילשטיין. אבל תגיד. אתה באמת דואג לאייל מגד?! אתה רוצה להגיד לי שאתה באמת דואג לחיים ט-ו-פ-ו-ל??? לא יאומן כי יסופר! שמע. המציאות כמובן ניתנת לאין סוף פרשנויות. אבל דבר אחד בטוח. הימין תמיד, אבל ת-מיד מקופח! אפילו שהוא עכשיו מנהל את המדינה ואוחז במושכות - הוא מוקפח. אפילו שהז'דאנוביזם הוא של הימין ומתוצרת אריק שרון בעל כישורים מפאייניקים - הימין בשלו - מקופח ומקופח. מה יהיה, רפי. הא? מתי תבין שאתם הימין, כבר מזמן בשליטון. הימין אוחז בכל המשרות וגם באקדמיה נותן את הטון. האם לא שמת לב למה שהגב' לימון לבירינט (לא טעות) מעוללת לאקדמיה? האם ידעת שרוצים להפריט את שרות התעסוקה? האם ידעת שבעלי ההון מנהלים את המדינה, שעבורם היא מחוז נדל''ן לרווחים נאים, והם בקשר עמוק מאוד ואינטנסיבי מאוד עם הפוליטיקאים שיושבים היום בשילטון? האם אתה עוקב אחר התקציבים שמקבלים המתנחלים לעומת אלה החיים בעירוות הפיתוח, ואשר ממשיכים להצביע ליכוד. עולם מהופך וחלמאי. האם שמעת על המקרה ההוא של הפרופסור ההוא מאונ' באר-שבע שרצה למנוע אתה הרצאתו של ד''ר ביילין? איפה אתה חי, רפי. איפה! | |||
_new_ |
אנה, חוששני שגם לך אין מושג היכן נמצאים מוקדי... | |||
|
|||
הכוח במדינה. | |||
_new_ |
יוסי, כמשפטן דגול אנא סבר את אוזני | |||
|
|||
וספר לחברי הפורום מהם, מי הם והיכן נמצאים, מוקדי הכוח במדינה. שאלת תם. ושים לב, שלא כלאתי אותך במרכאות צניעות (שלא לומר מרכאות סגי-נהור) והנה אתה משפטן דגול ולגיטימי... ומאחר שמוחקים לי כאן את כל הסמיילים, אספר לך שאני עכשיו מחייכת... | |||
_new_ |
אני מת על ההתקרבנות הזותי... | |||
|
|||
אשרי יתום אני, כמה כיף להיות מסכן. לגבי מילשטיין, הוא פשוט לא יודע איך עושים את זה, בלי קשר לדעותיו. אקדמיה זה מקצוע שצריך לדעת לעבוד בו, מילשטיין לא יודע, ועוד לא דברנו על האיכות של כתביו וכו'. אבל לא זה הנושא, אני דווקא רוצה לדבר על טופול ומבקש ממך בכל לשון של בקשה לספר לנו כאן, לכולנו מה קרה לטופול אחרי שגילו שהוא היה חבר של גנדי. אנא בטובך, ספר לנו הכל בפרוטרוט, כי לי לא ידוע על שום דבר. | |||
_new_ |
גם אני מאוד סקרנית.. לדעת מה קרה לטופול | |||
|
|||
_new_ |
חרטה ברתה, שום דבר לא קרה לטופול | |||
|
|||
ושום דבר לא קרה לאף אחד. אבל נעים להיות מסכן | |||
_new_ |
ריבלין הוא לא ח''כ, הוא שר התקשורת. קצת כבוד. | |||
|
|||
_new_ |
ומה קורה בארץ בתקשורת | |||
|
|||
למעשה, מדובר בכל מיני מתכונות של שקר וסוגים שונים של שטיפות מוח. בכל תרבות קיימות צורות שונות של הסכמות בנוגע למושג 'שקר'. מדובר בהרגלים חברתיים וסגנוניים. מדינות ערב אינן דמוקרטיות - אבל מכאן ועד להכללה שעשה כותב המאמר הדרך ארוכה. בארץ נעשות שטיפות מוח מהסוג האווילי והפרימיטיבי ביותר מאז פרצה האינתיפאדה. ומה אלה אם לא שקרים גסים? בנוסף, אידאליזציה ''שלנו הטובים'' על דרך ההנגדה וההשוואה - בינינו לבין שכנינו - מזכירה ימים רחוקים וחשוכים והנה -שוב אפשר לראות כיצד מושקעים מאמצים ביצירת דה-לגיטימציה של השכן הערבי. בגדול - ההכללה במאמר מבישה ויש בה נימות גזעניות. | |||
_new_ |
המילה false איננה בלטינית אלא באנגלית | |||
|
|||
_new_ |
אל תתפלסף איתי ''יענו אל תספר לי מעשיות-אל תשקר | |||
|
|||
במזרח התיכון'' אל תתפלסף איתי ''יענו אל תספר לי מעשיות - בגסות יתר אל תשקר -המילה פילוסופיה באה מלטינית ; etymology philosophie, from Old French, from Latin philosopher - הוגה דעות-philosophia, from Greek, from philosophos מכאן כל דעה אפשרית באם נכונה או שקרית - סוריא | |||
_new_ |
מקורה של ה-FALSE הוא לאטיני | |||
|
|||
ולהטיותיה: שם עצם: FALSUM פועל ושמות פועל: FALLAX FALLARE וכינוי: FALLACITERFALLO | |||
_new_ |
זה ברור | |||
|
|||
אם כי טעית בעניין ה FALAX | |||
_new_ |
ומה זה? | |||
|
|||
fallax -acis [deceitful , treacherous, false]; adv. fallaciter. | |||
_new_ |
שם עצם | |||
|
|||
_new_ |
ה''זיכרון'' שלו בגד בו . . . | |||
|
|||
_new_ |
זה בסדר, אתה לא היחיד שלא מבחין בין שם עצם | |||
|
|||
לשם פועל. | |||
_new_ |
מה זה שייך? | |||
|
|||
קובע השורש, וממנו נגזרים כל היתר, פועל, עצם וכיוצא באלה. בלטינית במיוחד העיניינים מאורגנים בצורה כמעט מתימטית. | |||
_new_ |
נו, אז תביא את השרש | |||
|
|||
אבל אם אתה לא יודע לטינית אז אל תתחיל. | |||
_new_ |
באנגלית או בלא-לטינית? | |||
|
|||
_new_ |
עוד לא נמאס לך | |||
|
|||
להתבטא בנושאים בהם אין לך צל של מושג? גם בנושאים בהם אתה אמור להתמצא, כדבריך, הזיכרון שלך הוא מאוד סלקטיבי. | |||
_new_ |
מה נשמע באמריקה? גמרתם עם הצלף? | |||
|
|||
_new_ |
''40 שנה בקבר אין אמונה בערבים ''פתגם ישן נושן | |||
|
|||
נכון נישמע גזעני מאד למרות אי היותי, מה גם בלי הכללות, אך זכור לי שיישבתי פעם עם חברי ושוחחנו אודות חבר ששינה דעתו בצורה קיצונית ועשה מעשה שהפליא. משהו לפתע ובהפתעה אמר'' מה נהיה ערבי?'' (המופתע יליד תוניס ) סוריא | |||
_new_ |
כמה הערות | |||
|
|||
1. איני סבור שעיקרי הדת הפורמאליים קובעים באמת את יחס החברה לאמת ולשקר - או לכל ערך אחר. מה גם שכל דת גדולה ועתיקה בהכרח מתרחבת על פני כל גילויי החיים ולכן בהכרח נלכדת בסתירות הפנימיות שהן במהותו של המצב האנושי. לכן תמיד אפשר להביא ציטטות לכל כיוון. השאלה היא איזה ציטטות בוחרים המאמינים כהנחייה לפעולה בכל זמן נתון ומאלו ציטטות הן מתעלמים; וזו כבר שאלה חברתית-היסטורית ותלויה בתנאים הקונקרטיים של כל מצב היסטורי. 2. אי אפשר לדבר באופן כללי על יחס לאמת; יש לשאול: באלו נסיבות? קודם כל: זה כמעט טריוויאלי, אך מובן שכל דת רואה את עצמה כאמת, ולא סתם אלא כאמת היחידה והמוחלטת. מבחינה זו בהחלט יש לה כבוד לאמת. אבל למען האמת הגדולה הזאת עושה לעצמה כל דת קצת הנחות. דת ישראל הרשתה לעצמה את הלגיטימציה של מעשה הונאה מובהק - גניבת הבכורה ע''י יעקב. היהדות המאוחרת מיסדה את תיחמוני ההלכה למיניהם, שסמלם בוהנו המתהפכת של התלמיד חכם ושאינם אלא שקר - טריקים כיצד להפר את החוק האלוהי הנצחי-כביכול מבלי להודות בכך. הנצרות ייחסה לישו את ההנחייה לשליחיו להיות ''ערומים כנחשים ותמימים כיונים'' - משמע, בהטפה המיסיונרית למען האמת התמימה הגדולה מותר, לצרכים דידאקטיים, גם לשקר. השיעה והכיתות ההטרודוקסיות שצמחו ממנה (דרוזים, עלאוים) התירו את השקר במיסגרת התקייה כדי להינצל מרדיפות - ובאמת, האם אפשר לגנותן על כך? מצד שני, יש באיסלאם ובפולקלור הערבי הרבה דברי שבח לאמירת אמת כחלק ממושג הכבוד. 3.נראה לי, אם כן, שמה שיש להסביר הוא היחסים הדיאלקטיים בין אמת לשקר במיסגרת תרבותית ספציפית- העולם הערבי בן זמננו. המאפיין החשוב אינו האיסלאם אלא מהותה של חברה קדם-מודרנית, שבה הכוח מרוכז בידי מעטים ללא בקרה ומופעל בשרירות לב, והיחיד עצמו אינו חופשי אלא לכוד בתוך הקבוצה - הדת, השבט, החמולה - המעניקה לו הגנה תמורת נאמנות לערכיה. בתנאים אלה פשוט אין מרחב לביטוי אמת אינדיווידואלית פנימית החורגת ממוסכמות הקבוצה;ואמצעי ההגנה היחיד הוא דיבור מצועף, מעורפל, חמקמק ודו משמעי.זה רע מאוד, אך לא בהכרח ייחודי לערבים. זה היה הסיגנון באירופה הקדם-מודרנית, ביפן (עד היום, גם במיסגרת דמוקרטית) ובגוש הקומוניסטי. 4.בגדול, נראה לי ששליטי ערב לא שיקרו מעולם. סאדאת אמר שיצא למלחמה ועשה זאת; אמר שיעשה שלום תמורת כל סיני ועשה זאת;ואמר ששלום זה לא יהיה אמיתי עד לפיתרון הבעייה הפלסטינית- ואכן דאג לכך. כנ''ל אסד. לגבי ערפאת, אל עמו הוא תמיד מדבר אמת - בשפת הג'יהאד, השיבה ואל-אקצא הקדוש. רושם השקרנות נוצר רק בגלל ההכרח לתמרן וליצור מראית עין של מתינות בשביל הדיפלומטיה ודעת הקהל העולמית. ואכן את שקריו ותיחמוניו ערפאת עושה בד''כ באנגלית (גרועה ובפורומים זרים. כמו כן נראה שהתפתחה כעין תיקשורת בלתי מילולית בינו לבין קהלו - הם כבר יודעים למה הוא מתכוון באמת ומה הוא רק מוכרח לומר בשביל CNN וה-State Department, והוא עוזר להם להבין זאת באמצעות מילות קוד ומחוות מוסכמות. אבל עדיין נשמרת ההבחנה בין אמת לשקר - היא רק מוסווית מפני מי שאינם ''משלנו''. 5.הערה היסטורית: כמדומני שההתנקשות בחוסיין בעת טיסתו מעל סוריה בוצעה לא בימי אסד אלא ב- 1961 בתקופת הקע''ם, והאחראי היה ראש המודיעין הסורי מטעם נאצר, הקולונל סראג' א-דין. | |||
_new_ |
דורון ארזי: תודה. | |||
|
|||
יפה דיברת, והיטב כתבת. אני מסכים איתך לחלוטין בעניין התקיה בעדה השיעית והדרוזית, שמוצאה הרחוק הוא מהעדה השיעית, וממנה קיבלה את עקרון התקיה. אני גם מסכים איתך שיש בדתות אחרות היתר לשקר בנסיבות מסויימות. אבל עדיין קיים הבדל יסודי בין תרבות השקר הערבית לשקרים האקראיים - גם אם לא מעטים - בתרבות המערבית. | |||
_new_ |
שמעון, אכן התייחסת בקצרה לערך ה''אמת'' | |||
|
|||
ושלילתו בתרבות הערבית, וזאת לידיעת החבר'ה שלנו בפורום שאינם דוברי ערבית אך מתיימרים לייצג ולהציג את עמדותיהם בקול גדול ובוטח בכל ויכוח פוליטי פנימי אצלנו. כדי להגיע לבסיס האמת בדברי השותפים הערבים חייבים להכיר אותם, את שפתם, את תרבותם ואת הקודים החברתיים שלהם. זכור לי מקרה של ויכוח לפני מספר שנים בין איש שהיה בתפקיד פוליטי בכיר (והיום הוא בכיר בעולם הפוליטי) לבין קבוצת אנשי מקצוע מגוונת ואני בתוכם, כאשר אותו איש שב מעוד אחת מסבבי השיחות עם ערפאת ועוזריו, ובפיו בשורה ש''ערפאת הבטיח לנו שדרכו תוביל לשלום עם השגת כל ה'דרישות הלגיטימיות' של שני הצדדים'' ועוד אמר האיש, ''ערפאת הסתכל לי בעינים ואמר 'על ראשי'. וערפאת לא הוריד ראשו ולא מצמץ''. אנחנו הסתכלנו ביננו במבוכה עד גיחוך והסברנו לאיש במה מדובר ואת משמעות האמירה. והוספנו ואמרנו לו, שגם אם היה אומר over my head ולא on my head כמו שאמר או לחילופין upon my head, זה היה היינו הך - אמירה ללא משמעות עמוקה של הבטחה ושל כוונה טהורה, או נכון יותר, אמירה של יציאת ידי חובה והטלת רושם מוטעה על השומע. בפירוש לחומרה, הייתי אומר, שכוונתו של ערפאת היתה לשקר לאיש הזה מתוך זילזול בו וכדי להשיג את מטרותיו המדיניות ולצקת תחושה שגויה בצד הישראלי שגם לישראל יש הצלחה וסיבה להיות מרוצה. יחד עם זאת ה'שקר' קיים בכל חברה אנושית. גם בחברות שהקוד הפורמלי שלהן שולל את ה'שקר'. זה כלי בלתי פורמלי להימנע מעימותים (ברמה האישית והלאומית), לעקוף בעיות וכל חברה מסגלת לעצמה את הקודים להפעלתם. חריגה מהקודים האלה תיתקל בנענוע ראש, נזיפה או ענישה. לכל חברה יש את המגבלות והגבולות של עצמה ומינון ה'שקר' ('עבודה בעיניים', 'שקר לבן' וכו') והגדרותיו. * עניין הברדק בשפה העברית אינו דומה לעניין ה'שקר'. אין למשתמש בשפה באופן קלוקל פועל שום מגמה לשקר, אלא להיפך, להביע את עצמו באופן האותנטי (עברית?) ביותר. פריצת הפורמליסטיקה (עברית?) של השפה היא תוצר תרבותי וחברתי של אוסף סיבות משתנות ומצטברות בכל תקופה ותקופה. סירוס השפה, שינויים בתחביר או במבנה המשפט הן תוצר של קיצורים, כוונה ללכת תכלס ולא להתפתל ולברבר, השפעות של האנגלית, הקולנוע ולאחרונה המחשב ודומיהם. | |||
_new_ |
גם אתה? אבנר?! | |||
|
|||
מה קורה לכם היום? מזמן לא נתקלתי בפתיל לא ארוך, שמרכז בתוכו כמות כה נכבדה של דברי טעם והוואי. או שאולי, עקב שתיה מוגזמת של שוקו, זחה עליי דעתי. | |||
_new_ |
גם אני, אריה | |||
|
|||
מה? | |||
_new_ |
התכוונתי, אבנר, | |||
|
|||
שגם אתה הפקת תחת ידיך הודעה מעניינת ומחכימה במיוחד. ואני רק הרווחתי מקריאתה. | |||
_new_ |
אריה, הוואי דומה - פונטית - להבאי... | |||
|
|||
_new_ |
כנראה שגם אריה כמו בר-ניר מטייל אי-שם | |||
|
|||
_new_ |
אבנר, אתה נוגע בנקודה שהיא אולי הקריטית ביותר | |||
|
|||
אי ידיעת השפה ערבית והכרת התרבות הערבית אצל רוב הציבור הישראלי. אחד הדברים המדהימים ביותר הוא שהקבוצה שנישלחה ע''י פרס לבשל את מירקחת אוסלו לא כללה אף דובר ערבית היה שם לעומת זאת אחד דובר דנית, ולכן הסכם השלום עם השוודים לא עורר כל בעיות. לא חסרים בארץ דוברי ערבית, אפילו בין מקורביו של פרס (חבר הכנסת והשר לשעבר משה שחל הוא דוגמא טובה). אבל כשזה מגיע לעיניינים רציניים, אצל השמאל המוביל (אשכנזי ברובו), יוצאי עדות המיזרח יואילו להסתפק בניהול משרד המישטרה. | |||
_new_ |
ללא קוראי ערבית ולמתעניינים באירוע [*] | |||
|
|||
'מוסקבה' ובזוית המיוחדת לה בימים קשים אלה, מצורף בזה תמצית המסרים במופיעים בעיתונות הצ'צ'נית-קווקזית המוסלמית. --------------------- [*] הערת המערכת: מאמר זה נכתב ע''י חוקרי ממר''י, שהוא מכון עצמאי ללא מטרות רווח לחקר תקשורת המזרח התיכון. ניתן לקבל את כל המאמרים המתפרסמים בו באמצעות דיוור ישיר על-ידי רישום באתר בקישור הראשון ברשימת הקישורים. באתר האינטרנט האיסלאמי www.qoqaz.com המציג גישה עוינת לרוסים ומנוהל ככל הנראה על ידי הצ'צ'נים, מופיעים מספר מאמרים בעילום שם שעניינם יחס האיסלאם לשבויים. בהסתמך על המקורות הדתיים האסלאמיים: הקוראן, פרשנות הקוראן ומסורות אודות מעשיו של הנביא מחמד, מציגים המאמרים עמדה המתירה הריגת שבויים משיקולי תועלת שהדבר יביא לציבור המוסלמי. להלן עיקרי הדברים: במאמר שכותרתו ''מדריך נבוכים בעניין ההיתר לרצוח שבויים'' המופיע במדור ''חדשות הג'יהאד מאדמת הקווקז'' מסביר הכותב כי חכמי הדת המוסלמים מציגים חמש גישות שונות כיצד יש לנהוג בשבויים, וזאת בהתאם לפרשנויות שונות של הקוראן: א. שבוי פוליתאיסט חייבים להרוג. לא ניתן להעניק לו חנינה או לקבל תמורתו כופר נפש. ב. את כל הכופרים הפוליתאיסטים ואנשי הספר (קרי: היהודים והנוצרים) יש להרוג. לא ניתן להעניק להם חנינה ולא לקבל תמורתם כופר. ג. חנינה או קבלת כופר הן שתי הדרכים היחידות לנהוג בשבויים. ד. דרישת כופר ושבי אפשריים רק לאחר שהורגים באויב הרג רב. ה. לאימאם או לממלא מקומו יש אפשרות לבחור בין הריגה, חנינה, דרישת כופר או שיעבוד השבוי. העמדה החמישית היא זו המקובלת על כותב המאמר המסביר כי הנביא מחמד בחר להתייחס לשבויים כל פעם בדרך אחרת, תמיד על פי הנסיבות ובהתאם לדרך שתביא למוסלמים את מירב התועלת. הוא מציג דוגמאות שבהן בחר הנביא הן בהריגת שבויים, הן בחנינתם והן בשחרורם תמורת כופר נפש. כותב המאמר מוצא לנכון להציג את הנושא בתגובה לביקורת מוסלמית ''שקרעה את לבו'' שנמתחה על הוצאתם להורג של תשעה שבויים [רוסיים], לאחר שממשלת רוסיה לא נענתה לתביעה להסגיר ''אחד מהפושעים הגזלנים שלה''. לדבריו, [הצ'צ'נים] הרגו את השבויים לא מתוך נטיית לבם, אלא משום שראו את התועלת שיש בכך. בתגובה לטיעון שהעלו אותם מבקרים מוסלמים כי אין להעניש אדם על חטאי זולתו, קובע כותב המאמר כי אללה מאפשר להרוג שבוי רק משום שהוא שבוי ועל אחת כמה וכמה אם הריגתו בשל פשע של זולתו משרתת אינטרס [מוסלמי] חשוב והוא יצירת הרתעה. גם לדרך פעולה זו הוא מביא דוגמא ממעשי הנביא. לדבריו, מצב המלחמה מחייב מעשים מעין אלה על מנת להבטיח את בטחון חיילי האסלאם. יתר על כן, רק באמצעות מעשים מעין אלה ניתן לשמור על כבוד המוסלמים. במאמר שכותרתו ''האם בני ערובה הם שבויים?'' מסביר הכותב כי המונח 'בני ערובה' במשמעותו המודרנית חל על חטופים מקומיים וזרים שמוחזקים כאמצעי לחץ להשגת יעדים מוגדרים. לדבריו, ''מי שעל פי החוק המוסלמי הדתי מותר לחטוף אותו, נחשב לבן ערובה ויש לנהוג בו כבשבוי ולפסוק לגביו בהתאם לתועלת [של המוסלמים].'' --------------------- קישורים: אתר הבית של MEMRI: http://www.memri.org.il/memri/About.asp פרשנות חוקי השרע (השריעה) באסלאם: http://www.qoqaz.com/qoqaz.asp?P=4&pp=1&sec=7 | |||
_new_ |
בן בסט, תודה על שאתה פוקח את עיננו, שגדלנו על | |||
|
|||
התרבות האירופאית. חבל מאד שמידע זה לא מתפרסם באירופה. | |||
_new_ |
שמעון מנדס - נהניתי מאוד! | |||
|
|||
נעמה לי כתיבתך מכתיבת משוררים/ כי אמת דבריך, ומילותיך מישרים. ברוך השב. | |||
_new_ |
רשימה גזענית | |||
|
|||
שמעון מנדס שב, ולא מאכזב. עוד נידבך במגדל אייפל הגזעני שהתמקם בפורום. למה גזענות? משום שמנדס מנסה לבודד את תרבות השקר כדבר ייחודי לחברה הערבית, שהחברה הישראלית או המערבית לא נגועים בה, אלא לכל היותר בשוליים. וכמו כל גזענות, מנדס מסתמך על דוגמאות מן הגורן ומן היקב, בלתי רלבנטיות לחלוטין. אני שמח שהן ניתנו כי הן מחזקות ומוכיחות את הדעה כי ידיעת השפה הערבית אינה תעודת ביטוח המונעת כתיבת שטויות והבלים. נתחיל מן הדת, שמנדס מקנה לעיקריה משקל בנושא. אין כמובן כל קשר בין קיומה של תרבות שקר בחברה לבין עקרונות ההלכה הדתית. האם בגלל שהשקר אסור בעשרת הדיברות אין שקרים בישראל? החברה הישראלית שטופה בתרבות שקר והונאה, לא פחות מאשר החברה הערבית, וזאת תוך התעלמות מוחלטת מהמצווה בעשרת הדיברות. די להלך בבתי המשפט ולעבור על התיקים כדי לקבל מושג עד כמה תרבות השקר חדרה לחברה הישראלית. החברה החרדית, פיתחה את השקר לכדי אמנות, שהרי אין מצווה גדולה מזו (ומבחינתם בצדק) מאשר לשקר לרשויות המדינה החילונית הכופרת. הסכסוך הישראלי הערבי פיתח אף הוא את תרבות השקר בחברה הישראלית לכדי קווי אופי חברתיים פוליטיים. זכורה ההכאה על חטא לאחר מלחמת יום הכיפורים של מיטב עיתונאי ישראל בכל העיתונים, על ששיתפו פעולה עם השלטון והצבא בהפצת שקרי המערכת, בהרדמת האוכלוסיה שהכל בסדר והאח הגדול שומר עלינו. לאחר המלחמה התברר כי כולם שיקרו לכולם. הצבא לממשלה העיתונאים לקוראים, הממשלה לאזרחים והמפקדים הבכירים לחיילים. בקיצור, תרבות שקר שעלתה לנו בעשרות אלפי הרוגים ופצועים. המעטים (כמו כותב שורות אלו), שהזהירו מפני השקרים, שניסו להעיר ולהאיר את המציאות מזווית ראייה ביקורתית, הושתקו כבוגדים ואכולי שנאה עצמית שמנסים לעורר פניקה באוכלוסיה. וגם זה חלק מתרבת השקר, שמנדס, שהיה איש צבא הכיבוש והתפרנס ממנו, וככזה שותף לתרבות השקר הישראלית, מעמיד עתה פני מומחה שמגנה את תרבות השקר בחברה הערבית. יש גבול לצביעות. תרבות השקר בחברה הישראלית ממשיכה לככב בגדול גם בשנתיים האחרונות מאז החלה אינתיפאדת אל אקצה. הכתבים הצבאיים חזרו למלא אותו תפקיד שמילאו לפני מלחמת יום הכיפורים, כלומר, שרתי המערכת, הזרוע של הצבא בתקשורת, מקיאים כתוכים את השקרים שדובר צה''ל או אלוף זה או אחר מאכיל אותם, והרוב השוטה (או השתוי משטיפת מוח) קונה את השקרים. תנועת המתנחלים תרמה אף היא תרומה אדירה לתרבות השקר בחברה הישראלית בדיווחי שקר על המתרחש בשטחים. ''במוסף הארץ'' של סוף שבוע זה (25.10.2002) מתפרסם ראיון עם דניאל בן גבריאל, שהיה עד לא מכבר מתנחל דתי קנאי, תושב התנחלות בת עין הקיצונית, וחזר מהכפור המטורף של משיחיות השטחים אל שפיות חילונית. בן גבריאל, רב סרן במילואים שהיה אחראי על הביטחון בבת עין, מספר על ארוע מימי האינתיפאדה הראשונה שלא נותן לו מנוח ומעיק על מצפונו. הוא היה עד לירי של חיילים על מכונית פלסטינית שבעקבותיה ניפצע הנהג מכדור במצחו ונותר נכה לצמיתות. בעדותו במצ''ח, סיפר בן גבריאל כמו שאר החיילים שהיו מעורבים בירי, שהיריות באו בתגובה לניסיון דריסה. הגירסה המפוקפרת התקבלה ללא בעיות והעניין ירד מעל הפרק. אלא שמראה פרץ הדם שניתז מראשו של הנהג התמים שב וטורד את מנוחתו. ציטוט מדבריו: ''האמת היא שלא מדובר היה בשום נסיון דריסה''. תרבות שקר קיימת בכל מקום בו יש ממשלה מול אזרחים, בכל מדינה בה מתקיימים מתחים חברתיים ופוליטיים, בכל מקום בו יש עסקים. רק לאחרונה עמדה ארה''ב ניפעמת מתרבות השקר של חברות ענק שקרסו כתוצאה מדיווחי שקר על מאזנן ומצבן הכלכלי. מיליוני אזרחים אמריקנים, ששמו מבטחם בחברות הגדולות והממוסדות והשקיעו בהן את חסכונותיהם לעת זקנה, מצאו עצמם ערומים מכל חסכונותיהם. הנשיא בוש וסגנו התגלו אף הם כשקרנים באשר למעורבותם העסקית. תרבות השקר מתפתחת במיוחד בחברות הנתונות במצב מלחמה, ומדינת ישראל, כאמור, היא דוגמא מובהקת כיצד השקר הפך לבן לווייה מתמיד בחיים הציבוריים והעסקיים. אז לפני שמנדס מתעסק עם תרבות השקר בחברה הערבית, שיעשה משהו לעקירתה בחברה הישראלית בה הוא חי. | |||
_new_ |
ספירו- החי בין שקרנים סופו להדמות להם-מהגזענים | |||
|
|||
אז כדי לא להידבק במחלה קשה זו שזני הוירוס קטלנים ( עקב מלחמות ושאר פרושי ספירו ואחרים לתופעה ) ?! מסקנה ברח ומהר... למקום אחר -סוריא | |||
_new_ |
לסוריא: למה .שיברח, כאן ביתו וכאן הוא חי זה דבר עמ | |||
|
|||
_new_ |
רפי אני שונאת את ההכללה ''כגון גזענים ''טוב שיברח | |||
|
|||
_new_ |
לסוריא היקרה: גדעון ספירו, אינו צריך אותי כמליץ- - | |||
|
|||
--יושר על דעותיו. דעתו שלו היא כבודו. אסור בשום אופן להגיד לבר פלוגתא חריף ככל שיהיה, לך מפה ואל תגור כאן. גדעון ספירו הוא בן הארץ, חיי בה ולחם בה ואפילו צנח במיתלה ב 56 ע''פ מה שבדקתי. הוא חושב מה שחושב כמה שזה נשמע מרגיז פה ושם. להגיד לו ''לך מכאן'' זה עובר את גבול הטעם הטוב בתרבות הויכוח. לספירו אני יכול רק לאחל אריכות ימים ביננו, כאן בארץ , ואני כידוע גם לספירו עצמו , רחוק מאד מדעותיו, אף ששנינו חונכנו ב''שומר הצעיר''... | |||
_new_ |
רפי אכן אמת בדבריך, | |||
|
|||
, אך קשה לקבל מגזימים וכשהם לא מתחשבים ברגשות אחרים ,ומכאן שהם גם עוברים את גבול הטעם הטוב בתרבות הויכוח , המילה גזענים תמיד מרתיחה את דמי, יכולה אני לא לקבל דעה של איש זה או אחר,או של אדם אחר שכותב אך אין מיד ליכלול אותי או אחרים כגזענים או בתוך רשימה גזענית.ישנה דרך תרבותית לכתוב דברים מנוגדים לכן כתבתי את אשר כתבתי- תודה סוריא | |||
_new_ |
סוריא היקרה, אלה המשוכנעים שהצדק כולו מצוי באמתחתם | |||
|
|||
אלה המסוכנים ביותר. הם אלה, בדומה למוסלמים, חסרי פקפוק בצדקתם (כי הם ורק הם צודקים והאחרים פושעים, גזענים,,,).לכן הם שוללים וקוטלים ומשפילים, במילים, בכינוים ואחר במעשים את הזולת. וכל זאת כמובן במסווה של עליונות מוסרית. להבנתי, אדם מוסרי משאיר פתח לכך שאולי האמת הינה מורכבת, שיש לה כמה פנים וכדברי הבדיחה היהודית המפורסמת על שמש אשר שמע את רבו פוסק בין שני אנשים אשר כל אחד האשים את רעהו. לקח הרבי את האחד הצידה ואמר לו - אתה הצודק אבל, תתעלה על עצמך וותר מעט. ניגש לשני לקח אותו הצידה ואמר לו אותם מילים. תמה השמש וכאשר שאל אותו '' רבי, כיצד יתכן ששניהם צודקים בדבר והיפוכו? הרי זה לא יתכן'', הסתכל עליו הרבי, חיבק אותו ואמר, גם אתה צודק בני. אבל ספירו, כמו אורי אבנרי, תמיד צודקים! | |||
_new_ |
ראובן ידידי תודה | |||
|
|||
נהנתי מהכתוב והלואי ויקראו זאת אחרים כי מוטב ללמוד מאחרים ויש ללמוד , מה גם שצריך ,גם בהבעה בכתב דרך ארץ, ונכונות לשמוע דעות אחרות גם שאינן נעימות או לא לטעמינו. הכותב או אותם כותבים שרוצים להישמע אך אין רוצים לשמוע אחרים כדי שישכילו וילמדו דרך ארץ -תודה סוריא | |||
_new_ |
מבצע שחרור בני הערובה במוסקוה בעיצומו,יריות ופיצוצ | |||
|
|||
_new_ |
גדעון חביבי | |||
|
|||
הודעתו של מנדס היא כה שטחית, רדודה וגדושת קלישאות ממוחזרות, עד כי חבל על המאמץ שהשקעת. | |||
_new_ |
רשימה מטופשת | |||
|
|||
די כך שמאן דהוא יוציא את המילה ''ערבים'' מפיו, ועל אחת כמה וכמה אם הוא חלילה מעז לייחס להם דברי שקר, וכבר יזכה לתואר ''גזען''. טבע האדם הוא לשקר כאשר הוא נתפס בקלקלתו, ואין חברה הנקיה מן הנגע הזה. אך ישנן חברות שבתרבותן נפו ומקובל השקר יותר, ומי כמו הערבים יודע את זאת. יהושפט הרכבי ז''ל ידע לצטט את הסוציולוגית הערביה סאניה חמאדי, שהגדירה את החברה הערבית כחברה שהשקר לה הוא ''טבע שני'', ופה ושם ישנם אינטלקטואלים אמיצים כגון תאופיק אבו-באכר וד''ר מוחמד ג'אבר אל-אנצארי שמדברים על 'תרבות ההגזמות וההונאה העצמית'. גם הם בטח גזענים, אולי ערבים-שונאי-עצמם...? תרבות לאומית היא דבר שניתן לשנות, ולכן כל עוד לא מדברים במונחים דטרמיניסטיים - אין מה לדבר על גזענות. | |||
_new_ |
השלמה צנועה לדורון ולספירו | |||
|
|||
אתה מצטרף לכל מי שמנסה להפוך את הסכסוך הפוליטי עם עם הפלסתינים לסכסוך בין דתות. בסכסוך כזה היחידי שמנצח הוא אלוהים; לא האלוהים שאתה חושב אלא מרס. למה נדמה לי שהייתי בסרט הזה, שהצגת הבכורה שלו היית בספרד, בויכוחים בין כמרים לרבנים. להזכירך, סדרת ההמשך הייתה ''מלחמת האינקויזיציה בכופרים'' בכיכובו של טורקוומודה. אם אני זוכר נכון, היו כמה יהודים ששיקרו בסגנון שיעי והתחפשו לנוצרים. ברור שהדת היהודית עדיפה על האיסלאם על הנצרות על השינטו ועל הבודהיזם (אני מבקש סליחה מראש מהאלים שלא נכללו ברשימה). אם יש למישהו ספק בכך שישאל את האלוהים. מי שיקבל ממנו את התשובה לשאלה הקיומית הזאת, ראוי לתשובה שקיבל. ככלל, כדאי לשלוף תמיד את מה שנוח לך, לעטוף בו את האידיאולוגיה שלך ולצרף אותה לפנתיאון של הפולי ברג'ר (אני חושש שגם רקדניות הקנקן יראו בכך בידור קלוקל). תשואות חן חן לדון שמעון מנדס ולמלחמתו בדרקוני האיסלאם! | |||
_new_ |
שמעון: ברוך שובך מהעניין ומעורר הויכוח. | |||
|
|||
המשך! | |||
_new_ |
מנדס - מאמר נהדר וחובה לפרסמו בראש חוצות. יש | |||
|
|||
לשלוח אותו לידידנו ספירו ולחברו הטוב אורי אבנרי, ליוסי בילין, לפונדק ולשאר שותפי הסכם אוסלו. וכמובן גם לשר החוץ שמעון פרס. | |||
_new_ |
ראובן מילים כדורבנות | |||
|
|||
_new_ |
לקוראי הפורום: אימרות בשפה הערבית על השקר... | |||
|
|||
1. אל-כזאב אחו אל-חראמי (השקרן - אחי הגנב). 2. אל-כזב חבלו קציר (השקר - חבלו קצר). 3. אל-כזב ע-באב א-דאר (השקר - עד דלת הבית). 4. אל-כזב מא לוש איג'רין (לשקר אין רגליים). 5. אל-כזב דאא ואל-צדק דוא (השקר מחלה, והיושר מרפא. 6. אל-כזב על מית הין (השקר על המת - קל). 7. אל-כזב פי מחלו תסביח (השקר במקומו - תפילה). 8. אל-כזב לכביר בנסמיה סיאסה (השקר הגדול הוא הפוליטיקה) 9. אל-כזב מלח אל-רגאל (השקר - מלח הגברים). | |||
_new_ |
האם עלינו להבין כי הערבים אינם שקרנים | |||
|
|||
פתולוגיים שזה אצלם בא בתוך הדם וינקו אותו עם חלב אמם ושזה אצלם בגנים? הייתכן ויש להם גם איזה קמצוץ של אמירת אמת בתרבות או שרק אנחנו תמימים כאלה שמאמינים לכל מילה כי אנחנו דוברי אמת מבטן ומלידה? | |||
_new_ |
למי שזוכר-'' אשרי המאמין והמבין יבין '' | |||
|
|||
_new_ |
מי שזוכר, אף אחד לא דיבר על דם | |||
|
|||
דובר פה על תרבות, על אופי לאומי. אלו הם דברים הניתנים לשינוי - גם אם לא קל, לעומת דם, או ייחוס מטאפיזי נצחי, שזה לא ניתן לשינוי. | |||
_new_ |
אגיד לך את האמת אריה, אני לא קונה את הסחורה | |||
|
|||
המשומשת הזו שמר מנדס הואיל בטובו להביא. אם מישהו מתיימר להיות רציני עליו להראות כיצד ניתן להבחין בין אמת לבין לא אמת בתרבות הערבית שהיא שונה משלנו (ככל הנראה). לבוא ולהגיד שהם שקרנים ואנחנו דוברי אמת זו סתם תעמולה זולה ורדודה. לכל תרבות יש מאפיינים משלה, גם שלנו שונה בתכלית מהאמריקאית למשל, כבר ראיתי פעמים רבות שאנחנו לא מבינים מה הם אומרים למרות שנדמה היה לנו שהכל ברור. ועוד לא התחלנו לדבר על תרבויות מהמזרח הרחוק. על כן אני חוזר ומציע לא להתייחס ברצינות יתרה להודעה שפתחה את הדיון הזה. | |||
_new_ |
מי שזוכר כנראה שאתה סוחר טוב לא תהיה,,,, | |||
|
|||
_new_ |
יוסי מספר 9 כמה נכון | |||
|
|||
_new_ |
יוסי: תודה על האסמכתאות לסעיף 2 בהערותי | |||
|
|||
_new_ |
ועוד אימרות בשפה הערבית על השקר... | |||
|
|||
10. אום אל-כזאב ביכר (אם השקרן - בתולה. כלומר שהשקרן מוכן לשקר בכל דבר, ואפילו לומר על אימו שהיא בתולה). 11. מאדח נאפסו - כזאב (המהלל את עצמו - שקרן). 12. אין כונת כזוב - כון זכור (אם אתה שקרן - עליך להיות בעל זיכרון). 13. קול ללאעוור - אעוור בעינו (אמור לסומא שהוא סומא, כלומר אמור לאדם את האמת בפניו). 14. קל לו בווג'ו ולא תע'ושו (אמור לו בפניו ואל תרמה אותו). 15. אל-חלאל מביין ואל-חראם מביין (המותר גלוי והאסור גלוי, כלומר - סוף האמת להתגלות). 16. מא אכזב מן אל-חבר אלא אל-ורק (הנייר יותר שקרן מהדיו, נאמר על שקרים הנכתבים בעיתונים). 17. אל-שמס מא בתתע'טא בעבאיה (אי אפשר לכסות את השמש בגלימה. כלומר, האמת גלויה ואי אפשר להסתירה). | |||
_new_ |
קבוצה שלישית של אימרות בשפה הערבית על השקר... | |||
|
|||
18. כיזב מסווא ולא צידק מבעזק (מוטב שקר הבנוי היטב מאשר אמת מבולבלת). 19. אין כונת כזאב - אפתכר (אם הינך שקרן - חשוב היטב בטרם תשקר). 20. אקבל אל-עוד'ור ולוו כאן כאזב (קבל את ההתנצלות אפילו אם היא שקר). 21. קול אל-חק מא בתחלי ולא צדיק (אמירת האמת בפרצוף מרחיקה ידידים). 22. כון בעיד ואכזב קד מא תריד (כאשר רחוק תהיה - שקר כמה שתרצה. כלומר, היזהר שלא לשקר בחברת אנשים המכירים אותך פן יחשפו את שקריך). 23. אין כאן אל-כיזב נג'א - אל-צידק אנג'א (אם השקר מביא ישועה - האמת תושיע פי כמה וכמה). 24. עדוו אל כיזב - אל-מווואג'הא (אוייב השקר - העימות עם המציאות). 25. אילי בערף אל כיזבה - כוברהא (השקר ניכר על פי ההפרזה שבדברים). 26. אל-סאכת פי אל-חק - זי אל-נאטק פי אל-באטל (השותק נוכח אי צדק - כמוהו כאומר דבר שקר). 27. כלאם מא עליה ג'ומרוק (על מילים אין מכס). 28. מין בקדר יקול תום אל-סבע מנתן? (מי יעז לומר לאריה שפיו מסריח? כלומר, מי יעז לומר אמת לא נעימה בפני החזק?) | |||
_new_ |
למר שמעון מנדס-תודה על המאמר.הסיפור על מוחמד ושבט | |||
|
|||
קורייש הוא מיתוס של הפרת אמונים. השקר לא רק מותר אלא מקודש! יש מידה רבה של הגיון בטיעון המוכר כי את המו''מ עם הערבים צריכים לנהל יהודים מזרחיים, המכירים את התרבות הזאת. זהו ''מצרך יקר'' שילך ויאזל עם הזמן.עוד כמה שנים לא יוותרו אנשים כאלה במחוזותינו,וחבל. | |||
_new_ |
תגובה למאמר | |||
|
|||
אדוני אני חייבת להגיד לך שאתה שקרן בעצמך והרבה מהעם שלך כמוך למען האמת לא כולם ! ואתה חי בגונגל של עצמך | |||
_new_ |
מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים. |