פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
יבוּל מתנגן של שירי יובֵל
הרצל חקק (יום ראשון, 05/01/2014 שעה 9:00)


יבוּל מתנגן של שירי יובֵל

הרצל חקק



דיסק
צילום תפארת חקק
הרהורים בעקבות דיסק שירים חדש - לחנים לקובץ השירים ''אסיף היובל'' של משה שפריר
דיסק השירים של משה שפריר נותן ביטוי מוסיקלי לקובץ ''אסיף היובל'' – שהיה אוסף עשיר ממבחר של 50 שנות יצירה. הספר ''אסיף היובל'' יצא לאור בהוצאת ספריית הפועלים, 275 עמודים.

לפנינו דיסק עשיר ומגוון, ביטוי לכישרונו המיוחד של משה שפריר, איש אוהב ספר, אוהב מוסיקה.
הדיסק נותן ביטוי למבחר שירים מתוך אותו קובץ מ בחר, שנלקח מתוך שמונה אסופות שירים שפרסם עד כה: ''גֶּשֶׁם מְאֻחָר'' (הוצאת ''הדר'' ת''א, 1967); ''לִשְׁאֹל וְלַעֲנוֹת'' (הוצאת-ספרים ''דון'' ת''א, 1975); ''סוֹף הַמִּשְׂחָק'' (הוצאת ''הדר'' ת''א, 1983); ''מַתָּן'' (הוצאת ''רשפים'' ת''א, 1989); ''אֲהָבוֹת אַחֲרוֹנוֹת'' (ספר פזמונים בהוצאת ירון גולן ת''א, 1995); ''הַהַבְטָחָה לְגֶשֶׁם'', 1995); ''שִׁירֵי קַיִן וְשִׁירֵי מִקְרָא אֲחֵרִים'', 2000), ''אוֹתוֹת''. 2003. נוסף לכל אלה, הובאו בספר זה כמה שירים שפוסמו בכתבי-עת (ואשר טרם כּוּנסו), וכן שירים חדשים שנכתבו באחרונה.

משה שפריר, הנמנה עם קבוצת המשוררים של ''דור המדינה'', נולד בשכונת בורוכוב (גבעתים של היום) בשנת תרצ''ו. עיקר חייו הוקדשו למקצועו כגיאולוג, ויש לכך השפעה בשיריו.

עיון בקובץ המבחר מבליט את המסלול המיוחד לשפריר: בקרית-ספר שלנו אין כמעט משוררים, ששירתם הלירית, כמו זו של משה שפריר, מחפשת לה גם צופן שכלתני. משה שפריר ליריקן מעמיק, וגם בשירים רוויי רגש, אתה מוצא את האפיק ההגותי. שפריר כותב שירה המתלבטת בשאלות הגותיות-פילוסופיות, כמו גם בשאלות מתחומי המדע, שבהן הוא מעלה תהיות אקזיסנציאליות בדבר מצבו של האדם בעולם, מרגע היותו יצור חי ועד ליום מותו, והוא מתחבט בהן לאורך כל השנים של כתיבתו השירית.

עיון בשיריו לאורך שנים יוצר תחושה של קריאה במשנה פילוסופית המנסה להקיף הכול : נושאים ''כּבֵדים'' אלה, כמו מהוּת החיים, מקומו של האדם בעולם, יחסיוּת הזמן והזיכרון האנושי, האמונה באלוהים לעומת חוקי המדע והטבע; מהם המניעים של האהבה ומהי תרומתה לפתרון חידת הקיום, ומהו העתיד הצפוי לנו (הוא כותב, בין השאר, גם ''שירים עתידָנִיִִּים'', בנוסח ''המדע הבִּדיוֹני'' של כותבי הפרוזה).

מעבר לתובנות המקוריות שהוא מביא בשיריו אלה, שפריר אף מתייחס בשירתו לדמויות של אישים ונשים במקרא ובמקורות התרבות היהודית, כמו גם לדמויות המופיעות במיתוסים של הגויים, שעליהם הוא כותב בלדות ושירי-קינה בצד שירים הוּמוֹריסטים; ויש לו גם שירים על השירה עצמה. יחד עם כל אלה, יש לציין, כי שיריו אינם רק שירים הגוּתיים ונעדרי-רגש. אדרבּא – בחיפושיו אחר תשובות לבעיות הקיומיות הללו , הוא גם מביע רגשות של אדם המבקש להגיע לנמל-הבית של הנפש: אל השַלְוָה הַשְלֵמָה כמתכּון להֵרגעוּת בתוך מהוּמַת החיים והמוּלַת העולם.


רגע הבריאה מתנגן בשירים

כריכה
צילום תפארת חקק
אֵין דָּבָר יוֹתֵר מַתְמִיהַּ / מִן הַזְּמַן הַמְמַהֵר עַד לְהַפְתִיעַ / מֵאָז רֶגַע הַבְּרִיאָה וְעַד עַתָּה, כך שר משה שפריר – והשיר לקוח מן הקובץ ''אותות'', ספרו האחרון, שכאמור ראה-אור בשנת 2003. כמרבית שירי הספר גם שיר זה נוגע בשאלות קיומיות על ימי בראשית, על משמעות היווצרות האדם והיקום ועל הציפייה לאיזו תשובה, לאיזו ישועה אישית. הזמן הממהר במירוצו מאז ראשית בריאה - מטריד את שפריר, משום שמעבר למהירות אין הוא מספק לאדם נוחם ומענה לבעיותיו הקיומיות: ...כַּאֲשֶׁר אוֹתוֹ הַזְּמַן כֹּה מִתְמַהְמֵהַּ / לְהָבִיא עֵצָה וְתוּשִׁיָּה / לָאָדָם אֲשֶׁר יוֹרֵד לְאֶרֶץ נְשִׁיָּה ( ''תְּמִיהוֹת'').

כל רגעי התמיהה וההשתאות מן הבריאה קולחים מן הדיסק, והלחנים המופלאים נותנים הרגשה של עולם בתחילת קיומו, שירים של פליאה.
למסכת זו תהייה על ראשית הבריאה, מצרף משה שפריר בדיסק שלו שירים שהם
שירי התבוננות על הארץ, על האנשים החיים בה.

כך למשל השיר ''סתיו חיינו'' שזכה ללחן של שרה דביר, וכן השיר ''בלדה על אדם שנלחם'', שאף הוא הולחן על ידי שרה דביר.
התובנות שעולות מן השיר על עלי התלתן מתחברות ללחן המרגש של דביר: יֵשׁ שְׁלֹשָה לְבָבוֹת / לְעָלֶה שֶׁל תִּלְתָּן; / וּבִסְתָו מְעֻנָּן / יְהֵא לֶב-הָאָדָם / פִּי שְׁלֹשָה אָז אֵיתָן

האהבה לארץ מזינה שיר נוסף – ''שיר הארץ הטובה'' שהולחן בקסם רב על ידי שושיה בארי דותן, וכך השיר ''שיר שלום לארץ''.
השירה מזכירה את שירי ארץ ישראל הישנה והטובה, את הציורים של נחום גוטמן, ראובן רובין, אנה טיכו. ראו איך התמונות עולות מן המלים:

האהבה לארץ מזינה שיר נוסף – ''שיר הארץ הטובה'' שהולחן בקסם רב על ידי שושיה בארי דותן, וכך השיר ''שיר שלום לארץ''.
השירה מזכירה את שירי ארץ ישראל הישנה והטובה, את הציורים של נחום גוטמן, ראובן רובין, אנה טיכו. ראו איך התמונות עולות מן המלים:

הַשֶּׁמֶשׁ שׁוּב הוּא נוֹדֵד
בָּךְ / כְּמוֹ אוֹרְחַת גְּמָלִים,
נוֹפְשִׁים בַּחוֹף מַצְדִיעִים לָךְ, / מוֹרִיקִים הֶעָלִים.

השירים המולחנים קרובים ברוחם לפואטיקה של שפריר שמבקשת שלמות, שלמות באהבה, שלמות בנופים, שלמות בחיבור בין האנושות לחיבור לארץ הטובה.

שירי האהבה לאנושות ולבריאה מלווים בקובץ המבחר בשירים קיומיים, שיש בהם הרהורים עמוקים על טבע האדם, על משמעות החיים:

בשירו ''נחל אכזב'' ( ''אסיף היובל'', עמוד 52) מנסה המשורר להתחקות אחר קיומו, גם ללא סיועו של הזמן: אַתָּה קַיָּם, מַשְׁמָע אַתָּה זוֹכֵר עֲדַיִן / הֵיכָן הִתְחַלְתָּ, אֵיךְ עָבְרוּ בְּךָ הַמַּיִם... ועיקר הנחמה היא התקווה לאיזו אחרית שונה, מעין תקווה נבואית לאחרית ימים מאושרת, שבסוף השיר: אַתָּה קַיָּם, מַשְׁמָע אַתָּה צוֹפֶה עֲדַיִן / אֲסִיר-תִּקְוָה לְאֵיזוֹ אַחֲרִית אַחֶרֶת.

כבר בספרו הראשון ''גֶּשֶׁם מְאֻחָר'', משנת 1967 , ניסה שפריר להפליג עם שאלותיו הקיומיות מעבר למרחבי הגלקסיה, לנסות למצוא פתרון בקיומה של חוקיות הגנוּזה מעבר לכוכב -הלכת שלנו: כְּשֶׁכּוֹכָב אֶחָד נוֹשֵׁר / פִּתְאֹם יֶשְׁנָם אֲשֶׁר סוֹבְרִים / אֵי-שָׁם מַבִּיעַ בֶּן-בְּלִי-שֵׁם / תּוֹחֶלֶת שֶׁסּוֹפָהּ לְהִתְגַּשֵׁם ( ''כְּשֶׁכּוֹכָב אֶחָד נוֹשֵׁר'' בקובץ המבחר, עמוד 49). החיפוש אחר נחמה ותקווה, מוליך אותו אל התנ''ך והמקורות, (והוא גם מקדיש לנושאים אלה את הספר השביעי שלו ''שִׁירֵי קַיִן וְשִׁירֵי מִקְרָא אֲחֵרִים''), וכמו-כן מוליך אותו חיפוש זה אל מחוזות המיתוס והאגדה, וגם שם הוא מנסה למצוא צופן, או רמז לפענוח בעיות אלו. כך,למשל, הוא עושה זאת ע''י דיון פיוטי במחזוריות חייו של חוני המעגל. בשיר זה הוא מנסה לברר את חידת חייו של חוני בגלגולו השני, לאחר התרדמה הארוכה, והוא שואל: מָה אַתָּה יוֹדֵעַ עַכְשָׁו... מָה אַתָּה זוֹכֵר עַכְשָׁו? המשורר מאמין שיש בזיכרון כוח למצוא אחדות לכל המצבים והגילגולים, הקודם והמאוחר. ובתור שכזה הוא מגלה שמשהו השתנה במהותו, בפנימיותו של חוני: ...דָּמְךָ שׁוּב אֵינוֹ טָעוּן בַּרְזֶל לַעֲיֵפָה, / אַתָּה נוֹפֵל עַל אַרְבָּעָה, / כְּמוֹ הִנְּךָ מְבַקֵּשׁ לְהִתְנַקֵּז מֵעַצְמְךָ, / אַךְ אַל דְּאָגָה: כּוֹנֵס הַנְּפָשׁוֹת הָרִשְׁמִי / עוֹמֵד לְהַגִּיעַ בְּכָל רֶגַע''.


מצבי הצבירה של החיים

משה שפריר מחפש מחזוריות, מחפש יסודות קיום: בשיר ''קולאז'ים'' עמוד 256, מנסה שפריר, כאיש מדעי-הטבע, לבדוק את מצבי הצבירה של הקיום האנושי, ויש שהוא פוסק את פסוקו, כחכם מפרקי אבות, ובעצם כמין קוהלת מודרני: אֵיזֶהוּ חָכָם - הָרוֹאֶה אֶת הַנַּעֲשֶׂה בַּזְּמַן הַזֶּה, / אֵיזֶהוּ חָכָם יוֹתֵר - הָרוֹאֶה אֶת מַה שֶׁחָלַף לָעַד, / אֵיזֶהוּ הֶחָכָם מִכֻּלָּם - הָרוֹאֶה אֶת הַנּוֹלָד / וְזֶה לֹא מַזִּיק לוֹ, / וְזֶה לֹא מֵזִיז לוֹ, / אֲפִלּו כְּהוּא-זֶהּ .

עולמו של שפריר מחפש את האחר, את הזולת, כדי למצוא דרך להנחיל לדורות הבאים את דבר שירתו, העוסקת בנסיונות לפענח את חידת חייו. הפנייה לקורא או לאהובה, פנייה זו כל-כולה אין בה אלא רצון למצוא מי שייתן חיים להגותו, וגם מי שייתן הד חוזר לקיומו כמשורר.

דרך ההתחברות לעולמו של הזולת ולרוחניות היא באמצעות תורת הגלגולים שהוא בונה בכמה שירים שלו – ובעיקר במחזור השירים על חוני המעגל: במחזור זה בולט השיר ''גִּלְגּוּל חַיִּים נוֹסָף'', עמוד 31, הוא ממריא עם הרוח ורואה את חוני שב בגלגול נוסף. השיר אמנם אינו מזכיר את חוני, אבל ברור לנו שהמחזוריות בחייו של חוני מחייבת, אליבא דשפריר, תקומה נוספת וחיים חדשים, שאינם שונים בהרבה מחייו הקודמים: הוּא קָם / מִמִּיתָתוֹ הַיְשָׁנָה, / הוּא שָׂם / בְּרַגְלוֹ נַעַל נוֹטָה... וכו', אבל לאחר שהוא פותח את דלתו הנעולה ּוּכְמוֹ לְהַכְעִיס /...הוּא הִכְנִיס / לְתוֹךְ חַדְרוֹ רוּחַ חֲדָשָׁה, / שֶׁגַּם הַפַּעַם / (מַמָּשׁ כְּבִימֵי קֶדֶם) / - לֹא הֵבִיאָה עִמָּהּ / אֶת קוֹלוֹת הַגֶּשֶׁם

ההתחברות לעולמו של חוני המעגל, או לעולמם של גיבורים קדמונים אחרים, היא אולי נסיון לקבל מכוחן של הוויות קדומות אלה, ע''י החייאתן בשיריו, דרך להפיח בעצמו שירתו של שפריר מציירת אישיות המנסה לפרוץ את גבולותיה ומגבלותיה,
כדי לחשוף מוצא קיומי. עיקרה הלירי של שירה זו היא למצוא דרך של תקשורת בין עולם ה''אני'', אותו עולם ייחודי לעצמו, עם העולם הנתון ממול, עולם האהובה, עולם הבריאה, עולם הברואים.


האשה המאגית – חידת הקיום

שפריר עם...
בתמונה מימין לשמאל הרצל חקק, דודו אייל, משה שפריר, צילמה תפארת חקק
דומה כי אותם איפיונים של האשה המאגית, מרחפים מעל שירתו של שפריר כדרך לפתור את חידת הקיום. האשה האהובה היא לעתים היא כמו האורקל מדלפי, שיש לו, אולי, פתרונים צפוּנים. היסודות הכישופיים שיש באשה המאגית כבר באו לביטוי כבר בשירי ספרו הראשון של שפריר ''גֶּשֶׁם מְאֻחָר'', משנת 1967. וכבר אז שר שפריר (בבית האחרון של שירו ''אֲנִי רוֹאֶה אוֹתָךְ'',): אֲנִי הוֹזֶה אוֹתָךְ עוֹלָה בִּקְטֹרֶת בַּעַל אוֹב /..., ובהמשך: ...פָּנוּ בִּי קְסָמַיִךְ לְהִתְפַּתֵּל, / וְגַם אִם חַלּוֹן לִי קָרַעְתְּ בִּשְׁמֵי-אֵל / לֹא שָׁכַב לְבָבִי; הִנֵּה כִּכְּפִיר הוּא נוֹהֵם. היות האשה חלק מן הזוגיות שהיא קוסמוס בפני עצמו מתבטאת במלים: כשאת נשארת כאן/ נחל שמבקיע/ לחם שמשביע/ זמר שמרגיע/ אותות לאושר כאן (''כשאת אתי'', עמוד 77).

האשה היא יסוד עולם, והגבר שואף להתאחד עמה, לדעת אותה. וגם כאן, במישור הקשרים שבינו לבינה, חודר מימד הזמן , אותו הזמן הממהר, והניסוח בשיר ''אַתְּ אֵינֵךְ מֻטֶּלֶת בְּסָפֵק'' כמו שב לאותה קביעה של דקארט: ''אני חושב, משמע אני קיים''. האהובה קיימת, אינה מוטלת בספק, אבל מעבר לקיום אורבת המטוטלת הקוצבת את זמו חייה, את זמן חייהם של כל בני-התמותה.
האהובה מנסה להתמודד עם העננה הרובצת: היא הולכת רָחוֹק מִדַּי... בִּמְקוֹם לְהִשָׁאֵר וּלְחַכּוֹת לְגוֹרָלֵךְ.

לפעמים נראה שהמשורר הוא כמעט ''פֶמיניסט'' ביחסו לאשה, והדבר בא לידי בטוי בשירים רבים (כמו ''מַה שֶׁהָיָה לְהוֹכִיחַ'', ''תִּזְכּוֹרוֹת לַאֲהוּבָה'', ''כְּשֶׁאַתְּ אִתִּי'', ''דִּמְעוֹת אִשָׁה, ועוד). והוא אף מרחיק לכת בשיר ''לַהַתְחָלָה אֶל רֶחֶם-אֵם'' (שבו הוא קובע את הכּלל ''הפּסיכוֹגֶנֶטִי''), לפיו כֹּל גֶּבֶר שׁוֹאֵף לַחֲזֹר אֶל רֶחֶם אִמּוֹ – דֶּרֶךְ הַצַּנֶּרֶת שֶׁל אִשָׁה אַחֶרֶת.
בקובץ המבחר הוא מביא קובץ כללים המציגים את האהבה באור מדעי בלשון שירית מאד: בערת האהבה / ניזונה מחמצן הציפייה / ועוצמתה נמצאת ביחס ישר / לריבוע הגעגוע / שבלעדיו היא נכבית מאליה / לאלתר (עמוד 57).


סוד ההוויה של האדם


שפריר תוהה על סודות בראשית, סודות קדמוניים - ובאותה מידה מנסה להבין לאן הכול זורם, מהי האחרית. למשה שפריר יש שירה הזורמת באפיקה המיוחד, מפעפעת באותו שדה חרוך, מלטפת סלעים קדומים, מחפשת סימנים להבנת מהוּת האדם ומהוּת היקום. כל הסימנים מצטרפים לאמונה חילונית אישית, לציפייה הלְפוּתה בעולם של מקריות וחוסר בחירה, אבל הנפש המבקשת נוחם מחפשת עדיין אותות: ...אֶת חַיָּיו מְנַסֶּה הוּא לַשָׁוְא לְמַפּוֹת, / כָּל חַיָּיו מְחַפֵּש הוּא לַשָׁוְא עֲקֵבוֹת... –מתוך השיר ''כָּאן אָדָם שֶׁנּוֹלַד לְתוֹךְ מִלְחָמוֹת'' (עמוד 110). מעבר לחיפוש, שהוא כמעט-אינסופי אצל שפריר, יש בכל-זאת איזו השלמה טראגית: ...אֲבָל אֲנִי כְּמוֹ משֶׁה / הָעוֹלֶה אֶל הַר נְבוֹ / לִרְאוֹת אֶת הָאָרֶץ מִנֶּגֶד / וְאֵלֶיהָ לֹא לָבוֹא.

האהבה של שפריר לארץ אינה זקוקה להוכחות, והטרגדיה של אהבה לארץ בלי אפשרות ליהנות מלבוא אליה, בוודאי הרעידה את לבו. ראו כיצד השיר בדיסק שלו מרטיט את הלב, קסם התשוקה לארץ, כך בדיסק - 'שיר הארץ הטובה':

עַמּוּד הַשַּׁחַר עוֹלֶה בָּךְ/ בִּתְרוּעַת צְרָצָרִים,
פְּרָחִים רַכִּים נִפְקָחִים לָך/ בֵּין טַרְשֵׁי הֶהָרִים.

בדיסק הנפלא שלו אנו זוכים לשמוע את קולו של משה שפריר קורא משיריו, ותענוג לשמוע את השירים ''ילדי העולם'', ''גורל השיר'', ''כשאת אתי'' ועוד.

הדיסק ומבחר השירים הם סיכום של תקופה, ובכל השבילים הנחשפים אנו מגלים קול צלול, קול מקורי וייחודי של משורר מפוּכּח , רַגשׁן ורֵיאָליסט כּאחד .




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 



מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי