פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
סבתא עולה להר ציון
הרצל חקק (יום רביעי, 15/05/2013 שעה 21:00)


סבתא עולה להר ציון

הרצל חקק



לקראת חג השבועות מספר הרצל חקק את סיפורה של הסבתא, שהייתה עולה בחג השבועות לקברו של דוד המלך – מבקשת מרפא, מבקשת ישועה לה ולמשפחה. זוכרת כי ביום הזה בשנת תש''א נרצחו שני בניה בפרעות בבגדד
בשנת תש''א, יוני 1941, התחוללה רעידת אדמה בחיי הקהילה היהודית בבגדאד. הפרעות הנאציות של משטר ראשיד עלי אל כילאני הבעירו אש של שנאה, מאות יהודים נטבחו, ביניהם שני האחים של אמי, נורי ואברהם חבשה, הי''ד. סבתנו תופחה, אם הבנים שנרצחו, נותרה שבורה כל ימיה, הייתה סובבת בדרכים ומדי פעם מביטה אחורה. כששאלנו, ענתה, ''אולי אראה אותם, אולי הם חיים''. כל שנה הייתה עולה בחג השבועות, החג שבו נרצחו שני הבנים, לקברו של דוד המלך בהר ציון בירושלים.
''דוד המלך נולד ונפטר בחג השבועות, הוא זה שישמור על ילדיי שם בשמיים'', כך הייתה ממלמלת.

כילדים ידענו שזה החג שבו סבתא מגיעה אלינו לירושלים, והיינו מוליכים אותה לקברו של דוד המלך. החוויה הזו, שאני כילד מוביל את סבתי לקברו של דוד, היא חוויה שקשה לשכוח. באותה תקופה, היו מאה מדרגות שאותן היה צריך לעלות עד לקברו של המלך, ושם, ליד הקבר, יכולנו לראות את סבתנו מתפללת בקול שבור, נאחזת בפרכת על הקבר. לוחשת מזמורי תהילים. רק שפתיה נעות וקולה לא יישמע.

תופחה
סבתא תופחה חבשה

להלן (מתוך קובץ השירים ''תְעוּדה נשכּחת'', 1987) שירי שבו סיפרתי את החוויה המטלטלת הזו:

ביום ההוא בדרך להר ציון
כְּבָר הָיָה לָבָן בְּשַׂעֲרוֹתֶיהָ וַאֲרֶשֶׁת סְתָוִית
וְהִיא לָקְחָה אוֹתִי סָבָתִי מֵאָה מַדְרֵגוֹת לְהַר צִיּוֹן
יָדֶיהָ צְנוּמוֹת, הוֹדְפוֹת אֶת אַנְחָתָהּ בִּתְנוּעָה
שֶׁל עֲוִית


רוֹצֶה לֵילֵךְ לְקִבְרוֹ שֶׁל דָּוִד, שֹׁרֶש עֶרְגָּתָהּ
מִבָּבֶל בָּאָה, נָפְלָה בָּבֶל, הָלְכָה עִיר וּמַמְלָכָה
וְהִיא אוֹחֶזֶת בְּיָדִי לְהוֹבִילָהּ מֵאָה סֻלָּמוֹת בָּרוּחוֹת
לְחוֹנֵן עֲפָרוֹ שֶׁל צְבִי מַמְלָכוֹת

הֵם הִבִּיטוּ הַזָּרִים בַּיֶּלֶד הַמּוֹלִיךְ אֶת סָבָתוֹ
הָרוֹעֵד מוּל תּוּגָתָהּ הַחֲלוֹמִית
הֵם מַבִּיטִים בִּי עַתָּה מְטַיֵּל שׁוּב מְחַפֵּשׂ
סִימָנִים צוֹרְבִים שֶׁל הַגְדָרָה עַצְמִית

עוֹלֶה עִם בִּכְיָהּ לְאֹרֶךְ הַמַּעֲקֶה, מַנְגִּינָה מִסְתַּלְסֶלֶת
מִשְּׂפָתֶיהָ מֵאָה אֲנָקוֹת, מֵאָה שְׁתִיקוֹת
וְלִי בַּבַּיִת יֵשׁ אַטְלָס קָרוּעַ עַל שֻׁלְחָן שָׁבוּר
אֵיפֹה אֶמְצָא נְקֻדָּה בֵּין שׁוּרוֹת רֹחַב מְרֻסָּקוֹת

שָׁמַעְתִּי סִפּוּרֶיהָ שֶׁבָּכוּ לְיַד הַקֶּבֶר שֶׁאָחֲזוּ בַּפַּעֲמוֹנִים
בִּגְוִילֵי הַתּוֹרָה, יָדַעְתִּי כִּי רָאֲתָה בְּעֵינֶיהָ נִסִּים
וְהֵם הִבִּיטוּ בִּי הַזָּרִים הָאֵלֶּה כְּאִלּוּ הָיִיתִי הֵלֶך
כְּאִלּוּ אָחַזְתִּי בְּאַנְחָתָהּ בְּתוֹךְ גְּבוּלוֹת מִתְמוֹסְסִים

הֵם מַבִּיטִים בִּי עַתָּה בְּאוֹתָהּ הֲלִיכַת עֲוִית
בְּאוֹתָהּ נְקֻדָּה הַבּוֹעֶרֶת מִחוּץ לַמִּישׁוֹר, צְרוּבָה
בְּאוֹתָה אֲרֶשֶׁת סְתָוִית
רוֹצֶה לֵילֵךְ אֶל קִבְרָהּ, אֶל הַמֶּלֶךְ דָּוִד אֲהוּבָהּ
שָׁם אוֹצַר תְּפִלּוֹתֶיהָ שׁוֹכֵן
שָׁם נָגַעְתִּי נִסִּים, וְעַתָּה שִׁירַי עַל שֻׁלְחָן חָלָק
וְאוֹתוֹ אַטְלָס, וְאוֹתָהּ גֵּאוֹגְרַפְיָה חַסְרַת מַצְפֵּן





חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


פרעות בבגדאד - מדוע אליטה נכבדה של יהודי עיראק בכל זאת גדלו לתוך
בצלאל פאר (שבת, 18/05/2013 שעה 21:23) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הקומוניזם?

מדובר במיעוט יהודי שמאלני שצמח בעיראק, בעיקר החל מ-‏1945, שקידש את עצמו לקומוניזם. אומנם הם התנתקו מקיום מצוות היהדות אבל כיבדו את חגיה במסגרת משפחותיהם, הם הקפידו לטעון שהם עיראקים יהודים ושאין להם עניין לעלות לארץ ישראל. יהודים לא נמנו עם הנהגת החוגים הפוליטיים שהקימו בשנת 1935 את ''האגודה נגד אימפריאליזם, הורסיה המוקדמת של המפלגה הקומוניסטית העיראקית. רק לקראת סוף מלחמת העולם השניה כאשר הם הבינו שהעולם עבר סערה והולך להתארגן מחדש הם הצטרפו למפלגה הקומוניסטית שהשתנתה והתאימה את עצמה לאידיאולוגיה הסובייטית. לדעתם העם הערבי היה צריך להתארגן באמצעות המפלגות הקומוניסטיות בארצות ערב ולבטל את החלוקה האתנית, דתית שמפצל את החברה הערבית. הם מזכירים במשהו מה''בונדיסטים'' של מזרח אירופה, בעיקר אלה מפולין. ב-‏1947 חלה התקרבות בין הזרם היהודי קומוניסטי לזרם הציוני בשל רדיפות המשטר העיראקי ובשל הצבעת בריה''מ בעד תוכנית החלוקה, למרות שאידיאולוגית הם היו אנטי-ציונים ושללו את רעיון הקמת מדינה יהודית. המשך רדיפות היהודים מ-‏1948 לא השאיר ברירה לקומוניסטים אלה להיחלץ בעזרת המוסד לעלייה ב' ולעלות ארצה עם כל משפחותיהם. מעניין שעיתון המפלגה הקומוניסטית בעיראק נקרא ''אלקעידה'' ועבדו בו קבוצת יהודים נכבדה ומשכילה שידעה גם שפות זרות.
ב-‏1952 כ-‏300 מחברי מק''י היו יוצאי עיראק ורובם עסקו ביצירת קשר עם ערביי ישראל וגיוסם למפלגה.

מבין היהודים הקומוניסטים המפורסמים אז אפשר לראות את: סלמאן יוסף יוסוף (פאהד) המזכיר הכללי של המפלגה הקומוניסטית בעיראק בינואר 1947 נעצר וירשו אותו השניים יהודה צדיק (שהוצא להורג בבגדאד ב-‏1948) ואחיו חסקאיל. ירש אותם שלמה דלאל (עמד בראש המפלגה הקומוניסטית העיראקית מדצמבר 1948 – פברואר 1949), ששון דלאל (הוצא להורג ע''י ממשלת עיראק ב-‏1948), אליהו עזר (בתחילת שנות ה-‏50 מזכיר סניף מק''י במעברת כפר אונו), משה חורי, יהודה צדיק (הוצא להורג ע''י ממשלת עיראק ב-‏1948) , ראובן באלבול (פעיל סניף מק''י במעברת רמת השרון), אלברט קוג'מן (פעיל במעברת כפר ענה) ובן דודו גם הוא אלברט קוג'מן (פעיל מק''י במעברת רמלה), יגאל אליהו (פעיל במעברת סקיה ב'), יוסף סופר (פעיל סניף מק''י במגדל גד היא אשקלון),
סמי מיכאל: ''להיות קומוניסט פירושו שאתה לא מרים את נס המרד נגד השלטון, אלא מרים את נס המרד נגד אביך ואימך, נגד המסורת שלך והאמונות הטפלות, ואתה נלחם במורשת עתיקה ומעופשת.... רציתי למשוך את העדה והעם שלי ולהביא אותם למאה ועשרים באמצעות האידיאולוגיה הקומוניסטית''. סמי מיכאל נרדף בשם פעילותו הפוליטית והמוסד לעלייה ב' חילץ אותו לאיראן ב-‏1948, ולאחר כמה חודשים ב-‏1949 הוא הועלה לארץ.

מעניין שהיהודים בעיראק תפסו עמדות גבוהות במפלגה הקומוניסטית בעוד שבישראל, במק''י הם נותרו בתחתית סולם המעמדות כאשר הם משמשים סוכני גיוס של ערבים למפלגה.
_new_ הוספת תגובה




חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי