|
''כישופים'' – שיר פמיניסטי של דליה רביקוביץ | |||||||
יוסף אורן (יום שני, 05/04/2010 שעה 16:00) | |||||||
|
|||||||
הצגת המאמר בלבד |
דליה רביקוביץ הייתה אשה אומללה . | |||
|
|||
היא לא נישאה ולא היו לה ילדים . היא גם סבלה מאיזו הפרעת אישיות וסוג של בילבול . גם ההבנה שלה בענינים ציבוריים הייתה מועטה , כפי שהודתה בראיון איתה ששודר ימים אחדים אחרי מותה . למרות שכתבה המון היא הייתה חסרת יכולת לפרנס את עצמה . או כפי שאמרה באותו ראיון שאלמלא הורישה לה אימא מעט כסף היא הייתה גוועת ברעב . את התנודות באישיותה אפשר לראות בשיריה . מצד אחד התלהבות למלחמה ומצד שני את אמונתה בשלום . גם שירה על ''הגבר שלא היה שלה מעולם'' ואחר כך ''לא מלך הוא גם לא נסיך. . .'' כמו שכתבתי , אשה אומללה . אז היא הייתה גם פמיניסטית . נו ? . . . | |||
_new_ |
ירחם השם איזו בורות מתנשאת... | |||
|
|||
דליה רביקוביץ נשאה לפחות פעמיים ויש לה בן שהוא היום כבר אדם מבוגר. היא לא כתבה המון אלא די מעט ולא כדי פרנסה למרות שהם הכניסו לה לא מעט. היא סבלה מצעירותה מהפרעה דו קוטבית ובשל מחלתה היתה מאושפזת לא מעט ולבסוף טרפה נפשה בכפה. | |||
_new_ |
ירחם השם איזו בורות מתנשאת... | |||
|
|||
כעת עלי להודות על האמת . . . רק אל תספרו לאף אחד . . . דליה רביקוביץ לא ענינה אותי מעולם . לא הכרתי אותה ולא את קורות חייה וגם לא את שירתה . אבל שירה ממילא לא הצד החזק שלי . בהופיע המאמר עליה , נזכרתי שראיתי ראיון איתה . בסקרנות הקשורה להופעת המאמר ניגשתי לויקיפדיה . כעת ניגשתי שוב . בפעם הראשונה ראיתי שמופיעים שם הרבה ספרים שלה . בפעם הזו ספרתי אותם . 23 ספרים . זה מעט ? הרבה ? ראיתי גם שכתבה את ''עמק דותן'' דבר שמוזר לי בהתחשב בשמאלניותה . מהכתבה ההיא הבנתי שהיא רווקה . בויקיפדיה כתוב שהיא נישא פעם למשך 3 חדשים ופעם לשלוש שנים . זו בורות ושגיאה מצידי . זה מה שקורה לי כשאני נחפז . כשעברתי על רשימת שיריהה ראיתי שם שיר על הגבר שאינו שלה ושיר אחר שבו היא כותבת שהוא לא מלך וגם לא נסיך ואיך נעלמו כל ריגשותיה כלפיו . עוד הבנתי מהויקיפדיה שהיה לה ידיד קבוע במשך כמה שנים וילד משותף עם הידיד . עוד כתוב שם שגם עמיש בור ומתנשא . נכתב שם שהיא סבלה מדיכאון ולא ממניה-דיפרסיה שזה השם הנפוץ להפרעה דוקוטבית . גם נכתב שם שהיה חשד שהתאבדה אך בנתיחה אחרי המוות התברר שלא ושהיא מתה מכשל חריף של הלב . אני שמח שעמיש היודע הכל עובד גם במס-הכנסה . כך הוא יודע שהיא ''לא כתבה המון אלא די מעט ולא כדי פרנסה למרות שהם הכניסו לה לא מעט.'' זה למרות שיש בויקיפדיה רשימה ארוכה של שירים שלה שהולחנו ועם 23 ספרים זה כבר ''לא כתבה המון אלא די מעט'' . הוא כמובן גם יודע ''ולא כדי פרנסה למרות שהם הכניסו לה לא מעט'' אף על פי ששמעתי אותה אומרת בכתבה ההיא שאלמלא מעט כסף שירשה מהאמא שלה היא כנראה לא הייתה יודעת איך להתפרנס . אבל עמיש עובד במס-הכנסה . לכן אני שמח שעמיש שאיננו בור מתקן אותי . ואני אין לי אלא להצטער שלא קראתי עליה כל שורה כתובה והסתפקתי באותה כתבה ובשירים שכתבה וקראתי את חלקם . יהי זיכרה ברוך . | |||
_new_ |
בור וקשקשן | |||
|
|||
נתפסת על חם. לא זו בלבד שאין לך מושג אלא שגם להעתיק מהויקי אינך מסוגל... | |||
_new_ |
עמיש בור וקשקשן | |||
|
|||
אני טעיתי והודיתי בזה . אתה טעית יותר ממני ולא הודית . זה גם חמור יותר בהתחשב בזה שניסית לתקן אותי עם שגיאות משלך . בכל מיקרה ד.ר. הייתה אישה אומללה שכתבה הרבה שירים . המלצתי - אל תיתן את מוחך לציפור כדי שהיא לא תעוף ברוורס . | |||
_new_ |
אתה לא טעית | |||
|
|||
לא היה לך כל מושג על מה שאתה כותב, העתקת לא נכון ממקור הכי מחורבן שיכול לעלות על הדעת ועוד יש בך הכסילות לבוא ולהגיד כי הודית בטעותך. | |||
_new_ |
[•] אתה לא טעית | |||
|
|||
כשאתה צודק אז אתה צודק . הייתי צריך לנהוג כמוך , אתה לא מודה בשגיאות שלך והן רבות . במקרה המדובר , אתה מביא מקור להראות שאני טועה ואחר כך טוען שהמקור מחורבן . זה מגוחך , כמוך . אני לא מתמצא בהיסטוריה של ד.ר. הסברתי לך אבל אתה סתום . ראיתי ראיון איתה . היא הודתה שהיא דיכאונית ואתה החלטת שהיא דוקוטבית . היא אמרה שהיא מתפרנסת מירושת אמא ואתה החלטת ששיריה הכניסו לה כסף רב . יש רשימה ארוכה של שיריה וספריה ואתה החלטת שהיא כתבה מעט . פוסטמורטם קבע שהיא מתה בגלל כשל נרחב של הלב ואתה החלטת שהיא התאבדה . [•]... אפילו דבר פשוט כמו ''זהב שוטים'' אינך מזהה . | |||
_new_ |
אני לעולם איני טועה | |||
|
|||
ולעולם לא תתפוס אותי בטעות. אני לא צריך ויקיפדיות בכדי לדעת דברים בסיסיים שכל אדם מחונך בארץ הזו צריך לדעת על עמודי התווך של התרבות הדתית, העברית והישראלית. | |||
_new_ |
אני לעולם איני טועה | |||
|
|||
לעולם לא אתפוס אותך בטעות כי לעולם אינך כותב דבר בעל ערך . ואם נדמה לך כי ''כל אדם מחונך בארץ הזו צריך לדעת על עמודי התווך של התרבות הדתית, העברית והישראלית.'' אז כדאי שתדע שאתה מתמצא בהבלים ובאופנה חולפת . | |||
_new_ |
|
|||
לאחר שעמוס קינן נפטר בחר אריה עירן להשמיצו בפורום ארץ הצבי ולהעליב את משפחתו האבלה. כי לפי ההגיון העקום של אריה עירן, המתים, ביחוד המפורסמים, הם טרף קל, ואין מי שיגן עליהם. הגיון של פחדנים. | |||
_new_ |
עמוס קינן היה טירוריסט | |||
|
|||
ופושע לפי כל קנה מידה אנושי בשבילך הוא משום מה גיבור כאותם הפלסטינים החגורים בחגורות מרץ זה כל מה שצויין בקשר לקינן ולמה עירן מכפיש את שמו? אולי מעשיו עשו זאת | |||
_new_ |
הגדלת עשות | |||
|
|||
כל מילה זהב | |||
_new_ |
חידקים חושבים שנמלה היא ענק . | |||
|
|||
סולפיד הברזל ונוסחתו ברזל דו גופריתי FeS2, | |||
_new_ |
ההגיון אינו שייך לפחדנים או אמיצים . | |||
|
|||
אומץ ופחדנות אינם תכונות שיש להם נגיעה להגיון . אומץ יש לאורי אבנרי שמאמריו מופיעים עם שמו . אומץ היה לעמוס קינן שחתם על מאמריו . אומץ יש לדוד סיון הכותב כששמו מחובר לכתיבתו . הגיון היה לאריסטו שהסיק מסקנות על פי הממצאים שהיו לו . הגיון היה לקאנט שהגיע למסקנות על פי הידוע לו . הגיון היה לאיינשטיין שהגיע למסקנות מדהימות תוך כתיבה על ניר ליד שולחן . אבל לתלאביבסאנור אין אומץ לחתום על דברי הבלע שלו . לתלאביבסאנור גם אין הגיון כפי שראינו לאורך המסרים שלו . מה שיש לו זה בוגדנות בעמו , חבירה לאויב , בורות בלתי משתכנעת , חזרה כמעט אין סופית על מיתר אחד , אד הומינם ודרישות מזולתו אשר הוא עצמו אינו מקיים . | |||
_new_ |
|
|||
כהרגלו, שב ומסיט אריה עירן את הדיון מההתקפה הנלוזה על דליה רביקוביץ לשימוש שכותב שורות אלה עושה בכינוי telavivsanur. מה הקשר? עירן תקף את עמוס קינן זמן קצר לאחר מותו באופן מכוער המבזה את כבודו של הנפטר ועולב במשפחתו. עכשיו תוקף אריה עירן את דליה רביקוביץ שכמובן אינה יכולה להתגונן כלל. אשה יקרה שעשתה עבור התרבות היהודית והישראלית יותר משעירן יכול להעלות אפילו בחלומותיו הרדודים. מאיפה יש לאיש הזה את החוצפה לכתוב השמצות אישיות כאלה על אנשים אשר משום מה מסומנים אצלו כמי ש'לא תרמו' כביכול למדינה או לחברה. עירן, שמסרב להסביר לנו כיצד תרם בעצמו למדינה - לבטחונה ולילודה - תוקף גם הפעם אישיות חשובה להסטוריה של התרבות הישראלית, ברמה האישית - פגיעה בשמו של אדם חמורה מפגיעה פיזית, אך עירן חוזר על הפעלול הזה בכל הזדמנות. ניתן להסיק מכך כמובן שבסביבה המיידית שבה גדל אריה עירן היה נתון בעצמו לסוג הזה של ביקורת משפילה והרסנית. ][ | |||
_new_ |
[•] | |||
|
|||
והפחדן הוא זה, שכדוגמת אריה עירן זורק רפש באנשים אשר אין להם הגנה לבד מחוק לשון הרע שאותו אין אוכפים לא בחברה הישראלית [•]... לכתוב על דליה רביקוביץ הערות מקטינות ומבזות מסוג הדברים שכתב אריה עירן זו בושה לחברה שמאפשרת פירסומם של דברים כאלה. הבורות שהדברים מבטאים זו כבר הבעיה של הכותב שכבר הסביר בעבר לכל מי שרצה להקשיב שפילוסופיה וספרות בעצם אינם חשובים כלל, או בלשונו של הגאון: ''תרבות המאה העשרים אינה מקובלת עלי''. עירן, כמו בורים רבים לפניו, מבטל בהבל פה כל יוצר חשוב שעולה לו על הכוונת כי זו הדרך היחידה שבה הוא יכול להגיע להערכת עצמו מינימלית. כיפוף דמותם של קינן או אבנרי או דליה רביקוביץ, שלא לדבר על אריסטו וקאנט, הוא האופן היחיד שבו עירן יכול לחוש לפחות לרגע קט שיש ערך לחייו שלו. מעורר רחמים? ואת היריות המכפישות, המעליבות ללא כל צורך, יורה עירן בכל מי שנדמה לרגע כמאיים על הבינוניות שלו עצמו. | |||
_new_ |
[•] | |||
|
|||
דליה רביקוביץ הייתה אשה אומללה . דברי אמת . ----------------------------- היא לא נישאה ולא היו לה ילדים . טעות שלי . ------------------------------ היא גם סבלה מאיזו הפרעת אישיות וסוג של בילבול . דברי אמת . ------------------------------ כפי שאמרה באותו ראיון שאלמלא הורישה לה אימא מעט כסף היא הייתה גוועת ברעב . דברי אמת ---------------------------- את התנודות באישיותה אפשר לראות בשיריה .. . . גם שירה על ''הגבר שלא היה שלה מעולם'' ואחר כך ''לא מלך הוא גם לא נסיך. . .'' דברי אמת . --------------------------- אילו היה לך מעט כבוד כלפיה , לא כלפי , היית מציג סתירה לדברי . לא עשית זאת כי לך אין כבוד לעצמך ולכן אתה מסתיר את שמך , ומכאן גם אין לך כבוד לזולתך , דוגמת ד.ר. אתה אדם אומלל , טיפש , חסר כבוד , חסר אומץ ובוגדני . | |||
_new_ |
|
|||
כותב אריה עירן: ''אילו היה לך מעט כבוד כלפיה , לא כלפי , היית מציג סתירה לדברי .'' ונשאלת השאלה, מה יכול להוות ''סתירה'' לדבריו של אריה עירן על דליה רביקוביץ? מה יכול להוות את היפוכם של דיבורים גסים ועולבים שמביישים את כל הקורא אותם שלא לדבר על הכותב עצמו. מהו ההפך של גסות רוח ובורות, - האם ההפך הזה הוא אצילות רוח והשכלה, או שמא יש צורך במקרה הזה שלא לענות ישירות לבריון הקבוע הזה ולשפוך את התינוק עם מי השופכין שהוא מייצר? | |||
_new_ |
|
|||
יש חיות כאלה קטנות שמנקרות בזבל חיות בתוכו ומעכלות אותו הן עצמן סבורות שהן מואילות לאנושות כי הן מעלימות את הזבל מבקשות פרסים לעצמן לא יודעות שהן עצמן זבל ומפזרות עצמן על פני האדמה בתוספת מחלות, וירוסים וחיידקים השוכנים בהבל פיהן זה ביולוגיה לא בוטניקה | |||
_new_ |
|
|||
אתה תמיד יכול לשקר ! הנה למשל כך - דליה רביקוביץ הייתה אשה מאושרת , כל חייה הייתה עליזה ומלאה שימחת חיים . היא נישאה לבחיר ליבה ג'ון דוא בהיותה בת 19 . נולדו לה 4 ילדים מוכשרים . האחד רופא ידוע השניה מדענית במכון וייצמן השלישי איש עסקים שרכש לאחרונה את חברת ''שוד ושבר'' והרביעי עשה פריצת דרך משמעותית בהי-טק . המשוררת המקסימה תמכה תמיד בהתנחלויות והטיפה לריבוי ילדים . ''אני עצמי רציתי תמיד , שמונה'' היא אמרה בראיון איתה . שיריה הרבים זיכו אותה בפרס פובליצ'ס , הידוע . לצערנו היא עזבה אותנו בטרם עת כשנדרסה עלי ידי ערבי שיכור והיא רק בת 20 . יהי זכרה ברוך . | |||
_new_ |
ההגיון אינו שייך לפחדנים או אמיצים | |||
|
|||
גם אתה לא חותם על דבריך. גם אתה חושש. | |||
_new_ |
ההגיון אינו שייך לפחדנים או אמיצים | |||
|
|||
למה ''חושש'' ? פוחד ! | |||
_new_ |
ההגיון אינו שייך לפחדנים או אמיצים | |||
|
|||
ע''פ הגדרות שלך. | |||
_new_ |
ההגיון אינו שייך לפחדנים או אמיצים | |||
|
|||
זה ==> ''אבל לתלאביבסאנור אין אומץ לחתום על דברי הבלע שלו .'' חושש או פוחד ? | |||
_new_ |
תקרא לבד את ההודעה ותחליט לבד!!! | |||
|
|||
_new_ |
דליה רביקוביץ מהלכת עלי קסם עד היום | |||
|
|||
כשהייתי נער , דתי בישיבה נגעתי יום אחד בשיריה של דליה רביקוביץ. שיריה הִלְכו עלי קסם אז, ואף היום. נכון, לא שיגרתיים, מופרעים, מופרעות של גאונית, שלעולם. נשארה כנראה בעידן גיל ההתבגרות העצמי שלה. היה לי קל, בגיל שש עשרה להזדהות עם המרדנות שבה. ולמרות המיניות המתפרצת ששידרה בשיריה . נראה היה לי גם אז שזו מעין הצהרת מרד. מרד על המוסכמות והאמיתות שבתוך נפשה ידעה שהן נכונות לחלוטין. השיר, שהסעיר והרגיזאת את המימסד הדתי , ובו תיאור מעשה הסקס שעשתה דליה ברצועות התפילין היה בעיני כהתגרות , התגרות באמת. אני זוכר שיחות שניהלתי אז עם חבר , איש גאון שהיום נמנה על אחד מגדולי הרבנים . המסקנה שלנו הייתה כי דליה , שגדלה וחונכה כנראה ברוח הדת החילונית, האנטי יהודית , חיתה באיזו קולפליקט מתמיד עם פנימיותה המדהימה שלא קבלה את הכפירה המוחלטת. היא ניסתה לשוחח עם אלוקיה בדרכה המתגרה , כשוחח אשה עם אהובה . היא נגעה באש, נגעה לא נגעה ובכל זאת נכוותה. דליה לא מצאה מרגוע לנפשה. הקונפליקט הרג אותה , היא לא יכלה לשאת ושלחה יד בנפשה הגדולה יהי זכרה ברוך. | |||
_new_ |
עוד | |||
|
|||
אתה מדבר על יונה וולך ולא על דליה רביקוביץ. לך תבנה מדינה עם אנשים שלא מבחינים בין ימינם לשמאלם. | |||
_new_ |
עוד מפגן של בורות משוקצת | |||
|
|||
אתה מדבר על יונה וולך ולא על דליה רביקוביץ. לך תבנה מדינה עם אנשים שלא מבחינים בין ימינם לשמאלם. | |||
_new_ |
עוד מפגן של בורות משוקצת | |||
|
|||
זה שמישהו לא יודע מיהו וולך ומיהו רביקוביץ לא חשוב כל כך לקיום היהודי האם אתה יודע מיהו יהודי? | |||
_new_ |
אני יודע הכל | |||
|
|||
יש לך עוד שאלות הבל? | |||
_new_ |
אני יודע הכל | |||
|
|||
כן, בהחלט אבל אני רואה שזה מכאיב לך ההבל הזה | |||
_new_ |
עוד מפגן של בורות משוקצת | |||
|
|||
שמעתי כמה פעמים בחיי את האמירה המיוחסת לסיני חכם . ''אם תרויח שתי מטבעות קנה באחת קערת אורז כדי שתחיה ובשניה זר פרחים כדי שתהייה לך סיבה לחיות'' . זו אמירה המתאימה למשוררים ולחוזים בכוכבים . אבל זו עיצה שיקרית . | |||
_new_ |
לא בדקתי, אבל אם אתה צודק | |||
|
|||
שיבושם לך לפעמים אני מקבל הערות גם מכלומניקים קטנות\קטנים . | |||
_new_ |
לא בדקתי, אבל אם אתה צודק | |||
|
|||
[•]... | |||
_new_ |
מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים. |